Inte långt ifrån att sänka uppkörnings gubben!

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Börjar bli lite mycket gny och gnäll här tycker jag. En del som svarar borde tagga ner lite själva, eller hur?

Ingen av oss var ju faktiskt där... inspektören kan ju haft en dålig dag, problem med frugan eller vad som helst. Dessutom fattar jag inte varför man ska ha samma krav i alla väder. Det är ju defacto längre bromssträcka i blött underlag.

Sen kan man vända på steken, en "riktig" körskolelärare hade sett fel och brister ganska tidigt och rättat till dem från början. Sen kanske andra faktorer spelade in i bromsningen. Man får ju inte tex släppa gasen för tidigt=fel hastighet, blicken ska vara långt fram=inte strax före hjulet, finns säker fler exempel.

Till sist som alla "tjänstemän" typ vakter på krogen har de väl bestämt sig oavsett rätt eller fel finns det inget i världen som ändrar deras beslut.

Jobbigt också om samma inspektör är där vid nästa uppkörning.............

Men lycka till i alla fall.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
t020013 skrev:
Börjar bli lite mycket gny och gnäll här tycker jag. En del som svarar borde tagga ner lite själva, eller hur?

Ingen av oss var ju faktiskt där...........
Jag har inte gnällt på honom....än....

Men håll med om att det går ju ändå inte att ändra på om inspektören har en dålig dag osv.. Det enda man kan göra är ju att göra det rätt....ska till en hel del för att bli underkänd då.... :7peta
 

pn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
sv 650
Regn OCH Surgubbe

Bajsotur du har.. Regn OCH Surgubbe..

På körskolan när jag gjorde bromstesten sista gången innan uppkörningen låste jag framhjulet i 90.. gled 20 meter med låst framhjul.. Då förstod jag att det är bara dumt att pressa sig när det regnar.. Min kompis låste också framhjulet och gick omkull, fick åka bil tillbaka till körskolan..

Körskolläraren sa då att man kan få slippa bromsproven i höga hastigheter om det regnar, förmodar att han menade 70 och 90...

Gör såhär, träna på bromsen som en tok, kör upp igen en solig dag, peka finger åt gubben och var en lycklig människa..
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
pn skrev:
Körskolläraren sa då att man kan få slippa bromsproven i höga hastigheter om det regnar, förmodar att han menade 70 och 90

Det regnade rejält när jag körde upp, det stod vatten vid serpentinen och det var halt som f*n men jag fick göra 70 & 90 bromsningar i alla fall så det är bara till o träna. Enda skillnaden var att det var max 45 på tillbaka vägen i serpentinbanan.
 

GSX-R Micke

ADHD member
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Borås
Hoj
GSX-R 1000 -03 TRE
ja hade golvat idioten!! som tur va hade ja samma snubbe som när ja tog B kortet så ja hade de som i en liten ask!! de regna när ja körde me men han sa inget om bromsningen!! lycka till me de nästa gång om du inte skiter i de eller har de redan!!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
GSX-R Micke skrev:
ja hade golvat idioten!! som tur va hade ja samma snubbe som när ja tog B kortet så ja hade de som i en liten ask!! de regna när ja körde me men han sa inget om bromsningen!! lycka till me de nästa gång om du inte skiter i de eller har de redan!!
Nej det hade du inte alls det, jag blev kuggad på bromsprovet och visst blir man förbannad, men om man slår ner någon pga dom gör vad man själv anser är en felaktig bedömning så behöver man vård.

Kramas i trafiken :kär
 

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
Jag tycker att det är lite fånigt att det jämt är trafikinspektörens fel att man kuggar, i stället för att helt enkelt erkänna för sig själv att man kanske borde öva lite till på vissa moment.

En bekant till min far är trafikinspektör och han menar att när körningen känns instabil och osäker så anger han bara någon enstaka punkt som anledning till att aspiranten kuggade (folk vill ha något mer konkret svar än att körningen var dålig), medan det egentligen var hela eller stora delar av körningen som kuggade.

Så när någon kommer och säger: "Jag blev kuggad bara p.g.a. den här lilla missen! Dj-vla idiot!", så betyder det i 9 fall av 10 att körningen var tveksam i största allmänhet..

I det 10:de fallet kanske inspektören var dum i huvudet, eller bara hade en väldigt dålig dag :tungan

Mvh/ Christian
 

mossen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2003
Ort
La Suede
Hoj
Hornet
IQ fiskmås.... :kocko

"ja hade golvat idioten!! som tur va hade ja samma snubbe som när ja tog B kortet så ja hade de som i en liten ask!! de regna när ja körde me men han sa inget om bromsningen!! lycka till me de nästa gång om du inte skiter i de eller har de redan!!"
 

Gabor

Guest
GSX-R Micke skrev:
ja hade golvat idioten!! som tur va hade ja samma snubbe som när ja tog B kortet så ja hade de som i en liten ask!! de regna när ja körde me men han sa inget om bromsningen!! lycka till me de nästa gång om du inte skiter i de eller har de redan!!

Mycke snack,, :kocko inte hade du vågat golvat honom....." not impressed"
 

nikke

tror ibland inte sina öron :o)
Gick med
5 Dec 2003
Ort
uddevalla
Hoj
fd vmax98 160 kusar, nu honda cbr 600f (99a)
GSX-R Micke skrev:
ja hade golvat idioten!! som tur va hade ja samma snubbe som när ja tog B kortet så ja hade de som i en liten ask!! de regna när ja körde me men han sa inget om bromsningen!! lycka till me de nästa gång om du inte skiter i de eller har de redan!!

en riktig tuffing....
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Nu så är ju första inlägget ändrat, så jag är inte ett dugg med på vad som sagts av vem här.
Men anyway, uppkörningspersonens uppgift är ju inte att lära dig, (för du förmodas ha lärt ig det som skall läras innan uppkörningen redan), utan att se ifall du är redo för att själv ta dig runt i trafiken och har tekniken och kunskapen om detta som krävs.
Jag är själv övertygad om att det är en självklar kunskap att t.ex. kunna bromsa ordentligt för att få sitt kk i handen.
Klart som 17 att det inte är lätt för alla. Men för att kunna få kortet är det bara att nöta, hur surt det än är.
De två kontrollanter jag fick på mina 2 MC uppkörningar var som natt och dag. Men det kvittar, för klarar man manöverbanan och kommer ut i trafiken och kör med sunt förnuft, (inte fega och inte vara dumdristig), så står man där med lappen efter körningen sedan.

Jag frågade iaf kontrollanten, som godkände mig, om han hade något att säga om min körning. Då sa han 2 saker som jag tog till mig och tänker ofta på.
1. Planera inte din väg så kort i stan, se helheten, inte vägen bit för bit.
2. Du behöver inte vara först in i kurvan, men du ska fanimej se till att vara först ur den
:) Lars Jansson, kontrollant i Uppsala :tummenupp

Om din kontrollant var en surmule, berodde det nog på att han hört och sett några bortförklaringar och vredesutbrott i sina dar.
 
Last edited:

LB_13

Född gasglad
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Sverige
Hoj
Svår abstinens och stor risk för återfall
Det skall vara höga krav på den som kör upp för MC. Det tror jag ingen säger emot.

En inspekör är även medveten om att den som blir godkänd kommer att vistas i trafik. Vad jag menar med detta är att om jag var inspektör skulle jag inte klara att godkänna den som ej förtjänar ett godkännande. Mitt samvete skulle säga stopp då jag i så fall medverkar till att en inkompetent person släpps ut i trafiken och den personen löper ju mycket stor risk att skada sig /skada andra i trafiken.
Att bli kuggad kan ju även ses som att inspektören är rädd om dig och ej vill se dig skadad.

Tänk även på att inspektören troligen frågar sig om han vill/vågar möta dig i trafiken då är det kanse lättare att förstå att körkort även medför ett ansvar för sina medtrafikanter.

Det är inte viktigt att alltid klara allt på första försöket.
Vad som däremot är viktigt är att vara ordentligt förberedd
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top