IF varnar för sporthojar!

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Kan hålla med att en begränsning på mc till nytagarna av tung skulle passa, eller iaf en personlig bedömning på hur de är.
Efter jag gjort Risk1:an på körskolan häromdagen så blev jag lite mörkrädd på hur vissa resonerade detta var dock killar som skulle ta lätt men jisses, jag skulle nog inte ens sätta de på en moped om jag fick bestämma.

Verklighetsuppfattning verkar inte existera när man är 16, och de gällde allihopa som var där!

Jag kände mig riktigt gammal och mogen i deras sällskap och jag antar att de såg mig som en gubbe när jag försökte resonera att även om det var bilens fel att du krascha så är det inte okej!..

Hjälp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Självklart så kan regeln kringås, struntas i eller fuskas med.. detta gäller alla regler...

Och visst kanske det skulle finnas folk som gör precis som du skriver, men nånstans så tror jag att de flesta tar hojkortet för att de vill köra hoj.. dvs att om de tragglar sig igenom hela utbildningen, teori, uppkörning osv så kör de nog hellre en något effektsvagare hoj än ingen hoj alls..

Om man bara höjer körkortsåldern.. visst, man får med den mentala mognaden som de flesta, inte alla, får med åren.. men enbart ålder ger ingen erfarenhet av mc-körning..
Men du har fortfarande inget krav på varken erfarenhet eller kunnande efter x antal år med ett visst hojkort. Det finns många hojar som har gått 100-150 mil om året, dvs 15-20 mil i månaden, det bygger inte upp nån större erfarenhet eller kunnande om hur hojen funkar i olika situationer. Lite som att jämföra med betyg i skolan, alla går 12 år inkl gymnasiet, men alla får inte mvg i alla ämnen!
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Utdrag ur trafikverkets rapport

428 omkomna motorcyklister 2000-2008, 15% av dessa var 20-24 år

I övrigt allt som allt
35% av dödsolyckorna supersport
Var fjärde var drogpåverkad
Var fjärde hade inget körkort

Detta är väll endå inget Fb kan basera speciellt mycket försäkrings premier på. En död hoj åkare kostar inte många kronor. Så alla som kör ihjäl sig måste ju vara ren vinst för FB. "Woho en 25 åring som betalt 50k om året i 4 år är död och ingen som kräver pengar för hans nya r1a"

Alla kan nog hålla med om att det är dyrt att försäkra sporthojar men är det verkligen ocker?
Tjänar försäkringsbolagen såna oerhörda pengar på Supersportförsäkringar? Jag har fått en känsla av att de inte gör det.

Jag tror knappast att IF går ut och "varnar för sporthojar" för att de tjänar så enormt med pengar på dem. Kontraproduktivt.

De skulle aldrig försäkra hojarna om de inte tjäna pengar på de enkel ekonomi! Och kontraproduktivt är de väll inte om de säger att sporthojar är lifsfarliga och kostar dem massa pengar(vilket de säkert gör) Så tror alla på de och ifrågasätter inte nästa års höjning på 5k.
Och på tal om ocker så försökte jag försäkra en saab 93 diesel! förra året och fick premier på mellan 20 och 25k. Förstår inte hur jag möjligen ska kunna orsaka så mycket skada!

Och till alla sura gnäll gubbar. Sluta gnäll på dagens ungdomar. NI själva bidrog till dagens premier när ni var unga.
Tror inte premierna ökar så snabbt. Skulle vilja påstå att premierna vi har idag är resultatet av olyckor skapade av flera generationers ungdomar!
 

schnyggve

elitlökare
Gick med
6 May 2009
Ort
Crap City!
Hoj
Skramlaha MT-01 väglus , Sugakuki gixxer 600 banhojj
Jag är (gammal nog) för att minnas när FB la om reglerna på 90 talet från att räkna volym till effekt/vikt/typ osv ... En HD var då SKITDYR och blev vips snorbilligt och tvärt om med tvåtakts räcers.
Skulle FB börja ta ut vad en hojförsäkring verkligen kostar skulle en SShoj kosta i faggorna 150-200'... Kan tänka mig vilken lithania det skulle bli här. Då ser jag hellre att man gör vissa begränsningar och kräver "utbildning" för att få köra vissa typer av hojjar. En SShoj är svårkörd och har man inte nödvädig kunskap ska man inte köra.
Se på hur man nu har gjort på tunga fordon där krävs nu mer en löjligt lång utbildning för att få köra lastbil i komersiell trafik.

Jag tycker att man själv kall bära sina kostnader. Men i mellanmjölkens sverige så är det ju alltid någon annan som ska betala...helst med skattemedel. :huvet.

Har även själv skaffat en SShoj, vet att jag garanterat skulle köra ihjäl mig om jag började använda den på gatan, därför blir det en banhoj av den och sedan ska det införskaffas den slöaste fulaste och posörsmässiga hojjen för glassätning och fika längs våra vägar.
 
  • Gilla
Reaktioner: BJN

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En SShoj är svårkörd och har man inte nödvädig kunskap ska man inte köra.
Nja, det vet jag inte om jag håller med om. Sporthojar är ju bland dom mest lättkörda, och egentligen säkraste, hojarna pga grymt fina chassin, hojvärldens bästa bromsar mm. Problemet är ju att dom inbjuder till att köra jävligt fort med, både pga chassit och mycket effekt. Sen tilltalar dom en adrenalin och testosteronstinn grupp, som dessutom oftast har stora hävdelsebehov och gärna faller för grupptrycket. Jag upplever glidare som betydligt mycket mer svårkörda, kanske vanesak, men få med Intruder 1800 ligger och försöker pressa "varvtider" på bulten, försöker hänga på polarna som kan köra eller slangar på sveavägen. Så jag är fortfarande fullkomligt övertygad om att det inte är hojarna i sig som är problemet, det är nöten som håller i styret är problemet!
 

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Det är inte dyrt för FB om någon kör ihjäl sig. Det som kostar är när ungdomar blir invalida och behöver ersättning hela livet.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Men du har fortfarande inget krav på varken erfarenhet eller kunnande efter x antal år med ett visst hojkort. Det finns många hojar som har gått 100-150 mil om året, dvs 15-20 mil i månaden, det bygger inte upp nån större erfarenhet eller kunnande om hur hojen funkar i olika situationer. Lite som att jämföra med betyg i skolan, alla går 12 år inkl gymnasiet, men alla får inte mvg i alla ämnen!

Absolut.. men jag tror fortf. att den genomsnittlige föraren har mer erfarenhet efter t ex 3 år med körkortet än efter 3 minuter.

Och att chansen därför ökar att man kan hantera en motorstark hoj, och kanske lärt sig att vissa situationer är värre än andra.

Det är inte en lösning som löser alla problem, men det är bättre än inget.. så "lösning" är väl fel ord.. "förbättring" passar bättre.
Jag brukar säga att om en åtgärd räddar ett liv så är den värd det, sen kanske inte alla håller med om det.

Jag tycker oxå att en BKK körning med SMC (ellet motsvarande) ska ingå i körkortsutbildningen.. ungefär som halkbana är med bil. Men även där kan eleven åka dit och skita i det som sägs och bara se till att klara sig.

Vad har du själv för förslag som lösning på problemet? Eller tycker du att det är bra som det är idag?
 

Bastian

Medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675
Som Hoztic säger, sporthojar har ofta bra väghållning och påkostade bromsar ect.. Så att säga att sporthojar är farligare än andra hojar stämmer ju inte riktigt.. Däremot har ju rejsarna andra nackdelar. På min hoj blockerar armbågarna sikten bakåt i backspeglarna så att det blir direkt livsfarligt att köra i rondeller om föraren inte är tillräckligt uppmärksam. Å andra sidan inträffar väl de flesta olyckor med sporthojar när föraren drar i 200 km/h på en raksträcka och upptäcker att vägen svänger. Aja, lite väl mycket generalisering från IFs sida. Ett personlighetstest på uppskrivningen kanske vore något?
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Nja, det vet jag inte om jag håller med om. Sporthojar är ju bland dom mest lättkörda, och egentligen säkraste, hojarna pga grymt fina chassin, hojvärldens bästa bromsar mm.

Jag förstår ditt inlägg, men jag kan verkligen inte hålla med.
Sporthojar är lätta att köra fort med, helt klart ett JA på den.

Nu är jag både feg och talanglös, MEN jag skulle ändå vilja säga att de är väldigt svårkörda.. eller framförallt svåra att köra rätt.

Andra hojtyper är mkt mer förlåtande för förarmisstag, och mkt lättare att korrigera misstagen i efterhand, mer lättmanövrerade. En sporthoj gör exakt som man säger till den, och "säger" man fel så är det kört.
Kräver mer av sin förare..

Att hojarna är tekniskt perfekta hjälper ju inte en oerfaren förare som inte vet hur man förankrar sig, bromsar, svänger ordentligt osv..

Räcker ju med att kolla fototråden från valfri dag på bulten.. så ser du folk från våra "bombargäng" som sitter med helt spikraka armar och arslet en halvmeter utanför sadeln för att ta ett exempel..
 
Last edited:

Bastian

Medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675
Nu är jag både feg och talanglös, MEN jag skulle ändå vilja säga att de är väldigt svårkörda.. eller framförallt svåra att köra rätt.

Vilken hojmodell är säkrast och mest lättkörd då? Inte scooter (små hjul, läskig att bromsa med) eller cross (alldeles för hög) i alla fall.. Vanlig brukshoj?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad har du själv för förslag som lösning på problemet? Eller tycker du att det är bra som det är idag?
Det går aldrig att göra ett system idiotsäkert, då skulle man göra som Realiserad skrev, personlighetstest, gärna återkommande så att ingen går å blir knäpp under tiden, men det är komplett vansinne, har vi aldrig haft inbördeskrig förr i Sverige så lär vi få det då :hihi

Nej, jag tycker inte det är bra som det är idag. Strypningar sitter i 99% av fallen knappt kvar hela vägen hem från Bilprovningen och omognad bakom styret, trafikovana mm sitter inte i strypningen, folk dör med mopeder också, kanske mer sällan i singelolyckor dock. Till viss del spelar åldern in, inget snack om saken, så där är ju systemet rätt ok för tung hoj.

Men för att få köra sporthojar (med nån bra effekt eller vikt/effekt-gräns modell mellanklashoj) borde det införas ett steg till, som inte går att gå förbi med x antal år med körkort, som det är med obegränsad behörighet idag, efter 2 år med mellankort så får man det automatiskt. Det steget borde innefatta både teori, praktik, teoriprov och uppkörning, och självklart ska man kunna kugga på det! SMCs kurser steg 1-4 är kanon, fast 4 dagar på bana kanske är lite i överkant, upplägget skulle behöva modifieras lite, men med bibehållet innehåll, och kanske lite mer om konsekvenserna av att det går snett. Kalla det skrämselpropaganda, men det kan nog behövas.

Sen tycker jag personligen inte att SMC ska hålla kurserna, dom ska fortsätta att vara en fristående organisation som kan tycka, tänka, remissa, granska och ifrågasätta.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag förstår ditt inlägg, men jag kan verkligen inte hålla med.
Sporthojar är lätta att köra fort med, helt klart ett JA på den.

Nu är jag både feg och talanglös, MEN jag skulle ändå vilja säga att de är väldigt svårkörda.. eller framförallt svåra att köra rätt.

Andra hojtyper är mkt mer förlåtande för förarmisstag, och mkt lättare att korrigera misstagen i efterhand, mer lättmanövrerade. En sporthoj gör exakt som man säger till den, och "säger" man fel så är det kört.
Kräver mer av sin förare..

Att hojarna är tekniskt perfekta hjälper ju inte en oerfaren förare som inte vet hur man förankrar sig, bromsar, svänger ordentligt osv..

