Inkomstrelaterade fortkörningsböter

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Du inser det orimliga i ditt synsätt eller hur? Ta och läs det du skrivit igen och fundera på konsekvenserna i olika typer av brott. De som har tänkt ut och skrivit lagtexten och eventuella påföljder är inga korkade människor. Underskatta inte dem. Om dagsböter var svaret på många av de vardagsbrott folk begår hade vi redan haft det. Det är klart att man måste väga varje typ av brott för sig. Du tror väl på fullaste allvar att man avser homogenisera bötessystemet med förslaget? Du verkar vara rätt så naiv, men så naiv kan du väl ändå inte vara?

Nej, jag forstor mycket val att syftet med forslaget inte ar att homogenisera botessystemet men om vi tittar bortanfor politikernas populism sa ar det fortfarande ett bra forslag och en poang, aven om det inte ar politikernas syfte just nu, ar att man kan gora lagen enklare och tydligare. Varje brott kommer givetvis anda bedomas individuellt genom att satta riktlinjer for antalet dagsboter. Alla behover ju inte ha samma hogsta- och lagstaniva. Vad ar nackdelen med att ha dagsboter pa alla brott som straffas med boter?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nej, jag forstor mycket val att syftet med forslaget inte ar att homogenisera botessystemet men om vi tittar bortanfor politikernas populism sa ar det fortfarande ett bra forslag och en poang, aven om det inte ar politikernas syfte just nu, ar att man kan gora lagen enklare och tydligare. Varje brott kommer givetvis anda bedomas individuellt genom att satta riktlinjer for antalet dagsboter. Alla behover ju inte ha samma hogsta- och lagstaniva. Vad ar nackdelen med att ha dagsboter pa alla brott som straffas med boter?

Det inte är relevant att ha dagsböter på alla brott. Djupare än så behöver man inte gå. Om själva syftet är att avskräcka folk från att begå brott finns det betydligt effektivare sätt. I fallet fortkörning fungerar uppenbarligen hotet att dra in körkortet rätt effektivt oberoende av vad folk har för inkomster. Det underlättar också att man har satt hastighetsgränserna på en nivå som respektras överlag. När man t ex sänkte hastigheten till 90 km/h på motorvägarna för många år sedan var det få som respekterade dem. Man höjde dem igen. Med små styrmedel kan man få folk att följa lagar och normer.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det inte är relevant att ha dagsböter på alla brott. Djupare än så behöver man inte gå. Om själva syftet är att avskräcka folk från att begå brott finns det betydligt effektivare sätt. I fallet fortkörning fungerar uppenbarligen hotet att dra in körkortet rätt effektivt oberoende av vad folk har för inkomster. Det underlättar också att man har satt hastighetsgränserna på en nivå som respektras överlag. När man t ex sänkte hastigheten till 90 km/h på motorvägarna för många år sedan var det få som respekterade dem. Man höjde dem igen. Med små styrmedel kan man få folk att följa lagar och normer.

Nu är jag inte för dagsböter på småsaker, men förklara för mig varför det inte går att tillämpa på alla brott? Tycker absolut att man kan gå djupare, sen att straffa är fel väg att gå är en annan sak.

Att hastigheterna sätts utifrån något påhitt är ovidkommande, tog man t.ex bort dom skulle hela diskussionen vara orimlig.
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Det inte är relevant att ha dagsböter på alla brott. Djupare än så behöver man inte gå.

Eh, jo? Du far val anda bemoda dig att motivera din standpunkt om du vill diskutera. Annars kan vi sitta har och skriva "Jo! Na! Jo! Na!" hela dan.


Om själva syftet är att avskräcka folk från att begå brott finns det betydligt effektivare sätt. I fallet fortkörning fungerar uppenbarligen hotet att dra in körkortet rätt effektivt oberoende av vad folk har för inkomster. Det underlättar också att man har satt hastighetsgränserna på en nivå som respektras överlag. När man t ex sänkte hastigheten till 90 km/h på motorvägarna för många år sedan var det få som respekterade dem. Man höjde dem igen. Med små styrmedel kan man få folk att följa lagar och normer.

Fast da ar du ju mot boter som straff, oavsett form. Vilket val var det jag fragade i mitt forsta inlagg till dig? Sa hur ska du ha det egentligen?
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Hur långt bort tror Ni det är innan det införs här också? En politruck missar inte ett sådant här tillfälle i all evighet.

Kan man dessutom lyckas få in något miljöskäl i det hela så har vi bingo. Vilket just i detta fallet nog enkelt låter sig göras.. Allt enligt devisen "Det är kul att betala skatt":3freak

Tror inte ett ögonblick att dessa böter har något med säkerhet att göra. Det är en ren och skär skatt på medborgare med fordon. Inget annat. Varför i i "h-te" står de annars konstant på motorvägarna och bötar för att du kör "åtta över" som i Halland tex.

Anser det vara enbart trakasserier från myndigheterna från början till slut:huvet
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nu är jag inte för dagsböter på småsaker, men förklara för mig varför det inte går att tillämpa på alla brott? Tycker absolut att man kan gå djupare, sen att straffa är fel väg att gå är en annan sak.

