Information från mötet i Karlskoga 27/10-07

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Det är med orginalsystem och orginalburk då eller?

då menar jag med akra helstystem eller motsvarande, mitt(Yoshi dual tip) låter 95dB i förbifart mätt av Mike i kga ut på start/mål med full gas.
I Falkenberg förra året klarade Jimmy Lindström + resten av topp 10 förarna förbifartsmätningen men skulle ha torskat på stillastående om man nu bestämt sig för det.


//håkan

Det blir förbifart men det är ljudet hos grannen som verkligen är intressant? Jag tycker man ska göra mätningarna hos grannarna också och då kommer man troligen märka att det är mindre problem med 125 och 250 R klasserna än vad det verkar när man mäter vid bankanten.

Enligt Mike är det 125R/250R som får stryka på foten först, de är värst i alla lägen.

//håkan
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
då menar jag med akra helstystem eller motsvarande, mitt(Yoshi dual tip) låter 95dB i förbifart mätt av Mike i kga ut på start/mål med full gas.
I Falkenberg förra året klarade Jimmy Lindström + resten av topp 10 förarna förbifartsmätningen men skulle ha torskat på stillastående om man nu bestämt sig för det.


//håkan



Enligt Mike är det 125R/250R som får stryka på foten först, de är värst i alla lägen.

//håkan

Enligt Mike så är 125 och 250 värst även hos sin "granne". Jag vet inte riktigt om jag tror på det, det har liksom vart korståg mot 125 och 250 rätt länge från den mannens sida..
Håkan, du skulle kunna få sätta upp en ljudmätare hos min farbror som bor på andra sidan berget borta vid järnvägen.
Har ju inte mätt ljudnivån exakt där borta, men mitt öra där sa att alla klasser hörs dit bort, minst 125jr och 250sp, absolut mest 600. Superbike och 125r/250r är svårt att avgöra vilket som låter mest, 1000cc har blivit bättre än när det var 750 iaf, det varvas väl mindre helt enkelt.
Innan hörde man knappt crossbanan där, sen 4-taktarnas intåg på crossbanan började det dåna satan, nu är det bättre igen eftersom ljudkraven slog igenom där rätt fort.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Super Jonny! :tummenupp

Kan du reda ut förkortningarna i kalendern för oss som inte va där?
SML? etc. :va

Sedan, åldersgränserna gäller väl bara EM? :confused:
Tråkigt, då har man alltså ingen mer chans att ta fler EM poäng i livet...
Suger att bli gammal... :gnissla

Rådde lite förvirring kring ålsdersgränserna, och det var inte 100% spikat ännu från UEM. Men det man sa var att man i sverige ska jobba för att ha samma reglementte och åldersgränser som i UEM för att underlätta för svenska förare att ta sig ut i Europa.

Vill man köra EM så kommer det bara finnas en klass om man är över 24 år, och det är SuperSport 600.

Förstår satsningen på ungdomar, men tycker det känns lite tokigt att stänga dörren för alla som är över 24... (inte för att jag personligen drabbas men)


Sen var det en "intressant" debatt om ljudnivåer och buller i typ en halvtimme där det egentligen inte sas någonting vettigt alls. Det talades om att alla skulle köra med en sån där liten "rörkrök" på utblåset, och att det skulle tas i med hårdhandskarna mot bullret. Men det var samma regler som gäller även nästa år.... Sen avslutades det med tjafs a la sporthoj om vad som var värst, 2-takt eller 4-takt...
Personligen förstår jag inte problemet. Det finns ju en db gräns, det är ju bara mäta förbipasserande, och dom som låter för mycket får göra nånting åt det innan dom får åka ut på banan igen...
 

