Idag är jag förbannad därför att...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
..i samma veva som de rekommenderade mig att se över möjligheterna att flytta/ta hojen med juridisk hjälp :unsure:
Ring och prata med kronofogden, deras handräckningstjänst och arme av advokater borde kunna ge antingen råd eller handräckning med att flytta åbäket.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ring och prata med kronofogden, deras handräckningstjänst och arme av advokater borde kunna ge antingen råd eller handräckning med att flytta åbäket.
- Problemet som jag ser det är ägarfrågan. Köparen har betalt o kvitterat, men jag är enligt Transportstyrelsen ägaren. På vem hamnar ansvarsbiten att frakta bort hojen?
Och om jag skulle frakta bort den, är jag då alltså ägaren och kan ta hem den?
(om den ens finns kvar där)

Nu kommer jag skicka in ägarbytet via pappersregistreringsbeviset, med mina uppgifter och utan köparens.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
- Problemet som jag ser det är ägarfrågan. Köparen har betalt o kvitterat, men jag är enligt Transportstyrelsen ägaren. På vem hamnar ansvarsbiten att frakta bort hojen?
Och om jag skulle frakta bort den, är jag då alltså ägaren och kan ta hem den?
(om den ens finns kvar där)

Nu kommer jag skicka in ägarbytet via pappersregistreringsbeviset, med mina uppgifter och utan köparens.
Du borde inte vara första personen som har det här problemet, alltså borde det finnas rättspraxis. Fogden borde ha koll på det, eftersom att de brukar hantera att flytta vrak åt folk och företag. Det är gratis att ringa och prata med dem, och de är hjälpsamma dessutom.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
En fråga som poppade upp nu när läser om strulet med köparen som smitit ifrån ansvaret.

Hur gör ni när skriver kvittot. Skriver ni klockslaget tillsammans med datumet? Tex om köpet sker kl10:00 och nya ägaren gör något kl14:00 ? Kan vara skönt att visa upp ett kvitto med klockslaget som bägge signerat
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En fråga som poppade upp nu när läser om strulet med köparen som smitit ifrån ansvaret.

Hur gör ni när skriver kvittot. Skriver ni klockslaget tillsammans med datumet? Tex om köpet sker kl10:00 och nya ägaren gör något kl14:00 ? Kan vara skönt att visa upp ett kvitto med klockslaget som bägge signerat
Alla skriver väl tidsstämpel enligt ISO 8601?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
En fråga som poppade upp nu när läser om strulet med köparen som smitit ifrån ansvaret.

Hur gör ni när skriver kvittot. Skriver ni klockslaget tillsammans med datumet? Tex om köpet sker kl10:00 och nya ägaren gör något kl14:00 ? Kan vara skönt att visa upp ett kvitto med klockslaget som bägge signerat
TS fick ju pengrna via Swish så där är det väl tidsstämplat.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
En fråga som poppade upp nu när läser om strulet med köparen som smitit ifrån ansvaret.

Hur gör ni när skriver kvittot. Skriver ni klockslaget tillsammans med datumet? Tex om köpet sker kl10:00 och nya ägaren gör något kl14:00 ? Kan vara skönt att visa upp ett kvitto med klockslaget som bägge signerat
- Ägarbytet utgår ifrån datum, så i just det fallet är klockslaget inte viktigt. Annars är enda tidsstämpeln antingen bankgirots eller Swish´s.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tror nog att fler tillverkare av whiskey/y kan komma att konka. Det verkar som om många har tröttnat på att dricka det, iaf i min krets av bekanta.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har haft del i tre olika fat hos Mackmyra.
Första var inge vidare men de sista två var riktigt goda.
När vi hämtade ut tunnorna i Tyskland kunde man testa alla Mackmyras varianter och det finns en hel del gott och en hel del man får ta vid samma tid på kvällen som Beska Droppar går ner. :D
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag har haft del i tre olika fat hos Mackmyra.
Första var inge vidare men de sista två var riktigt goda.
När vi hämtade ut tunnorna i Tyskland kunde man testa alla Mackmyras varianter och det finns en hel del gott och en hel del man får ta vid samma tid på kvällen som Beska Droppar går ner. :D
Aha, jag skippade Mackmyra för jag tyckte att den jag köpte på bolaget smakade bara kemiskt, ansåg att de var överhypade av journalister och provsmakare.
Å andra sidan så föredrar jag rökiga singlemalt, fastnat lite för Finnlaggan.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Aha, jag skippade Mackmyra för jag tyckte att den jag köpte på bolaget smakade bara kemiskt, ansåg att de var överhypade av journalister och provsmakare.
Å andra sidan så föredrar jag rökiga singlemalt, fastnat lite för Finnlaggan.
Finns några bra tycker jag, även om de första som kom ut smakade mer äppeljos än nytjärad eka. Svensk rök var hyggligt rökig tixempel. Grönt te var god, Björksav också (fast inte heller direkt rökiga förstås). Har en som heter Moment som jag tycker matchar det lite högre priset på den. Känns lite som att de kanske kunde fokuserat på att göra ett fåtal riktigt bra istället för att hela tiden producera nya "coola" sorter.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Import av kolkraft?
Helt sjukt att lägga ner Barsebäck. Sen Sydvästlänken ska vi inte prata om vilket jävla fiasko det är. 8 miljarder som vi betalat med våra elzonsavgifter och till gemene man hette det att det var för att vi skulle få billigare ström här nere. Jag var med på bygget i Hurva i 3 år och när jag lunchade med chefen för SVK så sa han rakt ut att det är inte för att vi ska billigare ström utan för att de skulle kunna sälja ström till utlandet
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top