Att hastigheterna sätts utifrån något påhitt är ovidkommande, tog man t.ex bort dom skulle hela diskussionen vara orimlig.

Klar man kan införa dagsböter rakt av på alla brott. Men vore det relevant? Du säger ju själv att det är onödigt vid småbrott. Jag skrev i ett tidigare inlägg att om det var så att förmögna bröt mot trafikreglerna på grund av att böterna är för lågt satta. Då hade jag tyckt att det hade varit på sin plats att straffa dem ekonomiskt så att det var mer kännbart för dem. Det förutsätter också att det är ett straff som biter på dem. Finns det några garantier för det? Knappast om man tittar på de länder som har det systemet redan. Vi har dagsböter på vissa typer av brott redan och så ska det så klart vara även fortsättningsvis. Fortkörning tillhör inte den typen av brott där det är relevant så som vår lagstiftning ser ut idag där körkortet dras. Det känns som det ekar här inne snart. Känns som jag upprepar mig.

Hastighetsgräsen i sig är rätt relevant om man nu ska tala om att bestraffa någon. Om ingen respekterar hastighetsgränserna hade det blivit övermäktigt för polisen att se till att man följde dem. Kan man få en majoritet att respektera dem då har man ju lyckats rätt bra. Sedan kan vi älta i all evighet hur man ska straffa de rika och fattiga som bryter mot gränserna på ett rättvist sätt där alla är eniga.

Du har dock rätt. Tar vi bort hastighetsgränserna och inför fri fart hade vi inte haft den här diskussionen. Det är nästan att jag önskade att vi hade haft det. Fast då hade vi nog haft en annan diskussion om personligt omdöme och ansvar när väl något händer. Tillbaka till ruta ett alltså. Nu kan man ju alltid skylla på att man följde de regler som fanns och ändå inträffade det en olycka. Inte för att mitt samvete hade mått bättre om jag kört ihjäl någon i höstmörkret som gick utan reflex längst en öde landsväg en sen kväll. Resultatet hade blivit detsamma. En död person och en psykiskt nedbruten person fyllt av ånger att man ens satte sig i bilen den dagen. Man får sätta lite perspektiv på saker och ting i den här typen av diskussioner vi har. Allt är inte svart på vitt.

Fast da ar du ju mot boter som straff, oavsett form. Vilket val var det jag fragade i mitt forsta inlagg till dig? Sa hur ska du ha det egentligen?

Nej, man behöver inte gå djupare. Vilken normalt funtad person kan själv räkna ut att det inte är relevant är att ge inkomstbaserade böter rakt av på alla typer av brott och nej, jag är inte helt emot böter straff generellt sätt. Men tycker att det är ett icke-problem här i Sverige att ens tala om att införa inkomstbaserade böter på fortkörning med tanke på att folk generellt sätt faktiskt följer de gränser som finns. Att få ett par hundra tusen i böter står inte i proportion till brottet. Tycker jag har gjort min ståndpunkt klar och tydlig i inlägg efter inlägg i den här tråden på ett nyanserat sätt.

Får nog tacka för mig ytterligare en gång. Då det verkligen känns som att vi inte kommer någonstans i diskussionerna. Får skylla mig själv som tog upp tråden igen.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hur långt bort tror Ni det är innan det införs här också? En politruck missar inte ett sådant här tillfälle i all evighet.

Jag tror att risken är minimal att man inför det här. I artikeln i första inlägget står det att man hade det på förslag redan 2003. Jag roade mig med att söka på fortkörning i länken och listan av motioner kan du se att man har haft samma förslag om och om igen. För det mesta S, men även en från FP har motionerat för att införa inkomstbaserade böter. Han hade åtminstone den goda insikten att det bör finnas ett tak. Alla hänvisar till vårt grannland Finland som förebild om man läser dem. framstår som rena propagandaförslagen. Totalt ihåliga argument eftersom det som sagt är ett icke-problem i vårt land då som nu.

Länken:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...dokument&Facets=1&a=s&sortorder=desc&sort=rel
 
Last edited:

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Om jag med min feta inkomst skall betala feta hastighetsböter så vill jag att alla jävla fattiglappar håller sig borta från vänsterfilen !!!

I don't understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?
- Jeremy Clarkson, Top Gear
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Tycker att det är bra med inkomstrelaterade bötesbelopp. Tanken är ju att straffet ska vara lika kännbart oavsett hur mycket du tjänar, och det finns nog få andra sätt att lösa det på.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Frågan är enbart denna. Kommer det att bidra till färre olyckor och högre säkerhet
om man inför inkomstbaserade böter?

Är svaret nej, då kan man skippa förslaget. Är svaret ja, då är det definitivt värt
att överväga. Man får titta på länder som har infört det.

Nu har vi nått oanade dalar i omdöme här på Sporthoj. Hoppas det var ett misstag. Det här är precis den antiintellektuella analys som bidragit med den sk "Nollvisionen".
Bara för att en sak är i sig bra betyder inte att det är överordnat allt annat i betydelse. Att sätta "det bästa" som mål får inte sällan mycket otäcka konsekvenser. Härifrån kommer utrycket "ändamålen helgar medlen". Gissa vilka ideologier som har detta som grundbult. Hur smakar det nu?
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Nu har vi nått oanade dalar i omdöme här på Sporthoj. Hoppas det var ett misstag. Det här är precis den antiintellektuella analys som bidragit med den sk "Nollvisionen".


Skont att du foljer upp ett inlagg som klagar pa antiintellektuella analyser med ett extremt antiintellektuellt inlagg. Visar pa viss bredd! Nice! :rolleyes:
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Klar man kan införa dagsböter rakt av på alla brott. Men vore det relevant? Du säger ju själv att det är onödigt vid småbrott. Jag skrev i ett tidigare inlägg att om det var så att förmögna bröt mot trafikreglerna på grund av att böterna är för lågt satta. Då hade jag tyckt att det hade varit på sin plats att straffa dem ekonomiskt så att det var mer kännbart för dem. Det förutsätter också att det är ett straff som biter på dem. Finns det några garantier för det? Knappast om man tittar på de länder som har det systemet redan. Vi har dagsböter på vissa typer av brott redan och så ska det så klart vara även fortsättningsvis. Fortkörning tillhör inte den typen av brott där det är relevant så som vår lagstiftning ser ut idag där körkortet dras. Det känns som det ekar här inne snart. Känns som jag upprepar mig.

Hastighetsgräsen i sig är rätt relevant om man nu ska tala om att bestraffa någon. Om ingen respekterar hastighetsgränserna hade det blivit övermäktigt för polisen att se till att man följde dem. Kan man få en majoritet att respektera dem då har man ju lyckats rätt bra. Sedan kan vi älta i all evighet hur man ska straffa de rika och fattiga som bryter mot gränserna på ett rättvist sätt där alla är eniga.

Du har dock rätt. Tar vi bort hastighetsgränserna och inför fri fart hade vi inte haft den här diskussionen. Det är nästan att jag önskade att vi hade haft det. Fast då hade vi nog haft en annan diskussion om personligt omdöme och ansvar när väl något händer. Tillbaka till ruta ett alltså. Nu kan man ju alltid skylla på att man följde de regler som fanns och ändå inträffade det en olycka. Inte för att mitt samvete hade mått bättre om jag kört ihjäl någon i höstmörkret som gick utan reflex längst en öde landsväg en sen kväll. Resultatet hade blivit detsamma. En död person och en psykiskt nedbruten person fyllt av ånger att man ens satte sig i bilen den dagen. Man får sätta lite perspektiv på saker och ting i den här typen av diskussioner vi har. Allt är inte svart på vitt.



Nej, man behöver inte gå djupare. Vilken normalt funtad person kan själv räkna ut att det inte är relevant är att ge inkomstbaserade böter rakt av på alla typer av brott och nej, jag är inte helt emot böter straff generellt sätt. Men tycker att det är ett icke-problem här i Sverige att ens tala om att införa inkomstbaserade böter på fortkörning med tanke på att folk generellt sätt faktiskt följer de gränser som finns. Att få ett par hundra tusen i böter står inte i proportion till brottet. Tycker jag har gjort min ståndpunkt klar och tydlig i inlägg efter inlägg i den här tråden på ett nyanserat sätt.

Får nog tacka för mig ytterligare en gång. Då det verkligen känns som att vi inte kommer någonstans i diskussionerna. Får skylla mig själv som tog upp tråden igen.

Du har ju tänkt igenom det en hel del mer än vissa, är böjd att påstå att jag instämmer i stort i dina tankegångar.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Med teknikens hjälp så kan man enkelt ha automatisk övervakning av alla fordon.
De inkomstrelaterade i böterna dras dirkekt från ditt konto.
Finns det inte pengar på kontot så förmedlas direkt ett SMS-lån.

Hur svårt kan det vara ?

( hoppas ingen politiker läser detta för att sno åt sig billiga poäng)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Med teknikens hjälp så kan man enkelt ha automatisk övervakning av alla fordon.
De inkomstrelaterade i böterna dras dirkekt från ditt konto.
Finns det inte pengar på kontot så förmedlas direkt ett SMS-lån.

Hur svårt kan det vara ?

( hoppas ingen politiker läser detta för att sno åt sig billiga poäng)

Sett Demolition Man?
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Det e så roligt med sådana trådar. flera har skrivit det innan men ingen verkar förstå ändå, hmm undra varför...

Många har förstått helt fel vad det hela handlar om. Det handlar inte om att straffa nån för att den personen har lyckats kämpat eller what ever utan att man ska straffas lika hårt precis som gemena man om har kör lite för fort.

Den som har stålar kan köpa vad hen vill, feta kärror, hojar festa hela helgen å vaska champagne för tusentals spänn :p men när hen gjort nått fuffens då ska det svida precis som för andra så att man får tänka till och inte gör det igen. Ta inte upp massa skit om att det finns brottslingar som gör vad de vill, de är brottslingar de lever utanför lagen.
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top