Inte bara Anderstorp som har problem med buller!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
I karlskoga kan det väl ändå inte vara några enorma bekymmer med buller? I Anderstorp förstår jag, då det hörs tydligt inne i stan när det körs på banan.

Politik säger jag bara...

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
I karlskoga kan det väl ändå inte vara några enorma bekymmer med buller? I Anderstorp förstår jag, då det hörs tydligt inne i stan när det körs på banan.

Politik? Verklighet säger jag.....
Problemet finns där, hur man hanterar det är en annan sak. Om alla kunde skaffa bra ljuddämpare så skulle problemet minska istället för att öka. Jag vet att samma problem finns i linköping, falkenberg, sturup och knutstorp. Mantorp har en del problem också, men där drunknar mycket i ljud från motorvägen. Görs inget i tid kommer vi att tvingas minska våra aktiviteter istället för att ha möjlighet att öka antalet tävlingar.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96

Även om det skulle vara "politik" så måste alla som vill ha någonstans att köra dra åt samma håll.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
"En följd av envishet hos förarkollektivet?"

Eller/och ett slappt och segt förbund? Detta med höga ljudnivåer som måste ned diskuterade jag med ordföranden Per Westling och flera andra beslutsfattare på förbundsnivå. Alla kunde se problemet och höll med om att "Vi borde gå i brächen för en sänkning". Sedan kom en massa men och om som "Vi måste tänka på de som ska köra internationellt" och en hel massa annat; "Internationellt regelverk" var något som nämdes.

Var det inte en artikel i Idrottsbladet (eller vad sjutton förbundstidningen heter nu) där det stod om Belgien och hur 160 av landets 166 motocrossbanor hade varit tvugna att stänga pga bullret!!! :fakta

Det hade varit GOD politik, SMART politik att gå före och visa god vilja genom att ha tuffare regelverk än vad myndigheterna föerskriver.

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
När inte ens orginalavgassystemen klarar ljudkraven, vad gör man då? Inte kommer avgassytemtillverkarna ta fram ett par hundra avgassytem för lilla Sverige. Det blir elhojar i framtiden, då kan inga miljösnubbar protestera och vi kan bygga motorbanor överallt. :)

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj

Oavsett vad det är, så är sådant här "Stoppa huvudet i sanden"-resonemang att snabbt gräva vår egen grav. Om vi aktiva inte ens kan vara överens om att vi har ett problem så har vi verkligen problem

Last edited:

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
När inte ens orginalavgassystemen klarar ljudkraven, vad gör man då? Inte kommer avgassytemtillverkarna ta fram ett par hundra avgassytem för lilla Sverige. Det blir elhojar i framtiden, då kan inga miljösnubbar protestera och vi kan bygga motorbanor överallt. :)

Jo, originaldämpare klarar kraven. Däremot klarar dom inte kraven om man tar bort katalysatorn, kortar burken eller på annat sätt modifierar dom. Problemet är inte isolerat till vår lilla ankdamm, det är samma status i övriga världen också. Vi märker dom följderna mer här eftersom det drabbar oss själva. Ingen märker ju om du kissar i grannens pool, eller hur?:D

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj

Så vad menar du är rätt väg? Vad är ditt förslag? Att fortsätta köra med ljudliga system?

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Dom internationella racen som inte längre kan köras enligt artikeln eftersom dom har andra regler om ljudet gör att denna artikeln inte (direkt) kan gälla RR. För vi har precis exakt samma gräns nationellt som UEM har. För det är inte MotoGP som dom kommer förlora precis..

Har man tänkt köra race med gamla F1 utan ljuddämpare som Anderstorp gör så kommer man tigga om problem.

Preppen

Vill men kan inte
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Gixxer 750 -07, 1098S
Självklart är detta endast politik. Jag anser att förare och banor är lite jagade och ett sådant här decibell krav kommit oavsett vad förare och banägare gjort åt ljudet. Sen är det så NR:18 och moss att det spelar ingern roll vilka avgassystem man sätter på i dag då då politiker bestämtsig för flera år sedan.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hmm...Gelleråsen är ju inte överdrivet nära någon större bebyggelse, och de som bosätter sig i närheten har ju gjort ett val, man lär ju vara medveten om vad som försigår innan man sätter signaturen på köpekontraktet.
Jag kan köpa det här om det byggs nya racebanor, men när det gäller anrika anläggningar som denna...trams är det, folk med alldeles för lite att göra, och folk som förmodligen avskyr motorsport i alla dess former som har alldeles för mycket makt att jäklas med.

Det var lite aktiviteter på Barkarby som fick stryka på foten vet jag (challenge.nu mfl) pga buller, där inte ens E18 klarade av bullerkraven när man var ute och mätte - det är humor det.

Att inbilla sig att alla kommer vara nöjda om "vi" möter upp bullerkraven är en utopi, som en ren jämförelse - vi har en liknande situation på mitt jobb, vi mäts av en av våra större leverantörer på vissa kriterier, så fort vi sätter till klutarna och möter upp kraven så skruvar man åt något annat - allt för att hålla nere ersättningsnivåer, och vi bara köper det, när det är så pinsamt tydligt vad som försiggår.

/J - lätt cyniskt lagd, med precis noll hopp om våra politikers intelligensnivåer.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
"En följd av envishet hos förarkollektivet?"

Eller/och ett slappt och segt förbund? Detta med höga ljudnivåer som måste ned diskuterade jag med ordföranden Per Westling och flera andra beslutsfattare på förbundsnivå.
Buller kom upp som ett miljöproblem redan för flera år sedan, förbundet vädjade till motorklubbarna att se över detta, men i slutänden är det arrangörens samt förarnas ansvar att tillsammans se till att hålla bullret på godkänd nivå.

Detta är inget svenskt fenomen, samma sak händer i många andra länder, Poznan drabbades i våras och fler banor lär tyvärr hammna under luppen.

Enklast vore om alla körde med orginalsystem.

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Självklart är detta endast politik. Jag anser att förare och banor är lite jagade och ett sådant här decibell krav kommit oavsett vad förare och banägare gjort åt ljudet. Sen är det så NR:18 och moss att det spelar ingern roll vilka avgassystem man sätter på i dag då då politiker bestämtsig för flera år sedan.

Så då ska vi fortsätta att sticka huvet i sanden och ge de som klagar fler argument?

Hmm...Gelleråsen är ju inte överdrivet nära någon större bebyggelse, och de som bosätter sig i närheten har ju gjort ett val, man lär ju vara medveten om vad som försigår innan man sätter signaturen på köpekontraktet.
Jag kan köpa det här om det byggs nya racebanor, men när det gäller anrika anläggningar som denna...trams är det, folk med alldeles för lite att göra, och folk som förmodligen avskyr motorsport i alla dess former som har alldeles för mycket makt att jäklas med.

Det var lite aktiviteter på Barkarby som fick stryka på foten vet jag (challenge.nu mfl) pga buller, där inte ens E18 klarade av bullerkraven när man var ute och mätte - det är humor det.

Att inbilla sig att alla kommer vara nöjda om "vi" möter upp bullerkraven är en utopi, som en ren jämförelse - vi har en liknande situation på mitt jobb, vi mäts av en av våra större leverantörer på vissa kriterier, så fort vi sätter till klutarna och möter upp kraven så skruvar man åt något annat - allt för att hålla nere ersättningsnivåer, och vi bara köper det, när det är så pinsamt tydligt vad som försiggår.

/J - lätt cyniskt lagd, med precis noll hopp om våra politikers intelligensnivåer.

Så då ska ska vi fortsätta att sticka huvet i sanden och ge de som klagar fler argument?

Dags att inse att det är ett problem! Dessutom ett problem som riskerar att stänga ner all racingverksamhet om det inte tas på allvar.

kommer förlora precis..

Har man tänkt köra race med gamla F1 utan ljuddämpare som Anderstorp gör så kommer man tigga om problem.

Vi tigger inte om problem när vi gör det, vi följer vårt tillstånd till punkt och pricka. Vi har en helg(fre-sön) och en vardag per år då vi har helt fria bullernivåer.

Last edited:

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Så då ska vi fortsätta att sticka huvet i sanden och ge de som klagar fler argument?

Hade ni inte ner ett ljudmätarteam som mätte på Anderstorp och det var ju inga problem som jag uppfattade det :va
Anderstorp låg långt under värdena hörde jag dig säga?

Hur mycket klagar dom på fotbollsarenor och flygplatser är det samma där, inte troligt att dom kommer att kunna sänka ljudnivåerna där!
Kanske skulle vi gå kunna gå lite längre med denna fråga?
Kanske bjuda Reinfeldt på en heldag i en racerbil och sen möe sprit, och en underskrift på kvällskvisten :D

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000

Hade ni inte ner ett ljudmätarteam som mätte på Anderstorp och det var ju inga problem som jag uppfattade det :va
Anderstorp låg långt under värdena hörde jag dig säga?

Hur mycket klagar dom på fotbollsarenor och flygplatser är det samma där, inte troligt att dom kommer att kunna sänka ljudnivåerna där!
Kanske skulle vi gå kunna gå lite längre med denna fråga?
Kanske bjuda Reinfeldt på en heldag i en racerbil och sen möe sprit, och en underskrift på kvällskvisten :D

Jo, vi låg under värdena denna dagen, men problemet är inte värden utan världen. Omvärlden för att vara exakt. Görs inget innan vi har ett problem får vi ett större problem.

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Jo, vi låg under värdena denna dagen, men problemet är inte värden utan världen. Omvärlden för att vara exakt. Görs inget innan vi har ett problem får vi ett större problem.

Ja vad säga, det här nöts flitigt, men klart är att det behövs göras något verkar det som tyvärr.
Det är väl kommunerna som trycker på antar jag + asta o Bertil 60+.
och så länge A och B gnäller så lyssnar kommunerna på detta.

Man är ju inte insatt i problemet det är säkert du, så vi andra vet inte hur stort problemet är igentligen, antar att banägarna har varit på möten med komunen ett flertal gånger. men detta kräver en högre instans verkar det som!
Eller är det det där förbannade Miljöpartiet igen? :huvet

PAX

Hojåkare
Gick med
1 Aug 2006
Hoj
2007 Suzuki GSX-R1000
1. Mina intressen är lika viktiga som andras! På vilket sätt blev de tävlandes intressen tillgodosedda av miljödomstolen kan man undra.
2. Dags att motorsportsverige tar plats i miljödomstolar och andra politiska instanser. Annars kommer vi att fortsätta bli överkörda. Förbunden verkar ju inte räcka till. Därför hänger det på dig och mig som individ att hitta andra vägar att påverka innan besluten är tagna.

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Jo, originaldämpare klarar kraven. Däremot klarar dom inte kraven om man tar bort katalysatorn, kortar burken eller på annat sätt modifierar dom. Problemet är inte isolerat till vår lilla ankdamm, det är samma status i övriga världen också. Vi märker dom följderna mer här eftersom det drabbar oss själva. Ingen märker ju om du kissar i grannens pool, eller hur?:D

När dom gjorde ett däckstest nyligen på Kinnekulle (som jag inte vet vilka ljudkrav dom har), där dom körde med en 600, en 750 och en 1000cc Suzuki av -08 årsmodell som var helt standard. 600:an klarade ljudkraven, 750 låg precis på gränsen och 1000cc klarade inte ljudkraven och detta med standard avgassystem.

magnus_moss skrev:
Så vad menar du är rätt väg? Vad är ditt förslag? Att fortsätta köra med ljudliga system?
Hade jag haft ett förslag om hur man skulle gå tillväga så hade jag nog delgett er detta här.
Någon kan väl ta fram ett ljudlöst avgassystem då:D , så behöver vi inte ha den här diskussionen.
Och vad blir nästa krav från myndigheterna?:confused:

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Motorsporten är en sport som är utdöende - antingen så låter vi det hela vara så som det är idag med ett i det närmaste fritt fall hos myndigheter eller så drar vi i snöret och vecklar ut ngn form av fallskärm (orginal ljuddämpare för att ge ett ex) så att motorsporten har lite längre tid på sig att förbereda en landning för ned kommer vi alltid - frågan är bara hur snabbt!!

Nu tycker jag du är negativ, jag skulle vilja se Stcc dö ut det blir nog inget med detta, tror inte jag, trots allt finns det folk som är intresserade av motorsport.
Bara det att fogliga Svensken ( ja inte du då :tungan ) inte vågar sticka ut hakan!

Låt oss ha roligt så länge oljan finns kvar :)

(Ps oljan tar aldrig slut men det finns folk som tjänar pengar på att säga så)

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras