Inte långt ifrån att sänka uppkörnings gubben!

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
R1 wannabe skrev:
Det var det jag menade......

Ps. Kan du sätta på och stänga av din Besserwissermode? Jag har aldrig hittat den knappen :) Ds

Han stänger nog inte av den... han släcker bara varningslampan... :D
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
HansJ skrev:
det stämmer, men tänk på att låsta däck är stillastående däck i förhållande till underlaget (i min bok), strax innan rullar däcken, men inte med samma hastighet som underlaget. Att hålla det spinnet under inbromsning på gata är rätt svårt... I praktiken funkar det förmodligen bättre med låsta bromsar (fast inte så gärna på en hoj...), även om man inte har den teoretiskt högsta friktionen.

Där sätter jag emot å det grövsta, om vi snackar asfalt alltså.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Låsta hjul = längre bromssträcka, så ÄR det.

Sen hur lätt/svårt det är att hålla sig på gränsen för låsning (utan att låsa) för oss hobbyförare är en helt annan diskussion.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Joshi skrev:
Öhhh trodde alla visste att den högsta bromseffekten inträffar precis innan hjulen låser sig!?För det är vad alla sagt till mig i alla tider.

Bästa kraften från däcken vid broms o ax är runt 10% lägre/högre fart hos däcken än hojen. D v s 100km/t i hojfart 90 i däck.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Lime skrev:
Han stänger nog inte av den... han släcker bara varningslampan... :D
Stämmer nog (Är jag så überjobbig? Klipp till mig, det behöver jag ibland! Ska försöka bättra mig om jag kan...)

Chris Ash skrev:
Där sätter jag emot å det grövsta, om vi snackar asfalt alltså
Beror väl på situationen, men jag tänker Svensson i sin Volvo som ska bromsa för en älg, han har nog inte tillräckligt med rutin/känsla för att lägga på bromsen så att däcken spinner med 10%. Rädslan att låsa gör nog så att han bromsar mindre effektivt än med låsta hjul. Sen är det en helt annan pilsner om det är den teoretiskt bästa metoden...
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Im-2-fast-4-u skrev:
har inge sug på fixa kortet längre...jag hann lixom köra i 10 minuter det kosta mig 840 kr...
Låter betryggande, då vågar man köra ett tag till då
 

Garpe

semper in primis
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Hojlös =(
Även fast din text framstår som lite klumpig, förstår ja hur du känner.

Första ggn ja körde opp kom ja med ostrypt 125:a o fick självklart inte köra, fatta ju jag med men det bara blev så.

Då vart ja med otrolig less o hade mordtankar.

Tycker det e så jävla många präktiga svar härinne o tycker det mer ser ut som alla vill hacka o visa sej duktiga. En hård stämning som jag vet inte får en att utvecklas.
 

Pepplonet

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
KLE500
ktmjacke skrev:
Förstår att du är frustrerad o lider med dig,men samtidigt tror jag inte gubben ville jävlas med dig heller.När jag körde upp så hade jag fått tipset att fejka bakbromsning vid regn genom att ha hålfoten mitt på pinnen o trycka lite lätt så att det ser ut som att du bromsar,sen sköter du resten med fotbromsen.Viragon som jag hade lånat bromsade nästan tillräckligt för låsning bara genom att kardandriften fick bromsa vid vått väglag,använde man bakbromsen va det som att åka pulka vid 90 inbromsningen. mvh//jacke


Samma här, fejkade bakbromsen.

Förstår att du är less, jag kände samma sak efter min första uppkörning, missade på att jag körde för sakta på 70 sträcka :huvet
Fan va arg jag var på "gubben" som neka mig, allt annat var godkänt.
Kom tillbaka efter 14 dagar gjorde om allt men höll 70 från skylten till nästa 50 sträcka ...... Chiickaane kortet i handen. Så visst kan dom vara knepiga, men det löser inget att slåss :7peta
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Chris Ash skrev:
Allting uppnår högre friktion precis innan det släpper, gör ett par enkla experiment med en liten träsläde på olika underlag och en dynamometer. Alltså har jag precis som du skriver helt rätt.

Du kommer få rätt mycket längre bromssträcka med låsta hjul faktiskt, tror skillnaden mellan dynamisk och statisk friktionskoefficient kan bli uppåt 0.1 vilket enkelt ger 4-5 meter LÄNGRE bromssträcka.

