iPad-tråden

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Flash kräver ett tilläggsprogram för att fungera, det gör inte HTML5 som stöds av alla moderna browsers.

Personligen skulle jag aldrig ha med Flash i något projekt som är tänkt att generera inkomster.

Jo, men det har ju alla redan installerat. Om jag inte minns fel så når man ut till runt 97-98% av internetanvändarna med flash. Det är väl inte så illa. Det tror jag inte man gör med html5.

Personligen tror jag att båda kommer att finnas i framtiden.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jo, men det har ju alla redan installerat. Om jag inte minns fel så når man ut till runt 97-98% av internetanvändarna med flash. Det är väl inte så illa. Det tror jag inte man gör med html5.

Personligen tror jag att båda kommer att finnas i framtiden.

Jo, det är ett klassiskt fall av "Må bäste man vinna" och bäste man är inte Flash, men det är defakto en etablerad standard som man bör ha stöd för.

Stridigheterna mellan Apple och Adobe har äldre rötter än så, en gång i tiden var dom bästa polare, Adobe släppte allt till Apple först, Illustrator, Photoshop osv, men någonstans skar det sig och sedan dess har dom legat i luven på varandra.

Exakt vad det var som skar sig debatteras bland Apple-fanboys/Haters men jag tror aldrig att sanningen kommer fram, förmodligen var det att Adobe handlade med Microsoft lika friskt som med Apple och Apple ville ha ensamrätt på något.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så att göra ngt bra är dåligt bara för att man inte gjorde rätt från början?

Undrar vem som är puckad här?

Läste du Sandstreams post om att Androidfolket alltid var tvåa på bollen när det gällde appar, jag har aldrig sagt att det är dåligt att Apple äntligen inför en vettig funktion som Android har haft ett tag, jag sa bara att Apple är pucktvåa...

Läs om läs rätt...

Jag har förövrigt kunnat använda alla mina telefoner sedan Nokias banan som internetanslutning till datorer/PDA's, jag tycker att det är en ganska självklar funktion sedan länge...

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Vad grundar du det på? Dom utvecklar det ju hela tiden. Vad är det som du tycker är dåligt med det,
HTML5 innehåller allt som Flash kan idag. Så då finns ju inget behov för Flash längre när alla webläsare kör det istället.
Adobe själva har ju erkänt att Flash inte är speciellt effektivt (har ingen länk i huvudet just nu). För mobila enheter innebär det kortare drifttid.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
HTML5 innehåller allt som Flash kan idag. Så då finns ju inget behov för Flash längre när alla webläsare kör det istället.
Adobe själva har ju erkänt att Flash inte är speciellt effektivt (har ingen länk i huvudet just nu). För mobila enheter innebär det kortare drifttid.

HTML5 kan allt som Flash kan och mer därtill, utom att spela upp Flash som är vida spritt över hela internetz

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Jo, det är ett klassiskt fall av "Må bäste man vinna" och bäste man är inte Flash, men det är defakto en etablerad standard som man bör ha stöd för.

Men vad är bättre då? Påstår mig inte vara nån expert men jag tycker inte flash funkar dåligt alls, åtminstone inte för oss som använder windows. Vad är det som är så dåligt med det? Prestandan verkar det ju iaf inte vara nåt fel på nu när dom börjat med hårdvaruacceleration.

Ungefär 0% CPU när dom körde det här t ex:
http://www.youtube.com/watch?v=tgwi0lWgX8w

Läser man runt lite får iaf jag uppfattningen att det är lättare att göra lite mer avancerade program i flash, flash är ju mer än bara video. Sånt är väl ganska viktigt eftersom ingen vill att projekten ska kosta mer än nödvändigt.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag har förövrigt kunnat använda alla mina telefoner sedan Nokias banan som internetanslutning till datorer/PDA's, jag tycker att det är en ganska självklar funktion sedan länge...
Och det finns redan i iOS med USB eller Bluetooth sedan länge.

Men nu var det hotspot-funktionen som sagt också trillar in nu.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Men vad är bättre då? Påstår mig inte vara nån expert men jag tycker inte flash funkar dåligt alls, åtminstone inte för oss som använder windows. Vad är det som är så dåligt med det?
BATTERITID på mobila enheter :fatta
Sitter den fast i vägen spelar det ju inte så stor roll.

Vad är det för övrigt för nytta med att mäta CPU-last när GPU:n används?
Kolla på hur mycket den käkar ström istället.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jo, men det har ju alla redan installerat. Om jag inte minns fel så når man ut till runt 97-98% av internetanvändarna med flash.
Hur många av dom kör den senaste versionen med rättade säkerhetshål?

Enklare att lägga funktionen direkt i webläsaren så blir det färre delar att hålla koll på.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-

Jaja, inte fan behöver du börja vara dryg. Jag pratade inte bara om mobiler, jag pratade om vad man kan göra med flash.

För att det förmodligen skulle gå ganska slött om man använde CPU:n till det där.

Hur många av dom kör den senaste versionen med rättade säkerhetshål?

Vet ej.

Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750

Hur får man igång det där egentligen?? Jag har blåtand på lappen och luren, men det dyker inte direkt upp någon skitstor knapp mitt på skärmen man kan trycka på (skiter i vad det står, trycker på allt).

:va

Räknas förresten tethering som vanlig datatrafik, eller har bolagen någon klurigt sätt att ta extra beltalt för detta?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag tänkte mest på de mobiler jag ser i reklamfilmer och i tidningsannonser som ser ut som exakta kopior av iPhonen med sina grupperingar av appar mm.

Hotspot låter ju bra, men inte för mig som har en 3G-padda och mobilt bredband till den bärbara.

Skrivet med min iPad i Safari (tydligen viktigt att ha med i varje inlägg...)

Hotspot hade sparat dig ditt 3g-abb i paddan och samtidigt sparat ditt mobila bredbandsabb i bärbara datorn. Samtidigt hade du kunnat dela din uppkoppling med andra eller kört den på massa enheter samtidigt. Smart va?

De mobiler du ser mest är ju HTC. Att Samsung har härmat en hel del förlåter jag inte, men det är väl deras grejj antar jag..

Skrivet i Chrome med min PC :rolleyes:

Kolla på hur mycket den käkar ström istället.

Mitt batteri håller lika länge som polarnas iPhones. Min klarar Fläsh finfint. Är det så att Apple inte kan konstruera batterier plötsligt?

Sen till schackrutor i webbläsaren: iPhone4 lider av det riktigt mycket :fakta

Sen till maskinvaruaccellerationen: En iPhone med tilläggsprogram som sköter flash sköter det inte med samma typ av acc som Android. Det leder till att det suger med processorkraft och tar mer tid = segare.

En Android 2.2-enhet eller högre laggar i princip inget trots fullt flashstöd.

iPad-konkurrent. Samsung Galaxy Pad är väl representativ?

Hur får man igång det där egentligen?? Jag har blåtand på lappen och luren, men det dyker inte direkt upp någon skitstor knapp mitt på skärmen man kan trycka på (skiter i vad det står, trycker på allt).

:va

Räknas förresten tethering som vanlig datatrafik, eller har bolagen någon klurigt sätt att ta extra beltalt för detta?

Tethering är bara en delning av internetuppkopplingen, den syns inte som något annat än en högre förbrukning hos operatören.

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Varför frågetecken efter Samsung Galaxy Pad?

Jag ställde en fråga, det avslutas i det svenska språket med ett frågetecken.

Som: Är din nya tröja röd? Samsung Galaxy Tab är väl representativ? Snygg bil du har, är den bränslesnål? osv... ;)

Galaxy Tab är jättebra, men Tablets med Honeycomb (Android 3,0) är det som jag väntar på innan det blir riktigt bra (iPad är i mina ögon inte heller bra, den är alldeles för "osmart" och med för dåliga prestanda)

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tethering är bara en delning av internetuppkopplingen, den syns inte som något annat än en högre förbrukning hos operatören.

Tackar. Ville minnas att AT&T hade tethering som en tilläggstjänst, men man har ju haft fel förr... :)

Atrix 4G är jag lite sugen på annars.
Link

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad