Idag är jag förbannad därför att...

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Det här ska upp på högsta ort :mattias
Polish-20240828-063137596.jpg

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Underhåll av ledningar så det är mycket begränsad överföring från norr så vi här nere får köpa kolel från kontinenten. Det blir bäst för miljön på det sättet.
Hur då?

Just nu får vi in 3800MW i SE4 norrifrån samtidigt som SE4 exporterar 2300MW, det är alltså ingen brist på effekt. Trots det är priset €98 jmf €5 i SE3.

Jag får inte ihop det på annat vis än att vårt pris beror på att tyskjävlarna vill (är tvungna) betala höga priser vilket smittar av sig.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Hur då?

Just nu får vi in 3800MW i SE4 norrifrån samtidigt som SE4 exporterar 2300MW, det är alltså ingen brist på effekt. Trots det är priset €98 jmf €5 i SE3.

Jag får inte ihop det på annat vis än att vårt pris beror på att tyskjävlarna vill (är tvungna) betala höga priser vilket smittar av sig.
Sorry, hade läst nyheter att en stor del av överföringen från SE3 skulle klippas pga av underhåll, men fick vi in 3800MW från SE3 låg vi väl nära max på överföring.

Just nu får vi 3700MW och det mest exporteras vidare men vi i SE4 går just nu 1186MW back, dvs högre förbrukning än produktion. Vilket råkar vara nästan exakt vad de två reaktorerna i Barsebäck producerade (2*600MW). Tack så mycket för det, Göran Persson!

(Maxpris idag SE3 12,90 öre/kWh, maxpris SE4 260,17 öre/kWh. Och det är fortfarande augusti...)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
SJ inte har något direktförbindelse mellan Borlänge och Arlanda trots att Stockholmståget passerar Arlanda! 🤬
Minst ett byte för att ta sig BLG-ARN.
Vi landar på Arlanda kl 18:50 på väg hem och då går nästa tåg kl 23:02 och tar 6 timmar och 36 minuter!?!?!
Det är ju för fan 20 mil bara!

WTF SJ!!! :finger

(Jag vet I-landsproblem...)

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
SJ inte har något direktförbindelse mellan Borlänge och Arlanda trots att Stockholmståget passerar Arlanda! 🤬
Minst ett byte för att ta sig BLG-ARN.
Vi landar på Arlanda kl 18:50 på väg hem och då går nästa tåg kl 23:02 och tar 6 timmar och 36 minuter!?!?!
Det är ju för fan 20 mil bara!

WTF SJ!!! :finger

(Jag vet I-landsproblem...)
Kollektivtrafik <

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Styr-/kontrollarm till klipparjäveln.
Brast på plan mark så vettefasen, är som allt annat där, väääl magert tilltaget.
Där är ju stålet som blitt utmattat och spruchitt, så de har ju använt ett väldigt ost-liknande stål förstås.

Får laga eget som vanligt, till nästa bit i kedjan brister, till man byggt hela skoten själv och det kanske fungerar plötsligt.
Har inget riktigt lämpligt material i samlingarna dock vad det verkar, så får se vad det blir.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Styr-/kontrollarm till klipparjäveln.
Brast på plan mark så vettefasen, är som allt annat där, väääl magert tilltaget.
Där är ju stålet som blitt utmattat och spruchitt, så de har ju använt ett väldigt ost-liknande stål förstås.

Får laga eget som vanligt, till nästa bit i kedjan brister, till man byggt hela skoten själv och det kanske fungerar plötsligt.
Har inget riktigt lämpligt material i samlingarna dock vad det verkar, så får se vad det blir.
Tur att den inte brast i chikanen, så hade du varit ute i spenaten på riktigt.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ett pucko på en Triumph gav mig fingret idag. Han kom mellan filerna på E18 och jag gick åt sidan för att släppa fram honom. Tyvärr blev han alldeles för begeistrad av att det låg en Versys i högerfilen så han kom aldrig förbi min framskärm utan låg kvar där när bilen framför mig ökade farten. Jag väntade på att han skulle gasa på för jag låg fortfarande med vänsterhjulen på strecket mot mittremsan. Då inser han plötsligt att jag är närapå bredvid honom och han fladdrar till och ger mig fingret.
Åk för helvete gärna mellan bilarna, men håll koll på vad ni gör!

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ett pucko på en Triumph gav mig fingret idag. Han kom mellan filerna på E18 och jag gick åt sidan för att släppa fram honom. Tyvärr blev han alldeles för begeistrad av att det låg en Versys i högerfilen så han kom aldrig förbi min framskärm utan låg kvar där när bilen framför mig ökade farten. Jag väntade på att han skulle gasa på för jag låg fortfarande med vänsterhjulen på strecket mot mittremsan. Då inser han plötsligt att jag är närapå bredvid honom och han fladdrar till och ger mig fingret.
Åk för helvete gärna mellan bilarna, men håll koll på vad ni gör!
Stanna upp i lanesplitting mellan bilar. :finger
Pausar gör man bara i en fil.
Var trajan gul? ;)

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...