Idag är jag förbannad därför att...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Nu kommer ytterligare ett gnäll på snön som kom.

JAG SKA JU BESIKTA HOJEN PÅ LÖRDAG!!!! Fasiken vad halkigt det kommer bli med vägdäck :död

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Jag förstår varför kommentarsfältet stängdes på den där artikeln/blogginlägget.. :hihi Det var rätt många som hade sin syn på saken och man kan väl säga att de flesta(läs 19 av 20) var rätt överens med dig.

Jag pendlar själv upp till en timme enkel resa varje dag...

Så även om han bor i en av landets mest öde hålor så har han trots allt en rad orter och kommuner runt omkring sig. Kikade snabbt hur långt han kan nå på en timme med bil ifrån Töreboda och Mariestad,
Lidköping, Karlsborg, Skövde, Skara, Kristinehamn och Hallsberg ligger alla inom räckhåll plus minus någon minut. Bara dessa kommuner har dryg 100.000 invånare och alla dessa måste väl behöva äta eller få saker transporterade..
Det är rätt många som pendlar mellan Turboboda och Skövde, både för jobb och skola. Dra in bidragen omedelbums!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det är rätt många som pendlar mellan Turboboda och Skövde, både för jobb och skola.

Ja, saknas det jobb i Turboda men finns jobb i Skövde är det väl fullt rimligt?! :va
Vill man bo billigt och pitoreskt i någon halvsömnig håla så skall man göra det men det är även fullt motiverat att kräva att personen behagar röra sig en bit bortanför Konsum och Folkets Park i ett försök att få jobb om alternativet är att lyfta bidrag.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, saknas det jobb i Turboda men finns jobb i Skövde är det väl fullt rimligt?! :va
Vill man bo billigt och pitoreskt i någon halvsömnig håla så skall man göra det men det är även fullt motiverat att kräva att personen behagar röra sig en bit bortanför Konsum och Folkets Park i ett försök att få jobb om alternativet är att lyfta bidrag.

Jaoh, vill man inte pendla får man flytta, vill man inte flytta får man pendla. Så jefvla svårt är det fan inte. Själv pendlar jag ~8 mil enkel resa, och tycker inte det är något större besvär. (jag har ju iofs ett jobb där jag kan arbeta på tåget, och få 1.5h av arbetsdagen ur vägen där)

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Hoj
Kå Te eM 690r
är förbannad som fan!
hur i helvete kan man få kvarskatt 6 år efteråt?
kom hem från arbete i norge i går och hade ett
fint inbetalningskort från norska skattemndigheten
16.393 kr. jo jag tackar jag, blev ett jävla fin
födelsedagspresent...

:smasha

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Jaha, då har man löst ut frugans bil från verkstaden igen, för vilken gång i ordningen har jag tappat bort sedan länge.
Aldrig mer en fransk biljävel i hela mitt liv, jävla grodätare. :huvet:huvet:huvet:huvet

Och som grädde på moset är ytterligare ett verkstadsbesök redan planerat, å sisådär 7 laxar bara för att få skiten genom besiktningen. Då chansar vi och skiter i att byta katalysatorn som det tydligen rostat hål i (hur i helvete kan en pryl som blir flera hundra grader varm rosta sönder??!?). Om besiktningsmannen yrkar på en anmärkning blir det ännu en faktura på en 7 tusenlappar eller så.

Funderar på att fälla en stor sjujävla gran över biljäveln, inte för att få ut försäkringspengar utan enkom för det höga nöjets skull.

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Jag har tagit ett par dagar ledigt innan Påsk för att köra hoj. Enligt klart.se ska det komma uppåt 2dm snö och vara minusgrader varje jävla dag fram till Påsk. :huvet

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Jaha, då har man löst ut frugans bil från verkstaden igen, för vilken gång i ordningen har jag tappat bort sedan länge.
Aldrig mer en fransk biljävel i hela mitt liv, jävla grodätare. :huvet:huvet:huvet:huvet

Och som grädde på moset är ytterligare ett verkstadsbesök redan planerat, å sisådär 7 laxar bara för att få skiten genom besiktningen. Då chansar vi och skiter i att byta katalysatorn som det tydligen rostat hål i (hur i helvete kan en pryl som blir flera hundra grader varm rosta sönder??!?). Om besiktningsmannen yrkar på en anmärkning blir det ännu en faktura på en 7 tusenlappar eller så.

Funderar på att fälla en stor sjujävla gran över biljäveln, inte för att få ut försäkringspengar utan enkom för det höga nöjets skull.

Vi har ett skällsord i bekantskapskretsen "Fransk teknologi". Citroen? Likadant på min, rosthål i kat'en. Fick bara "bra att veta innan nästa besiktning" ingen ombesiktning eller nåt. Hittade en för halva priset på denna site http://www.fixabildelar.se/ . Så det med hjälp av kollegans garage blir det byte i morgon.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hur fan kan DN publicera en sån här artikel och kalla den "Provkörning": http://www.dagensnyheter.se/search/articles/1f7M5MJSKVDunlxA7oZPzw?q={

Det är samma sak varje gång. Begriper inte hur man kan klämmar ur sig så mycket text utan att få med NÅNTING. Nu är min dag förstörd.

Edit: Nu har jag mailat artikelförfattaren för att avkräva honom en ursäkt.

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Länken länkar till en länk :7peta

Aaah. Det var visst en länk från DN Plus. Klipper in lite här:

DN Motor provkör. Stor och med svepande låga linjer är Mercedes-Benz CLS i kombiutförande, Shooting Brake, på mercediska en bil som drar blickarna till sig.

Men alla som kollar är inte lika beundrande. Jag märker snart att bilmodellen delar mänskligheten i de som gillar, respektive ogillar, det extrema i bilens formgivning.
Karosstekniskt är CLS Shooting Brake enligt Mercedes-Benz: ”... namnet på världens första femdörrars kupémodell”.
Tekniskt sett är CLS-kombin släkt med E-klass och ett rymligare alternativ till CLS Fourdoor Coupe.
Jag tar plats bakom ratten, konstaterar att det inte finns någon växelspak, men väl två rattväxelreglage för upp- och nedväxling (paddlar).
Lägger i driveläget och väljer E-körprogrammet för minsta bränsleförbrukning samt ställer fjädrings- stötdämparsystemet (tillval för 13 000 kronor) i komfortläget för bekvämaste framfart.
Den sjustegade automatväxellådan växlar smidigt. Styrningen är distinkt. Det är Mercedesbekanta reglage. Under några dagar glider jag bara fram och noterar hur många blickar den stora gräddbakelsen drar till sig, särskilt som den är extrautrustad med AMG Sportpaket med 19-tumsfälgar. Stopp-startsystemet stänger av maskinen vid stopp framför exempelvis rödljus (systemet kan kopplas ur med knapp).
Sedan tröttnar jag på ekokörningen och skiftar till Sport i både *körprogram och fjädring/stötdämpning. Nu prioriteras prestanda i stället för miljö. Bättre gasrespons och andra växlingspunkter gör att man bakom ratten blir mer taggad när det ska dras i väg.
Nu kommer de dyra aktiva tillvalsstolarna väl till pass. I böjarna kommer stolen till hjälp med stöd som skjuter ut och möter mig i sidan. Mysigt!
En dag får jag förtroendet att köra tre prinsessor födda år 2000. Jag skiftar, utan att säga något, mellan komfort- och sportinställning av fjädring/stötdämpning för att kont*rollera om de reagerar. Men inte. Också i sportläget är det bekvämt.
Det vore inte en fintysk bil om den inte vore full med tillval. Jag räknar att provbilen har 26 olika tillval för sammanlagt 320 000 kronor. Överdådigast är lastgolvet i amerikanskt körsbärsträ för 45 500 kronor.
Det är här jag blir tveksam. Vem ska köpa CLS? Den halvan som gillar formgivningen och har för mycket pengar att spendera på bilköp, tror undertecknad.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Va i helvette är det me radiotjänst:hihi

Dom gick omrking förut i ett område och höll på att slå sönder folks dörrar i stället för och använda ringklockan - jävla psykfall:D

Jag trodde säpochefen fått slut på dasspapper och stod där me insatsstyrkan:3freak
Jävla galningar - nån kommer ta den lille hjärndöde kontrollenten i kragen och under förnedring lära honom
med napp i munnen hur den jävla ringklockan funkar - du vet tänk nån me barn hem som blir väckt så där...

:crash - jag kunde inte för min "skit" syns om ja öppnar dörren - annars skulle ja fått en episk morgon med
att lära en efterbliven hur en jävla ringklocka fungerar:mad:

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
På dessa jävla engelsmän som måste vara världens sämsta ingenjörer. Varje morgon när det är några grader kallt slutar touchdisplayen i bilen att fungera, gissa var man sätter igång ratt och sätesvärme:huvet

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
På dessa jävla engelsmän som måste vara världens sämsta ingenjörer. Varje morgon när det är några grader kallt slutar touchdisplayen i bilen att fungera, gissa var man sätter igång ratt och sätesvärme:huvet

Nähä du, prova köp en fransk bil. Då framstår engelsmännen som rena rama genier vad gäller ingenjörskonst.

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Jag har haft fransk bil....Byta glödlampa? besök närmaste verkstad eftersom det inte går att fixa utan verktyg, jättebra när man står med enögd bil på en mack mitt i natten..... Fyfan för franska bilar.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har haft fransk bil....Byta glödlampa? besök närmaste verkstad eftersom det inte går att fixa utan verktyg, jättebra när man står med enögd bil på en mack mitt i natten..... Fyfan för franska bilar.

Fransosen jag har nu (Renault Kangoo) är den enklaste bil jag haft att byta lampor på.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
När jag för en gångs skull försöker vara nyttig och äta frukt i stället för en massa godis och kakor så får man givetvis tag på en clementin som är helt jävla omöjlig att skala.
Är det någon som hällt epoxy mellan skalet och köttet eller vad fan handlar det om?
:mad:

2013-03-18 15.57.12.jpg

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...