Idag är jag ledsen för att...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vid det här läget hade nog detta passat mycket bättre i förbannad tråden istället. Det blir jag iofs ledsen över.

Gick ut i garaget för en titt när sambon och lillkillen gått och sova, är ändå trött på jobbet så kan likväl vara astrött.

Redan innan jag börjat ser jag varningstecken, något har onekligen varit framme.

37zol2t90o6ahxynvt4i0men

Luftburken dock kliniskt ren, båda sidor. Lite tid att köra kombinerat med väl servat, kunde göra en hjärntransplantation där inne, nemas problemas, covid-fri zon.

nbz6ysbz3o7c27skayng5i

e57ayv44znmepugmd7ahqlb

Tyvärr när man rotar runt lite längre ner, så ser man den sorgliga sanningen, "någon" har tuggat i sig lite av allt möjligt, elfel, soppaläcka och vakuumläcka är alla nu inte bara möjliga orsaker, utan troliga faktum.

7w1wpv3fplx9ne2ryj45pg0n

16wszywl0f9ecshfvf562ilu

Just nu känns detta som en totalförlust, tveksamt hur mycket man vågar köra med detta vilket känns surt i min situation. Gammal (ish) hoj idag, men var fin, inte nyskick men fin även på nära håll. Så 35k förlust? Kanske 40 till rätt köpare på vårkanten?

Visst går det i teorin att lösa detta mycket billigare. Gummislang är ju gummislang, nån meter för någon tia fixar ju hela hojen. Och jag kan löda om och byta ledare i elsystemet. Jag har både verktyg och kunskap att reda upp detta, men kommer aldrig att ha tiden, kanske efter pension?

Att betala någon verkstad för att gå igenom en hel härva känns inte riktigt försvarbart heller.

Snopp också. :mad:

Nu när hojen står naken i gäststugan så ser det emellertid inte ut att vara så farligt, lite vakuum läckor som antagligen är anledningen till att den gått som skit. Ny bränsleslang. Elen verkar vara någon enstaka ledare som måste göras om, men inte mycket, måste plocka isär allt och gå igenom dock. De har gnagat på matarslangen till frambromsen utan att komma igenom. Ska ändå ha nya bromsslangar i år enligt service-schema, så får väl bli stålomspunnet i vår.

Nu kan jag iaf sitta vid öppna spisen med en wirre och röka cigarr medan jag begrundar eländet.

Last edited:

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Så är dagen jag bävat för i över 18 år. Dagen då jag börjar packa i flyttlådor och mina barn flyttar åt ett annat håll än jag. En flyttar till sin pappa, och kommer nog hälsa på mig nån helg då och då. Den äldsta fyller 18 och ska till eget boende, diagnos o psykisk ohälsa till trots men hon vill inte bo med mig mer och säger hon inte kommer att hälsa på utan vill väll klippa banden helt. Visst kanske det ändras när hon får eget och tiden går.

Men fy faan vad det känns i hela själen och gråten hotar konstant i halsgropen.

Minns nån textrad ur Sandvargen, "gå nu lilla flicka så du kan komma tillbaka med längtan efter mig, jag är här" eller nått sånt.

Inget har blivit som jag trodde (eller ville). Flytta föst, sen köpa ny hoj och ta många långa turer, ensam, men det känns ändå som nått att se fram emot. Tänk att få tid bara för mig. Märklig tanke. Men sorglig.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Så är dagen jag bävat för i över 18 år. Dagen då jag börjar packa i flyttlådor och mina barn flyttar åt ett annat håll än jag. En flyttar till sin pappa, och kommer nog hälsa på mig nån helg då och då. Den äldsta fyller 18 och ska till eget boende, diagnos o psykisk ohälsa till trots men hon vill inte bo med mig mer och säger hon inte kommer att hälsa på utan vill väll klippa banden helt. Visst kanske det ändras när hon får eget och tiden går.

