Ju bättre man bromsar med frambromsen, ju sämre blir bakbromsen. Den enda nyttan jag upplever är att jag kan lägga på broms hårdare direkt om jag kombinerar båda, annars bara med skjuts.Chris Ash skrev:Varför lär de öht ut att man ska bromsa med bakbromsen? Jag har inte rört en bakbroms sen jag körde upp, på stora tunga gathojar hade man motorbroms och på racern har jag aldrig känt behovet.
Blir en maximal panikinbromsning kortare om man låser bakhjulet?![]()
Nä, det stämmer. Bakbromsen sas "sätter" chassiet, vilket gör inbromsningen stabilare i aktern.Ugluk skrev:Om man funderar lite borde väl en bromsning av bakhjulet ha effekten att man motverkar stoppie-tendenser? Eller tänker jag fel?
Jo, så är det. Tanken är att man skall börja med bakbromsen och bråkdelen av en sekund senare, när chassiet har satt sig, klippa till med frammen. Det är alltså sättningen man är ute efter när man använder bakbromsen, inte extra friktion mot asfalten. Personligen använder jag inte bakbromsen av det skäl du uppger.Silwer skrev:Men på en modern sporthoj så blir resultatet ofta att man låser bromsen bak när man bromsar hårt fram, vikten är väldigt liten bak.
Man har inte alltid koll på alla papper och elände vägverket skickar ut, som tur var lyckades jag gräva fram märket någonstans i handskfacket.robbah99 skrev:Hur fan kan man åka till en uppkörning utan giltligt skattemärke ?![]()
Faktum är att ca 70% av alla hojar i traffik är custom/touringhojar (tvi, tvi) och på dem använder man bakbromsen till mycket större del.Silwer skrev:Men på en modern sporthoj så blir resultatet ofta att man låser bromsen bak när man bromsar hårt fram, vikten är väldigt liten bak.
RW skrev:Faktum är att ca 70% av alla hojar i traffik är custom/touringhojar (tvi, tvi) och på dem använder man bakbromsen till mycket större del.
Kahobe skrev:Kan det bero på att inspektören då räknas som förare och har ansvaret att bilen är OK?? Den som kör i detta fall har ju inget körkort..
(Btw.. när jag körde upp för B-kort på 60-talet, i en "okänd" stad, så stannade jag inte vid en "STOPP"-skylt.. men det gick bra ändå..)
PS jag vet ..![]()
Skalman skrev:Nej. Det är DU som räknas som förare vid en uppkörning, inte inspektören. Alla regel- och trafikbrott är förarens ansvar. Det är därför som du vid MC-uppkörning inte har skylten "övnings-MC" på.
Gustav1 skrev:Det hade jag.![]()
Fakta: Uppkörningen är första gången du kör på eget ansvar. Inspektören är inte ansvarig förare så som trafikläraren är vid övningskörning. Dock ska inspektören "sålla bort" de som kan antas utgöra fara för sig själv eller någon annan i trafiken på manöverbanan.Skalman skrev:Hmm.Det hade inte jag. Körläraren sa specifikt ifrån att det är JAG som har det fulla ansvaret nu, när jag frågade om skylten.
misstag skrev:Okej så här ligger det till... han va den största "B"GEN" på denna jord... inte långt ifrån på sänka han..
Lidbrandt skrev:fixa en BMW hoj med ABS...då är det problemet ur världen..
...![]()
Galne Dansken skrev:Nix, så enkelt är det INTE.
Bromsar du med hårt så ABS tar i, blir din bromslängd ju längre - ABS´ i funtion tar ju bort broms´et och då kör hojen såklart ramåt utan broms - tills att ABS låter bromsen funka igen.
Sålunda bör det inte förvåna några att bromslängden ökas markant..
Fordelen, med ABS är sålunda endast att man (oftast) inte får släpp och går omkull på en bromsning.
Nackdelen, är att om du inte har jäffligt bra koll på din broms då pangar du ind evt. hinder - om inte du kan styre om...
Sålunda, är ABS inga lösning f. körkort´s aspiranten som tydligen inte kan bromsa, placera sig på vägen eller hålle avstand...
Gustav1 skrev:Dessutom är det nog inte så tillåtet med ABS på uppkörningen.![]()
Visst får man använda ABS och helintegrerade bromsar vid uppkörningen, bromstekniken måste dock vara rätt ändå.Galne Dansken skrev:Jag har mailad VV och frågt, sen får vi se![]()
![]()
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
![]() |
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |