Idag är jag förbannad därför att...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Sånt här for mig att undra hur svårt det är att lägga till straffavgifter för företaget om de missar deadlines eller bryter mot punkter i avtalet som privatperson? Företag har ju det i avtal hela tiden då det kan ju inte vara omöjligt.
En avgift på 10000 per dag som arbetet inte är avslutat efter stipulerat datum för att det ska vara klart låter ju helt rationellt.

Det som är intressant är ställningshyran o kontainerhyran per dygn.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jaoh, du borde ju ta betalt för lagring av container och ställning.
Nu var det inte jag som byter tak.

Men om man säger 1 vecka blir det lite skillnad på hyran av ställning. Har ju sett flera bekanta byta tak med företag o hamnat på 200k+ för något som utan tvekan borde hamna under 100k.

Hjälpte till med ett villa tak till en arbets kamrat det slutade på 80k 4 dagars jobb.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu var det inte jag som byter tak.

Men om man säger 1 vecka blir det lite skillnad på hyran av ställning. Har ju sett flera bekanta byta tak med företag o hamnat på 200k+ för något som utan tvekan borde hamna under 100k.

Hjälpte till med ett villa tak till en arbets kamrat det slutade på 80k 4 dagars jobb.
Jo men jag menade att om de har ställt upp skit på din mark och inte jobbar borde det ju räknas som lagring, och då det är din mark och du vill använda den till annat borde ju en lagringsavgift för tiden skiten står och är ivägen utan att arbete utförs vara på sin plats.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jo men jag menade att om de har ställt upp skit på din mark och inte jobbar borde det ju räknas som lagring, och då det är din mark och du vill använda den till annat borde ju en lagringsavgift för tiden skiten står och är ivägen utan att arbete utförs vara på sin plats.
Inte riktigt map om man kommit överens om en tidplan/datum för färdigställande.
Jag är entreprenör och du beställer ett jobb av mig och vi kommer överens om en tidplan, jag ska vara klar 5 augusti. Då är det upp till mig om jag vill ha 4 man på plats sista två dagarna eller 2 man på plats i fyra dagar, eller andra kombinationer.
Lättast är fast pris om man är osäker.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
20230725-105403.jpg
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Äntligen en vecka utan att behöva köra knodden till dagis, så att man kan köra hoj.
Då är det världens skitväder. :mad:

Iofs så har jag världens tråkigaste hoj ändå.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Menar du HEB då? En HEB400 på en meter ser ut att kosta som att köpa en vägsladd från Kina...
Man brukar kunna hitta en bit när någon river en lokal, eller på en skrot återvinning för kg pris.. Man får hålla ögonen öppna.

Det går ju ta ett par 200 mm u balk o svetsa ihop o bygga någon låda uppepå, tungt måste det vara iallafall.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Sånt här for mig att undra hur svårt det är att lägga till straffavgifter för företaget om de missar deadlines eller bryter mot punkter i avtalet som privatperson? Företag har ju det i avtal hela tiden då det kan ju inte vara omöjligt.
En avgift på 10000 per dag som arbetet inte är avslutat efter stipulerat datum för att det ska vara klart låter ju helt rationellt.

En kompis skrev in något liknande. Att varje dag efter överenskommelse datum när solpaneler skulle vara färdig kostade ett visst antal tusen. Det gjorde att det var väldigt bra aktivitet sista veckan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Pantad är bara förnamnet. Om man precis blivit dömd för ett brott och sen några timmar senare gör det igen bör det inte bli ett hårdare straff då? Nu fick hon några kronor i böter som nyttiga idioter säkerligen swishar henne flera gånger om så hon tjänar på det. View attachment 487226
Tveksamt om strängare i Sverige.
Det kan ha ändrats men läste för kanske 20 år sedan om en man som tagits 50 gånger för rattfylleri. Hade straffet ökats på så hade det inte varit möjligt att hinna med 50 ggr.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tveksamt om strängare i Sverige.
Det kan ha ändrats men läste för kanske 20 år sedan om en man som tagits 50 gånger för rattfylleri. Hade straffet ökats på så hade det inte varit möjligt att hinna med 50 ggr.

Han hade redan ökat på till max för 40 gånger sedan.
För det ökar ju inte ända till halshuggning på torget.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top