Idag är jag förbannad därför att...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Hörni gammelgubbar, nu ska jag göra en sak jävligt tydlig här för era anklagelser om att vara vek tänker jag inte ta bara sådär.

Jag har inga problem med att vara vaken länge, det funkar så bra så. Det jag är förbannad över är den underliggande orsaken till varför jag tvingas vara vaken länge, nämligen en kraftigt underbemannad pluton som av cheferna åläggs uppgifter vi inte har folk nog till att sköta. TROTS att vi upplyst sagda chefer om att "såhär många är vi, det här kan vi lösa, vill ni ha mer av oss får ni bidra med mer folk eller ett annat system". Dålig planering och helt enkelt ett generellt "vi lyssnar inte på er"-tänk från överordnade, DET är vad jag stör mig på.

Är man vek bara för att man inte uppskattar att bli arbetstidsmässigt rövknullad av chefer som inte ser till vare sig undersåtarnas kapacitet, önskemål eller behov? Är jag vek bara för att jag inte tycker att det är skitroligt när mina chefer sätter mig och mina två kollegor på ett roterande schema som enligt gällande reglemente egentligen borde kräva MINST åtta man och säger "Det här är er uppgift, ni har er egen personal om tre man att tillgå, lös det"?

Nu vet jag inte om ni ens har någon högre chef över er eller om ni är egenföretagare och således er egen boss, men ni kan ju fråga er själva hur kul ni hade tyckt det var om en potentiell högre chef krävde av er att ni på egen vilotids bekostnad åläggs att lösa uppgifter som egentligen är bortom er kapacitet, och det dessutom utan extra lön för mödan. Jag uppskattar det iallafall inte, allra minst när jag/vi redan i förväg försökt lyfta ämnet och upplysa befälen om att "Vi kan göra det här och det här, vad som inte får hända är att ni skiter i detta och ger oss den här bajsmackan som vi pratat om iallafall för det kommer inte hålla", och sen ändå serveras sagda skit. Det gör att jag mår både fysiskt och psykiskt dåligt, jag blir stressad av de ökade krav som ställs på mig och jag uppskattar helt enkelt inte att må på det sättet. Och jag uppskattar verkligen inte att tvingas må på det sättet utan att bli skäligt ersatt för det extra obehaget. Min timlön under gårdagen var ca 70 kr i timmen innan skatt, inklusive tillägg, OB och fan vet allt. Hur många av er sliter röven av sig dygnet runt för dylika summor på daglig basis? Hade ni tyckt det var roligt eller hade ni klagat?

Huruvida jag är vek eller ej hör inte hit, det är irrelevant och dessutom något som ni inte har en uppfattning om över huvud taget. Vill ni tävla i ren fysisk kapacitet ställer jag upp vilken dag som helst så får vi se vem som är vek. Frågor på det? Framåt.

Tillägg: Gällande att sitta, stå eller slita hårt i arbetet, radiopost var bara en av många uppgifter jag utförde under det dygnet. I min befattning är det väldigt mycket bära, kånka, lasta, lyfta, resa och generellt vara behjälplig när saker ska flyttas, och resten av dygnets timmar bestod mest av sånt. Det innebär ca 18 timmar fysiskt tung jobb PLUS sex timmar radiopost innan vila. Dvs både mer och tyngre jobb än de exempel som tagits upp. Och förresten, hur många timmar ni jobbar och hur fysiskt hårt det är struntar väl jag i? Vill ni inte klaga så klaga inte, då har ni väl helt enkelt annat att vara glada över så att ni inte känner att ni behöver klaga. Jag kände att klag var befogat, således klagade jag. Vad är det ni vill tävla om egentligen?

Vet ju inget om dig direkt, men..

Endast en vekling tar åt sig av lite pikar.:glömdet

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Dålig planering och helt enkelt ett generellt "vi lyssnar inte på er"-tänk från överordnade,

Nu fick jag ju inte göra min allmänna militärtjänst, men är inte den där meningen en väldigt bra sammanfattning av vår militärmakt?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vet ju inget om dig direkt, men..

Endast en vekling tar åt sig av lite pikar.:glömdet

Tycker bara det är en onödig pik när den kommer från folk som inte vet något alls om situationen som sådan. Till och med vårt närmsta befäl och plutonchef tycker vår arbetsbörda är för stor och helt enkelt inte anpassad till grupps storlek, så det är inte bara som jag gnäller för att jag är vek utan något jag faktiskt har lite fog för ;)

Nu fick jag ju inte göra min allmänna militärtjänst, men är inte den där meningen en väldigt bra sammanfattning av vår militärmakt?
Jo, tyvärr. Sen om det borde vara så är ju en annan fråga...

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Vänta tills du skall sätta upp en VPN med somliga indier.

1. Boka tid för genomförande, inte möjligt inom 4 veckor
2. Maila kriterier för tunnel, svar kommer efter 2 veckor.
3. Sätt upp det i din ände, vänta på bekräftelse att det är klart i andra änden, 1,5 veckor
4. Konstatera att det är fel i andra änden, kontakta dem, svar att de noterat felet 0,5 dagar.
5. Mail till dem med uppgifter om vad de behöver ändra, vänta på svar. Pågår jävlar i mig fortfarande

Tänk dig då hur det är att jobba i ett daimkryssfunktionellt programmeringsteam som har halva styrkan i indien och halva i Sverige, och försöka få indierna av samma kaliber som de du beskrivit att skriva fungerande kod. :brinnerup
Lyckligtvis jobbar jag inte där längre.

Skönt att känna att man inte är ensam i eländet iaf.

Jag krigade med CGI januari/februari för att få fräs på en VPN-tunnel...och när de ÄNTLIGEN fick ur tummen (jag var klar dag 1...), så visade det sig (efter 2 veckors felsökning från CGIs sida) att de stryper tunnlarna till 5 mbps.

Underligt att våra GIS-system gick skit. Verkligen.
Deras lösningsförslag var att leverera 30 mbps för 8'/mån - rimligt (och 30 mbps räcker inte)?
Det är typ vad vi slantar för vår nya gigabitpipa med 100 mbps redundans från Tele2...

Den dagen man halkade in i IT-livet förbannas dagligen numera, och att man alltid lyckas bli den där allt hamnar på, gärna allt som är kniven-på-strupen, medan kollegor halkar undan och spotifysurfar sig genom dagarna.

Fy fan.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Jag kanske inte är speciellt gammal. Men jag har en grinig gubbes värderingar! :)

Välkommen i klubben broder!

I övrigt tycker jag du har rätt på alla punkter! Sedan Svea rike avvecklade värnplikten är ungdomen inte sig lik längre.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skönt att känna att man inte är ensam i eländet iaf.

Jag krigade med CGI januari/februari för att få fräs på en VPN-tunnel...och när de ÄNTLIGEN fick ur tummen (jag var klar dag 1...), så visade det sig (efter 2 veckors felsökning från CGIs sida) att de stryper tunnlarna till 5 mbps.

Underligt att våra GIS-system gick skit. Verkligen.
Deras lösningsförslag var att leverera 30 mbps för 8'/mån - rimligt (och 30 mbps räcker inte)?
Det är typ vad vi slantar för vår nya gigabitpipa med 100 mbps redundans från Tele2...

Den dagen man halkade in i IT-livet förbannas dagligen numera, och att man alltid lyckas bli den där allt hamnar på, gärna allt som är kniven-på-strupen, medan kollegor halkar undan och spotifysurfar sig genom dagarna.

Fy fan.

Ska man jobba inom IT måste man lära sig att släppa tidsramarna och överlåta det på de som har ansvaret för det annars kommer magsäcken äta upp sig själv av stressinducerade magsår. Bara njut av att pilla med tekniken och gör ett bra jobb och låt någon chef stressa sönder sig. :gnissla

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...jag sitter som ansvarig för att det blir gjort något. Typ. :näsblod

Fast nu har det dykt upp något värre. TjEringen har fattat tycke för Stiftelsens avskräde till "musik".
Maken till skitnödig stämma hos en sångare... :3freak

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Jag är inte förbannad. Men det är nog två här hemma som är det. Det slås mycket i dörrar på övervåningen och det skriks en väldig massa, någon blåser i en blockflöjt allt hon kan och det stampas i trappen ner och upp igen då och då.
Jag ligger nerbäddad i min säng på nedervåningen och väntar lite till tror jag... Töser som börjar komma i tonåren är inte o leka med när det är så här "förbannat".

