IF Avslutar Triumphs Märkesförsäkring

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Alla som äger eller ägt en Triumph vet säkert att IF har märkesförsäkring för dessa motorcyklar men från och med den
1 Februari 2013 avslutar IF sitt samarbete med Triumph och märkesförsäkring försvinner. Anledningen till detta stavas Daytona 675. De vill helt enkelt inte försäkra Daytona 675 längre då allt för många går omkull med just den motorcykeltypen och väljer därför att välja bort märkesförsäkringen helt och hållet... SÅÅÅÅ summa sumarum till ER som har en Triumph, eller rättare sagt en Daytona 675....

Teckna Märkesförsäkringen INNAN 1 Februari för att behålla märkesförsäkringen som löper till nästa år 2014, sen tyvärr bita i det sura äpplet och leta nytt försäkringsbolag.

KLICKA HÄR FÖR ATT KOMMA TILL DET SOM ÄR AV STOR VIKT FÖR ER SOM HAR TRIUMPH
(länken går till svar #67 i denna tråd)
 
Last edited:

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Va? Är Daytonan verkligen anledningen? De har ju både BMW och Honda märkesförsäkringar, där båda har förhöjd självrisk på sporthojar (hade ju Triumph också). Känns som att fler kör CBR än Daytona men jag vet inte.
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Enligt nån ansvarig för IF märkesförsäkring iallafall... Ofta kan BilSport & MC och andra F-bolag ge billigare premier på Triumphs modellutbud förutom just Daytona 675an där IF är överlägset billigast vilket också leder till att många köper just den modellen och kvaddar den fortare än fort!

Du kanske har rätt med att fler kör CBR men Daytonan är i ärlighetens namn "för billig" att försäkra hos IF jämnfört med hur många som faktiskt skadar sig på JUST den modellen.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Va? Är Daytonan verkligen anledningen? De har ju både BMW och Honda märkesförsäkringar, där båda har förhöjd självrisk på sporthojar (hade ju Triumph också). Känns som att fler kör CBR än Daytona men jag vet inte.

Jag gissar att Daytonan kan vara en anledning. Jag blev förvånad hur SJUKT billig 675:an var att märkesförsäkra när den kom. Även för unga personer mitt inne i city. (en bekant hade en när de var nya).
En person i värsta riskgruppen kunde märkesförsäkra den för inga pengar alls med ett körkort som var typ 2 timmar gammalt.

Tror man dessutom stöldtrådarna på SH så verkar den vara "hyfsat" stöldbegärlig.

Om man får gissa så tror jag att något liknande kommer hända S1000RR om nån/några säsonger allteftersom den blir billigare för gemene man att köpa och fler ingenjörer planterar dem i diket. (de är "billiga" att försäkra idag).
 
Last edited:

Grahn

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2009
Ort
Nkpg
Hoj
Daytona 675
Kollade precis trygghansa,
16 835 kr hel/hel med samma självrisker som IF.
11 545 kr halv
9 699 kr trafik

Länsförsäkringar,
15 549 kr hel/hel, dock 8000 i självrisk för vagnskada (+2000 mot IF)

Så IF med sin märkesförsäkring på 14 561 kr är ju inte allt för mycket billigare (har dock blivit 2000kr dyrare på två år för mig)

Efter en snabbkoll finns det skapliga alternativ iaf
 
Last edited:

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Jag gissar att Daytonan kan vara en anledning. Jag blev förvånad hur SJUKT billig 675:an var att märkesförsäkra när den kom. Även för unga personer mitt inne i city. (en bekant hade en när de var nya).
En person i värsta riskgruppen kunde märkesförsäkra den för inga pengar alls med ett körkort som var typ 2 timmar gammalt.

Tror man dessutom stöldtrådarna på SH så är den dessutom "hyfsat" stöldbegärlig.

Om man får gissa så tror jag att något liknande kommer hända S1000RR om nån/några säsonger allteftersom den blir billigare för gemene man att köpa och fler ingenjörer planterar dem i diket. (de är "billiga" att försäkra idag).

Precis som du beskriver Peter, Daytonan är för det första inte klassad där den "SKA" vara och optimistiskt prissatt, dessutom har Triumph ingen immobilizer vilket gör den SJUKT lätt att stjäla! :(
Hoppas inte samma sak händer S1000RR, Den är ju rätt dyr så det kanske avskräcker en del idioter från att köra den SÅ vårdslöst. :gnissla

Hur som, nu verkar det vara slutet för alla Daytona ägare om man inte tecknar INNAN den 1 Februari!
 

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
Ofta kan BilSport & MC och andra F-bolag ge billigare premier på Triumphs modellutbud förutom just Daytona 675an där IF är överlägset billigast vilket också leder till att många köper just den modellen och kvaddar den fortare än fort!
Du kanske har rätt med att fler kör CBR men Daytonan är i ärlighetens namn "för billig" att försäkra hos IF jämnfört med hur många som faktiskt skadar sig på JUST den modellen.

Jag har en Daytona försäkrad hos Folksam, för mig var inte IF billigast. Vad grundar du dina påståenden på?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tror snarare det är det stora antalet Daytona 675 stölder som ligger bakom än att folk vurpar. Försvunnit hur många som helst senaste somrarna.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
När det var motsvarande problem med Daytona 955i för 8-10 år sedan så valde dom helt enkelt att undanta den från försäkringen. Konstigt att dom inte gör likadant denna gång och att folk med andra trajjor får lida... :glömdet
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Äh, IF:s märkesförsäkring för Triumph har iaf varit för dyr de senaste åren. Iaf för mig och många andra som bor i Sthlm (zon 1). Vet inte hur det ligger till för er som bor utanför Sthlm... Jag kör Svedea på min Speed Triple. De är klart billigast för mig!

Kanske ngt nytt bolag som vill börja arbeta med Triumph nu? Vad tror ni?
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Tror snarare det är det stora antalet Daytona 675 stölder som ligger bakom än att folk vurpar. Försvunnit hur många som helst senaste somrarna.

Jag tror det är en samling av massa saker som gett det här utfallet men stölder är inte ett stort problem för försäkringsbolag förklarade chefen för IFs märkesförsäkring. Ofta hittas MCn och säljs vidare, det är personskadorna som slår hårdast mot Försäkringsbolagen och Daytonan verkar ha utmärkt sig som väldigt.... tipp benägen...

Lite surt att det slutar såhär men som de säger
"If its sounds to good to be true, it usually is"
... All good things come to an end...
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
IF har aldrig varit billigast på min Triumph. Kanske helt enkelt är så att de inte får in tillräckligt många "vanliga" trajjor, men många Daytona 675 och att det i sin tur belastar kassan på ett negativt sätt.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Om man får gissa så tror jag att något liknande kommer hända S1000RR om nån/några säsonger ....
Fördelen BMW har gentemot Triumph är TC och ABS. När California Superbike School i USA bytte ut sina uthyrnings-Yamaha till BMW minskade vurporna med 70%. Det säger en hel del om hur mycket systemen faktiskt kan minska risken för rookievurpor tycker jag, och hoppas att BMW fortsätter att ha rimlig premie.

Trist med Trajja... Kan tänka mig att en hel del stölder är vurpor i grund och botten också :rolleyes:
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Ska jag gissa så tjänar de inte lika mycket pengar som väntat. Att de skulle gå i back stämmer troligtvis inte.

Genom att ta bort märkesförsäkringen helt så har de förutspått att de kommer att tjäna mera pengar.

Att de skulle gå i back - minimal chans.
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Fördelen BMW har gentemot Triumph är TC och ABS. När California Superbike School i USA bytte ut sina uthyrnings-Yamaha till BMW minskade vurporna med 70%. Det säger en hel del om hur mycket systemen faktiskt kan minska risken för rookievurpor tycker jag...

Det kan mycket väl ligga nått i det du säger. Nu har ju 2013 års modell släppts med tillvalet ABS men verkar va försent. Att de går back tror jag inte heller. Triumph visade sig inte va ett så säkert kort bara. Synd för när jag valde mellan två MC (600RR eller Daytona 675) vann Triumph pga låga försäkringspremien.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Ska jag gissa så tjänar de inte lika mycket pengar som väntat. Att de skulle gå i back stämmer troligtvis inte.

Nej det skulle man kunna säga. Enligt deras eget bokslut för 2011 som kan läsas på deras hemsida gick IF:s skadeverksamhet med en vinst efter skatt på 3 112 MSEK, alltså över 3 miljarder kronor. Så nog fan går det ingen nöd på dom inte.
Som du säger, deras beslut bygger på helt andra parametrar.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Nej det skulle man kunna säga. Enligt deras eget bokslut för 2011 som kan läsas på deras hemsida gick IF:s skadeverksamhet med en vinst efter skatt på 3 112 MSEK, alltså över 3 miljarder kronor. Så nog fan går det ingen nöd på dom inte.
Som du säger, deras beslut bygger på helt andra parametrar.

Nu har dom ju inte bara MC-försäkringar heller.. Och även om det är så att all verksamhet går ordentligt med plus men så har man en försäkringstyp där man inte går plus eller åtminstone inte når upp till sina utsatta vinstmål. Varför ska man då fortsätta med den?
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Visst är det så, som som jag sa: andra parametrar.
Man kan ju fundera över varför något bolag ens försäkrar sporthojar. När man ser alla "bomba-som-ett-svin"-filmer på youtube så förstår man att det är en dyr försäkringsgren.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Visst är det så, som som jag sa: andra parametrar.
Man kan ju fundera över varför något bolag ens försäkrar sporthojar. När man ser alla "bomba-som-ett-svin"-filmer på youtube så förstår man att det är en dyr försäkringsgren.
Jag har 'bombat' i 22 år nu. Sista vurpan där FB blev inblandade var 1995 då en gubbe körde ut trots väjningsplikt. Han dömdes vållande. Det går att köra fort utan att vurpa om man väljer var man gasar :hej
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag har 'bombat' i 22 år nu. Sista vurpan där FB blev inblandade var 1995 då en gubbe körde ut trots väjningsplikt. Han dömdes vållande. Det går att köra fort utan att vurpa om man väljer var man gasar :hej

Tyvärr bygger ju inte bolagen sin statistik på dig då utan alla andra som "inte väljer rätt plats/tid". :7peta
 
Nyheter
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Top