Räcker ju med att kolla fototråden från valfri dag på bulten.. så ser du folk från våra "bombargäng" som sitter med helt spikraka armar och arslet en halvmeter utanför sadeln för att ta ett exempel..
Jag står fast vid att dom är lättkörda, så länge du håller dig till ungefär skyltat. Att börja köra riktigt fort är svårt på vilken hoj som helst, och kräver både lite talang, förståelse och i allra högsta grad rätt teknik.

Säg att det dyker upp ett rådjur när du kommer i momsad fart på din lokala 70-väg, vilken hoj är lättast att bromsa och svänga undan med, en Gixxer eller en Intruder? När Gunilla, med sin V70 full med skrikande ungar och 3 bar i blodtryck, kör ut mitt framför dig, vilken hoj är lättast att bromsa med? När vägen svängde lite häftigare än du trodde, kan du ta en Maruder och bara luta lite till och stödgasa dig igenom? Osv...

Visst, en sporthoj är inte speciellt förlåtande, vissa elakare än andra, men ja, gör du för mycket fel så gör det rätt ont, det håller jag med om. Men samtidigt kan du lita fullt ut på en sån hoj, chassit börjar inte orma sig, bromsarna tar verkligen ordentligt, måste du gasa dig ur en situation så har du alltid kraften där. Men, där är vi nog överens, du måste kunna hantera den, och det är där dagens körkortsutbildning sviktar, se mitt inlägg ovan. Fast, gör du fel med <skriv valfri hojtyp här> så skiter det sig också, om du trampar ner fotbromsen för fullt när rådjuret hoppar fram så är det få hojar som inte slängar omkull sig, kör åt rätt håll om du inte förstår det det här med motstyrning eller räddar dig om du hänger i styret så gaffeln blir krokig när du bromsar. Och i alla grupper finns det många som gör just det, fotbromsar för mycket, inte förstår motstyrning och hänger i styret. Ordet motstyrning kom aldrig över nån av mina körskolelärares läppar tex!
 

schnyggve

elitlökare
Gick med
6 May 2009
Ort
Crap City!
Hoj
Skramlaha MT-01 väglus , Sugakuki gixxer 600 banhojj
Det går aldrig att göra ett system idiotsäkert, då skulle man göra som Realiserad skrev, personlighetstest, gärna återkommande så att ingen går å blir knäpp under tiden, men det är komplett vansinne, har vi aldrig haft inbördeskrig förr i Sverige så lär vi få det då :hihi

Nej, jag tycker inte det är bra som det är idag. Strypningar sitter i 99% av fallen knappt kvar hela vägen hem från Bilprovningen och omognad bakom styret, trafikovana mm sitter inte i strypningen, folk dör med mopeder också, kanske mer sällan i singelolyckor dock. Till viss del spelar åldern in, inget snack om saken, så där är ju systemet rätt ok för tung hoj.

Men för att få köra sporthojar (med nån bra effekt eller vikt/effekt-gräns modell mellanklashoj) borde det införas ett steg till, som inte går att gå förbi med x antal år med körkort, som det är med obegränsad behörighet idag, efter 2 år med mellankort så får man det automatiskt. Det steget borde innefatta både teori, praktik, teoriprov och uppkörning, och självklart ska man kunna kugga på det! SMCs kurser steg 1-4 är kanon, fast 4 dagar på bana kanske är lite i överkant, upplägget skulle behöva modifieras lite, men med bibehållet innehåll, och kanske lite mer om konsekvenserna av att det går snett. Kalla det skrämselpropaganda, men det kan nog behövas.

Sen tycker jag personligen inte att SMC ska hålla kurserna, dom ska fortsätta att vara en fristående organisation som kan tycka, tänka, remissa, granska och ifrågasätta.

AMEN! håller med..

Angende det som tråden började med att just SShojjarna är svårkörda, som vi varit inne på tidigare. nu får jag väl på pälsen så det visslar om det :D
1. dom är små och man sitter ihopkurad = du sysns sämre och framförallt du ser inte lika bra som om du sitter upprätt
2. framåtlutad sittställning gör att du håller armarna fel för att se såbra som möjlgt = kommer något farande som du missar sitter du troligtvis fel för att fixa en kvick undanmanöver.
3. smalt styre gör styrningen mer "oprecis", (brett styre ger bättre känsla och möjlighet till mer finlir samt moment). dvs man behöver träna och även känna till fler sätt att styra.
4. de formligen inbjuder till buskörnig :)
5. bra bromsar och tillräckligt fina chassien sitter på "de flesta" moderna hojjar om du håller dig under 150 blås vill du bomba snabbare än så och framförallt över 200 så köper jag argumentet att SS är bättre.
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Kollade vad IF ville ha för en försäkring på en Ducati Monster 796, 91 000 kr om året blev svaret.

Behöver inte ens vara sporthoj för att det ska bli sanslöst :)

Precis.

"Bolagets experter" på IF är tydligen experter på något annat än vad de övriga försäkringsbolagen är kompetenta på.. :D
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Precis.

"Bolagets experter" på IF är tydligen experter på något annat än vad de övriga försäkringsbolagen är kompetenta på.. :D

De är experter på att tala om för folk vad de inte är intresserade att försäkra (av olika anledningar). Lev med det.
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Det är inte motorcykeln det är fel på när någonting går åt helvete utan personen bakom styret, sad but true. Men skulle vi mc-förare se till att aldrig kvadda etc så skulle premierna förmodligen inte vara de som de är idag. Jag kommer alltid ändå välja hoj efter vad jag vill ha prestanda mässigt och inte vad det kostar att försäkra den, det är ett dyrt nöje men smakar det så kostar det också. :)

Håller fullständigt med i resonemanget du för och som så många andra förespråkar.

Tyvärr, oavsett om folk kvaddar mindre, det stjäls färre hojar etc så tror inte jag det lär bli nån nedgång på premier.

Varför??

Jo, försäkringsbolagens affärsstrategi är ju precis densamma som ICA's, eller något annat företag. Och det är att tjäna pengar.
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
De är experter på att tala om för folk vad de inte är intresserade att försäkra (av olika anledningar). Lev med det.

Jag citerar mitt tidigare inlägg:

Gällande IF så innefattar deras definition av "Bolagets experter har nämligen kommit fram till att det som gör en supersportcykel så farlig är den framåtlutande sittställningen tillsammans med ett stort antal hästkrafter i motorn" också min Ducati ST3.

Min ST3 har sittställning enligt gängse sporttouringmodell och 102 hk. IF vill ha 53000(!) kr per år i premie. Jag betalar idag 6000 kr per år i premie.

Övriga försäkringsbolag ligger mellan 7000-11000 kr per år i premie.

IF anser alltså att Ducati ST3 är 500-900% farligare än vad de andra försäkringsbolagen anser :confused:

Slut citat.

Med andra ord lever jag gott med det hos annat försäkringsbolag. Men nu lovar jag att inte tjata mer om det :tummenupp
 

Kul-Gubben

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Höör
Hoj
En Taiwanesisk
Jag citerar mitt tidigare inlägg:

Gällande IF så innefattar deras definition av "Bolagets experter har nämligen kommit fram till att det som gör en supersportcykel så farlig är den framåtlutande sittställningen tillsammans med ett stort antal hästkrafter i motorn" också min Ducati ST3.

Min ST3 har sittställning enligt gängse sporttouringmodell och 102 hk. IF vill ha 53000(!) kr per år i premie. Jag betalar idag 6000 kr per år i premie.

Övriga försäkringsbolag ligger mellan 7000-11000 kr per år i premie.

IF anser alltså att Ducati ST3 är 500-900% farligare än vad de andra försäkringsbolagen anser :confused:

Slut citat.

Med andra ord lever jag gott med det hos annat försäkringsbolag. Men nu lovar jag att inte tjata mer om det :tummenupp

IF anser att 53 000 kr. gör att de slipper försäkra mc:n ifråga och de slipper ju det för ingen betalar 53 000 kr. De anser inte att den är 500-900% farligare men dock så riskbenägen att de inte vill helt enkelt.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top