Idag är jag förbannad därför att...

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Största biten är 180x80mm så alla bitarna tillsammans skulle bli ett paket som är 180x80x12mm som väger ca.200gram. :mad:

Ganska synd att denna firma gör på detta sättet, tillverkningskostnaden ligger ungefär lika med andra laserfirmor i England. Det fina med dom är att man laddar upp filen på vad man vill ha skuret, bestämmer material och får kostnaden direkt online.

Fick ett pris på £15 för jobb+material från ett annat ställe, väntar på svar ang. frakten. :näsblod

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Ny teknik är underbar.
Har man inte full kräm i batteriet, så är något fel och då får man apselut inte starta.
Smidigt när man är strandsatt i obygden.

Alla japscrossar med sprut klarar sig jättebra utan batteri, går ändå att kicka igång allt vad tändnig och sprut heter.

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Håller på att byta bussningar i styrstången på en snöskoter, fått isär det mesta förutom själva bussningen... Som sitter med en 7mm insex. Varför i helvete finns det aldrig 7mm bits/hylsor i någon "hylsnyckelsats"?!?

Inte ens kamasa har med det i deras största "mekanikersats" :mad: Har letat igenom 4 olika hylsnyckelsatser och inte en enda har med 7mm bits :va:confused::confused::4skrika:huvet

Har varit ut för 7mm bits förut när jag bytt bromsar på bilar, och jag vet att jag har köpt en bits... Men jag hittar den inte :huvet Får väl bita i det sura äpplet och åka 16mil för att köpa en ny...........

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Håller på att byta bussningar i styrstången på en snöskoter, fått isär det mesta förutom själva bussningen... Som sitter med en 7mm insex. Varför i helvete finns det aldrig 7mm bits/hylsor i någon "hylsnyckelsats"?!?

Inte ens kamasa har med det i deras största "mekanikersats" :mad: Har letat igenom 4 olika hylsnyckelsatser och inte en enda har med 7mm bits :va:confused::confused::4skrika:huvet

Har varit ut för 7mm bits förut när jag bytt bromsar på bilar, och jag vet att jag har köpt en bits... Men jag hittar den inte :huvet Får väl bita i det sura äpplet och åka 16mil för att köpa en ny...........

16 mil!
Hur djävla långt ut i värmlanfsskogen bor du?

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Då tar man en M4 skruv med sexkantskalle och endera bockar den 90 grader eller drar på några muttrar som man drar ihop så dom låser mot varandra och provar. :tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Största biten är 180x80mm så alla bitarna tillsammans skulle bli ett paket som är 180x80x12mm som väger ca.200gram. :mad:

Ganska synd att denna firma gör på detta sättet, tillverkningskostnaden ligger ungefär lika med andra laserfirmor i England. Det fina med dom är att man laddar upp filen på vad man vill ha skuret, bestämmer material och får kostnaden direkt online.

Fick ett pris på £15 för jobb+material från ett annat ställe, väntar på svar ang. frakten. :näsblod

Slog in dina siffror på posten, 1:a klass brev utrikes borde det kunna gå under och då skulle det kosta 48 kr eller strax över 5 pund. Så de försöker nog ta mer betalt för sina tjänster genom att salta fraktnotan lite, alternativt vill de packa dina grejer i en bra överdimensionerad låda...

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
16 mil!
Hur djävla långt ut i värmlanfsskogen bor du?

Hahah, fram och tillbaka till Karlstad är det 16mil hemifrån... Börja leta runt Arvika som är närmaste stad är nästan ingen ide... Mins från förra gången när jag skulle ha ett 7mm bits. Har för mig att jag fick tag i ett via Volvo eller mekonomen men jag var tvungen att vänta en dag..

Både Swedol och biltema i Karlstad hade 7mm bits enligt deras hemsida.

@Skäggo, CPMS
Mjo det går ju, tack för tips :)
Nästa problem, vart fan har jag lagt filen? :D

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Hahah, fram och tillbaka till Karlstad är det 16mil hemifrån... Börja leta runt Arvika som är närmaste stad är nästan ingen ide... Mins från förra gången när jag skulle ha ett 7mm bits. Har för mig att jag fick tag i ett via Volvo eller mekonomen men jag var tvungen att vänta en dag..

Både Swedol och biltema i Karlstad hade 7mm bits enligt deras hemsida.

@Skäggo, CPMS
Mjo det går ju, tack för tips :)
Nästa problem, vart fan har jag lagt filen? :D

Ibland passar en torx förvånansvärt bra den med.

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Slog in dina siffror på posten, 1:a klass brev utrikes borde det kunna gå under och då skulle det kosta 48 kr eller strax över 5 pund. Så de försöker nog ta mer betalt för sina tjänster genom att salta fraktnotan lite, alternativt vill de packa dina grejer i en bra överdimensionerad låda...

