Eftersom det är så tråkigt att jobba letade jag rätt på villkoren själv.
Mina slutsatser är som följer.
Enligt LF:s villkor, EM 3, 2002-04-01, gäller trafikförsäkringen enligt reglerna i trafikskadelagen för person- och sakskada som är en följd av trafik med fordonet.
Trafiksakdelagen gäller ej för "motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde". Se närmare lagens 1 §.
Detta anser jag inte i sig kan tolkas så att LF:s trafikförsäkring gäller på bana. Tvärtom.
Nu kompliceras saken av villkoren för vagnskadeförsäkringen. Enligt dessa gäller vagnskadan inte för skada "som hänt under tävling med fordonet eller träning för tävling, om vi inte särskilt åtagit oss detta."
Detta kan ju onekligen tolkas så att vanlig allmänhetens åkning på bana täcks av försäkringen enligt detta villkor.
Då uppkommer ju den intrikata situationen om vi tolkar (min tolkning då,) samtliga nu citerade villkor enligt ordalydelsen, att försäkringen vid bankörning utan tävlingsinslag skulle gälla för sakskada på eget fordon men inte för personskador eller sakskador på annan egendom. Detta förefaller givetvis inte alldeles rimligt.
Nu kommer vi ut i grumligt vatten på allvar. Det finns inget som säger att bolaget genom villkor inte kan utöka området för trafikförsäkringen jämfört med det som följer av lagstiftningen. Villkoret om helkaskon förefaller ju dessutom klart och tydligt. Borde då inte försäkringstagaren kunna förvänta sig att trafikförsäkringen gäller i de fall då vagnskadan gör det? Det kan man ju absolut tycka, och tolkas trafikförsäkringsvillkoret i skenet av vad som därmed får förutsättas täckas av vagnskadan, tycker i vart fall inte jag att det förefaller orimligt påstå, att trafikförsäkringen skall gälla på samma premisser som vagnskadan. Man kan ju hoppas att LF resonerar i liknade banor.
Observera nu att detta är en högst personlig tolkning av försäkringsvillkoren. Jag frånsäger mig således allt ansvar för eventuella komplikationer som drabbar den som oförsiktigt nog skulle ta det jag säger ad notam.