Information från mötet i Karlskoga 27/10-07

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag är inte med på noterna att minska körtiden ytterligare nej, och jag talar nog för alla, inte bara min egna personliga åsikt om trenden som blivit senaste åren. Den kombinerade körtiden för de officiella dagarna lör- och söndag är ibland c:a totalt 50 minuter. Det är sorgligt. Så att in med en ytterligare klass till och minska till ca 45 min.... Nej, det får vara slut på det tycker jag. Det finns en anledning att ERF-serien tar förare från SM/SO. Vi behöver 2 x 30 min kvalpass med 15 min warmup och 25-30 min race. Men det lär vi inte få se på länge såvida det inte blir som så att det fokuseras på mindre antal klasser och kvalite istället för säker ekonomi för alla arrangörer.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag är inte med på noterna att minska körtiden ytterligare nej, och jag talar nog för alla, inte bara min egna personliga åsikt om trenden som blivit senaste åren. Den kombinerade körtiden för de officiella dagarna lör- och söndag är ibland c:a totalt 50 minuter. Det är sorgligt. Så att in med en ytterligare klass till och minska till ca 45 min.... Nej, det får vara slut på det tycker jag. Det finns en anledning att ERF-serien tar förare från SM/SO. Vi behöver 2 x 30 min kvalpass med 15 min warmup och 25-30 min race. Men det lär vi inte få se på länge såvida det inte blir som så att det fokuseras på mindre antal klasser och kvalite istället för säker ekonomi för alla arrangörer.
Lösningen är enkel. B-race och SM-race med vissa supportklasser typ 125 JR och NSF100 hojar. :D
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Vad är trenden som blivit, mindre körtid eller?
Talade du för alla även när du var emot att 125J skulle få köra under SM?

Säker ekonomi är nog väldigt viktigt. Annars blir det ju inga tävlingar överhuvudtaget. Innan det dras in pengar till sporten via betalande publik så är det ju så här det blir.

Vilka klasser skall ingå i SM då för att det ska bli kvalite?


Jag är inte med på noterna att minska körtiden ytterligare nej, och jag talar nog för alla, inte bara min egna personliga åsikt om trenden som blivit senaste åren. Den kombinerade körtiden för de officiella dagarna lör- och söndag är ibland c:a totalt 50 minuter. Det är sorgligt. Så att in med en ytterligare klass till och minska till ca 45 min.... Nej, det får vara slut på det tycker jag. Det finns en anledning att ERF-serien tar förare från SM/SO. Vi behöver 2 x 30 min kvalpass med 15 min warmup och 25-30 min race. Men det lär vi inte få se på länge såvida det inte blir som så att det fokuseras på mindre antal klasser och kvalite istället för säker ekonomi för alla arrangörer.
 

sandstream

Guest
Man måste ju se det ur flera perspektiv. Som förare vill jag självklart köra så mycket som möjligt och LMS B-race i år var kanon. Vi rookisar behöver så många race som möjligt per säsong.

Från arrangörens sida är ekonomin A och O. Spelar ingen roll hur mycket körtid vid förare får om det inte trillar in pengar i kassan.

Jag ser 125 Jr och den nya Honda NSF100-klassen som två instegsklasser för juniorer. En av dem skulle kunna köra på SM-helgerna och en på B-helgerna. Om NSF ändå ska köra på minimoto-tävlingar kanske det räcker att de är med på tex LMS B-race och att 125 Jr kör på SM-helgerna?
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
Har det inte varit så de senaste 25 åren att det ytterst sällan varit mer än 50 minuters träning inför SM tävlingarna.
Det har väl ständigt varit problem att få ihop de minuters träning som reglementet eftersträvar. Inte är väl detta något nytt problem.
Det som väl skiljer från den svartvita tiden till idag är att priset per körd minut på tävling och träning vad gäller startavgifter är helt olika.
Att räkna ut den faktiska förändringen mot dagens penningvärde kan ju någon roa sig med.

Det är väl så att NF100 racen skall delas mellan RR-SM och Minimoto-RM tävlingar. En B-tävling är inget SM.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Nfs 100 hojar :confused: Vad är det?
Varför en nybörjar klass till???
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
Nfs 100 hojar :confused: Vad är det?
Varför en nybörjar klass till???

Är det för enkelt att få in de riktigt unga nybörjarna????

Hur gamla tror du att sydeuropeer och de andra riktigt bra förarna var när de började köra "mc". De hade med största sannolikhet inte jobbat ihop till sin första egna hoj själva.

Det är enormt viktigt att vi släpper/hjälper fram de UNGA nybörjarna som har karriären framför sig och inte redan har passerat sin "bäst före dag".
Den bästa träningen är den där det finns en målflagga och konkurenter med som är lite bättre än de själva är, samt målmedveten coaching på lämplig nivå.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Är det för enkelt att få in de riktigt unga nybörjarna????

Hur gamla tror du att sydeuropeer och de andra riktigt bra förarna var när de började köra "mc". De hade med största sannolikhet inte jobbat ihop till sin första egna hoj själva.

Det är enormt viktigt att vi släpper/hjälper fram de UNGA nybörjarna som har karriären framför sig och inte redan har passerat sin "bäst före dag".
Den bästa träningen är den där det finns en målflagga och konkurenter med som är lite bättre än de själva är, samt målmedveten coaching på lämplig nivå.

Nä, men jag förstår NSB33 delvis.. Det är inte många som kör sånt någon
annanstans... men som vanligt så gör sverige inte som alla andra, utan
hittar på något eget.
I andra länder kör de först Minimoto för de riktigt unga.. sen går de
steget upp till MetraKit.. och sen 125..
Varför inte samma i sverige? Nä.. det är ju dumt.. det kör de i andra länder ju..

så vi hittar på något eget (Nfs100)... suck

Annars är tanken såklart god med att få in unga förare.. självklart! Jätteviktigt!
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nä, men jag förstår NSB33 delvis.. Det är inte många som kör sånt någon
annanstans... men som vanligt så gör sverige inte som alla andra, utan
hittar på något eget.
I andra länder kör de först Minimoto för de riktigt unga.. sen går de
steget upp till MetraKit.. och sen 125..
Varför inte samma i sverige? Nä.. det är ju dumt.. det kör de i andra länder ju..

så vi hittar på något eget (Nfs100)... suck

Annars är tanken såklart god med att få in unga förare.. självklart! Jätteviktigt!
Det är väl så enkelt som att Honda är med och sponsrar vilket gör att en sådan klass kan bli intressant. Dessutom tror jag budgeten för en sådan klass blir lägre än en Metrakitklass vilket nog inte är helt oviktigt i sammanhanget.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Javisst för fler juniorer, har jag sagt något annat? Vad jag säger är att NSF100 ska vara på större gokartbanor, inte RR-banor. Så de kan gott få köra på t.ex Linköpings gokartbana. Helt underbar bana för en NSF100. Det hade till och med jag varit intresserad av. Då jag tidigare var den som kollade intresse att skapa en NSF100-cup och skapade intresse hos Honda för detta, så har jag kollat upp dessa hojar en del. Så att se en NSF100 i 50-80km/h ute på stora banan är bra? Vad hjälper det junioren (8-12 år) att utvecklas? Det är kurvigt han ska köra... det kommer inte en "riktig" RR-bana kännas som med en sådan minihoj.

Alla måste inte få köra med publik i deras första race... alla måste inte köra med "SM-status". Det som behövs är tid på banan och tid att utvecklas. Det få rman inte genom 10-20 min pass för tidsträning. Dela upp det på mindre tävlingar för juniorer och låt dom få 3 x mer körtid. DET ger en massa mer.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Alla måste inte få köra med publik i deras första race... alla måste inte köra med "SM-status". Det som behövs är tid på banan och tid att utvecklas. Det få rman inte genom 10-20 min pass för tidsträning. Dela upp det på mindre tävlingar för juniorer och låt dom få 3 x mer körtid. DET ger en massa mer.
Eller så tar man bort Rookie600&1000 från SM och har rena B-rcae. Sedan ger man junisarna flest möjligheter till körning genom att de får vara med som support på SM och även på B-racen.
Ja, precis. Flest tillfällen och lägst avgifter för juniorer.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Eller så tar man bort Rookie600&1000 från SM och har rena B-rcae. Sedan ger man junisarna flest möjligheter till körning genom att de får vara med som support på SM och även på B-racen.
Ja, precis. Flest tillfällen och lägst avgifter för juniorer.

Ja varför inte? Då har man plockat bort tre klasser (SP, Rookie600/1000) från SM och plockar in en klass till (NSF100) som support tillsammans med 125J under både SM och B-race.

Jag förstår mycket väl att alla vill ha så mycket körtid som möjligt.
Men det är viktigt att satsa på de unga :tummenupp
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
Ja varför inte? Då har man plockat bort tre klasser (SP, Rookie600/1000) från SM och plockar in en klass till (NSF100) som support tillsammans med 125J under både SM och B-race.

Jag förstår mycket väl att alla vill ha så mycket körtid som möjligt.
Men det är viktigt att satsa på de unga :tummenupp

Det är väl bara vid 3 RR-SM tillfällen som Honda 100 ska köras. Rätta om jag fått fel "skvaller".
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Javisst för fler juniorer, har jag sagt något annat? Vad jag säger är att NSF100 ska vara på större gokartbanor, inte RR-banor. Så de kan gott få köra på t.ex Linköpings gokartbana. Helt underbar bana för en NSF100. Det hade till och med jag varit intresserad av. Då jag tidigare var den som kollade intresse att skapa en NSF100-cup och skapade intresse hos Honda för detta, så har jag kollat upp dessa hojar en del. Så att se en NSF100 i 50-80km/h ute på stora banan är bra? Vad hjälper det junioren (8-12 år) att utvecklas? Det är kurvigt han ska köra... det kommer inte en "riktig" RR-bana kännas som med en sådan minihoj.

Alla måste inte få köra med publik i deras första race... alla måste inte köra med "SM-status". Det som behövs är tid på banan och tid att utvecklas. Det få rman inte genom 10-20 min pass för tidsträning. Dela upp det på mindre tävlingar för juniorer och låt dom få 3 x mer körtid. DET ger en massa mer.

:tummenupp Vet du hur många Hkr kilon på 100 cc?
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
* bankar ihjäl kossan istället för att vifta bort flugorna *

ger nog upp nu, kommer ingenvart. får acceptera läget som alla andra.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
jag kan bara bekräfta att kenneth sa att detta gäller isåfall 3 (kanske 2) deltävling i SM. Det var iaf inte alla, då Anderstorp förstås är uteslutet.
NSF100 skulle isåfall läggas sist på dagen på lördagen tror jag. Vet ju inte om det är så kul som junior att vara så sidprioriterad med så lite körning heller.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Är det för enkelt att få in de riktigt unga nybörjarna????

Hur gamla tror du att sydeuropeer och de andra riktigt bra förarna var när de började köra "mc". De hade med största sannolikhet inte jobbat ihop till sin första egna hoj själva.

Det är enormt viktigt att vi släpper/hjälper fram de UNGA nybörjarna som har karriären framför sig och inte redan har passerat sin "bäst före dag".
Den bästa träningen är den där det finns en målflagga och konkurenter med som är lite bättre än de själva är, samt målmedveten coaching på lämplig nivå.

Som vanligt var jag dålig på att formulera mig! Vad är NSF 100, Bilder, effekt,
på såna, finns det någon sida att titta på???
I övrigt håller jag med Swedie! Det finns inte en möjlighet att något som går i ca 80kmh ska vistas på några större banor!!!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Lite google och här har du svaret:
http://world.honda.com/HRC/products/nsf100/index.html

main.jpg


03.jpg


MODEL NSF100
TYPE HR01
LENGTH × WIDTH × HEIGHT 1956 × 595 × 911mm
WHEELBASE 1074mm
GROUND CLEARANCE 123mm
SEAT HEIGHT 681mm
CASTERANGLE 23° 36'
DRY WEIGHT 73.6kg
ENGINE TYPE AIR-COOLED 4-STROKE SINGLE CYLINDER
DISPLACEMENT 99.2cc(cm3)
BORE AND STROKE 53 × 45mm
MAX. POWER 6.2kw/9500rpm, 8.4PS/9500rpm
MAX. TORQUE 7.4N•m/7000rpm, 0.75kgf-m/7000rpm
CARBURETOR 22mm
STARTER PUSH
IGNITION CDI
TRANSMISSION 5-SPEED
BRAKE FR : SINGLE DISK
RR : SINGLE DISK
TIRES FR : 100/90-12 48J
RR : 120/80-12 54J
SUSPENSION FR : TELESCOPIC
RR : SWINGARM
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top