Idag är jag förbannad därför att...

MaudF

Liten, grön o elak!
Gick med
4 Jul 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Kawasaki er-6f ABS -08, ZX6-RR -05, Ninja 650 2019
:krama

Jag missade tandläkartiden!!! Som om det inte vore dyrt ändå så får jag nu betala för ett besök jag inte gjort.
Sen måste jag boka om tiden och de kommer inte ha tid nästa vecka precis. FAAAN!!!:huvet:huvet:huvet

(Satt i telefonmöte på jobbet när jag kom på det, svor högt så hela mötet hörde.:3freak)
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
På en tröskel, hade ställt en stol över så hon inte skulle ta den vägen. Funkade sådär då hon hade puttat den åt sidan och naturligtvis lyckats träffa tröskeln med alla fyra tassarna.

Nej, jag har inga kort för jag prioriterade att försöka få bort färgen innan den satt sig ännu mer.

Tror där är några på en matta som jag inte fick bort helt om det kan roa.....................

Hur går det med tassarna, komplicerad rengörning?

Råkade för många år sedan ut för att bonden ställde min häst i en nymålad box. :gnissla :mad: Har du någon gång sett en ljusgul häst med mörkbruna fartränder? :huvet Det var en 'aning' komplicerad process att få en motvillig häst ren. Speciellt att få bort den mörkbruna färgen ur hästens vita svans! :huvet :mad: :4skrika
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Hur går det med tassarna, komplicerad rengörning?

Råkade för många år sedan ut för att bonden ställde min häst i en nymålad box. :gnissla :mad: Har du någon gång sett en ljusgul häst med mörkbruna fartränder? :huvet Det var en 'aning' komplicerad process att få en motvillig häst ren. Speciellt att få bort den mörkbruna färgen ur hästens vita svans! :huvet :mad: :4skrika

Du, jag sket i tassarna och hoppades den skulle få värmeslag och dö.:4skrika
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
På en tröskel, hade ställt en stol över så hon inte skulle ta den vägen. Funkade sådär då hon hade puttat den åt sidan och naturligtvis lyckats träffa tröskeln med alla fyra tassarna.

Nej, jag har inga kort för jag prioriterade att försöka få bort färgen innan den satt sig ännu mer.

Tror där är några på en matta som jag inte fick bort helt om det kan roa.....................

Köp Biltemas tassrengöring.

Grannen ovanför har en sliten dasstolsflottör som släpper vatten så det susar i rören nonstop. Mycket irriterande.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Bara lite smått förbannad, men med drevningen jag har så drar min hoj runt 1 l/mil i 120 :död:gnissla
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Killen som höll risk2:an hävde ur sig en massa dumheter... Hur fan ska jag nu veta vad av det han sa som var sant o vad som var hittepå? :huvet
Edit: Jag som dessutom har teoriprov imorrn, hoppas jag slipper frågor om vad han pratade om...
 
Last edited:

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Killen som höll risk2:an hävde ur sig en massa dumheter... Hur fan ska jag nu veta vad av det han sa som var sant o vad som var hittepå? :huvet

Fråga SH! :yoparty :tummenupp Du kommer att få svar :4skrika, och bli ändå mer förvirrad! :) :lol

Meeeen, vad sa han för dummheter, då.......? :va
Själv tyckte jag att det var lite mycket floskler på risk1an, men att risk2an var bätter. Starka bilder från engelska 'Think'... :gnissla
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Meeeen, vad sa han för dummheter, då.......? :va
Själv tyckte jag att det var lite mycket floskler på risk1an, men att risk2an var bätter. Starka bilder från engelska 'Think'... :gnissla

"Aldrig röra bromsen utan att hålla inne kopplingen" (Någon som känner till ordet kopplingsberedskap? :va) , "Skillnaden med ABS är att man fortfarande kan styra när man bromsar" (Jag har då aldrig hört att man ska bromsa med snett styre?)
"Reaktionstiden är alltid en sekund, den kommer man inte undan" (kommer du ihåg i skolan när man kittlade någon annan i handflatorna och sedan skulle slå dem på fingrarna? Hur många gånger hann de inte undan? Den rörelsen tar minsann ingen sekund!)
"Bromsar du i 70, så tar det lika lång sträcka som en inbromsning i 50 innan du verkligen börjar sakta ner och bromsar" - Ja om du åker omkring o tittar efter fåglar, inte om du har en korrekt bromsberedskap och kontakt på bromsarna redan innan själva inbromsningen?
"Låser du något av hjulen så kommer du att gå omkull" - I min utbildning så ingår det att låsa fram och bakhjul (för sig, i varsin inbromsning) på grus, i 30 km/h, med en hand på styret. i 50 med båda händerna på styret. Jag gick inte omkull och då har jag inte ens klarat en uppkörning än? Fick svaret att återkomma om ett par år då jag uppenbarligen förväntas att bli sämre på att hålla balansen. Detta är dock bara ett par av sakerna som jag kommer att tänka på direkt. Om det som jag nämnt här och resten jag anser vara fel är det enda som var fel så lärde jag mig ändå en del, men i mina ögon är det lite otäckt...

Edit: Förstår förvisso att han inte kunde ändra sig när jag ifrågasatte saker och ting inför de andra eleverna, då hade han ju sagt att han som lärare hade fel och jag som elev hade rätt vilket skadat förtroendet för honom hos de andra istället, och han kanske anpassade sig mer till sådana som inte fått göra lika mycket sådana saker som jag. Det gör det dock inte lättare för mig...
 
Last edited:

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Haha! Håller med dig. Mkt märkligt på en gång. :gnissla Får se om resten av SH, kommer att ha annan åsikt nu. :rolleyes:

"Aldrig röra bromsen utan att hålla inne kopplingen" (Någon som känner till ordet kopplingsberedskap? :va) ,
Äh? Vid den kraftiga inbromsningen för högfartsprovet så gällde det ju att INTE dra in kopplingen förrän hojen stod nästan still. 1 - fotbroms, 2 - handbroms, 3 - koppling, 4 - växla ner. :tummenupp

"Skillnaden med ABS är att man fortfarande kan styra när man bromsar" (Jag har då aldrig hört att man ska bromsa med snett styre?)
:va Låter ju som ngn som pratar om en bil... :gnissla Jag trodde ju att grejjen med ABS var att bromsarna inte låser sig, och mindre risk att bromsa omkull sig. :tummenupp

"Reaktionstiden är alltid en sekund, den kommer man inte undan" (kommer du ihåg i skolan när man kittlade någon annan i handflatorna och sedan skulle slå dem på fingrarna? Hur många gånger hann de inte undan? Den rörelsen tar minsann ingen sekund!)
Yngre har bättre reaktionstid än äldre. Trodde tom att det var mer än 1 sek. :va Visst har vi alla reaktionstid, men hur lång den är, är ju väldigt individuellt...

"Bromsar du i 70, så tar det lika lång sträcka som en inbromsning i 50 innan du verkligen börjar sakta ner och bromsar" - Ja om du åker omkring o tittar efter fåglar, inte om du har en korrekt bromsberedskap och kontakt på bromsarna redan innan själva inbromsningen?
Nej, självklart blir reaktionssträckan längre i 70, även om reaktionstiden är densamma... :)

"Låser du något av hjulen så kommer du att gå omkull" - I min utbildning så ingår det att låsa fram och bakhjul (för sig, i varsin inbromsning) på grus, i 30 km/h, med en hand på styret. i 50 med båda händerna på styret. Jag gick inte omkull och då har jag inte ens klarat en uppkörning än? Fick svaret att återkomma om ett par år då jag uppenbarligen förväntas att bli sämre på att hålla balansen.

Den frågan bör nog någon som är mer erfaren än mig svara på.... :glömdet
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Går alldeles utmärkt att låsa framhjulet på grus o när man känner hojjen börjar luta så släpp bromsen o den rätar upp sej.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Går alldeles utmärkt att låsa framhjulet på grus o när man känner hojjen börjar luta så släpp bromsen o den rätar upp sej.

Precis min åsikt, jag har ju gjort det själv, sen lägger han till att man inte ens ska använda frambromsen på grus... Blir ju svårt att känna förtroende för den som ska lära en saker då och försöka urskilja vad som är sanning och inte...
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
"Låser du något av hjulen så kommer du att gå omkull" - I min utbildning så ingår det att låsa fram och bakhjul (för sig, i varsin inbromsning) på grus, i 30 km/h, med en hand på styret. i 50 med båda händerna på styret. Jag gick inte omkull och då har jag inte ens klarat en uppkörning än?
Låser du bakdäcket i fart så kan du i princip glida tills du stannar utan att gå omkull om du har lite koll på hur mycket däcket rör sig i sidled och parerar. (dock kör jag motard så min hoj går sakta :näsblod)

Låser du framdäcket och släpper bromsen när du känner att däcket börjar hasa/låser sig så är de oftast inga problem alls, även om däcket glider någon meter. :)

Skulle dock göra en stoppie in mot en rondell förra sommarn, lyckades låsa framdäcket i 50-60+.. Var en aning jobbigt att däcket vred sig och hojen började falla inåt som för att svänga fast jag hade släppt bromsen :näsblod Klarade mig med att trycka upp hojen genom att sparka/trycka till med foten i marken så hojen reste sig igen:yoparty Kan lugnt säga att de kändes i foten efteråt dock (skatedojjor):crash

Fick svaret att återkomma om ett par år då jag uppenbarligen förväntas att bli sämre på att hålla balansen. Detta är dock bara ett par av sakerna som jag kommer att tänka på direkt. Om det som jag nämnt här och resten jag anser vara fel är det enda som var fel så lärde jag mig ändå en del, men i mina ögon är det lite otäckt...
Då får du komma tillbaka om mer än bara ett par år, tycker att min balans är minst lika bra nu som när jag började köra för 3 år sen :va

Din lärare verkar lite insnöad.... :näsblod
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Men åk till gubben och se till att han gör det på plats.

Bara för att han är en trögbög så kan ju inte du bara ligga och vänta.
Den ormen öppnar inte dörren utan skickar frun att öppna som sen ljuger om att han inte e hemma..

Efter att ringt från annat nummer så insåg han väll att jag inte kommer ge upp och skickade papprena, hem till mig, inte dit dem ska.

Ringde upp fk och fråga vart dem ska då får jag reda på att det är en månad från allting är inne som gäller så mitten av oktober..
Gu va kul de ska bli att tigga mat och räknings pengar av päronen precis vad min självkänsla behövde!:banana
Psykologen nästa då!
Jävla tur att jag har bättre kontakt med mina föreldrar nu än när jag bodde hemma dock :brinnerup
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tvättade hojen idag. Lade märke till att det är lackskador på fälgarna. Både fram och bak, så det är inte hojverkstan som skadat lacken heller eftersom att jag bara bytte bakdäcket. :mad:
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
DN presenterar robinsonvinnaren som en av sina huvudnyheter.

Var är världen på väg?
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Beslöt mej för att själv ta en titt på felkoderna på bilen.
Det var miljontals, och de flesta hade med LMM att göra.
Jag tyckte det var märkligt ehuru jag aldrig haft problem med den tidigare.
En snabb koll under huven: Den var inte inkopplad...
Jävla klåpare på bilverkstan! Tro fan man får felkoder när man kopplar ur och sen glömmer koppla in en vital del av motorstyrningen.
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
För att mina elkunskaper ligger på en underutvecklad daggmasks nivå..
Håller på att fixar med en gammal snöskoter och sitter med mätinstrumentet i näven och dreglar (varför jag skaffade ett öht begriper jag inte!) och jag klarar inte ens att mäta mig till om det är tändspolen eller cdi-boxen som lämnat in. Det är inte många tåtar att hålla reda på men det är fortfarande mil över min intelligens.. Mycket frustrerande.
Kanske har el-dyslexi?:3freak
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Idag är jag förbannad för att bilverkstan inte hittade orsaken till mina felaktiga avgasvärden.
"Vi vill börja med att byta avgassystem för 20 000, men det är inte säkert att det fixar problemet".
Detta på en bil värd max 10 000.

Gör några försök till att skruva själv, sedan hivar jag skiten på skroten.

Men något måste ju ha dödat katalysatorn, och även utan katalysator ska man inte få sådana här värden.

Beslöt mej för att själv ta en titt på felkoderna på bilen.
Det var miljontals, och de flesta hade med LMM att göra.
Jag tyckte det var märkligt ehuru jag aldrig haft problem med den tidigare.
En snabb koll under huven: Den var inte inkopplad...
Jävla klåpare på bilverkstan! Tro fan man får felkoder när man kopplar ur och sen glömmer koppla in en vital del av motorstyrningen.

Vem skulle inte bli förbannad om en verkstad försöker blåsa en på det sättet! :4skrika :mad:
De kopplar ur motorstyrning, och föreslår en reperation för 20k? Man skulle kunna tro att det var försök till bedrägeri, men för förmodligen är de bara jävligt korkade. :arsele :dummer

Tur att du kan skruva själv. :tummenupp Hur hade det annars slutat?:va :rolleyes: :huvet
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
För att mina elkunskaper ligger på en underutvecklad daggmasks nivå..
Håller på att fixar med en gammal snöskoter och sitter med mätinstrumentet i näven och dreglar (varför jag skaffade ett öht begriper jag inte!) och jag klarar inte ens att mäta mig till om det är tändspolen eller cdi-boxen som lämnat in. Det är inte många tåtar att hålla reda på men det är fortfarande mil över min intelligens.. Mycket frustrerande.
Kanske har el-dyslexi?:3freak
Om det är en tröst så är inte det så lätt att mäta med en vanlig multimeter, tändspole är ju förstås mätbar, men boxen är det inte, där är du tvungen att mäta det som kommer in (matning och jord) och om det är ok, testa en ny.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top