Idag är jag förbannad därför att...

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag upplevde inte att man fick så många stenskott när jag började köra bil för 40 år sedan. Var man duktigare på att hålla avstånd då eller är det bristen på stänkskydd (var ju krav på besiktningen förr) som gör att det blir så många fler nu?

Dottern hämtade ut ny bil för en månad sedan, tog två veckor innan hon hade stenskott i rutan.
Förmodligen har båda sakerna betydelse. Ytterligare en fundering är om det kan ha med moderna bilars design att göra där de är optimerade för lågt luftmotstånd och därmed "skär" igenom luften i högre utsträckning än tidigare där de mer tryckte en luftkudde framför sig eller tryckte en luftström uppåt. Den där luftkudden/lufströmmen skulle ju kunna tänkas vara tillräckligt kraftig för att få en sten att avledas uppåt och undvika att träffa rutan.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Förmodligen har båda sakerna betydelse. Ytterligare en fundering är om det kan ha med moderna bilars design att göra där de är optimerade för lågt luftmotstånd och därmed "skär" igenom luften i högre utsträckning än tidigare där de mer tryckte en luftkudde framför sig eller tryckte en luftström uppåt. Den där luftkudden/lufströmmen skulle ju kunna tänkas vara tillräckligt kraftig för att få en sten att avledas uppåt och undvika att träffa rutan.
Ja kanske det, min första bil som var en Amazon är ju ganska rak i rutan, där fanns nog en fin luftkudde, som om inte annat kanske bromsade stenen så den inte träffade så hårt.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Ja kanske det, min första bil som var en Amazon är ju ganska rak i rutan, där fanns nog en fin luftkudde, som om inte annat kanske bromsade stenen så den inte träffade så hårt.

Smala däck långt in i hjulhusen, mot idag breda jävla lågprofil som sticker så långt ut som möjligt lär ju ha en effekt.

Sedan tycker ju jag att det sandas något så inåt djävulskt också ( och sopas sällan), sätt på dubbdäck istället.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju lite extra roligt när dubb släpper och slår i rutan med.
Sedan spelar hastigheten man kör i extremt stor roll för hur mycket skada ett stenskott gör på rutan, det är nästan den helt avgörande källan till anslagsenergin.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Japp där kom den. Blir att åka buss i vinter ser det ut som.

Bifogat

• Skärmbild 2024-12-13 170306.png
    Skärmbild 2024-12-13 170306.png
    209.5 KB · Visningar: 46
Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven