Har förstått det som att färgmatchning med en del metalliclacker kan vara en hel vetenskap att få till, trots att det står rätt färgkod på burken. Finns en mängd faktorer som kan påverka slutresultatet som t ex färgtjocklek, hur man lagt på färgen osv. Utesluter förstås inte att Biltemas färg kan ha en något felaktig nyans också.
SAAB hade en grönmetallic som enligt uppgift var ett helvete att få korrekt, SAAB's egen bättringsfärg var "i närheten av rätt", givetvis hade ju jag en sån ett tag, trots att jag varken gillar grönt eller metallic.
På den bilen var det två femkronor stora rostblaffor på bakskärmen som jag bävade för att åtgärda, lyckligtvis hade jag kontakter på en plåtverkstad, där en gubbe tog på sig att fixa det, om jag åkte och köpte en sprayburk färg på en firma här i Umeå som bröt lacker själva.
Snubben på lackfirman gav intrycket av att ha jobbat med bilfärg i hela sitt liv (på gott och ont) och han fixade det medan jag väntade.
Plåtgubben gjorde sitt och lackade, efteråt kunde inte ens jag eller någon annan som hade sett rostblafforna hitta ett enda spår efter att det var lagat.