Idag är jag lack som fan för att de senaste dagarna har varit helt åt helvete...
Fick fingret och en rejäl utskällning av nån gubbjävel som trodde sig ha polislaser i ögonen för att jag enligt honom körde för fort på vägen utanför hans hus, och när jag sanningsenligt talade om för honom att jag kört lagligt så skrek han "Då är det fel på din mätare, och du gör inte om det! Är det svårt att fatta eller!?"
Senare samma morgon ringde en annan gubbe hem till mig och meddelade att "Nu har jag fått nog över hur ni tidningsbärare kör, är ni inne mellan våra hus och kör tidigt på morgonen en gång till så ringer jag polisen!". Till saken hör att mitt distrikt består helt av villaområden där alla brevlådor ligger vid respektive hus, och alla hus ligger på småvägar i täta små kvarter. Vi kör inte fort eller vårdslöst, vi bara rullar långsamt fram på småvägarna och lägger tidningen på lådan innan vi tyst rullar vidare till nästa. Och så har det fungerat i årtionden! Men nu hade gubbjäveln fått nog
Detta fick till följd att hela mitt distrikt reformerades över en natt och gick från bildistrikt till bil-/gångdistrikt, utan att min lön förändrades ett enda dugg. När jag ringde kontoret på morgonen och ville prata om saken så fick jag höra "Det tog dig ca en halvtimme längre tid än vanligt, du kan få den halvtimmen extra betalt för de här kommande dagarna innan vi hinner göra en ny tidmätning på distriktet".
För det första tog det över en timme längre tid än normalt, och för det andra så är det bra jävla mycket jobbigare att gå hela rundan än att sitta i sin varma sköna bil med radio!
Påtalade detta för kärringen och undrade om man inte kunde göra något vettigt av detta? Det tog ju trots allt snarare en timme extra och var dessutom bra mycket jobbigare, det känns fan inte motiverat att behöva ta allt det extrajobbet för bara en halvtimmes extra lön (som redan är låg nog).
- Nej, men jag kan ju inte ge dig betalt för mer tid om det nu inte tar mer tid, det förstår du väl? gnäller då tanten. De allra flesta på mina granndistrikt har betalt för lika lång tid som jag, men deras distrikt är klara på halva tiden...
"Höj min lön då?" föreslog jag.
- Jaha, ska du ha VD:ns lön då eller!? vrålar kärringen.
"Nej, men om ni nu vill att jag ska hjälpa er ordna upp den här oredan på ett smidigt sätt så kan väl ni hjälpa mig och ge mig lite lön för mödan?"
- Nej, vet du vad. Nu gör vi såhär att vi skiter i detta. Du ville säga upp dig eller hur (det hade vi pratat om ett par dagar tidigare)? Då gör vi så att du får två veckor uppsägningstid från och med nu, och du går av ditt semestervikariat och tar bara dina ordinarie helgpass under den tiden så skickar vi ut någon annan de kvarstående dagarna av vikariatet!!!
Kärringen blir riktigt jävla otrevlig helt plötsligt sådär bara
Jaja, jag är i alla fall uppsagd och klar, och har bara två jobbdagar kvar. Det är alltid något det, inget ont som inte för något gott med sig
Jag är fri