Hörni gammelgubbar, nu ska jag göra en sak jävligt tydlig här för era anklagelser om att vara vek tänker jag inte ta bara sådär.
Jag har inga problem med att vara vaken länge, det funkar så bra så. Det jag är förbannad över är den underliggande orsaken till varför jag tvingas vara vaken länge, nämligen en kraftigt underbemannad pluton som av cheferna åläggs uppgifter vi inte har folk nog till att sköta. TROTS att vi upplyst sagda chefer om att "såhär många är vi, det här kan vi lösa, vill ni ha mer av oss får ni bidra med mer folk eller ett annat system". Dålig planering och helt enkelt ett generellt "vi lyssnar inte på er"-tänk från överordnade, DET är vad jag stör mig på.
Är man vek bara för att man inte uppskattar att bli arbetstidsmässigt rövknullad av chefer som inte ser till vare sig undersåtarnas kapacitet, önskemål eller behov? Är jag vek bara för att jag inte tycker att det är skitroligt när mina chefer sätter mig och mina två kollegor på ett roterande schema som enligt gällande reglemente egentligen borde kräva MINST åtta man och säger "Det här är er uppgift, ni har er egen personal om tre man att tillgå, lös det"?
Nu vet jag inte om ni ens har någon högre chef över er eller om ni är egenföretagare och således er egen boss, men ni kan ju fråga er själva hur kul ni hade tyckt det var om en potentiell högre chef krävde av er att ni på egen vilotids bekostnad åläggs att lösa uppgifter som egentligen är bortom er kapacitet, och det dessutom utan extra lön för mödan. Jag uppskattar det iallafall inte, allra minst när jag/vi redan i förväg försökt lyfta ämnet och upplysa befälen om att "Vi kan göra det här och det här, vad som inte får hända är att ni skiter i detta och ger oss den här bajsmackan som vi pratat om iallafall för det kommer inte hålla", och sen ändå serveras sagda skit. Det gör att jag mår både fysiskt och psykiskt dåligt, jag blir stressad av de ökade krav som ställs på mig och jag uppskattar helt enkelt inte att må på det sättet. Och jag uppskattar verkligen inte att tvingas må på det sättet utan att bli skäligt ersatt för det extra obehaget. Min timlön under gårdagen var ca 70 kr i timmen innan skatt, inklusive tillägg, OB och fan vet allt. Hur många av er sliter röven av sig dygnet runt för dylika summor på daglig basis? Hade ni tyckt det var roligt eller hade ni klagat?
Huruvida jag är vek eller ej hör inte hit, det är irrelevant och dessutom något som ni inte har en uppfattning om över huvud taget. Vill ni tävla i ren fysisk kapacitet ställer jag upp vilken dag som helst så får vi se vem som är vek. Frågor på det? Framåt.
Tillägg: Gällande att sitta, stå eller slita hårt i arbetet, radiopost var bara en av många uppgifter jag utförde under det dygnet. I min befattning är det väldigt mycket bära, kånka, lasta, lyfta, resa och generellt vara behjälplig när saker ska flyttas, och resten av dygnets timmar bestod mest av sånt. Det innebär ca 18 timmar fysiskt tung jobb PLUS sex timmar radiopost innan vila. Dvs både mer och tyngre jobb än de exempel som tagits upp. Och förresten, hur många timmar ni jobbar och hur fysiskt hårt det är struntar väl jag i? Vill ni inte klaga så klaga inte, då har ni väl helt enkelt annat att vara glada över så att ni inte känner att ni behöver klaga. Jag kände att klag var befogat, således klagade jag. Vad är det ni vill tävla om egentligen?
Vet ju inget om dig direkt, men..
Endast en vekling tar åt sig av lite pikar.