Idag är jag förbannad därför att...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag hatar att meka:huvet

Bromsarna sa ju upp sig på civicen häromdagen, så igår satte jag igång att byta dem (eller förberedde inför bytet i alla fall, hade inga grejer då utan tänkte köpa reservdelar idag). Precis allt utom hjulmuttrarna var fastrostat, runddraget och rent allmänt jävligt:mad:

Skulle börja med att ha av oket (skivbromsar): Bultarna fastrostade. Mängder med 5-56 och en mutterknackare senare satt de fortfarande fast:mad: Pallade då upp bilen med hjälp av tegelstenar, satte hylsnyckeln runt bulten, placerade domkraften längst ut under nyckelns skaft och började lyfta. Till min fasa lyfter bilen en bit och börjar gunga på sina tegelstenar innan bulten lossnar och jag kan skruva ur den:skrämd
Summa sumarum: Oket av, tidsåtgång mer än en timme (för två jävla bultar!).

Sen var det skivans tur. Sitter med två stycken skruvar med stjärnmönster. Fatsrostade något så kopiöst. Mängder av 5-56 och diverse varianter av skruvmejslar och bits på hylsnycklar senare är båda skruvhuvudena runddragna:mad: Får borra ur dem.
Summa sumarum: Skivan inte av, tidsåtgång mer än en timme (för två skruvar!).
Sen sitter skivjävelen såklart fast den också. En halvtimme av olika knackelibanktekniker senare börjar den äntligen lossna och kan avlägsnas. Biljävel...

Eftersom jag ändå inte hade delar för att fortsätta så tog jag paus.

Gick upp tidigt i morse (jävligt tidigt för mig i alla fall, jag jobbar natt och sover vanligtvis till eftermiddagen) och for till biltema för att handla delar. Delarna stämmer inte överens med måtten på hemsidan och passar inte på min bil:huvet Får leta runt ett tag innan jag hittar vad som ska vara skivor till en äldre modell men som är identiska med mina. Humhummutter...
Frågar om de har fästskruvarna till skovorna (dem jag fick ha sönder för att forcera). Inte det? Nehepp. Vem har? Mekonomen kanske, jahapp. Tack då.
Får handlat mina delar och far hemåt.
Svänger in om mekonomen och frågar om skruvarna. Finns inte. Kanske på en originalverkstad. Kör till hondahandlaren på gastelyckan och frågar där. Har inte hemma, måste beställa:huvet Tröttnar, far till beijer och handlar maskinskruv med koniskt huvud och rätt gänga. Wiho! 45 minuter extra körtid för att fara runt och leta... Jaja, nu har jag allt. Hem och byta.

Till att börja med så måste de gamla skruvarna ut ur sina hål för att skivan ska kunna sättas fast. Det är bara det att de fortfarande är fastrostade satan och dessutom knappt sticker mer än en mm utanför sina hål. Blir till att borra bort och rensa gängorna i hålen med tapp. Tack vare att skruvarna är hårda som satan får jag slipa borret tre gånger per skruv. Halvtimme senare är skruvarna borta och skivan kan monteras, yay!

Dags att byta belägg. Börjar med att öppna oket fullt och byter de små fästplåtsgrejerna som beläggen ska sitta i. Det börjar bra...
Spenderar de följande två timmarna med att försöka passa in beläggen:huvet Får man i ena änden går inte andra i, försöker man att bara knappt få i ena änden hoppar den ur när den andra går i, det är ont om plats, det gör ont i mina fingrar, beläggen hoppar i och ur igen... Gah!:huvet Efter en jävla massa svordomar (och lite bortknackning av rost som satt sig under fästplåtarna och gjorde avståndet mellan dem en halv mm mindre) sitter beläggen på sin plats och oket kan monteras.

Nu är ena sidan klar och ska bara luftas. Spenderar en timme med att leta efter luftningsprylen. Hittar den med lite hjälp från farsan över telefon (gubben börjar bli senil och hade lagt den där den inte ska vara) och kan sätta igång... Inte. Nippeln är runddragen och sitter för hårt för att gå att lossa med tång. Men vafan...!!!:4skrika

Jobbar med 5-56, tång och fan vet allt i väl över en timme innan jag blir desperat och slår på en hylsa modell mindre runt nippeln med våld. En kraftansträngning senare är nippeln lossad och jag kan börja lufta. Äntligen är jag klar... Med ena sidan. Total tidsåtgång inklusive körning och shopping: Väl över 10 timmar:huvet :huvet :huvet

Jag hatar att meka!:4skrika :mad:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Men helvete då!!!:huvet Biljäveln trasig igen, fan vet vad det är den här gången...:( Jag hatar det här!:gråta

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Har du fulmekat? Hehe.

Det tror jag inte... Kommer fan inte på hur det skulle ha gått till, grejerna kan bara sitta ihop på ett sätt...:va Och bilen funkade ju fint när jag var klar med den, körde en lång runda utan problem för att testa att allt funkade. Men nu gick något åt helvete igen...:huvet

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Det tror jag inte... Kommer fan inte på hur det skulle ha gått till, grejerna kan bara sitta ihop på ett sätt...:va Och bilen funkade ju fint när jag var klar med den, körde en lång runda utan problem för att testa att allt funkade. Men nu gick något åt helvete igen...:huvet

Du har väl inte dragit åt grejerna ordentligt. Eller annars så har du helt enkelt gjort fel :D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
För att någon pregat ner en rulle taggtråd i halsen på mig, och bankat mig i huvudet, i natt. Sådant är inte okej, helt sjukt vilka hemska mäniskor det finns!

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
En jävla brud tror att jag är kung på nånting som jag aldrig har gjort innan, och inte fan blir det bättre när man försöker argumentera! :mad:

bergsanka

kryptoniten i din tillvaro!
Gick med
2 Jul 2010
Hoj
Kawasaki GPX600R -88
För att min !#/&%#/! dator har packat ihop. Här är man ambitiös och byter fläktar, fixar fräsch kylpasta och putsar bort varenda dammkorn, och vad får man igen?! Inte ett ljud! Otacksamma jävel.... :gnissla

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år