Länken länkar till en länk
Aaah. Det var visst en länk från DN Plus. Klipper in lite här:
DN Motor provkör. Stor och med svepande låga linjer är Mercedes-Benz CLS i kombiutförande, Shooting Brake, på mercediska en bil som drar blickarna till sig.
•
Men alla som kollar är inte lika beundrande. Jag märker snart att bilmodellen delar mänskligheten i de som gillar, respektive ogillar, det extrema i bilens formgivning.
Karosstekniskt är CLS Shooting Brake enligt Mercedes-Benz: ”... namnet på världens första femdörrars kupémodell”.
Tekniskt sett är CLS-kombin släkt med E-klass och ett rymligare alternativ till CLS Fourdoor Coupe.
Jag tar plats bakom ratten, konstaterar att det inte finns någon växelspak, men väl två rattväxelreglage för upp- och nedväxling (paddlar).
Lägger i driveläget och väljer E-körprogrammet för minsta bränsleförbrukning samt ställer fjädrings- stötdämparsystemet (tillval för 13 000 kronor) i komfortläget för bekvämaste framfart.
Den sjustegade automatväxellådan växlar smidigt. Styrningen är distinkt. Det är Mercedesbekanta reglage. Under några dagar glider jag bara fram och noterar hur många blickar den stora gräddbakelsen drar till sig, särskilt som den är extrautrustad med AMG Sportpaket med 19-tumsfälgar. Stopp-startsystemet stänger av maskinen vid stopp framför exempelvis rödljus (systemet kan kopplas ur med knapp).
Sedan tröttnar jag på ekokörningen och skiftar till Sport i både *körprogram och fjädring/stötdämpning. Nu prioriteras prestanda i stället för miljö. Bättre gasrespons och andra växlingspunkter gör att man bakom ratten blir mer taggad när det ska dras i väg.
Nu kommer de dyra aktiva tillvalsstolarna väl till pass. I böjarna kommer stolen till hjälp med stöd som skjuter ut och möter mig i sidan. Mysigt!
En dag får jag förtroendet att köra tre prinsessor födda år 2000. Jag skiftar, utan att säga något, mellan komfort- och sportinställning av fjädring/stötdämpning för att kont*rollera om de reagerar. Men inte. Också i sportläget är det bekvämt.
Det vore inte en fintysk bil om den inte vore full med tillval. Jag räknar att provbilen har 26 olika tillval för sammanlagt 320 000 kronor. Överdådigast är lastgolvet i amerikanskt körsbärsträ för 45 500 kronor.
Det är här jag blir tveksam. Vem ska köpa CLS? Den halvan som gillar formgivningen och har för mycket pengar att spendera på bilköp, tror undertecknad.