Information från mötet i Karlskoga 27/10-07

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Det har väl egentligen med energin i ljudvagorna att göra. Högfrekventa ljudvagor har lägre energi och orkar in röra sig lika langt som lagfrekvens.

Sa även om en tvataktare later värst nära banan orkar inte ljudet ta sig sa langt eftersom det ofta är ett högfrekvent ljud. Lagfrekvent som tvinnar och enstankor genererar tar sig längre och hörs därför mer hos din farbror. Varför 600 later mer än 1000 cc kan jag inte förklara men varvtalet och därmed energin blir kanske högre hos 600:eek:rna.

Det ältades och tjafsades som det där i oändlighet på mötet så jag höll på att trilla av stolen. Kändes som att läsa på sporthoj.com nästan...
Jag fattar inte problemet riktigt...

Mike har betalat nån speciell firma som utreder sånt här en stor bunt med pengar för att utreda det här. Den hade satt upp mätpunkter runt om banan och ute bland grannarna för att utreda frågan.

Mätningarna hade gjorts med någons 250r hoj (minns inte vem han sa att det var) och det lät för mycket....

Det här är ingen fråga om 2-takt mot 4-takt. Många av oss bullrar för mycket, och ljudet måste sänkas....

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Det ältades och tjafsades som det där i oändlighet på mötet så jag höll på att trilla av stolen. Kändes som att läsa på sporthoj.com nästan...

Mike har betalat nån speciell firma som utreder sånt här en stor bunt med pengar för att utreda det här. Den hade satt upp mätpunkter runt om banan och ute bland grannarna för att utreda frågan.

Mätningarna hade gjorts med någons 250r hoj (minns inte vem han sa att det var) och det lät för mycket....

Det här är ingen fråga om 2-takt mot 4-takt. Många av oss bullrar för mycket, och ljudet måste sänkas....

Finns väl iofs en och annan aprilia som låter lite mer än alla andra hojar.
Tror grannen ifråga skulle få mindre ljud om man vände varvet.

sandstream

Guest
Lågfrekvent som tvinnar och enstankor genererar tar sig längre och hörs därför mer hos din farbror.
Stämmer bra med vad en av ägarna till Mitt-Sverige banan berättade. Han bor ett par kilometer från banan och hörde bara twinnar och motarder hemma hos sig.

Mätningarna borde inte göras vid banan utan tex hos närmsta granne. Hur högt ljudet upplevs av oss i depån är rätt oväsentligt.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Sen en helt annan trevlig sak som kom upp...

LMS Roadracing blev utsedd till årets arrangör!

Ett mycket trevligt pris om jag själv får säga :)

LMS Roadracing tackar ALLA förare, funktionärer och publik som har gjort det hela till nånting lyckat.
LMS RR ser fram emot en SM helg i samma sorts regi nästa år som i år, dvs med dubbelrace både på SM och B-race.

Mvh Håkan - Vice ordförande LMS RR

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Mätningarna borde inte göras vid banan utan tex hos närmsta granne. Hur högt ljudet upplevs av oss i depån är rätt oväsentligt.

Precis vad dom gjorde under utredningen...

Dom mätte även ljudet vid banan och ljudet vid grannen samtidigt så dom vet exakt förhållandet mellan bullret vid banan och hos grannen...

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Sen en helt annan trevlig sak som kom upp...

LMS Roadracing blev utsedd till årets arrangör!

Ett mycket trevligt pris om jag själv får säga :)

LMS Roadracing tackar ALLA förare, funktionärer och publik som har gjort det hela till nånting lyckat.
LMS RR ser fram emot en SM helg i samma sorts regi nästa år som i år, dvs med dubbelrace både på SM och B-race.

Mvh Håkan - Vice ordförande LMS RR
Grattis till LMS från HMS :)

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen

Jag försökte bara förklara varför vissa hojar lät mer än andra hos OffKeff:s farbror. Jag har ingen bestämd asikt om vilken typ av hoj som later mest. Klart att en skrikig ton känns obehagligare när man star nära jämfört med ett basdunk men det behöver inte betyda att de hörs längst.

Dom mätte även ljudet vid banan och ljudet vid grannen samtidigt så dom vet exakt förhållandet mellan bullret vid banan och hos grannen...

Det är ju intressant, da far man svart pa vitt vilka ljud som tar sig längst. Skulle vara kul om dessa mätningar kommer att redovisas nagonstans.

Mittsverigebanan som Sandstream nämde ligger ca 1,3 mil utanför Härnösand. Morsan och farsan bor inne i Härnösand och sitter man pa dass hos dom sa hör man om det är körning pa banan. Det extra tydligt om vinden ligger pa ifran banan.

Last edited:

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Scandinavian Endurance kommer inte att vara nåt Endurance i den bemärkelsen...

Det är samma typ som kördes i samband SO't i Danmark 2006. Ett kortare endurance, mera som ett lagrace, där det var två förare som körde på sin egen cykel. Men bara flyttade över transpondern vid bytet...

Bara ett sätt att få till lite mera bantid för dom som redan är där och tävlar
Cannonball race kallar Danskarna detta, j-t kul då det blir ett sprint endurance, Jorpes, Sölis & Jag körde ett sådant tvåtimmars i Brno 2006 :tummenupp

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Förstod jag det hela rätt i att 250R kommer att förlora sin SM-status och därmed i praktiken kommer att strykas från tävlingarna?

Eller håller jag bara på och startar ett dumt rykte i och med att jag ställer den frågan?

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Förstod jag det hela rätt i att 250R kommer att förlora sin SM-status och därmed i praktiken kommer att strykas från tävlingarna?

Eller håller jag bara på och startar ett dumt rykte i och med att jag ställer den frågan?

Nej, du förstod fel.... :)

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Det ljud man upplever med örat och det ljudtryck man kan mäta upp är två skilda saker. Det mänskliga örat är mindre känsligt för höga och låga frekvenser, speciellt vid lågt ljudtryck. Omvänt kan man säga att örat är som mest känsligt mellan 1kHz and 5kHz. Det kan oxå vara en förklaring till att man upplever att 600cc låter mer än 1000cc eller vad övrigt som hörs bäst bortom berget och inte. Länk

sandstream

Guest
Missade ditt inlägg som kom efter Palmas och som förklarade. Sorry.

Japp, du har förstått rätt! Min rekommendation är att du skyndar dig att sälja moppen och köper en Sopabajk bums! :tungan

Last edited:

sandstream

Guest
Fribiljetterna, gäller det enbart SO-tävlingar eller även rena SM-tävlingar som den på Linköpings Motorstadion?

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
GRATTIS LMS! :rock Bra jobbat!

@Swedie: Alla vill väl ha mer körtid. Men vilken fantastisk grej att få in ännu yngre ungar som är återväxten i sporten. Börjar de när de är så pass unga har de verkligen chans att gå långt. Du verkar vara emot att både 125J och att den nya klassen körs under SM. Trist.
Vilka helger tycker du att de skall köra på?

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Fribiljetterna, gäller det enbart SO-tävlingar eller även rena SM-tävlingar som den på Linköpings Motorstadion?

det är upp till var och en klubb att bestämma, men på arrangörsträffen som var innan så var arrangörerna rörande överens om att det var en bra grej och jag hoppas det blir så också under nästa säsong.
LMS kommer förmodligen (om jag får bestämma...) att göra likadant.
//håkan

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
GRATTIS LMS! :rock Bra jobbat!

@Swedie: Alla vill väl ha mer körtid. Men vilken fantastisk grej att få in ännu yngre ungar som är återväxten i sporten. Börjar de när de är så pass unga har de verkligen chans att gå långt. Du verkar vara emot att både 125J och att den nya klassen körs under SM. Trist.
Vilka helger tycker du att de skall köra på?
Jag vet inte vilka helger de ska köra på, men att konstant trycka in allting på samma helger är inte direkt bästa lösningen för kvalite iaf.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
det är upp till var och en klubb att bestämma, men på arrangörsträffen som var innan så var arrangörerna rörande överens om att det var en bra grej och jag hoppas det blir så också under nästa säsong.
LMS kommer förmodligen (om jag får bestämma...) att göra likadant.
//håkan
Samma hos HMS (om jag och Roy får bestämma).

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jag vet inte vilka helger de ska köra på, men att konstant trycka in allting på samma helger är inte direkt bästa lösningen för kvalite iaf.

Ingenting har ju konstant tryckts in under SM-helgerna.
Allt är ju ungefär som förut, bara det att SP är borta.

Finns inga helger för nya klassen att köra på. Antingen kör man SM/SO eller ERF och en ny klass med återväxten förtjänar en plats på SM helgerna.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...