Fast i ditt första inlägg skrev du att du aldrig använder bakbromsen, och då förlorar du ju friktion jämfört med om du hade låst den...eller fattade jag fel?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
R1 wannabe skrev:
Fast i ditt första inlägg skrev du att du aldrig använder bakbromsen, och då förlorar du ju friktion jämfört med om du hade låst den...eller fattade jag fel?


Eftersom friktionskraft är lika med normalkraft*friktionskoefficient så förlorar jag mycket lite eftersom normalkraften är i princip lika med noll, låsa bakhjulet främjar aldrig stabiliteten.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
HansJ skrev:
Stämmer nog (Är jag så überjobbig? Klipp till mig, det behöver jag ibland! Ska försöka bättra mig om jag kan...)


Nej då...jag bara skojade lite......Du visste ju om att det fanns en knapp/varning, det är värre för mej som inte ens såg varningslampan...... :)
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Chris Ash skrev:
Eftersom friktionskraft är lika med normalkraft*friktionskoefficient så förlorar jag mycket lite eftersom normalkraften är i princip lika med noll, låsa bakhjulet främjar aldrig stabiliteten.
Ok ok...Jag ger mej......Ska stänga av besservissermoden nu..... :rolleyes:
 

Hoppsan

Spansk mästare i ribbstol
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Nära kontinenten
Hoj
954
Va hände?
Hur kunde årets bästa vadärdetförfelpåmigmoppefuckotråd förvandlas till en orgie i ABS bromsar? :va
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Hoppsan skrev:
Va hände?
Hur kunde årets bästa vadärdetförfelpåmigmoppefuckotråd förvandlas till en orgie i ABS bromsar? :va
Helt omärkligt styrde vi in på högre nivåer, och vips var fuckot borta...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Chris Ash skrev:
Eftersom friktionskraft är lika med normalkraft*friktionskoefficient så förlorar jag mycket lite eftersom normalkraften är i princip lika med noll, låsa bakhjulet främjar aldrig stabiliteten.

Om vi nu skall besserwissra lite grann då;-)

På en sporthoj så brukar man i regel inte använda bakbromsen på grund av att man ändå låser hjulet, (kort hjulbas med mycket vikt framåt) med ett snurrande bakhjul så får man ju iallafall lite gyrokraft som stabiliserar det hela. En sporthoj har dessutom högt placerad tyngdpunkt vilket ger "stoppietendenser" vilket i sin tur innebär låg eller obefintlig vikt på bakhjulet.
På en hoj med lång hjulbas och låg tyngdpunkt (glidare, touringhojar osv)så får man väldigt lätt framhjulslåsning istället, där gör ABS ganska stor nytta, (till skillnad från en sporthoj), dessutom drar bakbromsen många strån till stacken eftersom man har mycket vikt på bakhjulet.

Engelska Performance bikes hade en bra test ganska nyligt, dom testade med en tävlingsförare (Bruce Dunn) och en R6:a att bromsa på olika sätt och med olika tekniker.
Under kontrollerade former så stannade Bruce på kortast sträcka med bägge bromsarna, dock så hade han mycket mindre bromskraft fram eftersom han var tvungen att fördela uppmärksamheten på två olika saker. I en paniksituation så är det bättre att bara använda frambromsen eftersom man då inte låser bakhjulet och vinner stabilitet plus att man bara har en sak att fokusera på.

Angående friktion så är det så att man har mest av den varan just när hjulet låser, tyvärr så varar den bara några microsekunder tills värmen gjort att gummit smälter och bildar en glatt yta med väldigt liten friktion. När däcket rullar (sakta) så kommer hela tiden nytt, "kallt" gummi och upprätthåller friktionen. Jämför med en burnout där det är svårt att "dra igång" burnisen men så fort man fått snurr på hjulet så blir det en blanksvart yta som gör att man kan gå ner i varvtal på hjulet, plus att däcket håller mycket längre än man tror innan corden är framme.
Det är också därför som Rossi och grabbarna kan slajda så mycket som dom gör, det lilla spinnet gör att gummiytan överhettas och "skyddas" från slitage och däcket håller ganska länge iallafall...relativt sett iallafall :rolleyes:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top