GSXR1100R
The older i get the faster i was
Jag bromsa inte heller med bakbromsen, men jag är kass på att tjörra måppeNiklasinorr skrev:Om vi nu skall besserwissra lite grann då;-)
Jag bromsa inte heller med bakbromsen, men jag är kass på att tjörra måppeNiklasinorr skrev:Om vi nu skall besserwissra lite grann då;-)
Uppdatera din hojtext; det heter GSX-R 750.GSXR1100R skrev:Jag bromsa inte heller med bakbromsen, men jag är kass på att tjörra måppe
Niklasinorr skrev:Om vi nu skall besserwissra lite grann då;-)
På en sporthoj så brukar man i regel inte använda bakbromsen på grund av att man ändå låser hjulet, (kort hjulbas med mycket vikt framåt) med ett snurrande bakhjul så får man ju iallafall lite gyrokraft som stabiliserar det hela. En sporthoj har dessutom högt placerad tyngdpunkt vilket ger "stoppietendenser" vilket i sin tur innebär låg eller obefintlig vikt på bakhjulet.
På en hoj med lång hjulbas och låg tyngdpunkt (glidare, touringhojar osv)så får man väldigt lätt framhjulslåsning istället, där gör ABS ganska stor nytta, (till skillnad från en sporthoj), dessutom drar bakbromsen många strån till stacken eftersom man har mycket vikt på bakhjulet.
Engelska Performance bikes hade en bra test ganska nyligt, dom testade med en tävlingsförare (Bruce Dunn) och en R6:a att bromsa på olika sätt och med olika tekniker.
Under kontrollerade former så stannade Bruce på kortast sträcka med bägge bromsarna, dock så hade han mycket mindre bromskraft fram eftersom han var tvungen att fördela uppmärksamheten på två olika saker. I en paniksituation så är det bättre att bara använda frambromsen eftersom man då inte låser bakhjulet och vinner stabilitet plus att man bara har en sak att fokusera på.
Angående friktion så är det så att man har mest av den varan just när hjulet låser, tyvärr så varar den bara några microsekunder tills värmen gjort att gummit smälter och bildar en glatt yta med väldigt liten friktion. När däcket rullar (sakta) så kommer hela tiden nytt, "kallt" gummi och upprätthåller friktionen. Jämför med en burnout där det är svårt att "dra igång" burnisen men så fort man fått snurr på hjulet så blir det en blanksvart yta som gör att man kan gå ner i varvtal på hjulet, plus att däcket håller mycket längre än man tror innan corden är framme.
Det är också därför som Rossi och grabbarna kan slajda så mycket som dom gör, det lilla spinnet gör att gummiytan överhettas och "skyddas" från slitage och däcket håller ganska länge iallafall...relativt sett iallafall
Chris Ash skrev:Den smälta gummi teorin verkar helt i sin ordning, men jag hävdar fortfarande att gummits statiska friktionskoefficient måste vara högre än den dynamiska.
Im-2-fast-4-u skrev:hölltyst och gav mig papprerna jag tog emot dom knygla ihop dom körde mot parkering i typ 100 blås sen tvärninta jag där och sa att han va den största "B"GEN" på denna jord sen drog gick jag in till väntrummet eller mina kompisar trykte in mig där för jag va inte långt ifrån på sänka han.. sen gick mina kompisar dit och fråga vad som jag hadde gjort fel då nonchalerar han mina kompisar helt.... fan det känns som man inte orkar hålla på mera... har inge sug på fixa kortet längre...jag hann lixom köra i 10 minuter det kosta mig 840 kr...
Charlie300 skrev:PÅ HONOM BARA, Våld löser ju allt!!! Se bara på USA, de löste ju hela mellanösternkonflikten framgångsrikt med lite bomber och soldater. Lycka till. /Mvh Michael Moore
Ps Tar du i ordentligt ger han dig nog kortet på stubben. Ds
cRoC skrev:Urgh du är ju inte ens 18, körde du upp för a1?
Utifrån vad jag testat så blir det längre bromssträcka på asfalt med hjullåsning (om man inte släpper upp nästan exakt när det släpper).Silwer skrev:På grus så kan en bil utan ABS bromsa på kortare sträcka än en med ABS, beroendes på de små högar med grus som bildas framför de stillastående hjulen.
På asfalt tror jag inet helt låst hjul är till nån fördel, det är iaf inget jag hört.
Niklasinorr skrev:Helt riktigt Chris...men bara för en kort stund, sen kommer verkligheten med sina krav farande och förstör dom fina teorierna
Ja, va fan... Du hade heller inte skrivit Puch Alabama om du haft nicket Im-to-fast-for-jo. Det är förresten rätt många på forumet som är to-fast-for-me.Silwer skrev:Föresten, efterforskningar av en dektiktiv gav att snubben som skriver i tråden fyller 18 till hösten, men uppger GSX-R som fordon.
Var det 125a han körde upp på alltså?
Bingo skrev:Ja, va fan... Du hade heller inte skrivit Puch Alabama om du haft nicket Im-to-fast-for-jo. Det är förresten rätt många på forumet som är to-fast-for-me.
Tänk om de ljuger
sNabast på bAK slAnggen é dE såMm gÄler.......Chris Ash skrev:Det är kaxigt att ha såna nick när vi har Watz och Jimmy Lindström på forumet.
Hoppsan skrev:Visst, vad ger våld mot tjänsteman nuförtiden? 6 mån i fängelse och indraget körkortstillstånd i 2 år eller nåt? Men, som farbror Barbro säger, "det finns inga genvägar till det perfekta körkortet".
Galne Dansken skrev:Sålunda
soppatorsken skrev:Och vem har nånsin hört talas om en statligt/kommunalt anställd som inte är det?
Chris Ash skrev:Verkligheten=Förare som inte kan bromsa
Kan man det fungerar givetvis teorin alldeles ypperligt.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |