Ja, det där med licenserna förvirrade mig lite grann....
Om Elitlicens delas ut till dom som ska köra internationellt, och alla andra får en seniorlicens... Hur avgör man då vilka som ska köra Rookie och A-klasser?
Det skulle göras enligt crossen och endurons system, men hur funkar det där?
Ingen koll...
2.1.2 Regler för Elitlicens
För Elitlicens krävs att Junior- respektive Seniorförare under ett och samma
kalenderår, enligt nedanstående tabell, uppnår ett visst antal uppklassningspoäng i sin förarklass.
För uppflyttning från klass Junior till klass Elit erfordras poäng enligt följande:
Klass Poäng
Solo 20
För uppflyttning från klass Senior till klass Elit erfodras poäng enligt följande:
Klass Poäng
Solo 15
* 2.1.2.1 Krav för behållande av elitlicens
Erhållen elitlicens behålls under förutsättning att föraren kvalat in i SM-solo minst en gång under en 2-årsperiod. (Reservplats räknas som inkvalad)
* 2.1.2.2 Uttag av Elitlicens
När förare kört in poäng enligt 2.1.2 berättigar detta till en Elitlicens för kommande två kalenderår. Förare som kört in tillräckligt med poäng under innevarande år är berättigad att få ut licens och kan därmed delta under resterande SM-deltävlingar, detta innebär dock att den totala giltighetstiden kommer att inkludera innevarande kalenderår. Kvalar föraren inte in under dessa två kalenderår återgår föraren till Senior-respektive Junior-förare.
* 2.1.2.3 Regeler för tillgodoräknande av uppklassningspoäng.
Vid tävling med ett eller flera separata tävlingsheat tillgodoräknas poäng för vart och ett av dessa. Vid tävling med kval och ett finalheat får endast finalheat tillgodoräknas. Respektive heats totallängd måste vara minimum 20 minuter för att poäng ska få tillgodoräknas. Resultat får endast räknas från nationella tävlingar, dock ej speedcross-, stadiumcross,- eller serietävlingar. Resultat från Enklare tävlingar får ej tillgodoräknas.
Vid uträkning av uppklassningspoäng skall enbart räknas förare i samma klass, vilket t.ex. betyder att bäste seniorförare i ett heat, där det totala antalet seniorförare som startar i tävlingen är 21 st. erhåller 2 poäng och andre bäste seniorförare erhåller 1 poäng. Lika gäller för juniorer.
Typ av tävling Plac. 1 2 3 4
Nationell tävling med minst 2 startande Poäng 1
Nationell tävling med minst 20 startande Poäng 2 1
Nationell tävling med minst 30 startande Poäng 3 2 1
Nationell tävling med minst 31 startande Poäng 4 3 2 1
* 2.1.2.5 Ändring av licenstillhörighet
Förare som under kalenderåret fyller 20 år flyttas automatiskt upp till Seniorklass. Det är ej tillåtet att under samma år klassa ner sig från Elit till Seniorklass. Frivillig nedklassning från Elitlicens till Senior eller Junior är möjlig och ska i så fall ske före elitlicens uttas. Uppklassning kan då endast ske genom att kraven uppfylls på nytt. Vid önskemål om nedklassning kontaktar föraren koordinatorn för Motocross på SVEMO-kansli.