Meeeen, vad sa han för dummheter, då.......?
Själv tyckte jag att det var lite mycket floskler på risk1an, men att risk2an var bätter. Starka bilder från engelska 'Think'...
"Aldrig röra bromsen utan att hålla inne kopplingen" (Någon som känner till ordet kopplingsberedskap?
) , "Skillnaden med ABS är att man fortfarande kan styra när man bromsar" (Jag har då aldrig hört att man ska bromsa med snett styre?)
"Reaktionstiden är alltid en sekund, den kommer man inte undan" (kommer du ihåg i skolan när man kittlade någon annan i handflatorna och sedan skulle slå dem på fingrarna? Hur många gånger hann de inte undan? Den rörelsen tar minsann ingen sekund!)
"Bromsar du i 70, så tar det lika lång sträcka som en inbromsning i 50 innan du verkligen börjar sakta ner och bromsar" - Ja om du åker omkring o tittar efter fåglar, inte om du har en korrekt bromsberedskap och kontakt på bromsarna redan innan själva inbromsningen?
"Låser du något av hjulen så kommer du att gå omkull" - I min utbildning så ingår det att låsa fram och bakhjul (för sig, i varsin inbromsning) på grus, i 30 km/h, med en hand på styret. i 50 med båda händerna på styret. Jag gick inte omkull och då har jag inte ens klarat en uppkörning än? Fick svaret att återkomma om ett par år då jag uppenbarligen förväntas att bli sämre på att hålla balansen. Detta är dock bara ett par av sakerna som jag kommer att tänka på direkt. Om det som jag nämnt här och resten jag anser vara fel är det enda som var fel så lärde jag mig ändå en del, men i mina ögon är det lite otäckt...
Edit: Förstår förvisso att han inte kunde ändra sig när jag ifrågasatte saker och ting inför de andra eleverna, då hade han ju sagt att han som lärare hade fel och jag som elev hade rätt vilket skadat förtroendet för honom hos de andra istället, och han kanske anpassade sig mer till sådana som inte fått göra lika mycket sådana saker som jag. Det gör det dock inte lättare för mig...