Idag är jag förbannad därför att...

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Hoj
Superduke 990 -07
Äntligen fått tummen ur arslet och beställde klipprem och spänniingsfjäder till min åkgräsklippare.

I med batteriet och vrider om nyckeln, inte ett skit händer. Inte ens ett "klick"
Nähä, sätter batteriet på laddning och fortsätter med operation rem.

Går väl sisådär och får för mig att kolla om skiten startar nu. Jorå nu klickar starten till men i samma skede smäller kopplingsvajern av. Förbannade jävla skitsaker!
Börjar skruva bort vajern men nu är jag så jävla less på skiten att jag tar fan och ger upp...

Husqvarna gör jävligt fina robotar har jag sett...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Äntligen fått tummen ur arslet och beställde klipprem och spänniingsfjäder till min åkgräsklippare.

I med batteriet och vrider om nyckeln, inte ett skit händer. Inte ens ett "klick"
Nähä, sätter batteriet på laddning och fortsätter med operation rem.

Går väl sisådär och får för mig att kolla om skiten startar nu. Jorå nu klickar starten till men i samma skede smäller kopplingsvajern av. Förbannade jävla skitsaker!
Börjar skruva bort vajern men nu är jag så jävla less på skiten att jag tar fan och ger upp...

Husqvarna gör jävligt fina robotar har jag sett...

Kvalificerad gissning: Stiga Villa.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Nu stoppas de felaktiga utbetalningarna till tidigare toppolitikerna. Efter DN:s avslöjande sänks pensionen för förre M-ledaren Bo Lundgren och MP-språkröret Marianne Samuelsson, som båda fått drygt 15.000 kronor för mycket i pension varje månad.

Men de får behålla de totalt 1,5 miljoner kronor som redan betalats ut.

Källa: http://www.dn.se/nyheter/sverige/efter-dns-avslojande-bo-lundgrens-pension-stoppas/

Vidriga äckliga jävla byråkrater och politiker, som dessutom skyddar varandra.
Skriver lagar som alla ska följa, förutom dem själva.

Tänk om en vanlig hederlig arbetare skulle råka få ut 15 000 kr extra varje månad, det skulle göra ENORM skillnad för den individen, men det skulle hårdgranskas direkt, och hade det ens fått pågå så länge som det här gjort, så kan ni ge fan på att personen skulle bli återbetalningsskyldig. Men inte nu såklart, våra politiker ska ju inte "få lida" av att tvingas betala tillbaka sådana här småsummor i deras värld.

Skattepengar som skattepengar, några miljoner hit eller dit, statskassa eller i egen ficka - det spelar inte så stor roll.... :mad:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
SAS-piloter... Dessa är missnöjda med en löneförhöjning på 2.2% ovanpå sina snittlöner om 78 000:- SEK i månaden plus förmåner och tillhörande 185 arbetsdagar.

Räknar man om alla förmåner m.m. så handlar det snarare om 90.000 kr i månaden i genomsnitt.

De kräver 3,5% löneförhöjning plus fler förmåner...

De borde kanske säga upp sig från sina hemska jobb och låga löner och bli poliser och sjukhuspersonal istället!?....

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
SAS-piloter... Dessa är missnöjda med en löneförhöjning på 2.2% ovanpå sina snittlöner om 78 000:- SEK i månaden plus förmåner och tillhörande 185 arbetsdagar.
Räknar man om alla förmåner m.m. så handlar det snarare om 90.000 kr i månaden i genomsnitt.
De borde kanske säga upp sig från sina hemska jobb och låga löner och bli poliser och sjukhuspersonal istället!?....
Håller helt med, gräver man SAS undergång?
Det finns en likhet från forntiden:
En del av oss minns UK under 70-talet då kommunistiske fackbasen Arthur Scargill med regelbundna strejker stängde landet i större eller mindre omfattning då han råkade vara missnöjd.
Landet var ju verkligen på dekis då..
Sen kom järnladyn, Margaret Thatcher, och städade upp.
Varken AKB, Busch-Thor eller RedTop har ens en ynka procent av hennes järnvilja och målmedvetenhet! :tummenupp
Det räddade ju landet..
(Löfven når inte ens upp i den procenten.:mad:.)
Nu går det snabbare att få grejer därifrån än från Sverige..

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Då min far är SAS-pilot har jag lite inblick i branschen, den här artikeln tyckte jag sammanfattade det hela ganska bra:

http://www.svt.se/opinion/ge-pilote...:ny:20160612:ge-piloterna-rimliga-villkor:nyh

Verkligheten ser lite annorlunda ut än vad media vill få det till, piloterna har det inte ens i närheten av så bra som du tror.

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Då min far är SAS-pilot har jag lite inblick i branschen, den här artikeln tyckte jag sammanfattade det hela ganska bra:

http://www.svt.se/opinion/ge-pilote...:ny:20160612:ge-piloterna-rimliga-villkor:nyh

Verkligheten ser lite annorlunda ut än vad media vill få det till, piloterna har det inte ens i närheten av så bra som du tror.

