Idag är jag förbannad därför att...

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Det är då du smörjer in dig i honung och lockar med dem till en plats där du kan döda dem en och en.

Vi hade många. Bodde på landet. Dottern var då ett spädbarn ca 3 månader. De här tingesterna puttade lätt undan myggnätet till vagnen. Jag ser hur en sträcker över hela hennes kind, gadden vid halsen.
Ska hon vakna, vända på huvudet? Ca 2 mil till akuten, genom stan.
Flyttar nätet och fäller huven. Slår iväg den, med kraft. Följer banan med blicken och den landar en 5 meter bort, stendöd.
Bebis sover lugnt vidare.
Pappan skärrad och lättad.. Mamman också, som stod paralyserad, hjälplös. Om jag missat, träffat barnet?

Vet inte om det var rätt. Kanske kunde plockat den? Ett stick i handen är inte hela världen. Hur lång tid har man på sig? Vem vet?

Dyker upp i medvetandet emellanåt.
Fy fasen!

Lyckligtvis är bålgetingar inte alls lika aggressiva som vanliga getingar, men med ett spädbarn med i bilden blir det ju läskigt på riktigt.

Läste att de tydligen äter honungsbin. Kanske kan förklara varför grannen haft en så misslyckad säsong med sina bikupor.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Fy fasen!

Lyckligtvis är bålgetingar inte alls lika aggressiva som vanliga getingar, men med ett spädbarn med i bilden blir det ju läskigt på riktigt.

Läste att de tydligen äter honungsbin. Kanske kan förklara varför grannen haft en så misslyckad säsong med sina bikupor.
Alla getingar dödar bin, tror jag iaf.

Bin är också jobbiga. Vi hade i den sandfyllda skorstenen. Bigubben 1km bort tog hand om dem. Upp på taket i sån hatt, ingen dräkt, bara armar. Hittar drottningen, knallar iväg med henne i den höjda handen och ett bimoln i följe. ”Ah, de brukar vara rätt snälla.” Ett original, ett trevligt.
Jag ovanan att köra med öppet visir och får en del stryk.
Körde på något som gjorde rejält ont i somras. Trodde på någon bagge, de här beige som är som ekollon t ex. Det kliar lite och jag pillar lite med fingret. Lugnt. Stannar hos brorsan nån mil bort. När jag tar av hjälmen trillar den döda bålgetingen ner på marken. Ett praktexemplar.

Bistick kan vara värre än geting för biet släpper allt sitt gift, tappar sen gadden och dör, om jag minns rätt. Getingen släpper så mycket den ”tror” behövs och kan därtill sticka flera gånger. Blev bistungen på näsryggen i somras. Höll i flera veckor med rinnande ögon, svullnad som kom och gick, ekonomibotox.
Såna små rackare.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ser ut som att de bygger till på hörnet.

Det är då du smörjer in dig i honung och lockar med dem till en plats där du kan döda dem en och en.

Vi hade många. Bodde på landet. Dottern var då ett spädbarn ca 3 månader. De här tingesterna puttade lätt undan myggnätet till vagnen. Jag ser hur en sträcker över hela hennes kind, gadden vid halsen.
Ska hon vakna, vända på huvudet? Ca 2 mil till akuten, genom stan.
Flyttar nätet och fäller huven. Slår iväg den, med kraft. Följer banan med blicken och den landar en 5 meter bort, stendöd.
Bebis sover lugnt vidare.
Pappan skärrad och lättad.. Mamman också, som stod paralyserad, hjälplös. Om jag missat, träffat barnet?

Vet inte om det var rätt. Kanske kunde plockat den? Ett stick i handen är inte hela världen. Hur lång tid har man på sig? Vem vet?

Dyker upp i medvetandet emellanåt.
Gav du en geting en örfil så den dog?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag brukar sällan bli besvärad av getingar, men bin hatar mig och kamikazebombar mig rätt ofta. Av alla gånger jag blivit stucken var en gång en geting, och den gången var det för att jag klev på den, övriga 10 gånger nånting har det varit bin. Och en humla när jag var typ 2-3 år gammal och ville klappa den ludna gulliga flugan.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Vilket ljud det måste ha varit! 😳
Vi har haft några enstaka inne i år och j@vlar vad dom brummar. 😁
Har varit noga med att släppa ut dom utan att skada dom.
Ja, det låter som en svärm med Spitfire

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Jag brukar sällan bli besvärad av getingar, men bin hatar mig och kamikazebombar mig rätt ofta. Av alla gånger jag blivit stucken var en gång en geting, och den gången var det för att jag klev på den, övriga 10 gånger nånting har det varit bin. Och en humla när jag var typ 2-3 år gammal och ville klappa den ludna gulliga flugan.
Jag hatar getingar, men gillar bin och humlor. De verkar mest sköta sitt med blommorna utan att bry sig om människor. Antar att bin måste bli rejält uppretade för att anfalla, typ om man har ett bo av vildbin alldeles i närheten och de känner sig hotade?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag hatar getingar, men gillar bin och humlor. De verkar mest sköta sitt med blommorna utan att bry sig om människor. Antar att bin måste bli rejält uppretade för att anfalla, typ om man har ett bo av vildbin alldeles i närheten och de känner sig hotade?
En del människor luktar likt bins attackferomon, och jag misstänker att jag är en av dem.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Förbannad i största allmänhet idag Och Milton är halt :4skrika

Takborstarsöndag(förrådet), tur man inte är höjdrädd i.a.f.. 😬
20240915-114413.jpg

Grabbarna håller på att sätta upp fallskyddsnät åt husse, är jag ganska säker på.
20240915-114812.jpg

Nu ska jag bara lista ut hur jag får denna hög att landa på grannens tak, hm.
20240915-114450.jpg

Jaja nu är det väl till att ringa brandkåren så jag kommer ner någon gång.

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Alla getingar dödar bin, tror jag iaf.

Bin är också jobbiga. Vi hade i den sandfyllda skorstenen. Bigubben 1km bort tog hand om dem. Upp på taket i sån hatt, ingen dräkt, bara armar. Hittar drottningen, knallar iväg med henne i den höjda handen och ett bimoln i följe. ”Ah, de brukar vara rätt snälla.” Ett original, ett trevligt.
Jag ovanan att köra med öppet visir och får en del stryk.
Körde på något som gjorde rejält ont i somras. Trodde på någon bagge, de här beige som är som ekollon t ex. Det kliar lite och jag pillar lite med fingret. Lugnt. Stannar hos brorsan nån mil bort. När jag tar av hjälmen trillar den döda bålgetingen ner på marken. Ett praktexemplar.

Bistick kan vara värre än geting för biet släpper allt sitt gift, tappar sen gadden och dör, om jag minns rätt. Getingen släpper så mycket den ”tror” behövs och kan därtill sticka flera gånger. Blev bistungen på näsryggen i somras. Höll i flera veckor med rinnande ögon, svullnad som kom och gick, ekonomibotox.
Såna små rackare.
Hudkräm med bigift är det nya svarta... Det triggar reaktion i skinnet som föryngrar och tar kål på hudförändringar och rynkor mm.

Kan vara värt att testa.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...