Inte långt ifrån att sänka uppkörnings gubben!

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Agree !!!

bebbe skrev:
Ehhh. två SMÅ fel. Förlitet avstånd till andra trafikanter och fel placering i skymd kurva!! SMÅ fel? Du måste skämta :3freak

Små fel ?????
Det är ju grundläggande trafikkunskap, placering av fordon..

Känns tryggt att veta att en nybörjare på körkort vet bättre än den som troligen testat tusentals kk-aspiranter.

Finns bara ett uttryck: Moget! :1pajas

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Va! Konstigt. :va Den här tråden finns inte i 125-forumet....

Medlidande? HÄR?! :rofl

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
loop skrev:
"För att visa hur ont det skulle göra om jag trillade om jag bromsade med bara två fingrar" :kocko

Ja, dom har sina egna ideer ibland. Att man "ska" använda bakbromsen vid maximal inbromsning när man kör en körskolehoj med kraftigt överdimensionerad bakbroms med, så att säga, digital karaktär (på/av) är ju bara dumt.

Det där med att klämma fingrarna verkar ju oerhört korkat. :kocko

Firefighter

tokiga masar
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
R1
vågen skrev:
Jag har absolut ingen aning om hur det gick till. Men min inställning och min erfarenhet av uppkörningskontrollanter är att dom är trevliga och hjälpsamma. Därför har jag svårt att inte tänka på hur "Den andres sida" av historien ser ut.

Istället för att gnäbba vidare om det här så säger jag synd på uppkörningen men träna mera och lycka till på nästa uppkörning.

All uppkörning är ett lotteri....och alla kontrollanter är inte trevliga

Scott Sexpump

Ballistic
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
[SÅLD] Yamaha R6 [SÅLD]
vågen skrev:
Lär dig använda bromsarna... Om du låser nån av dom så ska du inte förlora balansen/kontrollen och du SKA fortsätta bromsa efter du "tagit nytt tag".

Enligt vad du skriver ska du inte ha körkort... lär dig kontrollera humöret för i h*vette!

:fakta

Uffe Gotland

för mycket jobb och för lite köra
Gick med
9 Dec 2003
Hoj
Suzuki GSXR1100W -93
Im-2-fast-4-u skrev:
Men skulle du inte lacka på honom ifall han säger att du har gjort fel sen när du frågar vad som gick snett så sitter han o skriver på papper och nonchalerar dig..?
Du lär aldrig få körkort med din attiyd. Du agerar som om du är fullärd inom att köra hoj. Var ödmjuk och inse att man aldrig blir fullärd. Lyssna på andra och lär dig av deras erfarenheter. Att vara uppkäftig och bli förbannad lär inte hjälpa dig. Skippar du sedan körkortet för att du inte har råd att betala uppkörningsavgiften hur skall du då ha råd att hålla en hoj??? eller är det pappa som betalar till sin bortskämda son?
Sluta gny och gnäll och visa att du är man nog att ansvara för framförande av hoj.

Vänligen Uffe

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Självklart märker ju "uppkörningsgubben" ifall attityden på eleven inte alls passar sig för körning i trafik.
Jag tror att det många gånger kan vara sånt som kuggar folk, de behöver tänka över lite hur man beter sig helt enkelt.

oakhammer

Carpe Diem
Gick med
12 May 2004
Hoj
Fireblade
Kúggade första uppkörningen på bromsteknik också. Använde inte effektiv inbromsning......missade bakbromsen 6 ggr....Inte mycket att argumentera om där. Inspektören var nästan irriterad när han av avbröt.
Han undrade om jag visste varför man hade bakbroms.....lät lite spydig....men sa sen att "inte ska jag stå här och vara dryg mot dig, du är vuxen. Det är bara att åka hem och öva".
Var irriterad som faen, men mest på körskolan som inte sett att jag använde fel bromsteknik.
Bara att bita i äpplet och komma igen. Men det kostade mig 2700:- till och det var ju mindre kul. Allt som allt gick mitt på 14000:- med 8 lektioner och två uppkörningar........en mycket bra investering...

Lycka till nästa gång.....har medlidande....... :)

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Uppkörningsgubbarna är alltid inte så roliga, blev kuggad på biluppkörningen när jag var i slyngelåldern. Med en enorm mängd klag, (gubben vägrade sätta sig i bilen för att skattemärket inte var påklistrat till att börja med) Han avslutade med -Sådana som du skall inte ha körkort, det fattar du väl själv...
Fick en ny tid två veckor senare, hade väl kört ytterligare 30 mil privat därimellan. Kommentaren denna gång blev - Du kör otroligt bra, om vi hade sådana som dig i trafiken skulle det inte finnas några olyckor,

Ja jisses, rena rama kartellbildningen mellan körskolor och vägverket,

Sedan låter det iofs som trådskaparen inte kan bromsa riktigt och är kass på att tygla sitt humör, tråkigt för honom. Ut och öva mer.

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Du ska vara glad att du fick uppkörningen och bromsprovet i regn, för när du tillslut klarar det så borde inte broms på torrt vara några problem whatsoever. Bara att nöta in vettu.
Uppkörningsgubbar kan säkert vara griniga djävlar och ha dåliga dagar dom med, men dom finns där för att DU inte ska åka ut i trafiken utan kontroll.
Tyckte han att du hade dålig kontroll över bromsningen så hade du antagligen det. 3 chanser är väldigt sjysst att ge av dom. Han såg väl att du var på god väg att sätta bromsningen men hade ngt litet fel i bromstekniken och gav dig 2 ytterligare chanser att förbättra dig... vilket du tydligen inte gjorde.

Trist att du missade, men det kommer ju nya chanser så upp i sadeln och ta kanske 1 eller fler lektioner på en körskola i bromsteknik.

Lycka till!!

//A

robbah99

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Suzuki VZ1600 (kuståm)
Felix skrev:
Uppkörningsgubbarna är alltid inte så roliga, blev kuggad på biluppkörningen när jag var i slyngelåldern. Med en enorm mängd klag, (gubben vägrade sätta sig i bilen för att skattemärket inte var påklistrat till att börja med)

Hur fan kan man åka till en uppkörning utan giltligt skattemärke ? :rofl

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
BMW R1200r Classic
Att få en liten kurs i bromsteknink är inte dumt! Som total privatist så kan det vara knepigt att veta hur man ska göra!
Jag fick en 1,5 timmes lektion med en SMC-instruktör som jag har lyckan att känna.
Det visade sig att det hade jag nytta av, både på uppkörning där han undrade om jag tävlat, och i verkliga livet där jag sluppit att sitta i den hårda bilplåten!

Jag var tvungen att göra 2 uppkörningar pga av ett väldigt försiktigt tempo som han inte trodde att jag skulle hålla senare, men i övrigt var allt annat bra. Jag hade samma kontrolant båda gångerna vilket var bra. Han viste vad han skulle kolla på, och därför gick vi direkt ut och åkte. Det tog bara en ca 15-20min innan vi var tillbaka.

Så koppla på ett glatt humör och var ärlig! Säg att du är nervös om du är det, och gör det innan allt börjar!
Det funkade för mig, både vid MC kortet och den ända uppkörningen för bil jag gjorde :)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Varför lär de öht ut att man ska bromsa med bakbromsen? Jag har inte rört en bakbroms sen jag körde upp, på stora tunga gathojar hade man motorbroms och på racern har jag aldrig känt behovet.

Blir en maximal panikinbromsning kortare om man låser bakhjulet? :va

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Chris Ash skrev:
Varför lär de öht ut att man ska bromsa med bakbromsen? Jag har inte rört en bakbroms sen jag körde upp, på stora tunga gathojar hade man motorbroms och på racern har jag aldrig känt behovet.

Blir en maximal panikinbromsning kortare om man låser bakhjulet? :va
beror väl på hoj, på asfalt så är kanske bakbromsen mest onödig.

Men som sagt det finns andra typer av hojar där den är viktig, inte helt fel att ha på grus eller skog tex.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Silwer skrev:
beror väl på hoj, på asfalt så är kanske bakbromsen mest onödig.

Men som sagt det finns andra typer av hojar där den är viktig, inte helt fel att ha på grus eller skog tex.

Bromsprov på grus borde ingå i uppkörningsmomentet.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Im-2-fast-4-u skrev:
men jag va trevlig och visade respekt, jag sa inte bög till honom grejen va det att han itne ens kunde svara på vad jag gjorde fel han hadde inget svar, han sa bara fel bromsteknik.
sen nochalera mej totalt! och mina kompisar som försökte få ut ur honom vad felet va han bara vände på huvet och snackade vidare med sin polare :huvet

Det är inte hans sak att lära dig. När du kommer till uppkörningen så skall du kunna det redan. Tipps är att köpa en lektion av en körskola så du får gå igenom hur vv vill att uppkörningen skall gå till.
Lider till viss del med dig, man tränar sällan om det regnar..
På det igen bara och hoppas att du får en annan kontrollant nästa gång. Han lär nog inte vara så glad över ditt uppträdande

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
robbah99 skrev:
Hur fan kan man åka till en uppkörning utan giltligt skattemärke ? :rofl

Kan det bero på att inspektören då räknas som förare och har ansvaret att bilen är OK?? Den som kör i detta fall har ju inget körkort..

(Btw.. när jag körde upp för B-kort på 60-talet, i en "okänd" stad, så stannade jag inte vid en "STOPP"-skylt.. men det gick bra ändå..)

PS jag vet .. :spammer

The Ace

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2004
Hoj
Suzuki SV650s
frekke skrev:
Jag fattar inte riktigt.. är du en av de utsända "gudarna" från VV som har i uppgift att kugga folk på uppkörningen eller varför så glad över att alla inte är redo för sin uppkörning?? Själv skulle jag bli glad om alla som kom till uppkörningen vore redo för "lappen" alt. att samtliga som inte var det blev kuggade.

Men det är juh bara "mina 5 cent".
hehe läs en gång till, fast lite långsammare denna gången så förstår du nog vad jag menar. jag sa aldrig att jag var glad för att folk inte var redo för uppkörning, jag konstaterade att det är fakta, och varför jag inte vill ha dessa i trafiken kan du nog lista ut sälv tror jag.
*hint* själbevarelsedrift

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Im-2-fast-4-u skrev:
han sa NADA det va det som va grejen kunde inte ens säga vad för fel jag gjort :confused:

Men ge dig!!! Du har ju själv sagt ett antal gånger vad det var du gjorde för del och vad det var han fällde dig på.

FEL BROMSTEKNIK!!!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...