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hörni gammelgubbar, nu ska jag göra en sak jävligt tydlig här för era anklagelser om att vara vek tänker jag inte ta bara sådär.

(plus en herrans massa text)

Som sagt i mitt tidigare inlägg i debatten. Ja, jag generaliserar grovt.

Det är för övrigt så att bassar har alltid haft och kommer alltid ha negativa åsikter om överordnade. Ty allt skit rinner neråt. Gilla inte läget, skapa ett läge du gillar. Därmed inte sagt att jag inte uppskattar er soldater och det jobb ni, ofta i motvind, uträttar. :tummenupp

Gällande din fysiska form så har jag bestämt för mig att du gjort en avundsvärd resa till det bättre(om det nu var dig jag såg före och efterbilder på i nån tråd). Så har jag rätt i den saken är du mig vida överlägsen på den punkten.

Skulle jag ha trampat dig för hårt på tårna, må så vara. Mitt inlägg baseras på mina egna erfarenheter civilt som militärt.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Som sagt i mitt tidigare inlägg i debatten. Ja, jag generaliserar grovt.

Det är för övrigt så att bassar har alltid haft och kommer alltid ha negativa åsikter om överordnade. Ty allt skit rinner neråt. Gilla inte läget, skapa ett läge du gillar. Därmed inte sagt att jag inte uppskattar er soldater och det jobb ni, ofta i motvind, uträttar. :tummenupp

Gällande din fysiska form så har jag bestämt för mig att du gjort en avundsvärd resa till det bättre(om det nu var dig jag såg före och efterbilder på i nån tråd). Så har jag rätt i den saken är du mig vida överlägsen på den punkten.

Skulle jag ha trampat dig för hårt på tårna, må så vara. Mitt inlägg baseras på mina egna erfarenheter civilt som militärt.

Faktum är att jag gillar mina chefer, plutonchefen är väldigt bra och förstående men tyvärr är han inte involverad i den här verksamheten och då blir det lite som det blir när andra ska föra befäl över en annan pluton än sin egen... Vi försöker ju påverka verksamheten genom att framföra våra synpunkter till cheferna, men när de antingen inte lyssnar eller bara skiter i vår kapacitet och våra behov så är det klart man blir bitter.

Haha, avundsvärd vet jag inte. Men visst har formen blivit lite bättre på sistone. Kan nog ha varit jag.

Det är lugnt, jag är mest jävligt trött, jävligt stressad och jävligt less på att hunsas omkring här... Kanske bet tillbaka lite väl hårt, ursäkta.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
De unga männen idag är betydligt vekare än motsvarande unga män var för 20 år sen? De kan utan eftertanke åka skidor/festa i Åre/motsvarande i en vecka med totalt 30 timmars sömn. Men när det kommer till att sköta uppgifter de fått sig ålagda eller följa order tycks viljan vara av snorkonsistens, muskelmassan vara vek och ryggen fylld med sylt.

Ja, jag generaliserar grovt. Hursom har jag varit genom åren varit handledare/ungdomsledare/tränare/militär gruppchef och ungdomarna har gradvis tappat förmågan att bita ihop i allmänhet och att klara av att hålla tider i synnerhet. De tenderar till att vilja ha och få, som i Dire Straits låt, "Money for nothing".

Jag kanske inte är speciellt gammal. Men jag har en grinig gubbes värderingar! :)

Det var likadant för 20 år sedan (och 25, när jag gjorde lumpen).
Men då gick det inte att offentliggöra gnället i realtid.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Stockholmare i trafiken är som fruntimmer som skall stanna i köket. STANNA FÖR HELVETE I STOCKHOLM!

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Tramsigt uttryckt av dig. Verkligen T R A M S I G T! Så fort något inte går vägen så ska fruntimmer stanna i köket. Väx upp och ta ditt ansvar över att du inte ska vara så arg hela tiden.

Du missar det viktiga, stockholmare bör stanna i Stockholm.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum