Idag är jag förbannad därför att...

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag vill ha dem.
Jag vill ha poliser, för de kan göra mer än bara ta fartsyndare. Vi kan ju börja med alla jävlar som byter över heldraget för att tränga sig in 10 bilar fram i kön. Men det är bara en småsak.

Igår var jag och dottern på bio. På vägen hem verkar det som att de ska utföra något underhåll på E4, för vid Lindvreten ser vi två skyddsbilar hålla på att göra sig i ordning. När jag sedan kommer till Hallunda och ska svänga av så mötte jag 4 bilar på avfarten som skulle ut på E4 då påfarten var spärrad av skyddsbil. Sånt tar inga plåtpoliser.

1732782821769.png

Sedan i morse i Vårsta. Mörkt, lätt duggregn. Jag är på väg nedför, bilar på väg upp så man blir lite bländad av motljuset och regnet gör det ju inte lättare. Övergångsstället markerat med rött är trafikljus, det som är grönt obevakat.

När jag har typ 20 m kvar till trafikljuset (jag har grönt) så ser jag helt plötsligt en unge på väg över. Utan reflexer, går mot rött. Som tur var hann jag bromsa, det är 30 där. Den ungen skulle jag vilja ha en polis (eller förälder) som läxar upp att så gör man inte.

1732783003307.png

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag vill ha poliser, för de kan göra mer än bara ta fartsyndare. Vi kan ju börja med alla jävlar som byter över heldraget för att tränga sig in 10 bilar fram i kön. Men det är bara en småsak.

Igår var jag och dottern på bio. På vägen hem verkar det som att de ska utföra något underhåll på E4, för vid Lindvreten ser vi två skyddsbilar hålla på att göra sig i ordning. När jag sedan kommer till Hallunda och ska svänga av så mötte jag 4 bilar på avfarten som skulle ut på E4 då påfarten var spärrad av skyddsbil. Sånt tar inga plåtpoliser.

View attachment 507036

Sedan i morse i Vårsta. Mörkt, lätt duggregn. Jag är på väg nedför, bilar på väg upp så man blir lite bländad av motljuset och regnet gör det ju inte lättare. Övergångsstället markerat med rött är trafikljus, det som är grönt obevakat.

När jag har typ 20 m kvar till trafikljuset (jag har grönt) så ser jag helt plötsligt en unge på väg över. Utan reflexer, går mot rött. Som tur var hann jag bromsa, det är 30 där. Den ungen skulle jag vilja ha en polis (eller förälder) som läxar upp att så gör man inte.

View attachment 507037
Jag vill också ha poliser men jag har svårt att se att fartkameror är ett samhälleligt problem.

Jag såg en linje buss köra mot rött rakt genom övergångsstället på Fridhemsplan i förrgår, exakt där man åker ner i tunneln till häktet. Så det spelar nog ingen roll hur många poliser vi har, de gör väl ändå inte så mycket åt saker och ting?

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag vill också ha poliser men jag har svårt att se att fartkameror är ett samhälleligt problem.

Jag såg en linje buss köra mot rött rakt genom övergångsstället på Fridhemsplan i förrgår, exakt där man åker ner i tunneln till häktet. Så det spelar nog ingen roll hur många poliser vi har, de gör väl ändå inte så mycket åt saker och ting?
Om de ersätter poliser tycker jag att det är ett problem, för poliser gör (förhoppningsvis) mer än bara kollar hastigheter.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om de ersätter poliser tycker jag att det är ett problem, för poliser gör (förhoppningsvis) mer än bara kollar hastigheter.
Ja men kanske kan poliser göra mer nytta än att stå bakom en gran och mäta hastigheten på en öde landsväg, vilket var standard för x år sedan.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ja men kanske kan poliser göra mer nytta än att stå bakom en gran och mäta hastigheten på en öde landsväg, vilket var standard för x år sedan.
Nu står det ju en kamera vid vägkanten på de få ställena där det går att köra om på vissa vägar, inte där det är skymda korsningar eller krön där många gasar på som satan utan att tänka på andra trafikanter.
Och folk ligger efter en A-traktor för att de inte vet/vågar hur man kör om ett fordon...........

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu står det ju en kamera vid vägkanten på de få ställena där det går att köra om på vissa vägar, inte där det är skymda korsningar eller krön där många gasar på som satan utan att tänka på andra trafikanter.
Och folk ligger efter en A-traktor för att de inte vet/vågar hur man kör om ett fordon...........
Mm knepigt, vet inte om det är så, i kurvor är väl hastigheten ändå lägre så kanske inte behövs?

Tex på marken där jag jagar så finns det en kamera men där är ju också där det bor någon och en klassisk Roslagsväg där man lett kunde blåsa ur ReTtAns 3-4 första växlar. Så jag fattar att det står en kamera där och inte där alla ändå kör långsamt eller där ingen bor.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Mm knepigt, vet inte om det är så, i kurvor är väl hastigheten ändå lägre så kanske inte behövs?

Tex på marken där jag jagar så finns det en kamera men där är ju också där det bor någon och en klassisk Roslagsväg där man lett kunde blåsa ur ReTtAns 3-4 första växlar. Så jag fattar att det står en kamera där och inte där alla ändå kör långsamt eller där ingen bor.
Sigtuna-Bålsta eller Sigtuna-Uppsala (263 & 255) så finns det ett par stycken som står mitt på rakor där ingen bor och det har "aldrig" varit några olyckor där (möjligen halkat i diket med sommardäck på vinterväglag) så jag förstår att de inte kollar var olyckor/incidenter inträffar utan bara på hastighet där de sätter upp en kamera. Trafiksäkerhetskamera är benämningen dessutom......

Edit: Sen har de ju lyckats att placera kameror på ställen där de behövs när man kuskat runt i Sverige.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Har du blått skägg? ♥️

Mustachkampenjippo idag enl. bild..
20241128-114308.jpg

20241128-115148.jpg

20241128-122055.jpg

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vi verkar ha skaffat världens två dummaste katter.
Hur mycket jag än ryter och gormar fattar de inte att det är saker de helt enkelt aldrig får göra, t.ex vara på matbordet eller diskbänken, eller att klösa på tapeter, möbler och mattor.

Jag ser vad de gör, jag ryter åt dem, de ser på mej med oförstående och rädsla.
Fem minuter senare gör de exakt samma sak. Detta har nu pågått i flera månader.

Jag är uppvuxen med katter men inga har varit så här tröga.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur mycket jag än ryter och gormar fattar de inte att det är saker de helt enkelt aldrig får göra, t.ex vara på matbordet eller diskbänken, eller att klösa på tapeter, möbler och mattor.

Har du provat blomsprutan med vatten?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
När grannens katt varit och skitit i min rabatt har jag sprutat på den med trädgårdsslangen. Det har varit effektivt. Kanske svårt att göra inomhus.

Kanske räcker med en sån här?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad

Utan att vara någon kattexpert, men rent generellt kan jag tänka mig att det är med djur ungefär som med människor - bestraffning och tillrättavisning funkar inte (kan till och med ge negativ effekt) om den som gör fel inte förstår vad denne skall göra istället och det alternativet är mer lättillgängligt och attraktivt i situationen än det negativa beteendet.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
När grannens katt varit och skitit i min rabatt har jag sprutat på den med trädgårdsslangen. Det har varit effektivt. Kanske svårt att göra inomhus.
Det gör min grannes katt oxå hos oss och trots vattenslang, skrämt kattfan, jagat den etc så fortsätter den att skita i vår trädgård.
Nästa gång så testar jag med kungsvatten....
:kulspruta

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

Lägg en klassisk klösbräda bredvid där de river och flytta tassarna till den. När de sen har lärt sig att använda den flyttar man den steg för steg till där den ska vara.
Samma princip kan användas för kattlådan om man har en katt som tycker att det är bra att skita i bokhyllan.

Man kan använda NERF-gun om man inte vill blöta ner inomhus, men ändå påpeka något på distans.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag tror att katter helt enkelt VILL jävlas. Har aldrig haft några problem med att tillrättavisa hundar tills de lär sig vad man får och inte får, men katter är fan hopplöst. Spelar ingen roll om du använder piska eller morot, när du försöker lära/locka/läxa upp/bestraffa fram ett önskvärt beteende så lär sig katten vad du inte tycker om och sen gör den så. På ren jävelskap. Opålitliga små fanstyg...

Försökte lära exets katt att ge fan i att klösa på soffan. Både genom att tillrättavisa när den gjorde det, men också genom att belöna när den klöste på klösbrädan istället. Det enda kattfan lärde sig av det var kattgodisets förvaringsplats som den sedan ägnade mer eller mindre all vaken tid åt att försöka bryta sig in i... :mad:

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Lägg aluminiumfolie på bordet och dom ytor katten inte får beträda.

Dom lär sig väldigt fort på klippen på Internet i alla fall

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...