Det har väl egentligen med energin i ljudvagorna att göra. Högfrekventa ljudvagor har lägre energi och orkar in röra sig lika langt som lagfrekvens.
Sa även om en tvataktare later värst nära banan orkar inte ljudet ta sig sa langt eftersom det ofta är ett högfrekvent ljud. Lagfrekvent som tvinnar och enstankor genererar tar sig längre och hörs därför mer hos din farbror. Varför 600 later mer än 1000 cc kan jag inte förklara men varvtalet och därmed energin blir kanske högre hos 600rna.
Det ältades och tjafsades som det där i oändlighet på mötet så jag höll på att trilla av stolen. Kändes som att läsa på sporthoj.com nästan...
Jag fattar inte problemet riktigt...
Mike har betalat nån speciell firma som utreder sånt här en stor bunt med pengar för att utreda det här. Den hade satt upp mätpunkter runt om banan och ute bland grannarna för att utreda frågan.
Mätningarna hade gjorts med någons 250r hoj (minns inte vem han sa att det var) och det lät för mycket....
Det här är ingen fråga om 2-takt mot 4-takt. Många av oss bullrar för mycket, och ljudet måste sänkas....