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1100 F, och en trave smått
På mina bandagar i Karlskoga gjorde vi en bra grej. Dom flesta raceråkare monterade en krök längst bak på systemet. Meningen var att rikta ljudet neråt/innåt, och slå sönder det. Mike stog för mätningarna och resultat var bra. I snitt 3-4 decibel lägre. Apenkelt! En 50-lapp och alla är en bra bit på väg.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
På mina bandagar i Karlskoga gjorde vi en bra grej. Dom flesta raceråkare monterade en krök längst bak på systemet. Meningen var att rikta ljudet neråt/innåt, och slå sönder det. Mike stog för mätningarna och resultat var bra. I snitt 3-4 decibel lägre. Apenkelt! En 50-lapp och alla är en bra bit på väg.
Mycket bra, det är tråkigt men kalla fakta pekar på att om vi vill fortsätta med denna underbara sport så får vi anpassa oss till gällande miljökrav.

Buller är ett miljöproblem, det upplevs mest störande för dom som inte gillar motorsport, om vi inte bullrar så märks vi inte och då får vi vara i fred.

Keep up the good work:tummenupp
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Hajar inte riktigt vilken 1000cc som kommer ingå i SO...
Enligt fotot med rubriken "Hur påverkar detta NM/SO?"

Där står följande:
"Efter Nordiska mötet i Helsingfors är alla de Nordiska länderna
överens, dvs;

De NM klasserna är 125GP, Stocksport 600, Stocksport 1000, (Nordiska superbike)"

Nordiska superbike, är alltså inte samma som Stocksport 1000? Med andra
ord, de som är äldre än 24, ska köra den klassen eller? Och klassen kommer
vara samma som Superbike Challenge eller? precis som det var i år eller?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Hajar inte riktigt vilken 1000cc som kommer ingå i SO...
Enligt fotot med rubriken "Hur påverkar detta NM/SO?"

Där står följande:
"Efter Nordiska mötet i Helsingfors är alla de Nordiska länderna
överens, dvs;

De NM klasserna är 125GP, Stocksport 600, Stocksport 1000, (Nordiska superbike)"

Nordiska superbike, är alltså inte samma som Stocksport 1000? Med andra
ord, de som är äldre än 24, ska köra den klassen eller? Och klassen kommer
vara samma som Superbike Challenge eller? precis som det var i år eller?
Det som försöktes förklaras var att en som har en hoj som är efter UEM's reglemente ska kunna köra i vilken klass som helst i Sverige.
Dock har vi i Sverige lite andra regler ovanpå detta som t.ex magnesiumhjul och bromskivor samt byta bromspump.
Det får man inte inom UEM / EM-tävlingar.
Så vi måste modda om för att kunna köra utomlands, medan de som kör EM ska kunna komma in och köra i Sverige utan ändringar på materialet.

I Sverige gäller inte åldersgränserna vad gäller äldsta ålder, men troligen lägsta ålder. Då skulle det inte bli några startfält att prata om.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Hajar inte riktigt vilken 1000cc som kommer ingå i SO...
Enligt fotot med rubriken "Hur påverkar detta NM/SO?"

Där står följande:
"Efter Nordiska mötet i Helsingfors är alla de Nordiska länderna
överens, dvs;

De NM klasserna är 125GP, Stocksport 600, Stocksport 1000, (Nordiska superbike)"

Nordiska superbike, är alltså inte samma som Stocksport 1000? Med andra
ord, de som är äldre än 24, ska köra den klassen eller? Och klassen kommer
vara samma som Superbike Challenge eller? precis som det var i år eller?


Tanken, som jag förstod det, var att på sikt gå mot Stocksport1000 reglementet.

Enligt UEM så skulle alla nationella mästerskap köra enligt det reglementet 2008 (IDM, Holland osv.) men enligt Lodnert som pratat med dom så ska varken Holland eller IDM ändra sina reglenten nästa år.

Men reglementet för 2008 är redan skrivet i Sverige, så det skulle bli ett mellanår där det kommer att finnas både Stocksport1000 hojar och "NSB" hojar i Svenska och Nordiska Superbike.

PRO Superbike kommer vara helt oförändrat, förutom att man ska försöka reda ut förvirringen om trattarna....

Vill man sen vara med och köra om dom där "gratisplatserna" i EM finalen som topp två i NM/SO skulle få, så måste man uppfylla UEM's reglemete. Och då gäller en Stocksport hoj och åldersgränsen på 24 år.

Problemet var väl att UEM inte spikat rglementet ännu, så man vet inte vad som gäller än... Rekommendatiionen från Tony och Lodnert var att OM man ville vara med och ha chansen att åka ut i Europa, så skulle man avvakta innan man börjar kitta sin nya hoj....
 
Last edited:

sandstream

Guest
Mycket bra, det är tråkigt men kalla fakta pekar på att om vi vill fortsätta med denna underbara sport så får vi anpassa oss till gällande miljökrav. Buller är ett miljöproblem, det upplevs mest störande för dom som inte gillar motorsport, om vi inte bullrar så märks vi inte och då får vi vara i fred
Håller med om att vi ska försöka få ned ljudnivårerna men kan ändå inte slut att förundras över folk som bosätter sig i närheten av banorna, de flesta byggda på 60- och 70-talet, och sedan blir upprörda för att det låter :va
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Håller med om att vi ska försöka få ned ljudnivårerna men kan ändå inte slut att förundras över folk som bosätter sig i närheten av banorna, de flesta byggda på 60- och 70-talet, och sedan blir upprörda för att det låter :va
husvisningar är väl knappast samtidigt som att tävlingar pågår...
och att i efterhand upptäcka saker man inte först tänkte på = mänskligt.
sedan så runt de flesta banorna vi ha ri Sverige idag så bor det gamlingar som bott där sedan innan det började bli väldigt många körningar med alla möjliga olika sorters motorljud.
 

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Ok.
Det här med förkortningarna i kallendern då?
Kan någon skriva den på "svenska"?
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ok.
Det här med förkortningarna i kalender då?
Kan någon skriva den på "svenska"?

SVEMO = SM deltävling
DMU = Danskt mästerskap
SML = Finskt mästerskap
NMF = Norskt mästerskap
SO = ja, typ SO

Tanken är väl att ingen av dom ska krocka, så man kan köra flera serier...
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Det känns ju som det är stora saker på G. Det med licenserna måste ju beskrivas omgående!
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Det känns ju som det är stora saker på G. Det med licenserna måste ju beskrivas omgående!

Ja, det där med licenserna förvirrade mig lite grann....

Om Elitlicens delas ut till dom som ska köra internationellt, och alla andra får en seniorlicens... Hur avgör man då vilka som ska köra Rookie och A-klasser? :va

Det skulle göras enligt crossen och endurons system, men hur funkar det där?

Ingen koll...
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
1timma endurance :tungan :D :lol
Minst en timme i Scandinavian Endurance. Det där är en rätt stor nyhet. Skulle vara kul att veta mer.

Kommer det att presenteras något protokoll?
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Ja, det där med licenserna förvirrade mig lite grann....

Om Elitlicens delas ut till dom som ska köra internationellt, och alla andra får en seniorlicens... Hur avgör man då vilka som ska köra Rookie och A-klasser? :va

Det skulle göras enligt crossen och endurons system, men hur funkar det där?

Ingen koll...

2.1.2 Regler för Elitlicens
För Elitlicens krävs att Junior- respektive Seniorförare under ett och samma
kalenderår, enligt nedanstående tabell, uppnår ett visst antal uppklassningspoäng i sin förarklass.

För uppflyttning från klass Junior till klass Elit erfordras poäng enligt följande:
Klass Poäng
Solo 20

För uppflyttning från klass Senior till klass Elit erfodras poäng enligt följande:
Klass Poäng
Solo 15

* 2.1.2.1 Krav för behållande av elitlicens
Erhållen elitlicens behålls under förutsättning att föraren kvalat in i SM-solo minst en gång under en 2-årsperiod. (Reservplats räknas som inkvalad)


* 2.1.2.2 Uttag av Elitlicens
När förare kört in poäng enligt 2.1.2 berättigar detta till en Elitlicens för kommande två kalenderår. Förare som kört in tillräckligt med poäng under innevarande år är berättigad att få ut licens och kan därmed delta under resterande SM-deltävlingar, detta innebär dock att den totala giltighetstiden kommer att inkludera innevarande kalenderår. Kvalar föraren inte in under dessa två kalenderår återgår föraren till Senior-respektive Junior-förare.


* 2.1.2.3 Regeler för tillgodoräknande av uppklassningspoäng.
Vid tävling med ett eller flera separata tävlingsheat tillgodoräknas poäng för vart och ett av dessa. Vid tävling med kval och ett finalheat får endast finalheat tillgodoräknas. Respektive heats totallängd måste vara minimum 20 minuter för att poäng ska få tillgodoräknas. Resultat får endast räknas från nationella tävlingar, dock ej speedcross-, stadiumcross,- eller serietävlingar. Resultat från Enklare tävlingar får ej tillgodoräknas.
Vid uträkning av uppklassningspoäng skall enbart räknas förare i samma klass, vilket t.ex. betyder att bäste seniorförare i ett heat, där det totala antalet seniorförare som startar i tävlingen är 21 st. erhåller 2 poäng och andre bäste seniorförare erhåller 1 poäng. Lika gäller för juniorer.

Typ av tävling Plac. 1 2 3 4
Nationell tävling med minst 2 startande Poäng 1
Nationell tävling med minst 20 startande Poäng 2 1
Nationell tävling med minst 30 startande Poäng 3 2 1
Nationell tävling med minst 31 startande Poäng 4 3 2 1

* 2.1.2.5 Ändring av licenstillhörighet
Förare som under kalenderåret fyller 20 år flyttas automatiskt upp till Seniorklass. Det är ej tillåtet att under samma år klassa ner sig från Elit till Seniorklass. Frivillig nedklassning från Elitlicens till Senior eller Junior är möjlig och ska i så fall ske före elitlicens uttas. Uppklassning kan då endast ske genom att kraven uppfylls på nytt. Vid önskemål om nedklassning kontaktar föraren koordinatorn för Motocross på SVEMO-kansli.
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Minst en timme i Scandinavian Endurance. Det där är en rätt stor nyhet. Skulle vara kul att veta mer.

Kommer det att presenteras något protokoll?

Scandinavian Endurance kommer inte att vara nåt Endurance i den bemärkelsen...

Det är samma typ som kördes i samband SO't i Danmark 2006. Ett kortare endurance, mera som ett lagrace, där det var två förare som körde på sin egen cykel. Men bara flyttade över transpondern vid bytet...

Bara ett sätt att få till lite mera bantid för dom som redan är där och tävlar
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Scandinavian Endurance kommer inte att vara nåt Endurance i den bemärkelsen...

Bara ett sätt att få till lite mera bantid för dom som redan är där och tävlar
Oki, misstänkte det när jag läst texten ordentligt. Låter svinkul!

Tack för förtydligandet :)
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Enligt Mike så är 125 och 250 värst även hos sin "granne". Jag vet inte riktigt om jag tror på det, det har liksom vart korståg mot 125 och 250 rätt länge från den mannens sida..
Håkan, du skulle kunna få sätta upp en ljudmätare hos min farbror som bor på andra sidan berget borta vid järnvägen.
Har ju inte mätt ljudnivån exakt där borta, men mitt öra där sa att alla klasser hörs dit bort, minst 125jr och 250sp, absolut mest 600. Superbike och 125r/250r är svårt att avgöra vilket som låter mest, 1000cc har blivit bättre än när det var 750 iaf, det varvas väl mindre helt enkelt.
Innan hörde man knappt crossbanan där, sen 4-taktarnas intåg på crossbanan började det dåna satan, nu är det bättre igen eftersom ljudkraven slog igenom där rätt fort.
Det har väl egentligen med energin i ljudvagorna att göra. Högfrekventa ljudvagor har lägre energi och orkar in röra sig lika langt som lagfrekvens.

Sa även om en tvataktare later värst nära banan orkar inte ljudet ta sig sa langt eftersom det ofta är ett högfrekvent ljud. Lagfrekvent som tvinnar och enstankor genererar tar sig längre och hörs därför mer hos din farbror. Varför 600 later mer än 1000 cc kan jag inte förklara men varvtalet och därmed energin blir kanske högre hos 600:eek:rna.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top