Inte långt ifrån att sänka uppkörnings gubben!

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Chris Ash skrev:
Varför lär de öht ut att man ska bromsa med bakbromsen? Jag har inte rört en bakbroms sen jag körde upp, på stora tunga gathojar hade man motorbroms och på racern har jag aldrig känt behovet.

Blir en maximal panikinbromsning kortare om man låser bakhjulet? :va

JA!!!!!!
Ett hjul som står still har mer friktion än ett som rullar va?

Tror till och med att vid test av fullt låsta hjul (bil) blir bromssträckan kortare än både ABS/"manuellt av/på. Däremot är det svårare att styra.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
R1 wannabe skrev:
JA!!!!!!
Ett hjul som står still har mer friktion än ett som rullar va?

Tror till och med att vid test av fullt låsta hjul (bil) blir bromssträckan kortare än både ABS/"manuellt av/på. Däremot är det svårare att styra.

Jag är lite tveksam till det där med att låsta hjul skulle bromsa bättre, men överbevisa mig gärna. När man bromsar med en bil utan ABS, och hjulen plötsligt låser, känns det då inte som att fartminskningen avtar?

Om det är så, vad beror det på i så fall? Gör värmen i kontaktytan att gummit lättare slits loss från däcket och sätter sig i vägen?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
På grus så kan en bil utan ABS bromsa på kortare sträcka än en med ABS, beroendes på de små högar med grus som bildas framför de stillastående hjulen.

På asfalt tror jag inet helt låst hjul är till nån fördel, det är iaf inget jag hört.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Silwer skrev:
På grus så kan en bil utan ABS bromsa på kortare sträcka än en med ABS, beroendes på de små högar med grus som bildas framför de stillastående hjulen.

På asfalt tror jag inet helt låst hjul är till nån fördel, det är iaf inget jag hört.

Det var ett test av ABS-Bromsar som jag såg på tv. Iof var det ett tag sedan

Däremot kommer jag ihåg ett annat program där JP Montoya körde en BMW standardbil på bana och då förklarade han att med all hjälp, ABS, Antispinn och liknande får sämre tider (enskilda varv) men i det långa loppet (tävling) klarar man inte att sätta bättre totaltid utan ABS och antispinn.

Vet dock inte om han någon gång hade låsta hjul under sitt snabbaste varv :va :va

Men jag tror fortfarande att ett låst hjul har bättre friktion, däremot som jag tidigare sa så går det inte att styra.
 

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
Im-2-fast-4-u skrev:
Men skulle du inte lacka på honom ifall han säger att du har gjort fel sen när du frågar vad som gick snett så sitter han o skriver på papper och nonchalerar dig..?

Jag förstår att du blir förbannad, men jag förstår inte att du är förbannad på honom!?. Han gav dig 3 chanser till att klara bromsprovet o enligt dig så sa han att bromssträckan var för lång. Det är ju trots allt så att man skall klara att bromsa om det är blött ute också.. Jag vet att detta inte hjälper dig just idag men nästa gång du kör upp kanske!?. Dom har ju inte heller övernaturliga krav på oss som tar kortet anser jag, kan man köra hoj så klarar man uppkörningen utan problem. Detta är såklart min högst personliga åsikt!.

Så som sagt jag förstår att du är lite bitter, men träna nu bromsning i regn osv så klarar du säkert kortet galant nästa gång!.

Lycka till !
 

Scott Sexpump

Ballistic
Gick med
27 Feb 2004
Ort
ÖRNSKÖLDSVIK
Hoj
[SÅLD] Yamaha R6 [SÅLD]
ZXRMANNEN skrev:
Dom har ju inte heller övernaturliga krav på oss som tar kortet anser jag, kan man köra hoj så klarar man uppkörningen utan problem. Detta är såklart min högst personliga åsikt!. Lycka till !

Håller med!
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
R1 wannabe skrev:
JA!!!!!!
Ett hjul som står still har mer friktion än ett som rullar va?

Tror till och med att vid test av fullt låsta hjul (bil) blir bromssträckan kortare än både ABS/"manuellt av/på. Däremot är det svårare att styra.

Ca 10% fartskillnad däck/asfalt ger högsta däckkraft. (Det har inte jag hittat på. Det har Tony Foale skrivit i Motocycle handling & chassis design)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
R1 wannabe skrev:
JA!!!!!!
Ett hjul som står still har mer friktion än ett som rullar va?

Tror till och med att vid test av fullt låsta hjul (bil) blir bromssträckan kortare än både ABS/"manuellt av/på. Däremot är det svårare att styra.
[Besserwissermode ON] Nja,beror nog på en hel del faktorer, har man hoj, däck och underlag som gör att man kan bromsa så hårt med frambromsen att man gör en stoppie utan att få släpp, så verkar bakbromsen rätt meningslös. Så länge bakdäcket är kvar på backen så bör det iofs kunna hjälpa till att minska hastigheten. Beroende på hur hård inbromsningen mha frambromsen är, så ökar/minskar vikten på bakdäcket och det påverkar när bakdäcket låser. Nyp hårdare fram och man måste minska bak... I praktiken rätt svårt att få till utan att överdosera på en sporthoj mao. Blysläde på 350 kg med passagerare bör vara mindre känsligt, så där gör det kanske mer nytta med bakbroms.

Låsta däck behöver inte nödvändigtvis ge bättre friktion heller, på ren torr asfalt lär det vara så, att det är likadant på grus har jag inte hört, men det kan säkert stämma (beror säkert också på vilken typ av grus, hur hårt packat det är etc). Men testa på is...
[Besserwissermode OFF]
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
#Olsson# skrev:
Ca 10% fartskillnad däck/asfalt ger högsta däckkraft. (Det har inte jag hittat på. Det har Tony Foale skrivit i Motocycle handling & chassis design)
Jag tvivlar INTE på att det är sant, däremot tror jag det har försumbar betydelse då varken vi eller ett ABS systemet klarar av att hålla de 10% fartskillnad konstant, vilket vi utan tvivel klarar av att göra med låsta hjul....
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
HansJ skrev:
[Besserwissermode ON] Nja,beror nog på en hel del faktorer, har man hoj, däck och underlag som gör att man kan bromsa så hårt med frambromsen att man gör en stoppie utan att få släpp, så verkar bakbromsen rätt meningslös. Så länge bakdäcket är kvar på backen så bör det iofs kunna hjälpa till att minska hastigheten. ..........[Besserwissermode OFF]
Det var det jag menade......

Ps. Kan du sätta på och stänga av din Besserwissermode? Jag har aldrig hittat den knappen :) Ds
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Gustav1 skrev:
Dessutom är det nog inte så tillåtet med ABS på uppkörningen. :fatta!

Snabbt svar från dom dom trevliga killer på VV.se

VV.SE skrev:
-----Original Message-----
From: vagverket@vv.se [mailto:vagverket@vv.se]
Sent: Thursday, July 08, 2004 8:54 AM
To: jesper@galnedansken.com
Subject: Ä20040708-00017


Hej.

Ja, det finns inget hinder mot ABS enligt provföreskriften

Med vänlig hälsning

Leif Broo

Var vänlig och redigera inte texten vid svar eller ytterligare frågor.
Ändringar i texten försvårar för oss att besvara e-posten på ett korrekt sätt.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Självbetjäning, dygnet runt: 077-125 25 25
www.vv.se
sms, 714 56

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*********************************************************************************************


Ämne :Webbfråga från Internet
Följande har kommit från www.vv.se

Fråga: Får man ta MC körkorts prov på en MC med ABS?

I bland är det enkelt att leta upp fakta, istället för att moppe-gissa-fucko!!
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Im-2-fast-4-u skrev:
Jag va ute efter lite med lidande :confused:

Tycker dom andra här på SH är lite råa mot dig, jag vet inte om allt e sant som du säger, men är det sant så lider jag med dig.

HAde också en kontrollant som jag ville nita när han kuggade mig på lätta kortet för några år sen, hoppas du tar det nästa gång :tummenupp
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Skaru ha spö eller?!
Bara för att du kollar i facit och fuskar!
:D
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
R1 wannabe skrev:
Jag tvivlar INTE på att det är sant, däremot tror jag det har försumbar betydelse då varken vi eller ett ABS systemet klarar av att hålla de 10% fartskillnad konstant, vilket vi utan tvivel klarar av att göra med låsta hjul....
Du kan mycket väl ha rätt, men som sagt man förlorar styrförmågan och därmed en hel del kontroll ifall man låser up hjulen.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
R1 wannabe skrev:
JA!!!!!!
Ett hjul som står still har mer friktion än ett som rullar va?

Tror till och med att vid test av fullt låsta hjul (bil) blir bromssträckan kortare än både ABS/"manuellt av/på. Däremot är det svårare att styra.

Allting uppnår högre friktion precis innan det släpper, gör ett par enkla experiment med en liten träsläde på olika underlag och en dynamometer. Alltså har jag precis som du skriver helt rätt.

Du kommer få rätt mycket längre bromssträcka med låsta hjul faktiskt, tror skillnaden mellan dynamisk och statisk friktionskoefficient kan bli uppåt 0.1 vilket enkelt ger 4-5 meter LÄNGRE bromssträcka.
 
Last edited:

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Myrängen
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Silwer skrev:
Du kan mycket väl ha rätt, men som sagt man förlorar styrförmågan och därmed en hel del kontroll ifall man låser up hjulen.

Tänk bara på när du börjar inbromsningen, att du har samma hastighet på båda däcken. Så att inte bakdäcket snurrar i 70km/h och framdäcket endast håller 50km/h
 

Joshi

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2004
Ort
Ålesund I Norge
Hoj
Nada at the moment
Öhhh trodde alla visste att den högsta bromseffekten inträffar precis innan hjulen låser sig!?För det är vad alla sagt till mig i alla tider.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Joshi skrev:
Öhhh trodde alla visste att den högsta bromseffekten inträffar precis innan hjulen låser sig!?För det är vad alla sagt till mig i alla tider.
det stämmer, men tänk på att låsta däck är stillastående däck i förhållande till underlaget (i min bok), strax innan rullar däcken, men inte med samma hastighet som underlaget. Att hålla det spinnet under inbromsning på gata är rätt svårt... I praktiken funkar det förmodligen bättre med låsta bromsar (fast inte så gärna på en hoj...), även om man inte har den teoretiskt högsta friktionen.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top