HAHAH ganska kul hur det blir med svar och kommentarer
Antingen är en del bara på skoj eller så skriver jag dåligt eller så läser folk dåligt
Vi börjar om !
1. jag upptäcker till min fasa att jag inte kan se någon olja i nivåfönstret !
2. jag fyller på olja tills det syns i nivå fönstret ( cykeln står upprätt så som alla tänkbara föreskrifter avser enligt tillverkaren rekommendationer)
3. jag startar och kör en sträcka av två mil, efter en lång stund kontrollerar vi nivån genom att titta i nivå fönstret. ingen olja kan ses i fönstret varvid jag beslutar att fylla på tills det syns i fönstret ( cykeln står upprätt så som alla tänkbara föreskrifter avser enligt tillverkaren rekommendationer) efter att fyllt på ytterligare 1.2 Liter olja så syns fortfarande ingen olja i nivåfönstret. Nu inser vi att oljan MÅSTE ta vägen någon stans
4. Noggrann kontroll om eventuella läckage utföres..... inte en droppe olja på utsidan av motorn, avgas rör är inte kladdiga eller kan uppvisa något spår av olja.
5. Startar motorn ingen oljerök (blå rök) ingen konstig lukt, inget läckage vid gång.
6. Motorn stängs av 2 minuter senare börjar det komma olja i nivå fönstret
.. det stiger över fönstret och fönstret är totalt fyllt med olja.
7. vi beslutar att suga ur oljan, vilket visar sig resultera i nästan 3,5 liter
8. ny olja slås i motorn medans en väldigt rigorös kontroll i fönstret sker med ordenligt ljus och ( cykeln står upprätt så som alla tänkbara föreskrifter avser enligt tillverkaren rekommendationer) fortfarande ingen olja i nivå fönstret
1,7 L fylls i, vi väntar en timme fortfarande ingen olja kan ses i fönstret.
Handhavande fel är uteslutet från min sida, MEN de som senast utförde en service var Hojgaraget i skoghall.
Cykeln har gåt ca:300 mil där efter.
Resultat så här långt efter enklare kontroller: Hojgaraget kan OMÖJLIGT bytt olja och filter vilket de tagit betalt för, då oljefiltret var igensatt och fullt med coxad olja samt en kletig massa liknande kokad konsistensfett
Under dagen skall transmissions kåpan plockas ned, och oljepumpen kontrolleras samt rengöras (Detta i föreskrifter ur Suzukis verkstadshandbok)
Känner att det är djävligt spännande när mina aningar om att det är amatörer som driver Hojgaraget besannas. Risken är nu att motorn är "kass" och måste renoveras".
Fortsättning följer under dagen
å ja som ville åka å bada............!