Idag är jag ledsen för att...

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag försöker se det från olika vinklar. Inget är hans fel, men jag kan förstå att det blev en chock för honom. Men hans reaktion var likförbannat förbluffande udda...

Chock med efterföljande överslagshandling förmodligen. Givet att ni har en bra relation i övrigt naturligtvis :Reinfeldt

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För att jag idag berättade för mina föräldrar hur jag egentligen mår, efter att ha hållit tyst i 10 år... Min pappa reagerade helt fucked up, och det kändes ännu värre än att ha burit bördan ensam så länge....

Folk kan ha en tendens att reagera konstigt när man säger att man inte mår bra. Förnekelse och anklagelser verkar vara någon form av ryggmärgsreflex på det hos en del. Vet iofs inte hur din far reagerade, men han kommer antagligen att behöva en liten tids eftertanke...

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Folk kan ha en tendens att reagera konstigt när man säger att man inte mår bra. Förnekelse och anklagelser verkar vara någon form av ryggmärgsreflex på det hos en del. Vet iofs inte hur din far reagerade, men han kommer antagligen att behöva en liten tids eftertanke...

Han gick efter en kniv och bad mig göra något åt det....

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Sorry. Jag menar att om din pappa blev chockad av det du berättade så kanske han reagerade på ett konstigt och/eller ologiskt sätt. Effekten av chock kan vara klurig. Denna amatörpsykologiska och tämligen banala analysen stämmer bara om ni har en god relation i övrigt. :Reinfeldt-grejen var bara för att Fredrik Reinfeldt (statsministern) nästan alltid använder sig av ordet "givet".

Jag menar inte att nedvärdera dig eller tråka dig med den här förklaringen, jag har fått reda på hur dålig jag är på att utrycka mig idag och det på ett särdeles tråkigt vis. DET gör MIG ledsen:(

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Ingen i vår familj är speciellt bra på att återge känslor, men han tycks vara sämst av oss alla... Jag förstår om han blev chockad, jag berättade som sagt saker jag hålilt dolt i 10 år, som inte är småsaker, men hans reaktion tedde sig ändå så pass underlig att jag blev chockad.

Jag erkände att jag velat göra något åt det till och från i 10 år, men varit för feg. Oavsett, hans reaktion var annorlunda, och jag blev verkligen ledsen när han gav mig kniven.. Hade inte mamma varit där hade jag nog gjort exakt vad han bett om...

Jag har alltid varit pappas flicka, och jag kan faktiskt förstå hans situation, även om jag själv är nere i skiten. Men ändå? Om inte mamma varit där hade det kanske varit kört, vem vet?

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Men Swishki, har du snackat med någon professionell om det hela? Med början tio år tillbaka i tiden menar jag.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Ålrajt. Jag tror att du behöver lufta ur dig eländet på något sätt, kan inte hjälpa dig med tillvägagångssätt då du provat och det inte fungerat. Att öppna sig är inte lätt för den ovana eller den som är obekväm med det.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
En moster till mig har ett bra citat som låter ungefär så här:

Gud, ge mig kraft att acceptera det jag inte kan förändra, mod till att förändra de saker jag kan och visdom nog att förstå skillnaden mellan de två.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Men för helvete...:dummer Ledsen att behöva säga det, men din far är fan inte riktigt kry i huvet... Sådär gör man fan inte...:huvet

Beklagar att du mår som du gör och att din situation ser ut som den gör, även jag skickar en tankekram och hoppas att du tar dig ur det hela oskadd. Lycka till.

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld

Är du säker på att han var allvarlig, en del människor (tex jag) reagerar på allvarliga problem genom att försöka skämta bort dem och ibland blir skämten helt fel?

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.

Gud, ge mig kraft att acceptera det jag inte kan förändra, mod till att förändra de saker jag kan och visdom nog att förstå skillnaden mellan de två.

Sinnesrobönen, med mindre modifikation.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Det där lever jag faktiskt ganska exakt efter.

Har väl helt enkelt haft turen att vara funtad så.

Fast Gud lämnar jag utanför. Det är en ond jävel ändå...förmodligen.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
För att jag idag berättade för mina föräldrar hur jag egentligen mår, efter att ha hållit tyst i 10 år... Min pappa reagerade helt fucked up, och det kändes ännu värre än att ha burit bördan ensam så länge....

Jag gjorde en sån grej för snart 9 år sedan. Jag samlade släkten och berättade hur jag mått och hur jag upplevt deras behandling av mig under hela min uppväxt. Jag sa att jag är inte ute efter någon förklaring eller ursäkt, bara att jag måste få berätta min bild av det hela för att själv kunna komma vidare. Det emottogs inte speciellt bra av alla kan jag säga. Poängen är att efteråt (tog ett tag dock) så började jag känna mig bättre, jag hade sagt det som jag burit på i hela mitt dåvarande 29 åriga liv och ingen av dom vetat om och det tog hårt på speciellt mormor. Idag lever inte mormor längre. Även om det var jättejobbigt och jag sårade så många så hårt så är jag så glad att jag orkade göra det. För mig handlar det där om att släppa på sin egna börda och att acceptera mig själv med den erfarenheten från barndomen som jag har, inte om att såra andra eller få dom att be om ursäkt eller få någon som helst bekräftelse på det. Bara att få säga saker högt gör att man kan börja läka. Mina känslor fick bli sanna och inte längre undangömda eller förnekade och det kändes så bra. Så var det för mig i alla fall. Jag hoppas så att det även blir bra för dig. Det kommer säkert ta tid för er dock. Men i mitt egna liv så var den där stunden avgörande. Det var då jag började tro och känna att jag faktiskt är en rätt bra människa med ett liv värt att leva.

:styrkekramar

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Är du säker på att han var allvarlig, en del människor (tex jag) reagerar på allvarliga problem genom att försöka skämta bort dem och ibland blir skämten helt fel?

Han skämtade inte. Jag förstår ju att han inte kunde hantera infon, men det var likförbannat en dålig reaktion.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Starkt av dig att ta upp dina problem, det ger ju andra och dig chansen att rätta till allt tillsammans.
Fy fan att bli bemött så av sin egen förälder efter det. Styrka till dig Swish.

Ge honom en chans till och gör klart att det är den sista. Om inte han fattar galoppen be honom dra åt helvete.

Mår jag dåligt vill jag inte ha massa dödkött med på resan. Viktigt är dock att verkligen ge folk den där chansen innan man gör ovanstående samtidigt att man själv skall ha koll på situationen. Inte så lätt..

Vill du sedan bli vän/ha kontakt med din far igen så är det ju du som har bollen liksom.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år