Idag är jag förbannad därför att...

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Nä, de flesta bilarna har en pajaslösning som man nollställer och sen jämför den rotationen med ABS-systemet.
Skulle man åka hemifrån med tomsäck hinner man köra en kilometer innan bilen varnar.
Jag tror att det numera är ändå vanligare med en sensor i varje ventil (insidan fälgen) som skickar värdet till instrumentet när bilen börjar rulla.
Man pumpar däcken till önskad tryck, sedan ”nollställer” man till dessa värden.
Om det sedan avviker från det så varnas man.
Går också när man vill läsa av trycken på varje däck.
(Jag har det t.o.m på min hoj)
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja jävlar, Det är bara att inse att bilarna peakade 1990 ungefär, och sedan har allt blivit sämre...
Ja så känns det, utan att skämta.
Tamefan helt otroligt...jävla värdelöst. Totalt onödig funktion som bara kostar pengar i inköp och som sedan kan krångla och kosta pengar då skiten behöver lagas.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag tror att det numera är ändå vanligare med en sensor i varje ventil (insidan fälgen) som skickar värdet till instrumentet när bilen börjar rulla.
Man pumpar däcken till önskad tryck, sedan ”nollställer” man till dessa värden.
Om det sedan avviker från det så varnas man.
Går också när man vill läsa av trycken på varje däck.
(Jag har det t.o.m på min hoj)

Ofta har bilar två system , hjul med sensor som ger exakt tryck och det andra är abs systemets signaler som känner av omkretsförändring på osten.

Monterar man tpms givare kör den på dom , annars abs signaler
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad är det om ska nollställas?
Är det inte en givare på varje däck som i realtid visar trycket på en display?
DVS får man pangpunka blir det nollställt, annars ska det visa 2- 4kg någonting
Nej det är mycket enklare än så.
Genom att bilen har ABS sensorer på alla hjul (=hastighetsmätare) så kommer ABS systemet upptäcka ett hjul med punka genom att det hjulet snurrar fortare än andra hjul hela tiden.
Så punkavarningsystemet
jämför höger och vänster bakhjul,
jämför höger och vänster framhjul och snurrar dom inte lika fort kommer Punkavarning,
ett öppen "hästsko" på displayen.

Det här är billigt och ger punkavarning. Tryckgivare i fälgarna har inte det här problemet.
För dom sensorerna kan ju nöja sig med att kolla att däcktrycket är över lägsta tillåtet tryck och då är allt bra. Du har inte punktering.

Sitter det tryckgivare i fälgarna så är det ju också en baggis att tala om vilket hjul som har punka. 3 gröna hästskor och en röd hästsko. I en rektangel. På displayen.
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Toyotas däcktryckskalibrering suger. Min fru kör en RAV4 som jag är däcksbytarchef på.
Efter byte, starta bilen, leta upp knappen långt under ratten och trycka på den snabbt tre gånger.
Sen upprepar man den proceduren ett antal gånger med olika tempo på de tre trycken.
Plötsligt är den kalibrerad.

Kass system.

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk
Mjo, jag har som sagt gjort några försök men inte lyckats få till det. Första gången följde jag med tjejen till handlaren och säljaren, som sålt bilen några veckor tidigare, följde med ut för att visa hur man gjorde. Han fick såklart inte heller till det och det slutade med att han bokade en tid med killarna på verkstaden istället.

Skräp som sagt. På min VW går man in i en meny och ett knapptryck senare är däcktrycket kalibrerat. Det borde inte vara svårare än så.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nej det är mycket enklare än så.
Genom att bilen har ABS sensorer på alla hjul (=hastighetsmätare) så kommer ABS systemet upptäcka ett hjul med punka genom att det hjulet snurrar fortare än andra hjul hela tiden.
Så punkavarningsystemet
jämför höger och vänster bakhjul,
jämför höger och vänster framhjul och snurrar dom inte lika fort kommer Punkavarning,
ett öppen "hästsko" på displayen.

Det här är billigt och ger punkavarning. Tryckgivare i fälgarna har inte det här problemet.
För dom sensorerna kan ju nöja sig med att kolla att däcktrycket är över lägsta tillåtet tryck och då är allt bra. Du har inte punktering.

Sitter det tryckgivare i fälgarna så är det ju också en baggis att tala om vilket hjul som har punka. 3 gröna hästskor och en röd hästsko. I en rektangel. På displayen.

Då borde det räcka med att köra bilen rakt fram på slät väg och hålla inne en reset knapp.
(givetvis med korrekt pumpade däck)

Då spelar det ingen roll om man har 4 olika däck med olika omkrets då den bara lär sig förhållandet mellan dom olika däcken.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Då borde det räcka med att köra bilen rakt fram på slät väg och hålla inne en reset knapp.
(givetvis med korrekt pumpade däck)

Då spelar det ingen roll om man har 4 olika däck med olika omkrets då den bara lär sig förhållandet mellan dom olika däcken.
Jag gissar att id'en är att efter du kollat däcktrycken så tar du genom "återställningen" bort däcktryckvarningen.
Sedan lär sig "bilen" rotationsförhållandet under körningen efter återställningen.
Under de närmaste 50 km / "under den närmaste timmen" bästa fall ........
Men efter hört av flera att däcktryckvarningen kom efter byte av vinterdäck / sommardäck misstänker jag att utom ABS sensorerna på hjulen så kollas också motor varvtal och växel, alternativt typ "ABS" sensor på utgående axel från växellådan. "Hastighetsmätaren" och jämförs med signalerna från hjulsensorerna.
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Bauhaus.. jefla tomtar en trappa upp.

Gång 1 fack 2, check..?

20230722-174438.jpg


Vid ingången sa en personal, inte en kompassiffra någonstans men man är väl dum i huvudet.

Efter en stund hittar jag armeringsjärn och rätt.

-Hej, dom här två.
-Ok, blipp blipp.
-Vad är det för oNding som gjort erat system?
-Det undrar jag också, ibland.
-Finns det några gång/facknr att finna?
-Eh.. nä.
-Och räkna från höger till vänster, inifrån och ut?
-Mm dom gör det lika "lätt" för oss med nya artiklar.
-Förstår, hejs svejs.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Bauhaus.. jefla tomtar en trappa upp.

Gång 1 fack 2, check..?

20230722-174438.jpg


Vid ingången sa en personal, inte en kompassiffra någonstans men man är väl dum i huvudet.

Efter en stund hittar jag armeringsjärn och rätt.

-Hej, dom här två.
-Ok, blipp blipp.
-Vad är det för oNding som gjort erat system?
-Det undrar jag också, ibland.
-Finns det några gång/facknr att finna?
-Eh.. nä.
-Och räkna från höger till vänster, inifrån och ut?
-Mm dom gör det lika "lätt" för oss med nya artiklar.
-Förstår, hejs svejs.
Känner igen det där. Bauhaus lagersystem måste vara byggt på en slumpgenerator. Senaste gången jag var där för att få tag på en hålsåg, visade det sig att Gång X Fack Y innebar att jag fick fråga två i personalen som gick runt och letade och dividerade i en kvart, innan jag bad att få låna en stege och klättrade upp till översta facket på en helt omärkt hylla. Där, gömd bakom en låda med trädgårdsredskap, låg hålsågen. De två i personalen såg ut som fågelholkar och försökte först övertyga mig om det inte var en hålsåg vi tittade på eftersom den inte skulle ligga där. Anledningen till att jag misstänkte denna hylla var att på kanten av hyllan hade någon hängt någon annan slags verktyg av samma fabrikat som hålsågen jag skulle ha.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kanske ett mail till Bauhaus centralt om att dom fan måste märka upp gångarna/hyllorna skulle hjälpa?

Det skulle ju kanske öka deras försäljning om folk hittade det dom sökte?
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Att det ska vara så jäkla svårt att få tag på en 90-gradig låsringstång som har 50mm käftar.
Visst, hade jag haft lite mer förutseende så hade jag beställt en tidigare, men nu står bilen med bromsoket av och en låsring 45mm ner som inte går att få loss.
Körförbud på fredag och bokad besiktningstid på torsdag morgon.
Fan.

Som grädde på moset är det sista semesterveckan på gång.
Röva.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tvättade bilen idag och fick se att grannbygget i Göteborg hade stänkt betong på min bil ?

Det kan förstöra lacken för evigt, en bekant fick vita fläckar på sin firmabil som inte gick att polera bort.
Jag antar att det är lutet i betongen som fräter på lacken
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Att det ska vara så jäkla svårt att få tag på en 90-gradig låsringstång som har 50mm käftar.
Visst, hade jag haft lite mer förutseende så hade jag beställt en tidigare, men nu står bilen med bromsoket av och en låsring 45mm ner som inte går att få loss.
Körförbud på fredag och bokad besiktningstid på torsdag morgon.
Fan.

Som grädde på moset är det sista semesterveckan på gång.
Röva.
Den tar du med 2 skruvmejslar.

Pilla in den ena i ett av hålen o den andra bakom ringen sedan jobbar du som när man lägger på eller av ett däck med Däck järn. Går jätte bra..
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top