Mjoo, det var en helt annan sida av myntet.

Jämför man med polis och sjuksköterskor, två viktiga grundstenar i ett samhälle, så är nog pilot ett lyxigt och bra betalt arbete trots allt.

Men bra med informationen! Den behöver helt klart belysar mer. Tråkigt att media verkar vinkla så rejält, även i denna fråga :4skrika

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Mjoo, det var en helt annan sida av myntet.

Jämför man med polis och sjuksköterskor, två viktiga grundstenar i ett samhälle, så är nog pilot ett lyxigt och bra betalt arbete trots allt.

Men bra med informationen! Den behöver helt klart belysar mer. Tråkigt att media verkar vinkla så rejält, även i denna fråga :4skrika

Jag håller med om att poliser och sjukvårdare har pissiga villkor, helt klart. Och det är fel. Men effektiv persontransport världen över är också en viktig samhällsfunktion, och inte bara ett glassigt högstatusyrke som finns till för att en liten elit ska ha det extra bra. Och även om pilotyrket brukade vara ett glassigt högstatusyrke så vetefan om man kan säga att det är det idag... Det har gått utför med flygbranschen, milt uttryckt. Dels har piloterna fått gå ner i lön och upp i timmar, bara för att förhindra att flygbolagen går i konkurs. Lågprisbolagen pressar gränserna för hur billigt man över huvud taget kan bedriva flygtrafik på ett säkert sätt med intakt konsumenttrygghet, så större mer seriösa bolag som inte vill tumma på dessa faktorer får helt enkelt skära ner på andra områden (dvs piloterna) för att inte konka. Det kan man ju förstå är upprörande nog, för det är nog inte många av oss som skulle acceptera att jobba mer för mindre även om man har sjyst med betalt från början. Men det handlar inte om att piloterna är giriga och vill fortsätta ha det glassigt, avtalen har försämrats så våldsamt på kort tid att situationen börjar bli ohållbar rent flygsäkerhetsmässigt. Arbetstider kontra vilotider regleras snävare, pensionsåldern är höjd bortom vad som är flygsäkert hållbart, själva anställningssäkerheten för piloter är som gott som bortblåst...

Polis och sjuksköterskor fyller absolut en viktig funktion, och de gör det med dåligt betalt och dåligt med tack för sin insats. Men man ska inte underskatta vikten av fungerande flygtrafik, för jag skulle vilja se hur länge det moderna samhället klarar sig om möjligheten att färdas jorden över på mindre än ett dygn plötsligt försvann... :)

Men att Media vinklar allt alltid är väl tyvärr inget nytt... :huvet Och det tro fan att piloterna har det svårt när de framställs som ett gäng girigbukar som är upprörda över att sötebrödsdagarna är på väg att bli lite mindre söta...

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
SAS är bra när man väl är på planet, men deras bokningssystem är fantastiskt dåligt. Dessutom har de ett taskigt samarbete med United vilket drabbar oss som gett upp på Eurobonus.

Fixa dessa två punkter så betalar jag gärna lite extra till personalen ombord.

SubSub

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Hoj
-?-
SAS är aldrig bra att ha. Gamla plan, gamla feta trötta kärringar på planet, krångligt, otrevligt. Varför liksom?

Kolben

I vägen!
Gick med
10 Jun 2015
Hoj
Ja
Mitt jævla firma forandrer skjemaet mitt så jeg ikke får tatt RR lisens i år.
Det blir nok ny jobb.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Året är 2016.... och fortfarande kan inte logistikföretag som PostNord leverera paket på ett vettigt eller smidigt sätt.

Fick nyligen ett mail att vid 07:45 har de "försökt" leverera ett paket till mig, men det gick ej då jag inte var hemma... NEHE!?! Fan va förvånande, folk har jobb att gå till och vara på...

Ingen förvarning heller, inte ett mail eller samtal igår kväll eller under nattens gång, då kanske folk hade kunnat flexa/stanna hemma till 07:45-08:00 (dock inte för mig på det här jobbet). Eller vad sägs om att ringa 5-10 minuter innan!?....

Och jag jobbar dessutom bara två kvarter bort från mitt hem, så varför kan de inte ens försöka ringa mig? Jag hade kunnat gått ut på gatan och mött upp dem...

Inte nog med att jag nu måste bort till en sketen logistikcentral för att hämta ut skiten, jag kan inte göra det förens IMORGON EFTER kl.16.... Med andra ord, tidigast 36 timmar senare...

:4skrika

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal

Är SAS-piloterna missnöjda tycker jag de ska söka jobb hos valfri konkurrent. SAS kostnader är fortfarande för höga.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Jag slogs av hur fullkomligt enahanda och onyanserat det presenterats i media, dessutom med rena falsarier. Någon hade en agenda att driva där, helt klart.
Och alla jävla muppar på FB som blev rosenrasande över hur piloterna med hundratusentalskronorslöner krävde 10% löneförhöjning. Och de där jävla snyfthistorierna som rullades upp överallt.
Ja, samhället känner av när en grupp transportörer strejkar. Det är ju för övrigt hela poängen med att strejka.

Tog man sig ett ögonblick att kolla upp siffrorna för löner så såg man ganska snabbt att piloternas krav inte alls var speciellt oresonliga. Jag har det bättre än snittpiloten, med mycket bättre arbetstider, och jag täljer då inte guld med smörkniv.

Jante och gråsossarna var ute en masse på sociala medier över att ett fack ville ha en högst resonlig lönehöjning. Hur vågar piloterna vilja ha löneförhöjning?! Lärare tjänar ju mindre! >.<

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
I förrgår var det fint väder. Igår regnade det hela dagen. Idag ska det iaf bli uppehåll. Gissa vilken dag jag körde 30 mil fram och tillbaka till Sala silvergruva? :huvet

Måste köpa ett redigt regnställ...

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Året är 2016.... och fortfarande kan inte logistikföretag som PostNord leverera paket på ett vettigt eller smidigt sätt.

......

I hear you brother...

Lilla frun köpte nån jävla rullgardin från Jotex. Fick ett SMS från Postnord att paketet "var för stort för att kunna köras ut" till det lokala postombudet (en stor jäkla Ica-affär btw). Det var 1,45 mtr långt och vägde 1,2 kg. Där har ni proportionerna på denna gigantiska försändelse ....

Fick hämta helvetet på postterminalen i Segeltorp, tänkte åka dit med motorcykeln bara för att statuera en poäng...

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Våldta en 13-årig flicka i en park, få skyddstillsyn men slipp både fängelse och utvisning.

Va erkänd IS-jihadist men ropa asyl innan polisen griper dig och du kan inte utvisas.
(nu har det precis visat sig att han inte har asylskäl, så Sverige slipper honom tack vare tur/byråkrati, inte p.g.a. vem han är och vad han gjort...)

Va bosatt i över fyra år, ha familj, ha jobb, sköt dig, men tjäna "180 kr för lite i månaden" - hela familjen utvisas...

Det var i slutet av november förra året som familjen fick besked om att de skulle utvisas till Iran efter mer än fyra år i Sverige, för att pappan, Mehdi Ahmadi - i några månader haft en lön som låg 180 kronor under nivån i kollektivavtalet. Därför skulle han inte få något nytt arbetstillstånd.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=6455058

Varför är Sveriges rättsväsende så jävla kåt på att utvisa skötsamma och vettiga medborgare men värnas och tycker synd om våldtäktsmän, massmördare och allmänna idioter som ofta kostar oss flera miljoner och skapar lidande för brottsoffren och släkt och vänner!?

:zpy :mad:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Våldta en 13-årig flicka i en park, få skyddstillsyn men slipp både fängelse och utvisning.

Va erkänd IS-jihadist men ropa asyl innan polisen griper dig och du kan inte utvisas.
(nu har det precis visat sig att han inte har asylskäl, så Sverige slipper honom tack vare tur/byråkrati, inte p.g.a. vem han är och vad han gjort...)

Va bosatt i över fyra år, ha familj, ha jobb, sköt dig, men tjäna "180 kr för lite i månaden" - hela familjen utvisas...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=6455058

Varför är Sveriges rättsväsende så jävla kåt på att utvisa skötsamma och vettiga medborgare men värnas och tycker synd om våldtäktsmän, massmördare och allmänna idioter som ofta kostar oss flera miljoner och skapar lidande för brottsoffren och släkt och vänner!?

:zpy :mad:

Det är ju iofs inte rättsväsendet som utvisar de skötsamma, utan byråkraterna.
Det har ju gått så långt att kvinnor som blivit antastade i Tyskland på regelbunden basis inte anmäler det för att inte spä på invandrarfientlighet. FFS... Vänstern börjar bli närmast samhällsfarligt farsartad nu igen.

Täppas

Guest
Var någon slags "höjdare" eller kriminell och slipp både fängelse och straff.

Va erkänd Ekonomisk brottsling eller storföretags fifflare men och låt polisen gripa dig och du kan lita på att saken aldrig går till åtal.

Varför är Sveriges rättsväsende så jävla kåt på att straffa skötsamma och vettiga medborgare men värnas och tycker synd om våldtäktsmän, massmördare och allmänna idioter som ofta kostar oss flera miljoner och skapar lidande för brottsoffren och släkt och vänner!?

Jag fulquotde ditt inlägg rejält!!!
Men syftet är att visa att vi är inte omvända rasister utan rent generellt själva byggt och drivit en "opartisk demokrati" så långt att virr varret av regler och lagar kan missbrukas å det grövsta av de tjänstemän som verkar i systemet.
Har man en trasig moralisk kompass (och den byggs av mamma & pappa!) och saknar sunt förnuft så blir det lätt så här..

Till syvende och sist är det inte något miffo som skriker på gatan eller i ett forum som får saker att gå så fel.. Det är "du eller jag" , dvs relativt vanliga personer som i sitt jobb väljer att agera utan ryggrad...

Ihopkrafsat från Tapatalk

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...