Ingen olja i fönstret !

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Om vi nu tänker oss (minst) två scenarion,
1. Det läcker ut
2. Den bränner olja.

OM du säger att det gick åt över en liter på två mil, så måste du antingen 1 ha ett oljigt spår efter dig eller 2 ryka värre än en Ford Sierra från tidigt 80-tal. Bägge borde vara ganska uppenbara så jag ställer mig till skaran som hävdar handhavandefel.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Lossa oljepluggen och se hur mycket som kommer ut? Och visst bör du väl kunna se om firman bytt oljefilter?

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Vänta lite här nu... man ska väl köra igång motorn åtminstone några minuter och sedan direkt kontrollera oljenivån i fönstret? Så har jag fått lära mig i alla fall. Vänta en timme med min hoj så ser jag nog inget jag heller ... eller? Faan... nu måste jag resa mig ur soffan och gå ut i garaget för att kolla oljan...brb

Edit: Efter kontroll. Det syns visst olja i fönstret trots att den stått nu några timmar... så jag hade fel på den punkten iaf.

Oj:rolleyes:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
jag fyllde på 1.2 L innan det syntes i fönstret
Fönstret fungerar !
efter.... ca 2mil så fanns där inte någon olja kvar ?
Hmm du menar väl att oljenivån var under fönstret?????Väl?
Jag slog i 1.2 L TILL och denna gång syntes inget i fönstret ?????
För du har hällt i så mycket olja (1,2L !) så nivån gått över fönstret !
Och är oljenivån över fönstret är det svårt se att olja täcker hela fönstret.

Det räcker normalt i det läge du befinner dig att hälla i en dl, räta upp hojen om den står på sidostödet och kolla i synglaset. Hälla i en dl till, räta upp hojen om den står på sidostödet och kolla i synglaset osv.
Jag behövde aldrig hälla i mer än 2 dl på min Suzuki för att få upp nivån till övre strecket när den stått stilla. SV650S drog ca 1,5dl olja/100mil.
Lutar du hojen åt sidan med påfyllningen kan du kanske suga ut olja.

Tills oljenivån syns i fönstret igen.

Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
1. Det är torrsump och du kollar oljan på fel sätt (med kall motor utan att köra den först)

Eller

2. Oljan täcker hela fönstret som Denåterfödde skriver.

Eller

3. Det är vanlig våtsump men du kollar fortfarande oljan på fel sätt (med motorn igång)

Oavsett, ta reda på hur man gör innan du fortsätter att skälla på hojen!

Last edited:

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
HAHAH ganska kul hur det blir med svar och kommentarer :D
Antingen är en del bara på skoj eller så skriver jag dåligt eller så läser folk dåligt:confused:

Vi börjar om !
1. jag upptäcker till min fasa att jag inte kan se någon olja i nivåfönstret !
2. jag fyller på olja tills det syns i nivå fönstret ( cykeln står upprätt så som alla tänkbara föreskrifter avser enligt tillverkaren rekommendationer)
3. jag startar och kör en sträcka av två mil, efter en lång stund kontrollerar vi nivån genom att titta i nivå fönstret. ingen olja kan ses i fönstret varvid jag beslutar att fylla på tills det syns i fönstret ( cykeln står upprätt så som alla tänkbara föreskrifter avser enligt tillverkaren rekommendationer) efter att fyllt på ytterligare 1.2 Liter olja så syns fortfarande ingen olja i nivåfönstret. Nu inser vi att oljan MÅSTE ta vägen någon stans :confused:
4. Noggrann kontroll om eventuella läckage utföres..... inte en droppe olja på utsidan av motorn, avgas rör är inte kladdiga eller kan uppvisa något spår av olja.
5. Startar motorn ingen oljerök (blå rök) ingen konstig lukt, inget läckage vid gång.
6. Motorn stängs av 2 minuter senare börjar det komma olja i nivå fönstret :confused: .. det stiger över fönstret och fönstret är totalt fyllt med olja.
7. vi beslutar att suga ur oljan, vilket visar sig resultera i nästan 3,5 liter
8. ny olja slås i motorn medans en väldigt rigorös kontroll i fönstret sker med ordenligt ljus och ( cykeln står upprätt så som alla tänkbara föreskrifter avser enligt tillverkaren rekommendationer) fortfarande ingen olja i nivå fönstret :confused::confused: 1,7 L fylls i, vi väntar en timme fortfarande ingen olja kan ses i fönstret.
Handhavande fel är uteslutet från min sida, MEN de som senast utförde en service var Hojgaraget i skoghall.
Cykeln har gåt ca:300 mil där efter.

Resultat så här långt efter enklare kontroller: Hojgaraget kan OMÖJLIGT bytt olja och filter vilket de tagit betalt för, då oljefiltret var igensatt och fullt med coxad olja samt en kletig massa liknande kokad konsistensfett :tummenupp:tummenupp
Under dagen skall transmissions kåpan plockas ned, och oljepumpen kontrolleras samt rengöras (Detta i föreskrifter ur Suzukis verkstadshandbok)
Känner att det är djävligt spännande när mina aningar om att det är amatörer som driver Hojgaraget besannas. Risken är nu att motorn är "kass" och måste renoveras".
Fortsättning följer under dagen :mad:
å ja som ville åka å bada............!

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag tror du har ett svart hål eller en portal till helvetestrattens fjärde cirkel i din motor. Där hamnar nämligen alla krompråmar efter att sporthojspiloterna på SH utförde en förbannelseritual nån gång på tidigt 2000tal under ledning av de högsta forumfantomerna.

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Hoj
Jag tror du har ett svart hål eller en portal till helvetestrattens fjärde cirkel i din motor. Där hamnar nämligen alla krompråmar efter att sporthojspiloterna på SH utförde en förbannelseritual nån gång på tidigt 2000tal under ledning av de högsta forumfantomerna.

Jag är i nuläget vääääldigt nära hålla med dig :D

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Men Hörru!!!

"If i don't Run, Chrome it!"

Var det inte en krompråm??

Tjöp ett par bräder av EK och gör ett litet fundament å ställa den på så den kan stå å blänka i solen
:crash

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
HAHAH ganska kul hur det blir med svar och kommentarer :D
Antingen är en del bara på skoj eller så skriver jag dåligt eller så läser folk dåligt:confused:

Vi börjar om !
1. jag upptäcker till min fasa att jag inte kan se någon olja i nivåfönstret !
2. jag fyller på olja tills det syns i nivå fönstret ( cykeln står upprätt så som alla tänkbara föreskrifter avser enligt tillverkaren rekommendationer)
3. jag startar och kör en sträcka av två mil, efter en lång stund kontrollerar vi nivån genom att titta i nivå fönstret. ingen olja kan ses i fönstret varvid jag beslutar att fylla på tills det syns i fönstret ( cykeln står upprätt så som alla tänkbara föreskrifter avser enligt tillverkaren rekommendationer) efter att fyllt på ytterligare 1.2 Liter olja så syns fortfarande ingen olja i nivåfönstret. Nu inser vi att oljan MÅSTE ta vägen någon stans :confused:
4. Noggrann kontroll om eventuella läckage utföres..... inte en droppe olja på utsidan av motorn, avgas rör är inte kladdiga eller kan uppvisa något spår av olja.
5. Startar motorn ingen oljerök (blå rök) ingen konstig lukt, inget läckage vid gång.
6. Motorn stängs av 2 minuter senare börjar det komma olja i nivå fönstret :confused: .. det stiger över fönstret och fönstret är totalt fyllt med olja.
8. ny olja slås i motorn medans en väldigt rigorös kontroll i fönstret sker med ordenligt ljus och ( cykeln står upprätt så som alla tänkbara föreskrifter avser enligt tillverkaren rekommendationer) fortfarande ingen olja i nivå fönstret :confused::confused: 1,7 L fylls i, vi väntar en timme fortfarande ingen olja kan ses i fönstret.
Handhavande fel är uteslutet från min sida, MEN de som senast utförde en service var Hojgaraget i skoghall.
Cykeln har gåt ca:300 mil där efter.

Resultat så här långt efter enklare kontroller: Hojgaraget kan OMÖJLIGT bytt olja och filter vilket de tagit betalt för, då oljefiltret var igensatt och fullt med coxad olja samt en kletig massa liknande kokad konsistensfett :tummenupp:tummenupp
Under dagen skall transmissions kåpan plockas ned, och oljepumpen kontrolleras samt rengöras (Detta i föreskrifter ur Suzukis verkstadshandbok)
Känner att det är djävligt spännande när mina aningar om att det är amatörer som driver Hojgaraget besannas. Risken är nu att motorn är "kass" och måste renoveras".
Fortsättning följer under dagen :mad:
å ja som ville åka å bada............!

Har inte alla oljefilter en övertrycksventil som släpper igenom oljan om det igensatt?

Vart skulle oljan vara om filtret är igensatt?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
"Inget handhavandefel från din sida"?

Så om nu oljefiltret skulle sitta igen, vad händer då med oljan i motorn menar du?
Rymmer filtret 4l olja som bara försvinner ur tråget?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
När du fyllde i olja sista gången så fyllde du på rekommenderad mängd och sen 1,7l till eller totalt 1,7l? Om totalt så känns det som ganska lite olja!
Sen fattar jag inte hur det inte kan synas att du slår i olja då så fort jag fyller på i min hoj ser jag hur det rinner ner och förbi fönstret.

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Klassiskt Suzuki fel. Söndrigt fönster. Bara att beställa ett med lämplig oljenivå utmärkt från start.

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F

Vänta nu! Du suger upp eller tappar ut mer eller mindre all olja och sen fyller på 1,7 L totalt??
Nu vet jag inte hur mycket olja det ska vara i den modellen, men om det rör sig om 3,0 - 3,5 L så har du bara fyllt på ca hälften av den mängd du skulle fyllt på.

Om du däremot sugit upp över 3 liter bara för att komma ner till rätt nivå så har den varit rejält överfylld. Men då finns det ingen anledning att hälla i ytterligare olja. :va

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Hoj
Har inte alla oljefilter en övertrycksventil som släpper igenom oljan om det igensatt?

Vart skulle oljan vara om filtret är igensatt?

Typ alla hål, det går liksom att sleva ur oljekletet ur filtret.
Var sitter övertrycksventilen i ett oljefilter ?
Jag är beredd att såga itu filtret, för att se den ventilen i så fall !
om filtret är igensatt går oljan förbi filtret (på vissa motorer, inte alla) och eftersom oljan INTE kommer förbi filtret så stannade den i växellådan :rolleyes:
vilket ioförsig :rolleyes:var tur det, annars skulle det skurit ganska snart !

Jag har nu rivit transkåpan ujujujujujujujuj blluuääää ! sån där olja har jag sett en gång tidigare, och det var i en gammal amason som gått 3000 mil på samma olja. Fy faan för klåpare som Hojgaraget !

Normalt när jag köper ett fordon begagnat så har jag för vana att byta olja, filter och göra en service för säkerhetsskull, nu gjorde jag inte det eftersom jag fick kvitto och protokoll från Hojgaraget på oljeservice (filter och olja) hmmm där fick jag för det :rodnar

oljan i pumpen och filtret är som kall sirap trots att det är 26 grader varmt ute.........!
Så felet är hittat.

Att den nya fräscha oljan dök upp i fönstret berodde på att den rann ner vid kopplingen, men sedan kom den ju inte genom filter och kanaler fram till fönstret eftersom de var igenkorkade med den gamla oljesmeten !

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100

midas

smiskar asfalt igen
Gick med
9 Jan 2009
Hoj
BMW S1000RR -11 , Gixxer 1000 K6, CBR 900 RR -96 *såld*
tycker väl att mängden olja lät rätt ok ? min hoj rymmer 3 liter +0.6 ifall jag byter filter

så sög ni ur den mängden så verkar den ju bara ha det den skall eller missar jag nåt här....har aldrig haft
en kromsläde så jag kanske är ute och cyklar

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Typ alla hål, det går liksom att sleva ur oljekletet ur filtret.
Var sitter övertrycksventilen i ett oljefilter ?
Jag är beredd att såga itu filtret, för att se den ventilen i så fall !
om filtret är igensatt går oljan förbi filtret (på vissa motorer, inte alla) och eftersom oljan INTE kommer förbi filtret så stannade den i växellådan :rolleyes:
vilket ioförsig :rolleyes:var tur det, annars skulle det skurit ganska snart !

Jag har nu rivit transkåpan ujujujujujujujuj blluuääää ! sån där olja har jag sett en gång tidigare, och det var i en gammal amason som gått 3000 mil på samma olja. Fy faan för klåpare som Hojgaraget !

Normalt när jag köper ett fordon begagnat så har jag för vana att byta olja, filter och göra en service för säkerhetsskull, nu gjorde jag inte det eftersom jag fick kvitto och protokoll från Hojgaraget på oljeservice (filter och olja) hmmm där fick jag för det :rodnar

oljan i pumpen och filtret är som kall sirap trots att det är 26 grader varmt ute.........!
Så felet är hittat.

Att den nya fräscha oljan dök upp i fönstret berodde på att den rann ner vid kopplingen, men sedan kom den ju inte genom filter och kanaler fram till fönstret eftersom de var igenkorkade med den gamla oljesmeten !
Oljekanalen mellan oljepumpen och filtret har en by-pass/övertrycksventil, vilken returnerar olja till sumpen om filtret är igensatt.

Din motor har inte separat växellåda. Hur skulle oljan kunnat finnas i växellådan, utan att synas i fönstret? Är du säker på att du inte försöker dölja ett handhavandefel med ytterligare konstiga påståenden? Om inte så är jag övertygad om att många på SH skulle vilja se bilder på din olja/motor.

Last edited:

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Hoj
26 grader i luften? Vad har det med saken att göra, motor är fortfarande ur mekanisk och oljemässig synvinkel "kall"?
JO om det är 26 grader i motorn så rinner oljan lättare än vid 3 rader.
så ur oljemässig synvinkel så är det ett gott påpekande att oljan håller 26 grader men ändå är som sirap.:fakta

En suzuki vz 800 marauder har en oljemängd av 1,7 Liter inklusive filter medans en kawasaki z 1000 j -81 har 3,7 Liter, så JA jag kan förstå att man reagerar på oljemängden :tummenupp

Men som sagt oljan är inte bytt på mååååååånnnnngggggaaaaa mil.
Men nu är det fixat.
så nu finns det en tråd till som kan hjälpa eventuella kromslädes ägare, vem vet :D

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA