Jag åker till jobbet (tidningsbud) vid tvåtiden inatt. Ser två ungdomar gåendes 100 meter från byggnaden vi utgår från. Efter jag parkerat utanför byggnaden och gör mitt därinne kommer en kollega (som parkerat bredvid mig) och frågar om jag har kompisar med mig i bilen, detta är 1-2 minuter efter jag parkerat. Jag tror ju han driver med mig men vi går runt hörnet och visst fan går de två fanskapen iväg från parkeringsplatsen och vi stirrar i förvåning över hur jävla fräcka de är som försöker sno min bil när de vet att jag är 20-30 meter därifrån.
112 ringer jag, en mycket ointresserad polisman vägrar skicka bilar eftersom de har akutfall någon annanstans, men han tar emot anmälan och signalement. Under tiden har ett annat tidningsbud cyklat efter dem och frågar vad fan de håller på med, i dimman (givetvis var de höga som hus) säger den ena att han heter Frank. Frank är lite risig så han sätter sig utanför en lägenhetsport ett några hundra meter från våra lokaler. Där stannar han i 2-3 timmar, detta vet polisen om för de som har distrikt där pratar med polisen igen efter att Frank inte längre är kontaktbar. Någon ambulans skickar man inte heller, "kanske" blev svaret. Vi är alltså 3-4 pers som sett dem varav en åker förbi och fotar Frank senare. Låset på förardörren körde de in nånting i och vred om, plasten under ratten bröt de upp med ett stålrörsbit från en släpvagn, kablarna var exponerade men de hann inte börja tjuvkopplingen.
Så ut och begå brott, spelar ingen roll om någon ser er.