Provade med Royal Mail Airmail Small Packets, 5 dagars leveranstid - £2,2 :)

Jaja, priset är egentligen inte viktigast utan att det blir snyggt gjort. Alla verkar inte kunna skära Plexi och få det bra.

Om någon här jobbar med laserskärning får dom gärna PM:a. :D

EDIT/ Har fått svar och anlitat en skärare som verkar veta vad han gör.

Last edited:

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
För att Go Pro langade upp ett klipp på youtube idag där namnet på klippet avslöjar vem som vann RD5.
Jag som har varit så jävla duktig på att undvika detta för att se racet efter dagens jobb :mad:
Nu vann ju visserligen rätt man men, ändå. Jävligt less :huvet

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Minst sagt! Arbetslösheten är hög just nu men jag börjar fan undra hur vissa ens kan ha jobben som dom är på nu.
Frågade även efter aluminumpasta på en bensinmack och fick svaret att dom inte serverade pasta. :rolleyes:

Det jävulska är ju att det finns duktigt folk som är arbetslösa medans sånt där pack sitter & fyller upp en plats de gärna hadde velat ha.

Edit: nu blev jag förbannad! :mad:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det jävulska är ju att det finns duktigt folk som är arbetslösa medans sånt där pack sitter & fyller upp en plats de gärna hadde velat ha.

Du menar att det finns många mek & motorkunniga arbetslösa som gärna hade stått i en mack och kränkt kokt korv, snus och Aftonbladet för att nån gång i veckan få besvara en kvalificerad fråga?

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Provade med Royal Mail Airmail Small Packets, 5 dagars leveranstid - £2,2 :)

Jaja, priset är egentligen inte viktigast utan att det blir snyggt gjort. Alla verkar inte kunna skära Plexi och få det bra.

Om någon här jobbar med laserskärning får dom gärna PM:a. :D

Plexi är ju betydligt bättre att skära med vatten, det lär inte ens behövas abrasiv skärning för det ändamålet.
Men några 50 kr kommer det inte kosta...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du menar att det finns många mek & motorkunniga arbetslösa som gärna hade stått i en mack och kränkt kokt korv, snus och Aftonbladet för att nån gång i veckan få besvara en kvalificerad fråga?

Tror att det han menar är att många kunder antagligen hade uppskattat ifall mackpersonal åtminstone besatt grundläggande kunskaper om de typer av ämnen som rör deras arbete, och att det finns många arbetslösa som passar in på den beskrivningen. Det, samt att många av de ungdomar som faktiskt arbetar på mack inte vet ett smack om bilar exempelvis.

Å andra sidan, som varande ung mackarbetare med åtminstone grundläggande kunskaper om bilar och övriga mackrelaterade ämnen tycker jag gott att kunderna kunde läsa på lite bättre. Så skulle jag slippa frågor som "Vilken olja ska jag ha i min bil?"... Jag tänker varje gång att "Hur fan ska jag veta det på rak arm, jag har aldrig ägt just en sån bil av just den årsmodellen med just den motorn??:confused: Men jag kan slå upp det åt dig... Det kunde å andra sidan du också ha gjort, det står ju trots allt i instruktionsboken... Och skulle du inte ha en sån så finns det en helt fantastisk kunskapsdatabas kallad Internet!..."

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj

Inte för att nån gång i veckan få svara på en kvalificerad fråga, nej, men för att ha ett jobb.

Nu menade inte jag _specifikt_ mackjobb, utan i allmänhet. Finns en oerhörd massa idioter, i alla brancher, samtidigt som det finns kompetent folk som inte får något jobb.
Bittert.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
ifall mackpersonal åtminstone besatt grundläggande kunskaper om de typer av ämnen som rör deras arbete, och att det finns många arbetslösa som passar in på den beskrivningen. Det, samt att många av de ungdomar som faktiskt arbetar på mack inte vet ett smack om bilar exempelvis.

Sannerligen, å andra sidan förstår jag om inte alla kan allt om mackarbete (tex, gäller även annat) första dagen, men som normalbegåvad måste man ju ändå lära sig hur grejjorna funkar inom några veckor. (tid beroende på hur invecklat just det jobbet är dårå...)

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Inte för att nån gång i veckan få svara på en kvalificerad fråga, nej, men för att ha ett jobb.

Nu menade inte jag _specifikt_ mackjobb, utan i allmänhet. Finns en oerhörd massa idioter, i alla brancher, samtidigt som det finns kompetent folk som inte får något jobb.
Bittert.
Som teknikern på mitt jobb som efter 4-5 år äntligen lärt sej åt vilket håll man lossar en skruv

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Men då kan man väl ändå inte beteckna sig normalbegåvad? :hihi
Och hamnar därmed bland dem som kunde få kängan och bana väg för duktigt folk....
Teknikern i fråga blev befodrad till produktionschef/tekniker för ca 1 år sen .Hur det nu gick till ???????

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år