Idag är jag förbannad därför att...

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Fast syndikalisterna är väl närapå vänsterextrema?
Jo det kan väl vara så att de lutar "mer än lovligt" åt det hållet men som fackförening så är de inte några som ger sig i första taget. Och även om de politiskt hör hemma på vänsterkanten så har man iaf inte samma kopplingar till sossarna som LO-förbunden har.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Apropå det, finns det någon fackförening som faktiskt ligger politiskt höger?
De är väl alla smygkommunister och auktoritetsälskare?

Apropå LO+S, det är fortfarande i högsta grad så att LO ser S som sin springpojke och sitt eget parti.
S är väl LOs politiska gren på samma sätt som Sinn Fein till IRA.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jo det kan väl vara så att de lutar "mer än lovligt" åt det hållet men som fackförening så är de inte några som ger sig i första taget. Och även om de politiskt hör hemma på vänsterkanten så har man iaf inte samma kopplingar till sossarna som LO-förbunden har.
Då skulle jag hellre välja någon fackförening inom TCO eller SACO.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Då skulle jag hellre välja någon fackförening inom TCO eller SACO.
Det som är så bra är att man i Sverige faktiskt kan välja. Om än med vissa begränsningar.
Frågan är snarare om man blir accepterad som medlem i ett tjänstemannafack om man tillhör en yrkeskategori som traditionellt organiseras av ett av LO-Förbunden?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det som är så bra är att man i Sverige faktiskt kan välja. Om än med vissa begränsningar.
Frågan är snarare om man blir accepterad som medlem i ett tjänstemannafack om man tillhör en yrkeskategori som traditionellt organiseras av ett av LO-Förbunden?
Fast var det inte hamnarbetarna i Göteborg som hade valt fel fack och därför grinade facket och hotade med strejk?
Plus något annat liknande där den stora draken var extremt grinig över att företagen hade "valt det mest fördelaktiga facket".

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Har aldrig hört talas om att någon blivit nekad av en fackförening för att man tillhört fel yrkesgrupp.
Tvärtom vet jag exempel på när personer med "fel" fack ändå blivit hjälpta när de hamnat i klistret.

Oftast finns ju också ett brett överlapp mellan olika fackföreningar så det borde gå att välja bort LO.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Fast var det inte hamnarbetarna i Göteborg som hade valt fel fack och därför grinade facket och hotade med strejk?
Plus något annat liknande där den stora draken var extremt grinig över att företagen hade "valt det mest fördelaktiga facket".
Det finns ett visst revispinkande...och det nu var hamnarbetarförbundet som startat pga. att man tyckte att transport var för veka eller hur det nu var...men visst man är inte alltid sams.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Har aldrig hört talas om att någon blivit nekad av en fackförening för att man tillhört fel yrkesgrupp.
Tvärtom vet jag exempel på när personer med "fel" fack ändå blivit hjälpta när de hamnat i klistret.

Oftast finns ju också ett brett överlapp mellan olika fackföreningar så det borde gå att välja bort LO.
Nekad och nekad, vi skulle sannolikt rekommendera denna hypotetiska person att kontakta "rätt" fackförbund. Vissa fack är dessutom mer eller mindre yrkesförbund samt att man inte heller alltid har avtal som är helt kompatibla. T.ex så har tjänstemän i de allra flesta fall inget nattarbete i sina avtal, vilket inte går ihop med skiftgång, tex.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Sist någon fackhöjdare var på smörbesök på jobbet och frågade varför inte jag var med i facket, så huvudräknade jag ihop lite snabbt att det skulle kosta mig över 10000kr per år. Skulle jag jobba för tabellön som de förhandlat fram, så skulle det innebära personlig konkurs.

-Vad kan vi göra för att övertala dig att gå med?
-Jaa, då får ni nog ta och höja tabellönerna med 40% åtminstone till att börja med, så kan vi prata sen.
-Det KAN vi ju INTE göra?!
-Nä. Precis....

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Företag som tycker att det skall mötas över TEAMS för arbetsintervjuer.
Vad fan då för?

1. Teams suger
2. Man behöver en privat dator som kostar pengar.
3. Därför att teams på en mobiltelefon suger ännu hårdare (and not in a good way...)

Eller ja, egentligen så är problemet att den lokala enhetschefen inte är betrodd att hantera rekryteringar. Vad fan är denna till för dådå?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Företag som tycker att det skall mötas över TEAMS för arbetsintervjuer.
Vad fan då för?

1. Teams suger
2. Man behöver en privat dator som kostar pengar.
3. Därför att teams på en mobiltelefon suger ännu hårdare (and not in a good way...)

Eller ja, egentligen så är problemet att den lokala enhetschefen inte är betrodd att hantera rekryteringar. Vad fan är denna till för dådå?
En trend i många företag nu. HR-avdelningar som växt och fått större makt och som nu vill styra alla rekryteringar centralt istället för att låta de lokala cheferna ha ansvaret.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
En trend i många företag nu. HR-avdelningar som växt och fått större makt och som nu vill styra alla rekryteringar centralt istället för att låta de lokala cheferna ha ansvaret.
Jag ser inte riktigt nyttan med det, det är ju den som basar på arbetsplatsen som vet vad som behöver göras, och det är den som behöver jobba med människan.
Det är även den som har bäst insikt i personkemin på arbetsplatsen.
Kan inte enhetschefen vara betrodd med sådant så behöver ju denne bytas ut?

Någon som sitter 500km bort och aldrig kommer att träffa personen i det dagliga arbetet har ju liksom ingenting att tillföra. Annat än kompetens gällande avtal etc.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Jag ser inte riktigt nyttan med det, det är ju den som basar på arbetsplatsen som vet vad som behöver göras, och det är den som behöver jobba med människan.
Det är även den som har bäst insikt i personkemin på arbetsplatsen.
Kan inte enhetschefen vara betrodd med sådant så behöver ju denne bytas ut?

Någon som sitter 500km bort och aldrig kommer att träffa personen i det dagliga arbetet har ju liksom ingenting att tillföra. Annat än kompetens gällande avtal etc.
Ja, men lokala chefen kan ju inte anförtros med viktiga frågor som att de som anställs har rätt värdegrund, räkna så det blir rätt antal av varje kategori osv.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Ja, men lokala chefen kan ju inte anförtros med viktiga frågor som att de som anställs har rätt värdegrund, räkna så det blir rätt antal av varje kategori osv.
Känns konstigt att anställa en "chef" som man inte litar på att kan driva sin del av verksamheten...

Det är alltså inte jag som söker jobb. Men tack vare detta paller så lyckades jag bli inblandad ändå... :mad:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Känns konstigt att anställa en "chef" som man inte litar på att kan driva sin del av verksamheten...

Det är alltså inte jag som söker jobb. Men tack vare detta paller så lyckades jag bli inblandad ändå... :mad:
Vet förstås inte om det är så i det här fallet och mina exempel var lite tillspetsade, men rent generellt har HR-funktionen de senaste åren gått från att vara en administrativ stödfunktion till att bli (eller iaf se sig som) en mer strategisk funktion som styr rätt mycket, genom policies, arbete med företagskultur/värdegrund, employer branding osv. Så att rekryteringar styrs mer centralt, via HR, är en naturlig följd av den trenden i många företag. De vill väl inte ens kalla sig HR längre utan People Whisperer, Head of People & Culture och liknande.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ekonomerna behöver väl en motpol för sitt småpåvande i storföretagen.
Jag har alltid sett alla sånhär tendenser, från chefer som måste vara med och peta i allt, till mellanchefer som måste peta i alla chefers jobb, och så vidare upp i hierarkin som att cheferna i valfritt led inte har gjort sitt jävla jobb och anställt kompetent personal, och borde således avskedas för att de är inkompetenta.
Har sagt det ett par gånger till chefer med.
Lyckligtvis är problemet ickeexisterande som konsult, men det är jävligt bakvänt att jag som inhyrd kompetens får större förtroende än de fast anställda.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år