IF's försäkring gäller inte alls på bana?

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en låda!!!
Hoj
Yamaha YZF-R1
Nr:18 skrev:
Alla verkar förvånade över detta! Efter att ha sett utfallet på falkenbergsbanan kan jag bara säga att jag är inte ett dugg förvånad! Varje gatåkning slutar med i snitt 4 totalskador. Detta är utan personskadedelen. räkna efter hur mycket det kostar för bolagen och tala sedan om för mej varför gatåkarna kan få en ny hoj när dom kraschar och jag med en racehoj måste betala hela reparationen själv?

Personförsäkring går att lösa utan att blanda in hojen, så det skälet faller. Tror f ö att T-H har en personförsäkring som gäller för riskfyllda sporter.


Dom flesta bolagen ersätter inte din hoj vid crash på bana, såvida man inte idkar försäkringsbedrägeri, dock så har trafikförs gällt på bana.

Så har det varit 2003 om inte jag är helt felinformerad.
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
Nr:18 skrev:
Du måste medge att det är en större risk att vurpa om man testar gränser än om man kör defensivt. Att sedan följderna blir lindrigare vid en vurpa är inget som är förmildrande. Om du inte testar gränsen på bana slipper ju bolaget skadan öht!
Visst är risken för en vurpa större. Att följderna av vurpan blir lindrigare spelar rimligen en stor roll,
syftet med denna förändring av trafikförsäkringen är väl ändå att försäkringbolagen vill spara pengar?
Jag tror att de skjuter sig själva i foten med denna förändring.

Om alla körde defensivt skulle det inte finnas något problem, men jag tror att många MC-förare skulle
köra ännu mer aggressivt om möjligheterna att köra av sig på bana begränsas.

/A
 

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en låda!!!
Hoj
Yamaha YZF-R1
Det borde finnas endagars licens som innefattar lämpligt försäkringsskydd.

Det tillämpas ju på enklare biltävlingar.......
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Lasker skrev:
Det borde finnas endagars licens som innefattar lämpligt försäkringsskydd.

Det tillämpas ju på enklare biltävlingar.......

Så kanske det måste bli, att arrangören tar ut en extra avgift för en endagars olycksfallsförsäkring som gäller vid bankörning, på det viset så vet alla att dom har rätt skydd och kan fokusera på körningen istället.

Visst blir man en bättre motorcyklist när man tränar bankörning, man lär sig att hantera hojen bättre och när man sedan kommer ut på gatan så sitter momenten i ryggraden och du kan fokusera på övrig trafik utan problem.
 

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Att försäkringsbolagen för eller senare skulle göra vad de kan för att sätta stopp för bankörningar var ju inte helt oväntat. Som nr:18 skriver så räcker det med ett besök på Falkenberg för att inse varför.

Att bara neka ersättning på vagnskadan har ju inte visat sig fungera då det lett till att skadan rapporteras ha skett någon annanstans. Alltså har försäkringsbolagen ett starkt incitament till att i stället försöka stoppa eller kraftigt minska allmänåkningen på bana som sådan. I vart fall kan det vara så de tänker.

Skulle det vara på det sättet så har man förmodligen hittat ett effektivt vapen i att neka ersättning från trafikdelen vilket ju kan leda till skadeståndselände och annat och faktiskt få en och annan att avstå. Antingen helt och hållet eller genom att istället fortsätta som licensåkare. Men förmodligen inte med en ny blänkade R1:a köpt på avbetalning.
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
hajen5 skrev:
Att bara neka ersättning på vagnskadan har ju inte visat sig fungera då det lett till att skadan rapporteras ha skett någon annanstans. Alltså har försäkringsbolagen ett starkt incitament till att i stället försöka stoppa eller kraftigt minska allmänåkningen på bana som sådan. I vart fall kan det vara så de tänker.
Fusket kommer man inte åt genom att trafikförsäkringen inte gäller vid bankörning.
Om jag tecknar en separat ansvarsförsäkring och skrotar hojen på banan, vad hindrar
mig från att frakta hem den och sedan skicka in en skadeanmälan gällande min vurpa
på Frestavägen? (förutom mitt samvete)

Ett alternativ är att tvinga alla arrangörer att rapportera samtliga skador(reg.nr) till försäkringsbolagen.

/A
 

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Rundningsmärke skrev:
Fusket kommer man inte åt genom att trafikförsäkringen inte gäller vid bankörning.
Om jag tecknar en separat ansvarsförsäkring och skrotar hojen på banan, vad hindrar
mig från att frakta hem den och sedan skicka in en skadeanmälan gällande min vurpa
på Frestavägen? (förutom mitt samvete)

Ett alternativ är att tvinga alla arrangörer att rapportera samtliga skador(reg.nr) till försäkringsbolagen.

/A

Gäller inte trafikförsäkringen OCH arrangörerna inte hittar någon annan lösning så kommer bankörningen med registrerade, nya och fina motorcyklar att minska. Oaktat att man i teorin kan hitta utvägar som du beskriver. Det kan vi nog vara rätt säkra på. I teorin skulle ju alla licensåkare kunna göra som du beskriver med sina racecyklar (som då naturligtvis måste vara registrerade), men ingen (?) gör det i praktiken.

EDIT: Tiden då man kunde ta ut en, på avbetalning köpt motorcykel som kostar 130 000 på bana, och köra skiten ur den och samtidigt förvänta sig att någon annan skall betala när man kör av går nog mot sitt slut är jag rädd.

Jag står inte och applåderar utvecklingen om någon tror det men jag är inte heller förvånad.

EDIT #2 Det som skulle kunna hindra dig är väl kanske om du körde på någon och han yrkade på ersättning.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nr:18 skrev:
1. Menar du på fullt allvar att den som vurpar eller blir påkörd på bana talar om detta för FB?

2. Om du då menar att man skulle stämma killen som kör på så tror jag att man inte kommer så speciellt långt med en sån stämning. Vad skulle man stämma för? Framkallande av fara för annan?( Vem har satt sej i situationen?)
Vållande av kroppsskada?( Vad skulle du dit att göra?)
1. Ja visst, min försäkring gäller ju på bana. Varför skulle jag ljuga om det? Endast fullblodsidioter och rika idealister tackar nej till pengar de har rätt till.

2. Om du hade läst ankans inlägg ordentligt så hade du fattat att rättsläget inte är solklart. Att tro räcker inte när konsekvenserna kan bli så allvarliga som i detta fall. Dina frågor om vad man skulle bli "stämd" för är obegripliga - "vad hade du där att göra"? Rätten kan anse att du är vållande - svårare än så är det inte.

Jag kan nämna att det finns ett rättsfall där en inbrottstjuv ramlat ner från taket på en kiosk, blivit invalidiserad och fått invaliditetsersättning från försäkringsbolaget. Han hade definitivt mindre på det taket att göra än en motorcyklist har på en bana. Det är skillnad på vad du och jag tycker är rätt och vad, slutligen, hur en domstol bedömer saken. Lagen och rättens normer kan skilja sig från våra normer.
 

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati monster bucci 944 termis helsystem och keihin fcr 41:or andra tändboxar osv..! Samt en fullkittad aprilia sr180cc malossi motor med jolly moto trimkrök och lite annat godis!
Kostnad??

Är det ngn som vet vad en dags försäkring kostar för ett banåka!?
Ngn som ringt och kollat, blir det 1000kr för en åka så byter man bolag, då jag har en ducati och kommer åka mycket bana så går inte det ihop!
Det är väl surt att det blivit såhär men men!....
 

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati monster bucci 944 termis helsystem och keihin fcr 41:or andra tändboxar osv..! Samt en fullkittad aprilia sr180cc malossi motor med jolly moto trimkrök och lite annat godis!
Kostnad??

Är det ngn som vet vad en dags försäkring kostar för ett banåka!?
Ngn som ringt och kollat, blir det 1000kr för en åka så byter man bolag, då jag har en ducati och kommer åka mycket bana så går inte det ihop!
Det är väl surt att det blivit såhär men men!....
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Det är uppenbarligen ett vanligt argument i debatten att man blir en bättre pilot av banåkning och att försäkringsbolagen skjuter sig själva i foten genom att försvåra banåkandet. Är det verkligen så enkelt?
Jag har för mig att JohanFÖK, som har god insikt, inte minst i T-H:s verksamhet, har sagt att bolaget har statistik som klart visar att bankörning inte leder till mindre skador i trafiken. Hjälp oss Johan!!! Hur ligger det till??
Som en personlig betraktelse kan väl sen nämnas, att försäkringsbolagen inte är befolkade av helidioter. Om sambandet mellan banåkande motorcyklister och lägre olyckstal ute i trafiken var klarlagt, så skulle man snarare kräva banåkning av oss eller i vart fall erbjuda rabatterade premier till banåkare. Så är ju som alla vet inte fallet.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Bingo skrev:
1. Ja visst, min försäkring gäller ju på bana. Varför skulle jag ljuga om det? Endast fullblodsidioter och rika idealister tackar nej till pengar de har rätt till.

2. Om du hade läst ankans inlägg ordentligt så hade du fattat att rättsläget inte är solklart. Att tro räcker inte när konsekvenserna kan bli så allvarliga som i detta fall. Dina frågor om vad man skulle bli "stämd" för är obegripliga - "vad hade du där att göra"? Rätten kan anse att du är vållande - svårare än så är det inte.

Jag kan nämna att det finns ett rättsfall där en inbrottstjuv ramlat ner från taket på en kiosk, blivit invalidiserad och fått invaliditetsersättning från försäkringsbolaget. Han hade definitivt mindre på det taket att göra än en motorcyklist har på en bana. Det är skillnad på vad du och jag tycker är rätt och vad, slutligen, hur en domstol bedömer saken. Lagen och rättens normer kan skilja sig från våra normer.
Mycket möjligt att det finns rättsfall om tjuvar, men vad det har med ett trafikförsäkringsmål att göra köper jag inte riktigt. Olycksfallsförsäkringen som tjuven förmodligen haft gäller väl oavsett om han skulle göra ett inbrott. Har man själv en olycksfallsförsäkring som gäller för mc-åkning så är det ju inga problem! Problemet är när man kopplar ihop en sakförsäkring som är avsedd att gälla i trafiken med ett beteende som inte hör till trafiken. Mycket möjligt att din försäkring gäller på bana, men det är inget lagkrav att den ska göra det. Det är upp till fb att tillåta det, men det är naivt att tro att bolagen ska fortsätta att betala dagens skador på banor utan att få in en premie som täcker kostnaderna.
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Jag får börja med att ursäkta mig eftersom jag inte orkade läsa hela denna tråd. Jag har dock några kommentarer som kanske sprider lite ljus...

Dels har jag gjort ett dokument om banåkningen och försäkringar som ni gärna får läsa så att ni får lite mer på fötterna.

http://www.freespeed.nu/smc

Lite kortfattat kan man säga att ett försäkringsbolag aldrig kan förändra när trafikförsäkringen gäller och inte gäller. Att if har skrivit att trafikförsäkringen inte gäller på inhägnat område spelar alltså ingen roll. Dessutom har if själva medgivit att det var en fel formulering och kommer att ändra detta villkor 2004-01-01 så att det istället står "inhägnat tävlingsområde" eftersom det är precis så det står i trafikskadelagen så innebär det att if följer trafikskadelagen precis som alla andra försäkringsbolag gör.

Ifs trafikförsäkring gäller alltså på samma sätt som för alla andra f-bolag.

När det gäller vagnskadan bestämmer dock f-bolagen själv och där har if sagt att den inte gäller på inhägnat tävlingsområde nästa säsong. Det finns dock ingen definition på "inhägnat tävlingsområde" idag vilket gör att det kan vara lite svårt att veta vad det är.

Läs som sagt mitt dokument och fortsätt sedan tråden så skall jag svara så gott jag kan!

/ Johan
SMC, FÖK
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top