Inbjudan till stuntkväll 13 september

KJECOP

Guest
Bajen-Sam skrev:
2469726 Kjelle jag lider med dig, men det visar väll att dina chefer och länstrafikgruppen behöver komma in i 2000 talet. Polisen kommer aldrig få någon respekt om de ser ett bus i varje hojåkare. Tror du är inne på rätt väg där det gäller komma nära och träffa och informera på ett trevligt sätt, bör vara melodin som polisen bör ägna sig åt mycket mer en militära operationer :kulspruta där det skall slå till med fullkraft mot speciellt organiserade motorträffar. Liknande kontroller som vid stunt kvällen den 13 händer allt för ofta. Polisen bör istället finnas på plats kanske med broschyrer och informera och svara på frågor på ett trevligt sätt. Sen om någon bryter mot lagen skall de självklart agera, men inte som nu stoppa så många som möjligt för att de ser fint ut i statistiken.

Fler poliser som dig Kjelle vill vi se där ute, var stolt. :2cool
Jag är glad att du tycker att jag inte är helt fel ute. Det enda jag gjort genom att börja jobba som jag gör med hojåkare är att gå till mig själv. Så enkelt som möjligt, kliv av hojen och ta av hjälmen - Börja snacka! Och hur skulle jag vilja att polisen bemötte mig?

Jag är av den åsikten att det är viktigare att prata med varandra och skapa en ömsesidig förståelse och kanske kunna påverka lite "attityder". Därmed kanske jag kunnat bidra med att minska antalet olyckor och även något liv. Det är för mig viktigare än att bara stå och besikta hojar för t.ex. miniskyltar.

Men jag kan ändå inte komma ifrån att hojarna (och även andra fordon) skall vara i ett lagligt och schysst skick, och det innefattar även miniskyltar. Jag kan ju inte strunta i sådana saker för då missköter jag ju mitt jobb. Men jag jobbar med och prioriterar att minska antalet olyckor. Sedan så har man kanske lite olika idéer om hur man skall nå dit.

Gixxer Rolle skrev:
2469728 Så trött man blir. Detta dj...a revirpinkeri i myndigheter (vet hur det kan vara). Bra jobbat Kjelle och du fortsätt så.:tummenupp
Tack tack :)
 
Last edited:

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
KJECOP skrev:
2469950 Jag är glad att du tycker att jag inte är helt fel ute. Det enda jag gjort genom att börja jobba som jag gör med hojåkare är att gå till mig själv. Så enkelt som möjligt, kliv av hojen och ta av hjälmen - Börja snacka! Och hur skulle jag vilja att polisen bemötte mig?

Jag är av den åsikten att det är viktigare att prata med varandra och skapa en ömsesidig förståelse och kanske kunna påverka lite "attityder". Därmed kanske jag kunnat bidra med att minska antalet olyckor och även något liv. Det är för mig viktigare än att bara stå och besikta hojar för t.ex. miniskyltar.

Men jag kan ändå inte komma ifrån att hojarna (och även andra fordon) skall vara i ett lagligt och schysst skick, och det innefattar även miniskyltar. Jag kan ju inte strunta i sådana saker för då missköter jag ju mitt jobb. Men jag jobbar med och prioriterar att minska antalet olyckor. Sedan så har man kanske lite olika idéer om hur man skall nå dit.


Tack tack :)

Troligen det bästa jag läst från en polis, tänk om dessa tankebanor genomsyrade hela poliskåren, då skulle polisens anseende se bra mycket positivare ut bland oss medborgare.

Kör din still Kjelle och med tiden kanske dina kolleger vaknar upp. :klappar
 

Gubbrejsarn

Ju mer jag hör desto mindre begriper jag
Gick med
21 May 2004
Ort
Haninge
Hoj
Honda VFR 750F
Ledsamt att läsa Kjelle...men inte oväntat. Inom rigida system finns en inneboende aversion mot de som fraterniserar med "fienden". Gud förbjude att de får uppskattning och respekt för det också...

Kommer att tänka på filmen "Good morning Vietnam!".

Jag tänker inte kapa den nye representanten i samverkansgruppen...jag hoppas han/hon vill komma ut på fältet och visa sej och göra sej bekant med hojåkarkollektivet...och är väl informerad om bakrunden till sin nya uppgift.

Naturligtvis skall inte en polis eftersätta sina arbetsuppgifter, eller förväntas bortse från lagbrott för att "vara sjysst". Vi som kör hoj är såpass gamla att vi ska ta ansvar för det vi gör...kör jag med miniskylt, så skall jag inte förvänta mej att komma undan med det.
Tvärtom ska jag av respekt för den intresserade polis som gör sej besväret umgås och prata med mej, se till att min hoj är i lagligt skick...eller acceptera att först få en bot, sedan kan vi vara sociala med varann...

Det finns ett uttryck "pedagogiskt korrekt" och ett annat "politiskt korrekt".

LTG-insatsen den 13:eek:nde var helt politiskt korrekt...man haffade ett gäng lagbrytare.
Eftersom JAG kunde räkna ut att LTG skulle dyka upp, borde det inte vara svårt för andra att räkna ut heller, och därför se till att ha sjysst hoj, eller avstå besöket. I synnerhet som LTG hade kontroller redan när samverkansgruppen hade sin information på Skogis.

Men eftersom polisen var en av värdarna, kanske det inte var helt pedagogiskt korrekt.

För att undvika framtida konflikter är det väl enklast att inse att alla aktiviteter som annonseras av samverkansgruppen kommer att innefatta en större polisinsats mot de inbjudna...

Ligg lågt ett tag nu Kjelle...det finns ju löneavdrag och suspendering att ta till om du vägrar rätta in dej i ledet.
 

Dawe

Guest
Ja men bra! Då kan ju länstrafikgruppen åka ut och bötfälla dom som kört ihjäl sig då :huvet

Jag tror ju mer på förebyggande åtgärder :va


Är det inte som så att dom som åker fast för mini-blinkers, miniskylt och slipon bara åker hem och sätter på orginalgrejor, besiktigar och sen sätter på mini-blinkers, miniskylt och slipon igen.
I så fall är ju länstrafikgruppens arbete bara ett sätt att pumpa mc åkare på pengar.
Eftersom dom inte uträttar något kan man ju fråga sig om dom drar in mer än vad dom kostar. Annars är dom ju bara en utgift för samhället.

Om dom istället försökte förklara att mini-blinkers faktiskt är farliga både för en själv och andra samt att det är ett dumt sätt att dö. Tänk om alla fordon hade mini-blinkers.
Att dom som bor i det där torpet längs din favorit väg är jävligt trött på ditt slipon.
Storleken på regskylten, bara gilla läget!!!

Om vi inte respekterar vår omgivning kommer omgivningen inte respektera oss.
Man skall inte såga på den grenen man sitter på.
Sporthojar ligger nog löst hos många i samhället.
 
Last edited:

mlundstrom

ducati
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Streetfighter 1098S, 1198S och 999Bip.
Trist att höra, hoppas det löser sig till det bättre.

Tack för att du försöker,
//Mattias
 

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Östhammar
Hoj
Formally known as Gulan
KJECOP skrev:
2469343 Tjong!

Senaste nytt angående mitt samtal med poliserna vid poliskontrollen i samband med Stuntkvällen och mina inlägg här i tråden...

Så här kan det gå när man uttrycker sina åsikter...

Jag UT - Länstrafiken IN

Det har blivit samtal med min chef vilken i sin tur varit på möte med cheferna på länstrafiken ang mig. De har gemensamt beslutat att jag INTE får sitta kvar i den Mc-samverkansgrupp jag har suttit med i under det här året och som arrangerade stuntkvällen.

Så för tillfället så är det färdigjobbat för min del i den gruppen.

Istället för mig så kommer länstrafiken att sätta till en person på den plats jag haft eftersom det är just länstrafiken som skall sköta allt sådant som har med samverkan att göra. Jag kan ju inte tolka det på annat sätt än att jag inte har mina chefers förtroende för det arbete jag gjort och de samtal jag haft tillsammans med hojåkare.

Jag kommer dock att finnas kvar och skriva i forumen, men jag har fått direktiv om att vara mer återhållsam och försiktig med hur jag uttrycker mig.

Jag kommer i alla fall att fortsätta att hälsa på de hojåkare jag möter, för det är visst tillåtet (tror jag...).

Mvh

Kjelle
Trafikpolis och f.d. medlem i samverkansgruppen

Rent förjävligt av dina s.k chefer men samtidigt ganska väntat.
På stenåldern när jag var ung hade vi en polis som försökte jobba på samma sätt som du i en förort. Han var schysst mot alla som hängde i centrum och även reko mot killarna med trimmade moppar. Han hade mycket bra relationer till ungdomarna och alla respekterade honom. Han satt alltså i samma sits som du gör.
Det var dock inte så himla populärt att sköta polisjobbet på ett bra sätt med bra resultat, så han fick order om att antingen blev han "som alla andra" eller så skulle han bort.
Känner inte dig och har aldrig pratat med dig, men det jag hört om dig är positivt. Hoppas du inte får mer skit nu på jobbet, skit som på vilken annan arbetsplats som helst annars skulle ha klassats som trakasserier.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Dawe skrev:
2470479
Om dom istället försökte förklara att mini-blinkers faktiskt är farliga både för en själv och andra samt att det är ett dumt sätt att dö. Tänk om alla fordon hade mini-blinkers.
Att dom som bor i det där torpet längs din favorit väg är jävligt trött på ditt slipon.
Storleken på regskylten, bara gilla läget!!!
:klappar
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
KJECOP skrev:
2469343 Tjong!

Senaste nytt angående mitt samtal med poliserna vid poliskontrollen i samband med Stuntkvällen och mina inlägg här i tråden...

Så här kan det gå när man uttrycker sina åsikter...

Jag UT - Länstrafiken IN

Det har blivit samtal med min chef vilken i sin tur varit på möte med cheferna på länstrafiken ang mig. De har gemensamt beslutat att jag INTE får sitta kvar i den Mc-samverkansgrupp jag har suttit med i under det här året och som arrangerade stuntkvällen.

Så för tillfället så är det färdigjobbat för min del i den gruppen.

Istället för mig så kommer länstrafiken att sätta till en person på den plats jag haft eftersom det är just länstrafiken som skall sköta allt sådant som har med samverkan att göra. Jag kan ju inte tolka det på annat sätt än att jag inte har mina chefers förtroende för det arbete jag gjort och de samtal jag haft tillsammans med hojåkare.

Jag kommer dock att finnas kvar och skriva i forumen, men jag har fått direktiv om att vara mer återhållsam och försiktig med hur jag uttrycker mig.

Jag kommer i alla fall att fortsätta att hälsa på de hojåkare jag möter, för det är visst tillåtet (tror jag...).

Mvh

Kjelle
Trafikpolis och f.d. medlem i samverkansgruppen

Trist Kjelle!

Jag önskar att jag kunde säga att jag var uppriktigt förvånad:gnissla :gnissla :gnissla

CHROLO
F.D. T-COP
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
KJECOP skrev:
2469343
.....Istället för mig så kommer länstrafiken att sätta till en person på den plats jag haft eftersom det är just länstrafiken som skall sköta allt sådant som har med samverkan att göra.....

Trist att du inte får fortsätta Kjelle.

Vem kommer de att tillsätta istället? Det kanske är hemligt vem som ska delta i samverkansgruppen?:va
 

KJECOP

Guest
CHROLO skrev:
2473064 Trist Kjelle!

Jag önskar att jag kunde säga att jag var uppriktigt förvånad:gnissla :gnissla :gnissla

CHROLO
F.D. T-COP
Ja mycket trist.

Polismyndigheten går emot det som samverkansgruppen vill. Men som sagt, är man förvånad?

Nu är det i alla fall klart. Jag får INTE ingå i samverkansgruppen... Det finns två poliser med i den gruppen redan. Jag känner dem men är det någon er hojåkare som sett dem och pratat med dem? Eller finns det någon av er hojåkare som vet vilka dem är?

Med andra ord så måste jag nu i alla fall ta min hand från arbetet i samverkansguppen. Fast jag stöttar självklart samverkansgruppen och jag vet att de verkligen gör ett bra jobb för hojåkarna. Titta bara på stuntkvällen den 13 sep som blev väldigt lyckad och omtyckt. Många sade efteråt till mig att de skulle komma tillbaka och några frågade även som det var samma sak veckan efter. Toppbetyg! Fast nu blev det ju en miss pga den poliskontrollen som samverkansgruppen INTE kände till förrän kontrollen pågick för fullt. Behöver samverkansgruppen någon hjälp med något från mig så är det bara att säga till.

OM jag då jobbar kvar som trafikpolis vill säga...

För i nuläget skall man som trafikpolis på gatunivå bara rapportera, göra flygande inspektioner (flygande besiktningar) och hålla käft. Man skall inte engagera sig i något annat eller föra en dialog med de människor man möter i arbetet. Och det är inte ett arbetssätt som passar mig, och då kanske jag heller inte passar som trafikpolis och borde byta tjänst.

Hamrén ingår inte i samverkansgruppen.
 

Pizzabagarn

Guest
KJECOP skrev:
2477568
För i nuläget skall man som trafikpolis på gatunivå bara rapportera, göra flygande inspektioner (flygande besiktningar) och hålla käft. Man skall inte engagera sig i något annat eller föra en dialog med de människor man möter i arbetet.

Märkligt det där..........om man drar en parallell till områden där det förekommer mycket brottslighet bland ungdomarna, där brukar väl polisen satsa lite extra på just förebyggande arbeten för att komma ungdomarna närmare och samtidigt minska brottsligheten. Det är iofs skillnad på brott men strafföljden är minst lika elak!

Det är synd för i mitt eget fall så har jag inget till övers för trafikpolisen men efter att ha läst många av dina inlägg samt sett tendenser till att åtminstone du vill jobba i förebyggande syfte så blir min privata inställning till "Er" såklart bättre......men nu vet jag inte.

Den enda gång jag varit i kontakt med en mc-polis var när jag klockades för 128 på 90-väg........en 3-filig motorväg dessutom..och ingen trafik. Ok gränsen går vid 30 men där kanske jag tyckte att han var lite väl hård när han tog fram storsaxen och massakrerade mitt körkort. Iofs var arbetet korrekt utfört men ibland undrar man om inte omständigheterna kan vara lite grundande för utfallet.

Ibland tror jag på omvänd psykologi.....hade han släppt mig den gången hade det rotat sig rätt bra i bakhuvudet.

Nu vet jag inte om jag tappar den röda tråden i detta inlägg??????

Jag tycker i alla fall att du är en cool polis :yoparty
 

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
KJECOP skrev:
2477568

För i nuläget skall man som trafikpolis på gatunivå bara rapportera, göra flygande inspektioner (flygande besiktningar) och hålla käft. Man skall inte engagera sig i något annat eller föra en dialog med de människor man möter i arbetet. Och det är inte ett arbetssätt som passar mig, och då kanske jag heller inte passar som trafikpolis och borde byta tjänst.

Hamrén ingår inte i samverkansgruppen.

Hoppas dock att du kan fortsätta som trafikpolis, de behövs sånna som du bland dem för att kanske sakta men säkert ändra deras tänkande.

:hjälm
 

KJECOP

Guest
Det är verkligen kul att ni uppskattar det gör :)

Det är mycket fram och tillbaka med det här. Och man skall inte bara lägga sig ner och ge upp.

Just nu ligger det till så här...

Först får jag väl erkänna att jag ibland i ilskan varit lite för snabb på tangentbordet och skrivit saker lite för odiplomatiskt. Jag skulle ha kunnat formulera mig lite smidigare. Men jag står ändå för det jag skrivit även om formuleringen skulle ha kunnat vara bättre. Det är väl en svaghet jag har när jag brinner av. Men fan, jag är ju också bara en människa som pissar, skiter och har fel och brister och kan göra eller uttrycka mig fel och dumt.

  • Jag får inte för cheferna på länstrafiken delta i samverkansgruppen.

  • Samverkansgruppen vill ha mig med men de kan inte bestämma över polismyndigheten om vilka som skall ingå i gruppen.

  • Min chef i CITY stöttar mig helt i mitt arbete och i mina kontakter och dialoger med hojåkare.

  • Jag fortsätter att jobba som jag gjort och för en dialog med de hojåkare jag träffar. Dock utan att på något sätt representera eller uttala något som samverkansgruppen står för. Fast våra åsikter kan ju naturligtvis sammfalla ändå.

  • De som vill att jag kommer och besöker deras klubb kommer jag att besöka. Såvida jag inte får ett nej från min chef, jag måste ju ändå hålla honom informerad om vad jag gör och får inte gå bakom ryggen på honom.

  • Jag kommer även fortsättningsvis att finnas på Sveavägen på onsdagskvällarna och snacka med hojåkare. Utom de onsdagar jag är ledig förstås...

  • Sammanfattningsvis så kommer jag alltså att fortsätta jobba precis som vanligt. Genom att i första hand föra en dialog och jobba förebyggande men även genom rapportering och flygande inspektioner (flygande besiktning) vilket även ingår i mitt jobb.

  • Jag skall få hjälp av en kollega som är MINST lika trevlig som jag ;) Och även han kör hoj privat. Så vi blir två hojåkare, privat och i tjänsten, som drar åt samma håll, har samma mål och som kommer att hjälpas åt i dialogen med hojåkare. Då kan vi ju finnas på flera ställen samtidigt och snacka hoj. Men självklart så finns även övriga trafikpoliser kvar och jobbar på som vanligt, och en del är mera för att snacka än andra...

Jag kommer nog om det blir flera diskussioner om mitt "hojarbete" på jobbet att använda mig av flera av era inlägg i forumet.

Jag vill samtidigt tacka er för ert underbara stöd! :tummenupp

Så nu vet ni att jag är med i matchen igen... :yoparty

Kramar
Kjelle
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
KJECOP skrev:
2480324 ....Det är verkligen kul att ni uppskattar det gör :)

Det är mycket fram och tillbaka med det här. Och man skall inte bara lägga sig ner och ge upp.....

Keep up the good work Kjelle, se upp bara så att inte detta blir ditt öde: :)
(egen bild från Prag)
 

Bifogat

  • DSC_5121s.jpg
    DSC_5121s.jpg
    130.8 KB · Visningar: 74
Last edited:

Blåbusen

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Sthlm/Haninge
Hoj
Orange ZX10R -08
Kjelle jag tycker att det sätt du försöker utföra ditt arbete på är rätt väg.Vore
trevligt om flera inom polisen inser det och jobbar på samma sätt.

Mitt förtroende har du iaf :tummenupp
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top