fiffe
Ny medlem
- Gick med
- 20 Aug 2010
- Hoj
- SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
förslaget är bra då blir det lika för alla. Sen att barnfamiljer idag inte kan eller vill planera eller säga nej för att det ska fungera är ingen ursäkt.
Ar du for att ta bort dagsboter helt och hallet och ersatta med fasta belopp pa alla straff som utdelas via boter?
Edit: Den har fragan staller jag till alla som ar mot att ha inkomstbaserade fortkorningsboter. Man bor ju anda vara konsekvent i sitt tank om boter. Om inte sa far man motivera varfor det ens systemet passa i ena fallet men inte i andra.
Det jag menar är att hon förmodligen har större utgifter (hus/lägenhet, bilar, osv) än en person som är singel och har levt så många år (som, om han/hon tillhör medelsvensson, förmodligen optimerat sina utgifter för en persons levebröd, bor förmodligen mindre osv, betalar då mindre i fastighetsskatt, osv)...
Det tycker jag beror på vad det är för brott och vad som är satt som straff. Blanda inte in några andra brott eller straff för det är inte samma sak. Nu handlar tråden om bötesbelopp vid fortkörning!
Lagen har ingen effekt för den med cash om personen bara kör lite för fort.
Det är inte fängelsestraff om du bara kör lite fort. Utan penningböter! Straffet är penningböter! Det är ju lag på det eller hur?
Ska lagen och straff ha effekt för alla ? Ska den verka för att alla tar det lugnare i trafiken eller gäller lagen bara den dumma lata som inte lyckats i livet?
Du räknar med en kvinna som bor i en bostad som är så stor att hon knappt kan betala den och hon vägrar alltså flytta till en billigare bostad.
Var det meningen att man skulle tycka synd om den kvinnan bara för att hon har lite pengar över?
Jag menar att vi ska vara lika infor lagen. Man ska inte kunna kopa sig loss, vilket det i praktiken blir nar straffet ar sa obetydligt relaterat till ens inkomst att det inte har nagra negativa konsekvenser alls. Jag menar alltsa att boter ska vara inkomstrelaterade oavsett for vilken hastighetsovertradelse det galler. Inte bara nar man ocksa kniper korkortet.
Om straff skall fungera så måste den straffade förstå straffet och känna viss ånger.
Orimliga straff fungerar dåligt.
Dödsstraff fungerar dåligt ( jo, det är ett värdelöst straff)
Det är orimligt att en fortkörning kan vara ett av samhällets värsta brott .....
Man kan fortfarande komma lindrigt undan för misshandel, rån och våldtäkter trots att det i många fall kan ge offtret livslångt lidande
Om du misshandlar eller våldtar finns det antagligen förmildrande omständigheterr.
Är du normalt psykiskt frisk, ostraffad men kör för fort är du en dålig människa och bör straffas synnerligen hårt. Helst bör bränning på bål införas.
Om jag med min feta inkomst skall betala feta hastighetsböter så vill jag att alla jävla fattiglappar håller sig borta från vänsterfilen !!!
Man skulle faktiskt kunna vända på logiken i den här diskussionen. Om man nu var så pass förmögen och dessutom hade en hög inkomst av tjänst där det varken gjorde från eller till om man fick en miljon eller två i böter. Då hade man ju faktiskt kunna tycka sig ha köpt sig rätten att köra för fort. Man har ju trots allt betalat en rejäl slant jämfört med en normal inkomsttagare.
Att man idag får samma böter oavsett hur hög inkomst man har visar på en rättvisa inför lagen i kombination med att man har strikta gränser där körkortet dras in. Eftersom de flesta respekterar hastighetsgränserna idag. Då förstår jag verkligen inte varför man ens tar upp ett förslag av den här typen. Det kan bara vara ett skäl bakom nämligen att att samla de väljarna som har jantelagen som ledstjärna i sina liv inför kommande valet nästa höst. Det blåser vindar från vänster nu i samhället. Man ska inte tro att man är något bara för att man är rik. En sorts omvänd diskriminering som rika människor i vårt land har levt med länge. Det är ränder som aldrig går ur den svenska mentaliteten. Den inställningen är inget man ska klappa sig på bröstet för. I USA tänker folk när de ser någon som har lyckats att så där vill jag också ha det och knyter näven och kämpar för sin dröm. Kanske når de halvvägs. Men kämpa har de. Här i Sverige hittar man alla möjliga ursäkter varför personen i fråga lyckas men inte han. Gud nåde den som har fått ärva pengar. Då är man en nolla. Man ser mer upp till den som har vunnit på lotto. Hur sjukt är inte det?
Du missar målet rejält. Häng inte upp dig på jantelagen och svenska avundsjukan.
Frågan är enbart denna. Kommer det att bidra till färre olyckor och högre säkerhet
om man inför inkomstbaserade böter?
Är svaret nej, då kan man skippa förslaget. Är svaret ja, då är det definitivt värt
att överväga. Man får titta på länder som har infört det.
Du missar målet rejält. Häng inte upp dig på jantelagen och svenska avundsjukan.
Frågan är enbart denna. Kommer det att bidra till färre olyckor och högre säkerhet
Är svaret nej, då kan man skippa förslaget. Är svaret ja, då är det definitivt värt
Jag tror att svaret där är Nej som sagt se på de länder som har det inte stoppade det mannen på åland som fick 100.000 i böter. Jag tror att det kan ha en motsatt effekt folk försöker oftare köra ifrån= större risk för olycka
Alla andra påhitt man har är bara ett spel för gallerierna av politiker för att få opinion med sig.
Om straff skall fungera så måste den straffade förstå straffet och känna viss ånger.
Orimliga straff fungerar dåligt.
Dödsstraff fungerar dåligt ( jo, det är ett värdelöst straff)
Det är orimligt att en fortkörning kan vara ett av samhällets värsta brott .....
Man kan fortfarande komma lindrigt undan för misshandel, rån och våldtäkter trots att det i många fall kan ge offtret livslångt lidande
Ja och nej. En poang med det har ar att homogenisera botessystemet sa att alla typer av boter foljer samma modell, istallet for att vi har specialmodeller och -belopp for varje typ av brott. Dagsboter rakt av pa allt bara! Tjoff! Sen har vi aspekten med lika infor lagen som vi har diskuterat lite innan dar dagsboter, imho, ar mer ratt an absoluta belopp. Jamfor t.ex. med fangelsestraff. De ar ratt lika for alla. 30 dagar i finkar ar inte kul for nagon. Om vi skulle formulera om botesstraff till konsekvenser istallet, som ett fangelsestraff ar, sa skulle det kunna vara: Du maste ata spagetti i en manad som straff for att du korta 49km/h pa 30-vag. Sen oversatter vi det till pengar -> Hur mycket maste nagon betala i boter for att det ska vara konsekvensen, om man inte tar av sparade pengar? Dar har du ditt riktmarke for samma straff.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|