R1 wannabe skrev:Det var det jag menade......
Ps. Kan du sätta på och stänga av din Besserwissermode? Jag har aldrig hittat den knappen Ds
Han stänger nog inte av den... han släcker bara varningslampan...
R1 wannabe skrev:Det var det jag menade......
Ps. Kan du sätta på och stänga av din Besserwissermode? Jag har aldrig hittat den knappen Ds
HansJ skrev:det stämmer, men tänk på att låsta däck är stillastående däck i förhållande till underlaget (i min bok), strax innan rullar däcken, men inte med samma hastighet som underlaget. Att hålla det spinnet under inbromsning på gata är rätt svårt... I praktiken funkar det förmodligen bättre med låsta bromsar (fast inte så gärna på en hoj...), även om man inte har den teoretiskt högsta friktionen.
Joshi skrev:Öhhh trodde alla visste att den högsta bromseffekten inträffar precis innan hjulen låser sig!?För det är vad alla sagt till mig i alla tider.
Stämmer nog (Är jag så überjobbig? Klipp till mig, det behöver jag ibland! Ska försöka bättra mig om jag kan...)Lime skrev:Han stänger nog inte av den... han släcker bara varningslampan...
Beror väl på situationen, men jag tänker Svensson i sin Volvo som ska bromsa för en älg, han har nog inte tillräckligt med rutin/känsla för att lägga på bromsen så att däcken spinner med 10%. Rädslan att låsa gör nog så att han bromsar mindre effektivt än med låsta hjul. Sen är det en helt annan pilsner om det är den teoretiskt bästa metoden...Chris Ash skrev:Där sätter jag emot å det grövsta, om vi snackar asfalt alltså
Låter betryggande, då vågar man köra ett tag till dåIm-2-fast-4-u skrev:har inge sug på fixa kortet längre...jag hann lixom köra i 10 minuter det kosta mig 840 kr...
Nja, "uppkörnings gubben" borde kanske ha gjort såGlenMorangie skrev:
Ska du säga, som fick A-kortet i flingpaketet -67.GSXR1100R skrev:Låter betryggande, då vågar man köra ett tag till då
ktmjacke skrev:Förstår att du är frustrerad o lider med dig,men samtidigt tror jag inte gubben ville jävlas med dig heller.När jag körde upp så hade jag fått tipset att fejka bakbromsning vid regn genom att ha hålfoten mitt på pinnen o trycka lite lätt så att det ser ut som att du bromsar,sen sköter du resten med fotbromsen.Viragon som jag hade lånat bromsade nästan tillräckligt för låsning bara genom att kardandriften fick bromsa vid vått väglag,använde man bakbromsen va det som att åka pulka vid 90 inbromsningen. mvh//jacke
Chris Ash skrev:Allting uppnår högre friktion precis innan det släpper, gör ett par enkla experiment med en liten träsläde på olika underlag och en dynamometer. Alltså har jag precis som du skriver helt rätt.
Du kommer få rätt mycket längre bromssträcka med låsta hjul faktiskt, tror skillnaden mellan dynamisk och statisk friktionskoefficient kan bli uppåt 0.1 vilket enkelt ger 4-5 meter LÄNGRE bromssträcka.
R1 wannabe skrev:Fast i ditt första inlägg skrev du att du aldrig använder bakbromsen, och då förlorar du ju friktion jämfört med om du hade låst den...eller fattade jag fel?
HansJ skrev:Stämmer nog (Är jag så überjobbig? Klipp till mig, det behöver jag ibland! Ska försöka bättra mig om jag kan...)
Nej då...jag bara skojade lite......Du visste ju om att det fanns en knapp/varning, det är värre för mej som inte ens såg varningslampan......
Ok ok...Jag ger mej......Ska stänga av besservissermoden nu.....Chris Ash skrev:Eftersom friktionskraft är lika med normalkraft*friktionskoefficient så förlorar jag mycket lite eftersom normalkraften är i princip lika med noll, låsa bakhjulet främjar aldrig stabiliteten.
*Fniss*Hoppsan skrev:Va hände?
Hur kunde årets bästa vadärdetförfelpåmigmoppefuckotråd förvandlas till en orgie i ABS bromsar?
Helt omärkligt styrde vi in på högre nivåer, och vips var fuckot borta...Hoppsan skrev:Va hände?
Hur kunde årets bästa vadärdetförfelpåmigmoppefuckotråd förvandlas till en orgie i ABS bromsar?
Chris Ash skrev:Eftersom friktionskraft är lika med normalkraft*friktionskoefficient så förlorar jag mycket lite eftersom normalkraften är i princip lika med noll, låsa bakhjulet främjar aldrig stabiliteten.
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |