Idag är jag förbannad därför att...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag blir iriterad när ktm reddy fore race inte hänger med trimmade moppar.

 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Att det ska vara så jäkla svårt att få tag på en 90-gradig låsringstång som har 50mm käftar.
Visst, hade jag haft lite mer förutseende så hade jag beställt en tidigare, men nu står bilen med bromsoket av och en låsring 45mm ner som inte går att få loss.
Körförbud på fredag och bokad besiktningstid på torsdag morgon.
Fan.

Som grädde på moset är det sista semesterveckan på gång.
Röva.
En rak och en blåslampa?
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Den tar du med 2 skruvmejslar.

Pilla in den ena i ett av hålen o den andra bakom ringen sedan jobbar du som när man lägger på eller av ett däck med Däck järn. Går jätte bra..
Det påstår jag är stört omöjligt.
Det finns inte plats för något annat än en väldigt smal och lång tång.
Är en läckande O-ring på utgående axel till parkeringsbromsen och funderar på att slänga på lite packningsmassa utifrån istället.
Enda gången som den läcker är när man vickar på själva handbromsarmen som sitter på oket, vilket jag förhoppningsvis kan klara mig utan att göra. Men så var det ju det där med besiktningen...
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det påstår jag är stört omöjligt.
Det finns inte plats för något annat än en väldigt smal och lång tång.
Är en läckande O-ring på utgående axel till parkeringsbromsen och funderar på att slänga på lite packningsmassa utifrån istället.
Enda gången som den läcker är när man vickar på själva handbromsarmen som sitter på oket, vilket jag förhoppningsvis kan klara mig utan att göra. Men så var det ju det där med besiktningen...
Finns det tänger som skulle funka? Dvs har du hittat någon? Om inte Moddlarens metod funkar så låter det som tight med utrymme och då undrar jag om tångens käftar ryms i hålet
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Finns det tänger som skulle funka? Dvs har du hittat någon? Om inte Moddlarens metod funkar så låter det som tight med utrymme och då undrar jag om tångens käftar ryms i hålet
1690142431972.png

Där är det enda som verkar fungera.

1690142538319.png
Det är tight med plats.
Att få in två skruvmejslar är stört omöjligt, med tanke på hur små hålen är och vilken liten yta man har att arbeta med.

Men å andra sidan. Bromsarna har gått 17500 mil nu, på fabriksbeläggen, så kanske inte ska klaga ihjäl mig heller. Har fortfarande 1cm kvar, så med lite flax kanske det blir 20000 mil innan byte...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
View attachment 487168

Där är det enda som verkar fungera.

View attachment 487169
Det är tight med plats.
Att få in två skruvmejslar är stört omöjligt, med tanke på hur små hålen är och vilken liten yta man har att arbeta med.

Men å andra sidan. Bromsarna har gått 17500 mil nu, på fabriksbeläggen, så kanske inte ska klaga ihjäl mig heller. Har fortfarande 1cm kvar, så med lite flax kanske det blir 20000 mil innan byte...
Syl i varje hål, något hårt gärna med gummi på emellan dem, så har du en hemmagjord nypa.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
View attachment 487168

Där är det enda som verkar fungera.

View attachment 487169
Det är tight med plats.
Att få in två skruvmejslar är stört omöjligt, med tanke på hur små hålen är och vilken liten yta man har att arbeta med.

Men å andra sidan. Bromsarna har gått 17500 mil nu, på fabriksbeläggen, så kanske inte ska klaga ihjäl mig heller. Har fortfarande 1cm kvar, så med lite flax kanske det blir 20000 mil innan byte...

Samma typ av ok på opel. Bättre att byta enklare lätt värt 700 för ett ok
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vi skulle byta tak på kåken i sommar, jag ville göra det själv, men fick inte, för det skulle ju låsa upp oss hela sommaren... Så, beslutet blev att ta in en firma som skulle göra det, så vi begärde in offerter och började processen i våras. En firma blev förbannad för att dom inte fick nyckel till vårt hus, det hade dom rätt till ansåg dom :dummer Men till slut valde vi en stor och etablerad firma, och började konkretisera jobbet. Taket skulle vara klart till 7 juli, containrarna skulle bara stå på vår uppfart i 2 dagar och dom skulle lämna plats så att vi hade tillgång till garaget i huset bla bla bla.

27 juni byggdes ställningen och dom ställde hit containrarna så att vi inte ens fick ut barnvagnen ur huset. Dom tryckte också hål i asfalten på uppfarten lite här och var. Efter någon dag fylldes vår gräsmatta med pallar med material också. Så altan och balkong är barrikaderade med byggställningar och gräsmattan med material. Det enda som saknas är byggjobbare. Det fanns dock gott om kryptiska ursäkter för att dom inte kunde börja.

17 juli, 10 dagar efter att dom skulle vara klara började dom. Helt utan förvarning så gick det plötsligt runt folk på vår tomt och började klättra på huset. Vi blev också lovade att vårt team enbart skulle jobba med vårt hus när dom väl hade börjat, för att få snabb framdrift. Joråsåatt, 18 juli var dom iväg på något annat jobb, utan att vi blev informerade, vi fick ringa och fråga var fan dom var.

Men sen var dom här några dagar, och slog bland annat ner en övervakningskamera utan att säga något, pysslade lite med taket och fikade i våra barnmöbler på altanen. Sen försvann dom igen, eftersom någon hade missat att få hit vår nya takplåt, det är ju semestertider. Den kommer troligen i slutet av den här veckan, så till månadsskiftet kanske dom är klara. Så 2v blir i praktiken 6v och vi bor i någon slags husarrest där vi inte kan använda någon del av vår tomt :huvet Och till och från springer det runt polska byggjobbare här, som vi inte kan kommunicera med. En av dom kan några enstaka ord engelska. Bara att ta sig ut från huset är en utmaning, eftersom det slumpmässigt regnar byggskräp (virke, plåt, hängrännor typ) från taket, och dom träffar inte alltid containrarna. Och dom som bara skulle stå här i 2 dagar blir ju stående här i 6v istället. Och jag vill inte veta hur dom kommer att trycka sönder vår uppfart när dom ska hämtas.

Takmästaren, som skröt om sin kompetens, han har semester, arbetet drivs helt och hållet av det polska teamet. Just ja, vi blev också lovade att det enbart skulle vara svenska underleverantörer, vilket är ett svensk skalbolag med enbart polsk personal, polsk utrustning mm. Och vi får driva ALL kommunikation, vi får fråga, jaga och kräva in svar. INGEN kommunikation kommer spontant från dom. Och de flesta löftena är brutna.

Så allt jag hade tänkt pyssla med på tomten och huset under semestern får jag stressa ihop sista veckan :huvet Sen ska man orka lägga energi att bråka om hålen i vår uppfart och eventuellt annat dom har ställt till med. Tex behöver ett räcke till balkongen bytas, dom har släpat saker över det så att det är söndertrasat.

Ibland önskar jag att jag kunde få vara deras bilmekaniker tex. Javisst, din bil blir färdig på 1 dag. Sen behåller man den i 4v och säger konstant att man börjar imorgon, och du vet, det är specialolja i din bil, så det var lite strul med leveransen, från vårt lager i källaren. Och 1 dag var ju arbetstid, inte kalendertid. Eller deras tandläkare, tänk att få spänna fast dom i stolen, stoppa i alla slangar, och sen tar man tidig lunch, kompar ut och drar igång igen efter helgen, med en skön sovmorgon på måndagen. Sen när dom gnäller så säger man bara "vadå, det var ju bara 1h effektiv arbetstid, det är allt du betalar för".
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
View attachment 487168

Där är det enda som verkar fungera.

View attachment 487169
Det är tight med plats.
Att få in två skruvmejslar är stört omöjligt, med tanke på hur små hålen är och vilken liten yta man har att arbeta med.

Men å andra sidan. Bromsarna har gått 17500 mil nu, på fabriksbeläggen, så kanske inte ska klaga ihjäl mig heller. Har fortfarande 1cm kvar, så med lite flax kanske det blir 20000 mil innan byte...
Hmmm, jag ser problemet
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Vi skulle byta tak på kåken i sommar, jag ville göra det själv, men fick inte, för det skulle ju låsa upp oss hela sommaren... Så, beslutet blev att ta in en firma som skulle göra det, så vi begärde in offerter och började processen i våras. En firma blev förbannad för att dom inte fick nyckel till vårt hus, det hade dom rätt till ansåg dom :dummer Men till slut valde vi en stor och etablerad firma, och började konkretisera jobbet. Taket skulle vara klart till 7 juli, containrarna skulle bara stå på vår uppfart i 2 dagar och dom skulle lämna plats så att vi hade tillgång till garaget i huset bla bla bla.

27 juni byggdes ställningen och dom ställde hit containrarna så att vi inte ens fick ut barnvagnen ur huset. Dom tryckte också hål i asfalten på uppfarten lite här och var. Efter någon dag fylldes vår gräsmatta med pallar med material också. Så altan och balkong är barrikaderade med byggställningar och gräsmattan med material. Det enda som saknas är byggjobbare. Det fanns dock gott om kryptiska ursäkter för att dom inte kunde börja.

17 juli, 10 dagar efter att dom skulle vara klara började dom. Helt utan förvarning så gick det plötsligt runt folk på vår tomt och började klättra på huset. Vi blev också lovade att vårt team enbart skulle jobba med vårt hus när dom väl hade börjat, för att få snabb framdrift. Joråsåatt, 18 juli var dom iväg på något annat jobb, utan att vi blev informerade, vi fick ringa och fråga var fan dom var.

Men sen var dom här några dagar, och slog bland annat ner en övervakningskamera utan att säga något, pysslade lite med taket och fikade i våra barnmöbler på altanen. Sen försvann dom igen, eftersom någon hade missat att få hit vår nya takplåt, det är ju semestertider. Den kommer troligen i slutet av den här veckan, så till månadsskiftet kanske dom är klara. Så 2v blir i praktiken 6v och vi bor i någon slags husarrest där vi inte kan använda någon del av vår tomt :huvet Och till och från springer det runt polska byggjobbare här, som vi inte kan kommunicera med. En av dom kan några enstaka ord engelska. Bara att ta sig ut från huset är en utmaning, eftersom det slumpmässigt regnar byggskräp (virke, plåt, hängrännor typ) från taket, och dom träffar inte alltid containrarna. Och dom som bara skulle stå här i 2 dagar blir ju stående här i 6v istället. Och jag vill inte veta hur dom kommer att trycka sönder vår uppfart när dom ska hämtas.

Takmästaren, som skröt om sin kompetens, han har semester, arbetet drivs helt och hållet av det polska teamet. Just ja, vi blev också lovade att det enbart skulle vara svenska underleverantörer, vilket är ett svensk skalbolag med enbart polsk personal, polsk utrustning mm. Och vi får driva ALL kommunikation, vi får fråga, jaga och kräva in svar. INGEN kommunikation kommer spontant från dom. Och de flesta löftena är brutna.

Så allt jag hade tänkt pyssla med på tomten och huset under semestern får jag stressa ihop sista veckan :huvet Sen ska man orka lägga energi att bråka om hålen i vår uppfart och eventuellt annat dom har ställt till med. Tex behöver ett räcke till balkongen bytas, dom har släpat saker över det så att det är söndertrasat.

Ibland önskar jag att jag kunde få vara deras bilmekaniker tex. Javisst, din bil blir färdig på 1 dag. Sen behåller man den i 4v och säger konstant att man börjar imorgon, och du vet, det är specialolja i din bil, så det var lite strul med leveransen, från vårt lager i källaren. Och 1 dag var ju arbetstid, inte kalendertid. Eller deras tandläkare, tänk att få spänna fast dom i stolen, stoppa i alla slangar, och sen tar man tidig lunch, kompar ut och drar igång igen efter helgen, med en skön sovmorgon på måndagen. Sen när dom gnäller så säger man bara "vadå, det var ju bara 1h effektiv arbetstid, det är allt du betalar för".
Jag blir inte förvånad tyvärr. Är det större större bolag vi pratar om med arbete globalt eller Nordenstora?
Fan vill ju se bilder på eländet
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Normalt sett så är små firmor bättre att ha att göra med.
Sådana där chefen själv håller i hammare.

Gäller egentligen för alla branscher. Affärer där ägaren står bakom disken, transportbolag där snubben som har namnet på bilen sitter bakom ratten...
Generellt sett när ägaren bara är ägare, och har överlåtit VD - posten åt en professionell chef, ja det är stadiet där man skall låta bli att vara kund hos företaget.
Fungerar ju självklart inte alltid i praktiken. Men det är en bra målsättning att ha i livet.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Byta ett normal tak med plåt eller pannor med papp o läkt rännfästen vindskivor o dyligt bör inte ta mer än 1 vecka annars är det back jobb det går ej ihop.

Är råsponten ok så det bara är att pappa om o läkta?

För material kostnaden är ingen stor grej, taktegel/plåt 20-30k läkt o papp ca 10k

Sedan kan det ju vara en del jobb med plåtslagning runt vent huvar o takfönster o rändalar.

Rändalar skall ha en takpapp unders en våd uppifrån nock ned till rändal i en längd oskarvad sedan en under plåt på pappsen i vecket min 300 åt båda hål sedan kommer takpappen ovanpå underplåten o till sist rändals plåten.

Takfoten skall ha hängränne krokar nedfrästa i en 20mm konstruktions plyfa sedan en papp remsa som skall gå ut i hängränan 50 mm på pappremsan skall dropp plåten skvätt skydd monteras ned i rännan o ovan detta kommer takpappen.

Tak pappsen skall dras ut över trekantsläkten i ytter ändar o vikas in bakom vindskivorna o sedan kommer vindskivs beslaget.

Har du sedan vent huvar o takfönster så se för gudsskull till att beslag är Korekt utförda innan takplåt läggs på plats för när det börjar blåsa är det sjukt okul att börja leta var vattnet tar sig in, det behövs ingen silikon om plåtslagare dubbelfallsar överallt o lägger falsningar o vinklar på rätt sätt.

Kolla detta när du har polacker.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Byta ett normal tak med plåt eller pannor med papp o läkt rännfästen vindskivor o dyligt bör inte ta mer än 1 vecka annars är det back jobb det går ej ihop.
Nå, det beror ju mycket på vad man tar betalt för kalaset.

Mitt tak tog två veckor för två gubbar, plus att jag tomtade runt med takfotsbräden och lite färg i efterhand, även ställningsbyggare borträknat.
Men då var det ganska mycket att riva med gammalt pärttak under gamla plåten, höjde på takstolarna och fyllde i modern mängd isolering, samt konstruerade luftspalt.

Själva plåten tog 2 dagar för en par rumäner, bra blev det också. Infödingarna tog för mycket kafferaster. Rumänerna till och med städade efter sig...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Är väl från förbannelsen taxiköraren skicka på mig imorse ;)

43 min sedan:

20230724-142420.jpg

20230724-142420.jpg


Ringde leasing..

-Hej, strul repa.
-Ring moderna, lugnt.

-Hej, strul repa.. självrisk?
-6000 pengar.
-Såpass.. om jag hittar någon som punktlackar billigare är det lugnt då eller hur fungerar det?
-Inga problem, är det mindre än självrisk fakturerar dom leasing direkt.
-Såklart, bara att välja fritt?
-Absolut.

Ringer min favorit sedan jag klippte en osynlig, true story, refug med damens bil när vi var ute på en romantisk glass efter tråkig arbetsdag på den tiden sådana fanns.

-Hej, strul repa.
-Bästa är om du rullar förbi, vi har drop-in.
-Jag som tagit så fina bilder.
-Du är välkommen, lack kan ske nästa vecka.
-Tack syns idag eller imorgon.

Löser sig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bauhaus.. jefla tomtar en trappa upp.

Gång 1 fack 2, check..?

20230722-174438.jpg


Vid ingången sa en personal, inte en kompassiffra någonstans men man är väl dum i huvudet.

Efter en stund hittar jag armeringsjärn och rätt.

-Hej, dom här två.
-Ok, blipp blipp.
-Vad är det för oNding som gjort erat system?
-Det undrar jag också, ibland.
-Finns det några gång/facknr att finna?
-Eh.. nä.
-Och räkna från höger till vänster, inifrån och ut?
-Mm dom gör det lika "lätt" för oss med nya artiklar.
-Förstår, hejs svejs.
Det är därför jag föredrar Hornbach !
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag blir iriterad när ktm reddy fore race inte hänger med trimmade moppar.

Byt hästkraften i sadeln så löser det sig nog ....
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Pantad är bara förnamnet. Om man precis blivit dömd för ett brott och sen några timmar senare gör det igen bör det inte bli ett hårdare straff då? Nu fick hon några kronor i böter som nyttiga idioter säkerligen swishar henne flera gånger om så hon tjänar på det. IMG_0780.png
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vi skulle byta tak på kåken i sommar, jag ville göra det själv, men fick inte, för det skulle ju låsa upp oss hela sommaren... Så, beslutet blev att ta in en firma som skulle göra det, så vi begärde in offerter och började processen i våras. En firma blev förbannad för att dom inte fick nyckel till vårt hus, det hade dom rätt till ansåg dom :dummer Men till slut valde vi en stor och etablerad firma, och började konkretisera jobbet. Taket skulle vara klart till 7 juli, containrarna skulle bara stå på vår uppfart i 2 dagar och dom skulle lämna plats så att vi hade tillgång till garaget i huset bla bla bla.

27 juni byggdes ställningen och dom ställde hit containrarna så att vi inte ens fick ut barnvagnen ur huset. Dom tryckte också hål i asfalten på uppfarten lite här och var. Efter någon dag fylldes vår gräsmatta med pallar med material också. Så altan och balkong är barrikaderade med byggställningar och gräsmattan med material. Det enda som saknas är byggjobbare. Det fanns dock gott om kryptiska ursäkter för att dom inte kunde börja.

17 juli, 10 dagar efter att dom skulle vara klara började dom. Helt utan förvarning så gick det plötsligt runt folk på vår tomt och började klättra på huset. Vi blev också lovade att vårt team enbart skulle jobba med vårt hus när dom väl hade börjat, för att få snabb framdrift. Joråsåatt, 18 juli var dom iväg på något annat jobb, utan att vi blev informerade, vi fick ringa och fråga var fan dom var.

Men sen var dom här några dagar, och slog bland annat ner en övervakningskamera utan att säga något, pysslade lite med taket och fikade i våra barnmöbler på altanen. Sen försvann dom igen, eftersom någon hade missat att få hit vår nya takplåt, det är ju semestertider. Den kommer troligen i slutet av den här veckan, så till månadsskiftet kanske dom är klara. Så 2v blir i praktiken 6v och vi bor i någon slags husarrest där vi inte kan använda någon del av vår tomt :huvet Och till och från springer det runt polska byggjobbare här, som vi inte kan kommunicera med. En av dom kan några enstaka ord engelska. Bara att ta sig ut från huset är en utmaning, eftersom det slumpmässigt regnar byggskräp (virke, plåt, hängrännor typ) från taket, och dom träffar inte alltid containrarna. Och dom som bara skulle stå här i 2 dagar blir ju stående här i 6v istället. Och jag vill inte veta hur dom kommer att trycka sönder vår uppfart när dom ska hämtas.

Takmästaren, som skröt om sin kompetens, han har semester, arbetet drivs helt och hållet av det polska teamet. Just ja, vi blev också lovade att det enbart skulle vara svenska underleverantörer, vilket är ett svensk skalbolag med enbart polsk personal, polsk utrustning mm. Och vi får driva ALL kommunikation, vi får fråga, jaga och kräva in svar. INGEN kommunikation kommer spontant från dom. Och de flesta löftena är brutna.

Så allt jag hade tänkt pyssla med på tomten och huset under semestern får jag stressa ihop sista veckan :huvet Sen ska man orka lägga energi att bråka om hålen i vår uppfart och eventuellt annat dom har ställt till med. Tex behöver ett räcke till balkongen bytas, dom har släpat saker över det så att det är söndertrasat.

Ibland önskar jag att jag kunde få vara deras bilmekaniker tex. Javisst, din bil blir färdig på 1 dag. Sen behåller man den i 4v och säger konstant att man börjar imorgon, och du vet, det är specialolja i din bil, så det var lite strul med leveransen, från vårt lager i källaren. Och 1 dag var ju arbetstid, inte kalendertid. Eller deras tandläkare, tänk att få spänna fast dom i stolen, stoppa i alla slangar, och sen tar man tidig lunch, kompar ut och drar igång igen efter helgen, med en skön sovmorgon på måndagen. Sen när dom gnäller så säger man bara "vadå, det var ju bara 1h effektiv arbetstid, det är allt du betalar för".
Sånt här for mig att undra hur svårt det är att lägga till straffavgifter för företaget om de missar deadlines eller bryter mot punkter i avtalet som privatperson? Företag har ju det i avtal hela tiden då det kan ju inte vara omöjligt.
En avgift på 10000 per dag som arbetet inte är avslutat efter stipulerat datum för att det ska vara klart låter ju helt rationellt.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top