Inte långt ifrån att sänka uppkörnings gubben!

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Det går faktiskt att bromsa mycket snabbare i regn än vad man ofta tror som otränad. Gäller att få känsla för det.
 

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Umeå
Hoj
Zx9r -98 Minimoto: Ly-cig 14F *Blata kopian*
Lider med dej också till en viss del.. vart kuggad första gången jag med... *anledningen var att jag inte körde riktigt rakt ur garagesvängen :kocko* men förra tisdagen var det dags igen och jag hade samma gubbe, å tack å lov hade man behållt temperamentet inne i sig första gången för han kände igen mej å 2:a gången gick allt som på räls! han sa att det såg mycket bättre ut och efter trafiken så sa han: "då får jag väll grattulera dig till körkortet!" :banana kändes så jäkla skönt! :yoparty

Men ta en eller flera körlektoiner med en trafikskola innan nästa uppkörning sen ser du till att hålla masken om upkörningsgubben har nån åsikt och vill att du ska göra om nåt så kommer det att fixa sig!
Håller tummarna för dej!! :tummenupp
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Chris Ash skrev:
Varför lär de öht ut att man ska bromsa med bakbromsen? Jag har inte rört en bakbroms sen jag körde upp, på stora tunga gathojar hade man motorbroms och på racern har jag aldrig känt behovet.

Blir en maximal panikinbromsning kortare om man låser bakhjulet? :va
Ju bättre man bromsar med frambromsen, ju sämre blir bakbromsen. Den enda nyttan jag upplever är att jag kan lägga på broms hårdare direkt om jag kombinerar båda, annars bara med skjuts.

Om man funderar lite borde väl en bromsning av bakhjulet ha effekten att man motverkar stoppie-tendenser? Eller tänker jag fel?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Ugluk skrev:
Om man funderar lite borde väl en bromsning av bakhjulet ha effekten att man motverkar stoppie-tendenser? Eller tänker jag fel?
Nä, det stämmer. Bakbromsen sas "sätter" chassiet, vilket gör inbromsningen stabilare i aktern.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Men på en modern sporthoj så blir resultatet ofta att man låser bromsen bak när man bromsar hårt fram, vikten är väldigt liten bak.

Det kanske är en smaksak det hela, men tanken är nog att man ska använda båda bromsarna för att stanna på så kort sträcka som möjligt, sen beror det ju på om man är duktig på att dosera bromsen bak.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Silwer skrev:
Men på en modern sporthoj så blir resultatet ofta att man låser bromsen bak när man bromsar hårt fram, vikten är väldigt liten bak.
Jo, så är det. Tanken är att man skall börja med bakbromsen och bråkdelen av en sekund senare, när chassiet har satt sig, klippa till med frammen. Det är alltså sättningen man är ute efter när man använder bakbromsen, inte extra friktion mot asfalten. Personligen använder jag inte bakbromsen av det skäl du uppger.

På bana uppnår man nästan samma bromseffekt med mellangas och nedväxlingar - man försöker få bakhjulet att släpa efter sas. Det blir en jäkla skillnad i stabilitet mot att bara använda frambromsen.
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
robbah99 skrev:
Hur fan kan man åka till en uppkörning utan giltligt skattemärke ? :rofl
Man har inte alltid koll på alla papper och elände vägverket skickar ut, som tur var lyckades jag gräva fram märket någonstans i handskfacket.

Skatten var givetvis betald, bara inte märket som hunnit klistras på..
 

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gärsnäs
Hoj
TLS
Silwer skrev:
Men på en modern sporthoj så blir resultatet ofta att man låser bromsen bak när man bromsar hårt fram, vikten är väldigt liten bak.
Faktum är att ca 70% av alla hojar i traffik är custom/touringhojar (tvi, tvi) och på dem använder man bakbromsen till mycket större del.
 

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Umeå
Hoj
Zx9r -98 Minimoto: Ly-cig 14F *Blata kopian*
RW skrev:
Faktum är att ca 70% av alla hojar i traffik är custom/touringhojar (tvi, tvi) och på dem använder man bakbromsen till mycket större del.

är det verkligen sån stor skillnad som åker custom/touring än en sporthoj/offroad ?!?! :3freak det var verkligen inte lite!!
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Kahobe skrev:
Kan det bero på att inspektören då räknas som förare och har ansvaret att bilen är OK?? Den som kör i detta fall har ju inget körkort..

(Btw.. när jag körde upp för B-kort på 60-talet, i en "okänd" stad, så stannade jag inte vid en "STOPP"-skylt.. men det gick bra ändå..)

PS jag vet .. :spammer

Nej. Det är DU som räknas som förare vid en uppkörning, inte inspektören. Alla regel- och trafikbrott är förarens ansvar. Det är därför som du vid MC-uppkörning inte har skylten "övnings-MC" på.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Skalman skrev:
Nej. Det är DU som räknas som förare vid en uppkörning, inte inspektören. Alla regel- och trafikbrott är förarens ansvar. Det är därför som du vid MC-uppkörning inte har skylten "övnings-MC" på.

Det hade jag. :va
 

Hoppsan

Spansk mästare i ribbstol
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Nära kontinenten
Hoj
954
Skalman skrev:
Hmm. :va Det hade inte jag. Körläraren sa specifikt ifrån att det är JAG som har det fulla ansvaret nu, när jag frågade om skylten.
Fakta: Uppkörningen är första gången du kör på eget ansvar. Inspektören är inte ansvarig förare så som trafikläraren är vid övningskörning. Dock ska inspektören "sålla bort" de som kan antas utgöra fara för sig själv eller någon annan i trafiken på manöverbanan.
 

Hygglo

Solskens knutte...
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Hyttö rakan
Hoj
XV1600
misstag skrev:
Okej så här ligger det till... han va den största "B"GEN" på denna jord... inte långt ifrån på sänka han..

Så synd för dig...
OM jag skulle vart dig så skulle jag klippt till med frambromsen så att framhjulet hasade på det hala underlaget första inbromsningen (för å visa "gubben" att det är halt, och att jag "vågar" nypa åt...
sen så skulle jag förmodligen klarat på andra försöket....kanske...
men åtminstånde på 3:e.....
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Du måste ju kunna bromsa i alla väglag även om det ösregnar! Omoget att bli arg på uppkörningsgubben, bevisar bara att du kanske inte är redo att ha ett körkort än om du är så lättprovocerad...
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Lidbrandt skrev:
fixa en BMW hoj med ABS...då är det problemet ur världen..
...:tuttar

Nix, så enkelt är det INTE.
Bromsar du med hårt så ABS tar i, blir din bromslängd ju längre - ABS´ i funtion tar ju bort broms´et och då kör hojen såklart ramåt utan broms - tills att ABS låter bromsen funka igen.
Sålunda bör det inte förvåna några att bromslängden ökas markant..

Fordelen, med ABS är sålunda endast att man (oftast) inte får släpp och går omkull på en bromsning.
Nackdelen, är att om du inte har jäffligt bra koll på din broms då pangar du ind evt. hinder - om inte du kan styre om...

Sålunda, är ABS inga lösning f. körkort´s aspiranten som tydligen inte kan bromsa, placera sig på vägen eller hålle avstand...
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Galne Dansken skrev:
Nix, så enkelt är det INTE.
Bromsar du med hårt så ABS tar i, blir din bromslängd ju längre - ABS´ i funtion tar ju bort broms´et och då kör hojen såklart ramåt utan broms - tills att ABS låter bromsen funka igen.
Sålunda bör det inte förvåna några att bromslängden ökas markant..

Fordelen, med ABS är sålunda endast att man (oftast) inte får släpp och går omkull på en bromsning.
Nackdelen, är att om du inte har jäffligt bra koll på din broms då pangar du ind evt. hinder - om inte du kan styre om...

Sålunda, är ABS inga lösning f. körkort´s aspiranten som tydligen inte kan bromsa, placera sig på vägen eller hålle avstand...

Dessutom är det nog inte så tillåtet med ABS på uppkörningen. :fatta!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top