Inget för graviditetsfobiker

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Vad i helsike svamlar du om människa!?
Du menar alltså på fullaste allvar att det är säkrare att föda i hemmet än vad det är på sjukhuset?
u vet.

Japp!
Motargument?

/E

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Japp!
Motargument?

/E

Ett motargument mot att föda hemma, vad mig beträffar, är det faktum att min son hade varit död om vi inte varit på sjukhus när de konstaterade akut syrebrist i samband med en långdragen förlossning. Det krävdes katastrofsnitt och en hel del syrgas och arbete för att få igång honom. Är intresserad av hur du hade tänkt lösa det i köket.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Mycket spring i köket.
Kejsarsnitt görs med fördel på sjukhus.
Mat lagas med fördel i kök.
Tvärt om går, men det blir inte lika gott.

Börjar med ett förtydligande:
Det är bara om allt är tipptopp och perfekt i medicinskt
hänseende som vi anser att hemförlossning är det
bästa alternativet för oss.

Om man på något sätt kan tänkas ha en förhöjd risk för
komplikationer, högt blodtryck, diabetes, trillingar etc.
så bör man föda på sjukhus. Men man bestämmer ju själv. :gnissla

Likaså om det under en hemförlossning tillstöter komplikationer.
Det är vad vi gjorde vid första barnet.
Fostervattnet var svagt mekoniefärgat.
Dvs bebisen hade kackat i eget bo.
Betyder oftast ingenting.
Men, det kan även vara tecken på att barnet inte mår bra.
Vi beslut därför i samråd med barnmorskan att åka in till sjukhus.

Det är ju svårt att säga något om ert fall.
Hade vår barnmorska gett er rådet att åka
in om förlossningen dragit ut så på tiden?

Hade ni då kommit in på operation senare eller tidigare?
Vid hemförlossning tag man hänsyn till att det är en viss restid
så man bestämmer tidigare att avbryta när det blir långdraget.
På sjukhus kan man vara coolare i det avseendet och försöka lite längre.

Förlossning hade kanske inte dragit ut så om ni fött hemma?

Finns inga klara svar.

Lite som när någon krockar och säger att airbagen räddade dennes liv.
Hur vet han det? Krockade han igen med den urkopplad och i exakt
samma krocksituation och dog? Då vet man lite bättre. Bäst om man
kör båda varianterna 10 gånger. Då har man helt plötsligt statistik. :tummenupp

Han fick kanske bara tinnitus och svedda ögonbryn av airbagen.
Resten är tro.
:rolleyes:

Och btw, jag tycker att det är helt ok att föda på sjukhus
om man tycker att det är helt ok att föda på sjukhus.

Alla andra gör det ju, ett argument lika bra som något.

:krama

/E

Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Är detta verkligen flaming?
(here i go again...:rolleyes:)
Då skall man väl vara elak?
:confused:

Ber om ursäkt för att jag
tokkapade denna tråd.
Sorry JesseBoy. :rodnar

Over and out...

/E

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Du har med andra ord inte ett enda.

Case closed!

:tummenupp'

/E

Jag har massvis men som sagt så behövs det inte diskuteras då allt säger sig själv. Men som du själv sa, vi ska inte kapa hans tråd till massa babbel om detta nu.
Det var ju bra att det fungerade så väl att föda hemma för er och att ni upplever det positivt. Men det är inte för alla. Långt ifrån.

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Utan att lägga mej i varken för eller mot var/hur man väljer att genomföra sin förlossning, så tycker jag att det är skönt och bra att man faktiskt idag själv kan få välja hur/var ens förlossning ska genomföras.
Sen får man också komma ihåg att alla inte kanske har inte lyxen att få välja, utan stöter på komplikationer som oundvikligen kräver läkarhjälp.

Jag hoppas dock att allt kommer gå finemang för alla här inne som är i väntans tider, och tänker ofta (speciellt när en kompis till mej fick många komplikationer i samband med sin förlossning) hur evigt tacksam jag är för att jag dels lever i ett land som Sverige, och på 2000-talet, med tanke på hur siffrorna bara såg ut för 100 år sen i barndödlighet, och hur det forfarande ser ut i många u-länder.... man blir rädd när man tänker på alla de stackars tjejerna där som är helt utlämnade till turen mer lr mindre. :död

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
hur det forfarande ser ut i många u-länder.... man blir rädd när man tänker på alla de stackars tjejerna där som är helt utlämnade till turen mer lr mindre. :död

Ja, vi lever ett oerhört bra liv i detta land.
Försöker tänka på det om det är motigt i vardagen.
Att jag skall vara ödmjuk och tacksam för att ha
tryggheten för familjen, tak över huvudet, mat
på bordet och hälsan i behåll. (+några motorcyklar i
varierande skick.:rolleyes:)

Allt utöver detta är lyx.

Läs gärna vår barnmorska
Mimansas blogg från Pakistan.
(Hon är numera i Zambia.)
Fy fan för att vara kvinna där.
Snacka om att vara ägd i ordet
ursprungliga betydelse. Slaveri.
:(

/E

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Ja, vi lever ett oerhört bra liv i detta land.
Försöker tänka på det om det är motigt i vardagen.
Att jag skall vara ödmjuk och tacksam för att ha
tryggheten för familjen, tak över huvudet, mat
på bordet och hälsan i behåll. (+några motorcyklar i
varierande skick.:rolleyes:)

Allt utöver detta är lyx.

Läs gärna vår barnmorska
Mimansas blogg från Pakistan.
(Hon är numera i Zambia.)
Fy fan för att vara kvinna där.
Snacka om att vara ägd i ordet
ursprungliga betydelse. Slaveri.
:(

/E

Du är lite för mycket bohem för att jag inte ska få utslag på kroppen.

Jag har flera exempel. En perfekt graviditet ledde till en väldigt snabb förlösning och en ej utvecklad andning. Sjukhusvård inom 10 sekunder med efterföljande akutvård räddade grabben som idag mår bra. Hade inte specialutrustningen funnits så nära hade han varit skadad av syrebrist eller värre.

Annat exempel. Snabb förlossning med en unge som vänt sig i slutskedet av graviditeten (vid värkarnas start), det ledde till ambulansfärd och ett dödförklarat barn vid ankomst sjukhus. Allt normalt fram tills dess. Kejsarsnitt (varför det nu heter det, av nån gammal kejsares födsel) i akut stil hade löst situationen, då det alltid finns en akutsal inkl läkare redo på sjukhuset i fråga.

Du får tycka vad du vill, jag slår vad om att du är en riktigt speciell person som helst skulle bo i Boden med en vedkamin som enda värmekälla och utan el "för det är det enda naturliga".

:rolleyes:

Så visst är du ett flejjm! Eller troll. Joo take a pick.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Du är lite för mycket bohem för att jag inte ska få utslag på kroppen... [mer text]

Nja, nu drar vi lite väl stora växlar... själv vart jag också lite bestört när man talar så gott om hemförlossning men jag tog mig tiden och googlade lite snabbt vad det kan innebära för komplikationer och dylikt och måste säga att det jag hittade gjorde att jag inte tycker det är så vansinnigt som jag tyckte vid första reaktionen.

Enligt första länken nedan så föder ca var tredje kvinna i Nederländerna hemma och även i UK, Norge osv så ligger de talen klart högre än här hemma i sverige... här är det ca 2% som gör det.

http://www.tryggabarn.nu/gravid/forlossningen/hemforlossning

Och här kommer lite riktlinjer för den som vill.

http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Forlossningen/Foda-hemma---riktlinjer/

Själv skulle jag ha svårt för det dock då jag inte är särskilt förtjust i hela grejen, så båda mina söner är födda på BB Danderyd, dock helt komplikationsfritt så det hade säkert gott.
Klart, hellre hemmafödsel än som polarns fruga som födde i bilen påväg till BB. :gnissla

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Nja, nu drar vi lite väl stora växlar... själv vart jag också lite bestört när man talar så gott om hemförlossning men jag tog mig tiden och googlade lite snabbt vad det kan innebära för komplikationer och dylikt och måste säga att det jag hittade gjorde att jag inte tycker det är så vansinnigt som jag tyckte vid första reaktionen.

Enligt första länken nedan så föder ca var tredje kvinna i Nederländerna hemma och även i UK, Norge osv så ligger de talen klart högre än här hemma i sverige... här är det ca 2% som gör det.

http://www.tryggabarn.nu/gravid/forlossningen/hemforlossning

Och här kommer lite riktlinjer för den som vill.

http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Forlossningen/Foda-hemma---riktlinjer/

Själv skulle jag ha svårt för det dock då jag inte är särskilt förtjust i hela grejen, så båda mina söner är födda på BB Danderyd, dock helt komplikationsfritt så det hade säkert gott.
Klart, hellre hemmafödsel än som polarns fruga som födde i bilen påväg till BB. :gnissla

Så länge allt är komplikationsfritt så är allt prima. Min syrra föddes med mycket komplikationer och hade förmodligen varit död utan hjälp av akutläkare/akutvård. Nu är hon bara utvecklingsstörd istället.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Du är lite för mycket bohem för att jag inte ska få utslag på kroppen.
Sorry för det, skall duscha och klippa mig.:rolleyes:

Jag har flera exempel.
Dina exempel på scenarier är helt riktiga och giltiga,
men det intressanta är hur ofta de inträffar.
Varje förlossning? Problem!(även på sjukhus.)
1:500 000? Försumbart!

I så fall bör man ju ha samma höga säkerhetskrav
även när man till exempel tar en promenad i en
sömnig småstad. Det kan gå riktigt illa då med, länk.
Låg sannolikhet även där förstås, med det händer.

Hur hanterar man livet och dess 100% dödlighet?

Så visst är du ett flejjm!
Eller troll.
Att jag (bildligt talat) har dreads och näbbstövlar och du tar upp ett
antal bra exempel (redan inlemmade i riskbedömningen) ger alltså vid
handen att jag är ett Troll eller Flejm. :va Jag ser inte riktigt kopplingen.

Ett Flejm är väl elakt och skriver saker han inte tycker bara för att skapa debatt och ordkrig?
Och Trollet hans mindre sofistikerade lillebror med samma agenda?
Eller? Jag är inte så insatt dessa termer. :confused:

Inget jag skrivit har varit med sådant uppsåt, har bara försökt förmedla
vad vi hittat när vi letat fakta, statisk och argument för och emot.
Och vad vi sedan valt för väg och hur det gick.

Jag får samma känsla som när jag går på fest utan att dricka.
Är man inte chaufför, nykter alkoholist eller drabbad av
leverskada eller kristendom så blir vissa sjukt irriterade.
De tar svaret nej tack som en personlig förolämpning. :näsblod

Å så är jag här och trådkapar igen. :fatta!
Sorry igen. :död

Får bli ny tråd om någon har något att tillägga,
eller är det ok att skriva här?
JesseBoy, släng ut mig med fostervattnet om du
tycker att jag trådkapar eller bara är allmänt CP. :3freak
(jag tar inte illa upp, förtjänad det snarare kanske.)

Samt att hojåkare på vintern blir som sjömän i hamn. (I alla fall jag.) :sissy

/E

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Sorry för det, skall duscha och klippa mig.:rolleyes:

Dina exempel på scenarier är helt riktiga och giltiga,
men det intressanta är hur ofta de inträffar.
Varje förlossning? Problem!(även på sjukhus.)
1:500 000? Försumbart!

I så fall bör man ju ha samma höga säkerhetskrav
även när man till exempel tar en promenad i en
sömnig småstad. Det kan gå riktigt illa då med, länk.
Låg sannolikhet även där förstås, med det händer.

Hur hanterar man livet och dess 100% dödlighet?

Att jag (bildligt talat) har dreads och näbbstövlar och du tar upp ett
antal bra exempel (redan inlemmade i riskbedömningen) ger alltså vid
handen att jag är ett Troll eller Flejm. :va Jag ser inte riktigt kopplingen.

Ett Flejm är väl elakt och skriver saker han inte tycker bara för att skapa debatt och ordkrig?
Och Trollet hans mindre sofistikerade lillebror med samma agenda?
Eller? Jag är inte så insatt dessa termer. :confused:

Inget jag skrivit har varit med sådant uppsåt, har bara försökt förmedla
vad vi hittat när vi letat fakta, statisk och argument för och emot.
Och vad vi sedan valt för väg och hur det gick.

Jag får samma känsla som när jag går på fest utan att dricka.
Är man inte chaufför, nykter alkoholist eller drabbad av
leverskada eller kristendom så blir vissa sjukt irriterade.
De tar svaret nej tack som en personlig förolämpning. :näsblod

Å så är jag här och trådkapar igen. :fatta!
Sorry igen. :död

Får bli ny tråd om någon har något att tillägga,
eller är det ok att skriva här?
JesseBoy, släng ut mig med fostervattnet om du
tycker att jag trådkapar eller bara är allmänt CP. :3freak
(jag tar inte illa upp, förtjänad det snarare kanske.)

Samt att hojåkare på vintern blir som sjömän i hamn. (I alla fall jag.) :sissy

/E

Då börjar jag med att förklara mitt ställningstagande med vad ett flejm är i min värld: En person som ställer sig med en åsikt bara för att skapa diskussioner. Oftast om grejer som personen i fråga vet är omdiskuterade med stenhårda åsikter som är orubbliga. Tocar är ett lysande förutom du.

Det du säger är sant, det är farligt att leva. Men i min värld försöker jag iallfall undvika onödiga risker, särskilt med de saker jag inte kan bestämma eller har kontroll över. I dom allra flesta fall kan jag hålla span när jag går över gatan, välja att inte mucka med crackpundare på plattan eller liknande, i många situationer i livet har du ett val som avgör utgången.

När det gäller akutvård av sjuka, nyfödda barn har jag ingen erfarenhet, jag kan inte göra något för att rätta till de misstag som kroppen gör, det kan läkare och akutteam göra. Precis som jag gärna frontalkrockar med en annan bil 1 minut från universitetssjukhuset än längst ute i skogen, förstår du? Här kan jag göra ett val som vid eventuell komplikation ger mig mesta möjliga resurser. Nu vet jag inte om det är mycket sämre där du bor än där jag bor, men jag har träffat många av de barnmorskor som skall förlösa min unge (vilken dag som helst) och jag har mycket förtroende för dom och för deras kunnande.

Du säger att det händer väldigt sällan. Jag har som sagt min syster (1) som skulle varit död om det inte vore för sjukhuset, en annan nära bekant vars pojk vore svårt handikappad eller värre (2) och en tredje släkting vars dotter skulle gått samma öde till mötes om inte resurserna funnits.

3 i min nära omgivning. Det ger mig alla svar jag behöver :fakta

Lycka till i framtiden, att du har dreads förvånar mig inte ;)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Bara för att slänga lite bränsle på brasan... 2% av nyfödda föds i hemmet enligt siffror jag hittat... det motsvarar drygt ca 2240 födslar i hemmet 2009.

Jag tror att om det vore så otroligt osäkert som vissa tror så hade det inte funnits ett ekonomiskt stöd för att göra det och jag tror att media hade uppmärksammat farorna med det klart mer.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Bara för att slänga lite bränsle på brasan... 2% av nyfödda föds i hemmet enligt siffror jag hittat... det motsvarar drygt ca 2240 födslar i hemmet 2009.

Jag tror att om det vore så otroligt osäkert som vissa tror så hade det inte funnits ett ekonomiskt stöd för att göra det och jag tror att media hade uppmärksammat farorna med det klart mer.

Det är inte många landsting som erbjuder det längre. Mitt gör det inte. Pga att de inte kan garantera säkerheten vid komplikationer.

Jag kastar in en liten undersökning som baseras på ganska många födslar i många länder:

"Det kan vara mer riskabelt än man tidigare trott att föda barn hemma, enligt en stor amerikansk studie. Dödligheten för barnen var tre gånger så hög vid planerade hemmaförlossningar som vid förlossningar på sjukhus.
I undersökningen har man tagit med data från fler än 300 000 planerade hemmafödslar från flera länder, och jämfört med förlossningar på sjukhus.
Dödligheten bland de barn som föddes hemma var tre gånger så hög som för de barn som föddes på sjukhus. Bland annat var det fler barn som dog på grund av andningsproblem. För mammorna var riskerna jämförbara.
Referens:
Wax, Lucas, Lamont et al. Maternal and newborn outcomes in planned home birth vs planned hospital births: a metaanalysis. American Journal of Obstetrics & Gynecology, Volume 203, Issue 3. DOI: 10.1016/j.ajog.2010.05.028"

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag ställer mig fortfarande frågande till VARFÖR man vill föda hemma :va Skönt att vara på hemmaplan? Ok, så man åker inte på semester heller?
Dålig mat? Lägg av, dålig mat är ett påfund av bortskämda jävlar som petar i maten så fort de ser något de "inte gillar". Man äter det som bjuds, punkt.
Otrevlig personal? Knappast troligt, men visst finns det avarter av alla dess sorter.
Man får träffa flera olika barnmorskor? Ja, tacka fan för det. Jag vill inte ha en och samma barnmorska i 30 timmar om det skulle dra ut på tiden, en outvilad människa sköter sig inte lika bra som en utvilad.

Engström, inse fakta att det skulle vara betydligt fler än dessa 3% som födde hemma om det vore så jäkla bra och enkelt som du påstår.
Återigen, kul att ni har hittat en hobby som passar er men sluta försöka lura på andra människor detta bara för att NI gillar det. Är det så viktigt att andra gör som er?
För det finns fortfarande inga argument till varför man ska föda hemma framför på sjukhuset. Ja, det skulle väl vara parkeringsavgiften där då...

Vilken diskussion det blev om det... Nu känner jag mig lugn...

Sorry :D Men du har väl inga funderingar på att låsa in frugan i garderoben och göra en Fritzl?

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag ställer mig fortfarande frågande till VARFÖR man vill föda hemma :va Skönt att vara på hemmaplan? Ok, så man åker inte på semester heller?
Dålig mat? Lägg av, dålig mat är ett påfund av bortskämda jävlar som petar i maten så fort de ser något de "inte gillar". Man äter det som bjuds, punkt.
Otrevlig personal? Knappast troligt, men visst finns det avarter av alla dess sorter.
Man får träffa flera olika barnmorskor? Ja, tacka fan för det. Jag vill inte ha en och samma barnmorska i 30 timmar om det skulle dra ut på tiden, en outvilad människa sköter sig inte lika bra som en utvilad.

Engström, inse fakta att det skulle vara betydligt fler än dessa 3% som födde hemma om det vore så jäkla bra och enkelt som du påstår.
Återigen, kul att ni har hittat en hobby som passar er men sluta försöka lura på andra människor detta bara för att NI gillar det. Är det så viktigt att andra gör som er?
För det finns fortfarande inga argument till varför man ska föda hemma framför på sjukhuset. Ja, det skulle väl vara parkeringsavgiften där då...

Sorry :D Men du har väl inga funderingar på att låsa in frugan i garderoben och göra en Fritzl?

Källaren, Anders. Källaren!

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...