Men fy faan vad det känns i hela själen och gråten hotar konstant i halsgropen.

Minns nån textrad ur Sandvargen, "gå nu lilla flicka så du kan komma tillbaka med längtan efter mig, jag är här" eller nått sånt.

Inget har blivit som jag trodde (eller ville). Flytta föst, sen köpa ny hoj och ta många långa turer, ensam, men det känns ändå som nått att se fram emot. Tänk att få tid bara för mig. Märklig tanke. Men sorglig.
Dom kommer min barn flyttade o det var tyst i några år men i dag ringer dom ofta o kommer och hälsar på med barnbarn, lev livet ni är ju samma kött o blod så ni ses helt garanterat?

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Alltså allt jävla elände, det tar ju aldrig slut.
Hunden bröt benet dagen efter vi flyttat. Han var redan stressad och svår för mig att hantera men det kändes bra med nya hemmet. Nu har det spårat ur helt. Hans rädslor har gått till agressivitet och dominans och han hugger inte bara mig utan mot alla, och det blir värre o värre.
Vänner säger avliva. Uppfödaren vill inte ta tillbaka för omplacering i ett tryggare hem (tydligen klarar den här rasen inte av psykisk ohälsa o det har både jag och en dotter så vi klarar inte av att hålla i honom om han inte vill själv).

Hundpsykologerna tror det kan gå att bryta hans ångest och rädslor men oklart om det innefattar mig, om jag ska klara av det. Hittills har semesterdagarna med ledighet gått till att vakta hunden så han inte river av bandage eller slickar upp sår. Hundpsykologen sa jag haft tur att han inte tagit nått av mina fingrar än, bara gett köttsår.

Nu badar dottern o hennes kompis i skärgården, jag sitter i bilen på parkeringen o vaktar hunden, det går inte ta ut han ur buren utan att bli biten. Hemma kommer jag inte ut med han för han får inte gå i trappen o jag kan inte bära. Han har fått kissa i duschen.

Omplacering måste ju isf bli helt rätt från början, vilket ger mig massa ångest och sorg, hur ska jag lösa det liksom. Känner mig så misslyckad. Att inte ens kunna hantera en liten hund på 3,7 kg, så värdelöst. Så sorgligt så hela hjärtat går sönder

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Alltså allt jävla elände, det tar ju aldrig slut.
Hunden bröt benet dagen efter vi flyttat. Han var redan stressad och svår för mig att hantera men det kändes bra med nya hemmet. Nu har det spårat ur helt. Hans rädslor har gått till agressivitet och dominans och han hugger inte bara mig utan mot alla, och det blir värre o värre.
Vänner säger avliva. Uppfödaren vill inte ta tillbaka för omplacering i ett tryggare hem (tydligen klarar den här rasen inte av psykisk ohälsa o det har både jag och en dotter så vi klarar inte av att hålla i honom om han inte vill själv).

Hundpsykologerna tror det kan gå att bryta hans ångest och rädslor men oklart om det innefattar mig, om jag ska klara av det. Hittills har semesterdagarna med ledighet gått till att vakta hunden så han inte river av bandage eller slickar upp sår. Hundpsykologen sa jag haft tur att han inte tagit nått av mina fingrar än, bara gett köttsår.

Nu badar dottern o hennes kompis i skärgården, jag sitter i bilen på parkeringen o vaktar hunden, det går inte ta ut han ur buren utan att bli biten. Hemma kommer jag inte ut med han för han får inte gå i trappen o jag kan inte bära. Han har fått kissa i duschen.

Omplacering måste ju isf bli helt rätt från början, vilket ger mig massa ångest och sorg, hur ska jag lösa det liksom. Känner mig så misslyckad. Att inte ens kunna hantera en liten hund på 3,7 kg, så värdelöst. Så sorgligt så hela hjärtat går sönder

Det är verkligen jobbigt när ens husdjur mår dåligt och det enda man vill är att de ska få en chans att slappna av och finna ro. Vilka har du pratat med gällande omplacering? Det finns ju en hel del organisationer med väldigt engagerade medarbetare som borde kunna hjälpa till att hitta ett nytt boende för honom. Vi har t.ex. adopterat vår hund från Hundar Utan Hem och han var väldigt stressad och utåtagerande när vi fick honom, men nu är han som en helt annan hund så det går att vända beteendet. Vi har även agerat jourhem åt en annan hund under en kortare period. Även då handlade det om en stressad stackars liten kille som behövde hamna någonstans där han kunde slappna av och hitta sitt lugn.

Vad du än gör tycker jag inte att du ska lyssna på vännerna som säger att du ska avliva honom. Jag vet att vissa tycker att det är så enkelt, men det är inte hundens fel att han tvingats in i en främmande miljö och dessutom råkat ut för en skada i samband med detta.

Att ha en hund som man inte ens klarar av att rasta tycker jag inte låter som någon bra lösning och även om det känns jobbigt så behöver du nog se till hundens bästa och göra allt du kan för att försöka hitta ett nytt hem åt honom. Jag törs nästan lova att det går att få honom att må bra igen, men det kanske kräver mer än vad du klarar av just nu.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Kört rehab för både mig o lilla hund hela sommaren. Börjat kunna gå upp till 5 km långa promenader. Min värk i kroppen har äntligen efter åratal med hemsk led o muskelvärk börjat ge med sig. Varit så glad o tacksam för det

Tog vaccindos nr 2 i helgen. Fått sån hemsk värk precis överallt. Kommer knappt uppför trappan till min lägenhet, kan inte ens greppa hundkopplet för lederna i handen kan inte hålla i och hunden väger 3,7 kg bara. En kaffekopp är för tung för en hand. Maxdos värktabletter dygnet runt och det går ändå inte hålla emot tårarna av smärta. Ring vårdcentralen sa de när jag tog sprutan... jag har ringt i över 4 veckor redan för att få boka en tid till läkarbesök i ett annat ärende, lyckas inte få en tid eller så har de inte ringt tillbaka som de sagt.

Vården verkar ha havererat helt. Får bara bita ihop och jobba på, sjukskriva sig går ju inte heller när vården inte svarar. Och ja jag har ringt flera vårdcentraler, ingen har tid.

Blir så ledsen av att när man tar sig ork för att be om hjälp så möts man av "vi har inte tid idag, försök igen i morgon". Och sån här värk av sprutan flera dygn efter, tänk om det inte ger sig! Orka :(

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Elräkning igen... :mad: Helt orimliga och sjuka elpriser! Nu senaste räkningen för augusti månad i elområde 4 kostar det totalt sett 2,30kr/kWh med el, avgifter och förstås skatt ovanpå allt. Det blir snart billigare att leta upp en gammal oljepanna för uppvärmning. Bra miljötänk med såna elpriser!

Hade varit mycket roligare att tanka hojen några gånger till för de pengarna...

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Elräkning igen... :mad: Helt orimliga och sjuka elpriser! Nu senaste räkningen för augusti månad i elområde 4 kostar det totalt sett 2,30kr/kWh med el, avgifter och förstås skatt ovanpå allt. Det blir snart billigare att leta upp en gammal oljepanna för uppvärmning. Bra miljötänk med såna elpriser!

Hade varit mycket roligare att tanka hojen några gånger till för de pengarna...
Du vet väl att smarta nät kommer att lösa alla sådana problem? :död
Med fyra reaktorer stängda i förtid så är det väl inte att undra på. Sydvästlänken ner genom snitt 4 är tydligen efter åtta år i drift sedan 27 Juli i år. Hur länge nu det håller. :va

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
2020 band jag av misstag 1 år, brukar binda 3 år åt gången.
förra årets fasta pris var 37,12 öre vilket med överföringar, skatt och moms blir 99 öre/Kwh
nu i år kostar samma fasta pris 64,75 öre, har inte räknat men det borde bli över 1,50 med alla ovan nämna avgifter.
det fasta priset hade ökat med ca 72% på ett år i elområde 1.

Men idag har det sett ut så här hos mig, Svea solar sätter upp 24 st 400w solpaneler. :)
1631207534947.png

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
2020 band jag av misstag 1 år, brukar binda 3 år åt gången.
förra årets fasta pris var 37,12 öre vilket med överföringar, skatt och moms blir 99 öre/Kwh
nu i år kostar samma fasta pris 64,75 öre, har inte räknat men det borde bli över 1,50 med alla ovan nämna avgifter.
det fasta priset hade ökat med ca 72% på ett år i elområde 1.

Men idag har det sett ut så här hos mig, Svea solar sätter upp 24 st 400w solpaneler. :)
View attachment 463877
Solceller får det bli hos mig med, men jag måste byta taket först. Om jag nu hittar någon snickare som har tid, alla jag har pratat med säger att de kan byta någongång nästa år, förhoppningsvis... Jag blir lite sugen på att ta tjänstledigt några veckor och göra det själv, det är inte så komplicerat egentligen, men en massa jobb. Jag vill ju hellre köra hoj... :hojharley

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Begravde min brors fru idag. Fruktansvärt aggressiv cancer, alldeles för tidigt... Vi talades vid bara häromveckan, de skulle pröva ny behandling och det såg ut att finnas hopp... Ett par dagar senare var hon borta. :gråta Vila i frid min vän, du är fruktansvärt saknad :hjarta

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Snopp.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Taylor Hawkins.
Även om jag aldrig varit något större fan av Foo Fighters år det alltid tråkigt när en begåvad musiker går ur tiden alldeles för tidigt. Av allt att döma verkar han ha varit en riktigt trevlig kille också.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Taylor Hawkins.
Även om jag aldrig varit något större fan av Foo Fighters år det alltid tråkigt när en begåvad musiker går ur tiden alldeles för tidigt. Av allt att döma verkar han ha varit en riktigt trevlig kille också.
Ja, såg också det.
Såg Foo Fighters i en riktigt bra spelning på Ullvi.
Dessutom verkade han vara en riktigt trevlig prick om man får tro det man såg i serien Sonic Highways som fick på TV.
RIP

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Helgen är slut och trots vädret varit underbart har jag ej fått kört en meter hoj, har legat under dotterns bil 34årig kvinna med 3 barn som frågar o frågar o frågar o käkar godis mycket trevligt med barn som frågar o där med antagligen lär sig något.

Bytt fjädrar fram på bilen samt gått över bromssystem o bytt några bussningar i bakvagnen medans termometern stått o darrat på +12° helt vindstilla?

Men idag vänder tösens bil norrut igen o det kommer dröja några månader tills vi ses igen i sommar det blir jag lite ledsen över.

Korrigerade texten enligt blueridge,s fundering.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Helgen är slut och trots vädret varit underbart har jag ej fått kört en meter hoj, har legat under dotterns bil (34årig milf tror jag det kallas) med 3 barn som frågar o frågar o frågar o käkar godis mycket trevligt med barn som frågar o där med antagligen lär sig något.

Bytt fjädrar fram på bilen samt gått över bromssystem o bytt några bussningar i bakvagnen medans termometern stått o darrat på +12° helt vindstilla?

Men idag vänder tösens bil norrut igen o det kommer dröja några månader tills vi ses igen i sommar det blir jag lite ledsen över.
Nä, du kallar inte din dotter milf, det är för sjukt.
Tror bara du behöver få styr på uttrycket...
Här plockas det med ved, sakta. Missade också det gottaste vädret och busväder är på gång. Idag måste det sista väck med hjälp av dotter. Karaktärsdanande, (trots att hennes karaktär nog är stadigare än min).

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha