Idag är jag förbannad därför att...

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag såg ett föredrag med Birgersson för länge sedan.
En sak han nämnde var att ett "Ja" för proscessen/organisationen/företaget framåt medans ett "Nej" alltid haltar/stoppar detsamma.
Därför behövde man inte argumentera för ett "Ja" men alltid argumentera för ett "Nej" i hans organisation.
Jag gillade den idén.

Jobbade på Banverket på den tiden och där var det precis tvärt om...:3freak

Har faktiskt träffat honom en gång, när jag anordnade en debatt med honom under studenttiden. Helt klart en väldigt smart person som var betydligt mer beläst än de flesta andra högre chefer jag träffat. På sätt och vis har han ju en del likheter med VD:ar för vissa techbolag vi ser idag. Men samtidigt, han red väldigt mycket på den hype som rådde just då och lyckades i slutändan inte bygga några beständiga värden, förutom att han säkert bidrog till att skynda på bredbandsutbyggnaden och att en del politiska beslut togs. Jag ser honom mer som en skicklig lobbyist och PR-person.

Så när jag tänker på imponerande entreprenörer eller människor som bidragit till innovation i hur man organiserar företag tänker jag inte på honom. Det räcker inte med utstrålning, hype och att experimentera med coola teorier, man måste kunna omsätta det till verkliga värden också.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kort sagt så kan man väl säga att ledarskap i de här sammanhangen handlar mycket om att kunna skapa en tydlig bild av VAD som skall uppnås och VARFÖR och att skapa förutsättningar för människor att uppnå detta genom att själva komma fram till HUR. Många chefer gör tvärtom. De försöker detaljstyra hur jobbet skall göras och det är högst oklart vad det skall syfta till. Det kanske funkar på McDonalds, men inte i yrken som kräver kunskap och där de som gör jobbet ofta har bättre kunskap om hur jobbet utförs än vad chefen har.
Jag skulle vilja hålla med dig där...
MEN min erfarenhet säger tyvärr, att väldigt, väldigt (förvånande) många desperat vill ha ALLTING utstakat i detalj. Vissa människor behöver man faktiskt peka på varenda knapp de skall trycka på.

Det är klart min största förvåning inom arbetsledning, just hur många människor som inte visar något som helst intresse av att tänka själva.
Det har verkligen fått mig att behöva omvärdera min ledarstil, jag har gått in med tanken att alltid låta den som jobbar med uppgiften vara med och utarbeta rutiner för hur den skall lösas, och att om möjligt försöka leda dem till att själva lösa eventuella problem. Introducera en tankeprocess, snarare än att peka på varje grej.
MEN, jag har märkt att med vissa (många) människor så fungerar det helt enkelt inte. Om det är på grund av brist på intresse, eller kapacitet, låter jag vara osagt, men det är helt omöjligt.

Jag blev på riktigt förvånad över detta, och var på väg att stånga huvudet i väggen ad absurdum, för jag själv har alltid varit av arbetarstilen "ge mig ett problem att lösa, en budget, och dra åt helvete"...
Men alla är fan inte skapta så.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Jag skulle vilja hålla med dig där...
MEN min erfarenhet säger tyvärr, att väldigt, väldigt (förvånande) många desperat vill ha ALLTING utstakat i detalj. Vissa människor behöver man faktiskt peka på varenda knapp de skall trycka på.

Det är klart min största förvåning inom arbetsledning, just hur många människor som inte visar något som helst intresse av att tänka själva.
Det har verkligen fått mig att behöva omvärdera min ledarstil, jag har gått in med tanken att alltid låta den som jobbar med uppgiften vara med och utarbeta rutiner för hur den skall lösas, och att om möjligt försöka leda dem till att själva lösa eventuella problem. Introducera en tankeprocess, snarare än att peka på varje grej.
MEN, jag har märkt att med vissa (många) människor så fungerar det helt enkelt inte. Om det är på grund av brist på intresse, eller kapacitet, låter jag vara osagt, men det är helt omöjligt.

Jag blev på riktigt förvånad över detta, och var på väg att stånga huvudet i väggen ad absurdum, för jag själv har alltid varit av arbetarstilen "ge mig ett problem att lösa, en budget, och dra åt helvete"...
Men alla är fan inte skapta så.
Du har rätt. Inga regler utan undantag och givetvis finns det människor som är på det sättet. Ibland kan det bero på vad de varit med om i tidigare anställningar eller vad som sitter i väggarna i företagskulturen. Om de är vana att chefen tänker åt dem slutar de tänka själva eller vågar inte då de är rädda för att göra fel.

I vissa yrken kan det nog funka hyggligt då ändå - man får anpassa ledarskapet. Men för jobb som kräver mycket kunskap, att kunna tänka och agera självständigt och där det inte räcker att följa processer och instruktioner för att det skall bli bra skulle det inte funka. Chefen blir då en enorm flaskhals eftersom denne måste tänka åt alla och ta alla beslut.

Därmed inte sagt att det inte förekommer även i högkvalificerade yrken, inte så ovanligt som man kan tro, men dessa brukar inte direkt vara högpresterande organisationer. Vanligare i verksamhet med ingen eller dåligt fungerande konkurrens.

De mest framgångsrika företagen anställer inte dessa människor och är noga med att utveckla ledarskapet så människor kan prestera på sin bästa förmåga.

Men många företag kan inte välja och vraka på det sättet när de rekryterar. Dessutom har vi starka fackföreningar och hög anställningstrygghet i Sverige, så det går att vara rätt så lågpresterande i många företag och ändå jobba kvar, på gott och ont. Som chef får man ju laga efter läge och försöka få ut det bästa av de anställda man har genom att anpassa ledarstilen.

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Du har rätt. Inga regler utan undantag och givetvis finns det människor som är på det sättet. Ibland kan det bero på vad de varit med om i tidigare anställningar eller vad som sitter i väggarna i företagskulturen. Om de är vana att chefen tänker åt dem slutar de tänka själva eller vågar inte då de är rädda för att göra fel.

I vissa yrken kan det nog funka hyggligt då ändå - man får anpassa ledarskapet. Men för jobb som kräver mycket kunskap, att kunna tänka och agera självständigt och där det inte räcker att följa processer och instruktioner för att det skall bli bra skulle det inte funka. Chefen blir då en enorm flaskhals eftersom denne måste tänka åt alla och ta alla beslut.

Därmed inte sagt att det inte förekommer även i högkvalificerade yrken, inte så ovanligt som man kan tro, men dessa brukar inte direkt vara högpresterande organisationer. Vanligare i verksamhet med ingen eller dåligt fungerande konkurrens.

De mest framgångsrika företagen anställer inte dessa människor och är noga med att utveckla ledarskapet så människor kan prestera på sin bästa förmåga.

Men många företag kan inte välja och vraka på det sättet när de rekryterar.
Dessutom har vi starka fackföreningar och hög anställningstrygghet i Sverige, så det går att vara rätt så lågpresterande i många företag och ändå jobba kvar, på gott och ont.
Det är inte så bara att göra sig av med människor som man ärvt av tidigare ledning tyvärr. Skoj är det inte heller. Även om det går.
Det är också jävligt svårt att sortera ut detta i rekryteringsskede. Men det är därför man skall ta jävligt hårt på prövotiden, det är inte billigt att avbryta en inskolning och börja om, men man bör våga ta den vägen när det är nödvändigt, något som många har svårt med.

Angående att välja och vraka - det beror ju på hur man framställer sig själv, och vad man erbjuder. Fyyy bubblan vad jag kivats med ledning och HR när de tar (i min mening) idiotiska beslut angående personal, och sedan undrar varför vi inte får in önskvärda ansökningar. -Man borde tänka på sitt anseende mot befintlig och eventuell framtida personal, på samma sätt som man tänker på sina befintliga och eventuella framtida kunder. Det är en marknad på samma sätt, och profilerar du dig som en skitfirma så får du skit som söker, väldigt enkelt tycker jag.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Det är inte så bara att göra sig av med människor som man ärvt av tidigare ledning tyvärr. Skoj är det inte heller. Även om det går.
Det är också jävligt svårt att sortera ut detta i rekryteringsskede. Men det är därför man skall ta jävligt hårt på prövotiden, det är inte billigt att avbryta en inskolning och börja om, men man bör våga ta den vägen när det är nödvändigt, något som många har svårt med.

Angående att välja och vraka - det beror ju på hur man framställer sig själv, och vad man erbjuder. Fyyy bubblan vad jag kivats med ledning och HR när de tar (i min mening) idiotiska beslut angående personal, och sedan undrar varför vi inte får in önskvärda ansökningar. -Man borde tänka på sitt anseende mot befintlig och eventuell framtida personal, på samma sätt som man tänker på sina befintliga och eventuella framtida kunder. Det är en marknad på samma sätt, och profilerar du dig som en skitfirma så får du skit som söker, väldigt enkelt tycker jag.
Har även jobbat med företag som varit det omvända, dvs med väldigt attraktivt varumärke i en het bransch så man kunnat rekrytera superstjärnor. Det funkade inte alls. De högre cheferna var gammaldags byråkrater och karriär-MBA:er som inte fattar hur man leder en modern kunskapsorganisation, så det slutade med att alla blev som primadonnor som skulle göra på sitt eget sätt och samspelet funkade inte, utan det blev mest en massa politiskt spel.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
"Windows behöver göra en snabb uppdatering". Ja, jag kan säkert få fram nyckeln efter att ha gjort en hiskelig massa hopp mellan olika konton, verifierat via ett backup konto och allt var det är (sitter på jobbet nu, datorn är hemma). Men det blev ingen "snabb" uppdatering

1701241359762.png

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Har du prövat att slå av och på datorn?
Ja, såklart. Och hade det funkat hade det inte varit mycket till säkerhet. Men man testar ändå.

Det står hur man ska göra för att återställa, hade bara inte tid när jag skulle snabbt in och kolla något. Bara irriterad att det är deras egna uppdatering som har triggat säkerhetsproblemet de låser mig ute för.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Ja, såklart. Och hade det funkat hade det inte varit mycket till säkerhet. Men man testar ändå.

Det står hur man ska göra för att återställa, hade bara inte tid när jag skulle snabbt in och kolla något. Bara irriterad att det är deras egna uppdatering som har triggat säkerhetsproblemet de låser mig ute för.
För mitt eget välbefinnande använder jag sedan 8 år Chromebook privat. Har gjort underverk för mitt välbefinnande. På jobbet kan IT-människorna få hålla på och traggla. Just nu har de snart lagt 2 arbetsdagar på ett serverbyte som skulle ta ett par timmar. Tror att de får fortsätta i morgon också....

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750

Brukar villigt dela med mig av min uppfattning att ”måste jag förklara allt du ska göra så behöver jag dig inte”. Brukar gå in efter ett par vändor.

Sen brukar jag leva efter devisen att tar man hand om sina anställda, så tar de anställda hand om kunderna, och sen trillar pengarna in. Lite förenklat, men det har varit en framgångsrik approach.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det här ger en ny vinkel på "Doktorn kan komma"

:rofl I någon mån känns det ju som att han hjälpt evolutionen på traven lite, jag menar en läkare har ju med stor sannolikhet en aning bättre gener än Svensson generellt.

Och andra sidan har han nog ökat sannolikheten ganska ordentligt för att ett par av hans egna halvsyskon till barn i någon Norrlandskommun nu har skapat några inavlade barn och har han inte insett den saken kanske hans gener ändå är lite defekta.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Brukar villigt dela med mig av min uppfattning att ”måste jag förklara allt du ska göra så behöver jag dig inte”. Brukar gå in efter ett par vändor.

Sen brukar jag leva efter devisen att tar man hand om sina anställda, så tar de anställda hand om kunderna, och sen trillar pengarna in. Lite förenklat, men det har varit en framgångsrik approach.
Ja ungefär så.
Sen beror det på firmans personalpolitik också, går man in för att man skall ha den billigaste arbetskraften, sett till peng per timme, som går att få tag på, ja då får man leva med att de ofta inte är driftiga eller kunniga, och nästan aldrig både och.

Sedan för mig, så finns det ett stort värde i social kompetens också iom att vi har mycket kundkontakt. Och något fall finns när någon är mycket uppskattad av kunder, men är alldeles hopplös på alla relaterade arbetsuppgifter, och då blir det ju en balansgång.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad är viktigast Nordea's MARKNADSFÖRING eller TIPS MOT BEDRÄGERIER
1701336758868.png

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ringhals 4 förlänger stopp och ligger nere även i helgen. Hade ju inte gjort något om vi hade haft tillräckligt med andra verk, men det har ju de rödgröna lyckats sabba...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Ringhals 4 förlänger stopp och ligger nere även i helgen. Hade ju inte gjort något om vi hade haft tillräckligt med andra verk, men det har ju de rödgröna lyckats sabba...

Hur jävla svårt kan det vara att bedriva kärnkraft? :va

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Ärligt talat får nog alla partier stå i skamfrån över det. Och en stor del av rikets befolkning med, som röstade för avveckling.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år