iPad-tråden

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Nu börjar det bli intressant.
En App för att läsa MS OneNote :)
Kolla in Outline :tummenupp

De jobbar på en ny version som även kan editera anteckningarna (hoppas på Ink).

Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Är duktigt sugen på en padda.

Har inte riktigt koll på vad paddan nr2 kan som inte ettan har, men är det värt mellanskillnaden?

(tänkte köpa beggat)

Samt, om man har en 3G, hur mkt betalar man för abb:et då? (På ett ungefär)

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Är duktigt sugen på en padda.

Har inte riktigt koll på vad paddan nr2 kan som inte ettan har, men är det värt mellanskillnaden?

(tänkte köpa beggat)

Samt, om man har en 3G, hur mkt betalar man för abb:et då? (På ett ungefär)

Satsa på en ipad2 3G. Förutom att den är snabbare och har bättre batteritid så är den även lite tunnare, lite lättare och mycket smidigare att hålla i jämfört med 1:an. 3G ska man för att det inte ska bli en förvuxen ipod touch.
Jag har ett Telia-abb som jag betalar 99kr/mån för och har 10GB per månad att surfa för innan hastigheten stryps.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
är det värt mellanskillnaden?
Padda v2 är ruskigt mycket snabbare än 1:an.
Ska du jobba mycket med PDF:er (i t.ex. GoodReader) så är 1:an inget alternativ.

Kör du utan 3G kommer du ganska snart upptäcka att du saknar det (för Zite och Tapatalk t.ex.).

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Satsa på en ipad2 3G. Förutom att den är snabbare och har bättre batteritid så är den även lite tunnare, lite lättare och mycket smidigare att hålla i jämfört med 1:an. 3G ska man för att det inte ska bli en förvuxen ipod touch.
Jag har ett Telia-abb som jag betalar 99kr/mån för och har 10GB per månad att surfa för innan hastigheten stryps.

Padda v2 är ruskigt mycket snabbare än 1:an.
Ska du jobba mycket med PDF:er (i t.ex. GoodReader) så är 1:an inget alternativ.

Kör du utan 3G kommer du ganska snart upptäcka att du saknar det (för Zite och Tapatalk t.ex.).

Snåljåpen i mig tänkte att man likaväl kan surfa genom sin iPhone, men antar att batteriet kommer ta slut onödigt fort då.

Tanken vara främst att ha en bra?! navigator i båten som även kan användas hemma i soffan. Såg flera med båt i somras som hade sin padda som gps. Såg riktigt snyggt ut.:Bugar

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Snåljåpen i mig tänkte att man likaväl kan surfa genom sin iPhone, men antar att batteriet kommer ta slut onödigt fort då.

Tanken vara främst att ha en bra?! navigator i båten som även kan användas hemma i soffan. Såg flera med båt i somras som hade sin padda som gps. Såg riktigt snyggt ut.:Bugar

Ingen 3G = ingen GPS... bara så du vet.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Hur upplever ni IPad vs Samsungs motsvarigheter? En kompis till mig är en förespråkare av Samsungs pekskärm. Han använder skärmen i jobbet och den får t om ersätta hand laptop ofta.

Jag testade en ett par minuter och tyckte att skärmen och känslan var förvånadsvärt bra. Jag är osäker på att en iPad är mycket bättre. Dessutom har man större valfriheter med Samsung. Jag kan ärligt talat inte svära på att jag skulle köpa en IPad framför en Samsung om jag bara hittat en bra anledning varför jag skulle köpa produkten i huvudtaget.

Hur lång är t ex batteritiden vid surfning och videotittande?

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Hur upplever ni IPad vs Samsungs motsvarigheter? En kompis till mig är en förespråkare av Samsungs pekskärm. Han använder skärmen i jobbet och den får t om ersätta hand laptop ofta.

Jag testade en ett par minuter och tyckte att skärmen och känslan var förvånadsvärt bra. Jag är osäker på att en iPad är mycket bättre. Dessutom har man större valfriheter med Samsung. Jag kan ärligt talat inte svära på att jag skulle köpa en IPad framför en Samsung om jag bara hittat en bra anledning varför jag skulle köpa produkten i huvudtaget.

Hur lång är t ex batteritiden vid surfning och videotittande?

Det går inte att jämföra så tycker jag, gillar man iPhone och apples appar så köper man en iPad oavsett hur bra/dålig Samsungs platta är :D

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Ooh, det låter som en avgörande faktor.

Min Padda v1 hade GPS utan 3G.
Dock kräver många GPS-program online-uppkoppling för att kunna hämta ner kartorna efterhand som du kör omkring.

Skaffar du Navigon eller TomTom så är kartorna inbyggda och då fungerar det fint ändå.

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Min Padda v1 hade GPS utan 3G.
Dock kräver många GPS-program online-uppkoppling för att kunna hämta ner kartorna efterhand som du kör omkring.

Skaffar du Navigon eller TomTom så är kartorna inbyggda och då fungerar det fint ändå.

Nja det tror jag inte, det är bara på 3G versionerna det finns gps..

Hittade detta på ett annat forum:
"Wifi versionen använder sig av triangulering av mobiltelefonbastationerna. På så vis kan man beräkna på ett ungefär var man är, men det blir aldrig lika exakt som GPS. Felmarginalen tror jag är på ca 50 meter i tätområden. På landbygden blir då felmarginalen högre ca 100 m.

GPS har ofta en felmarginal på någon meter. De bättre GPS instrumenten kommer ner till 75-50 cm. Militära GPS borde nog komma ner till någon decimeter felmarginal.

WiFI iPad har då felmarginal på ca 50 m (via triangulering) medan 3G iPad har då felmarginal på någon meter (GPS). iPhone och iPad 3G använder sig av AGPS (Assisted GPS - Dvs den börjar först med Trianguleringsmetoden och sedan GPS för att snabbare få korrekt data, då GPS delen inte är på hela tiden). Utan AGPS kan man ibland få vänta upp till 5 min. vilket märks när man slår på GPS enheterna, när de har förflyttats avslagna"

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det går inte att jämföra så tycker jag, gillar man iPhone och apples appar så köper man en iPad oavsett hur bra/dålig Samsungs platta är :D

Tyvärr har du nog rätt. Varit en nöjd IPhone användare överlag. Andra telefonen som aldrig lämnats in för garanti ärende i mitt fall. Den första var en Nokia 8800. Chansen är nog att vägskålen skulle väga över mot en IPod framför en Samsung på grund av kundnöjdhet. Samsung är ett osäkert kort för mig därmed inte sagt att den behöver.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nja det tror jag inte, det är bara på 3G versionerna det finns gps..

Hittade detta på ett annat forum:
"Wifi versionen använder sig av triangulering av mobiltelefonbastationerna. På så vis kan man beräkna på ett ungefär var man är, men det blir aldrig lika exakt som GPS. Felmarginalen tror jag är på ca 50 meter i tätområden. På landbygden blir då felmarginalen högre ca 100 m.

GPS har ofta en felmarginal på någon meter. De bättre GPS instrumenten kommer ner till 75-50 cm. Militära GPS borde nog komma ner till någon decimeter felmarginal.

WiFI iPad har då felmarginal på ca 50 m (via triangulering) medan 3G iPad har då felmarginal på någon meter (GPS). iPhone och iPad 3G använder sig av AGPS (Assisted GPS - Dvs den börjar först med Trianguleringsmetoden och sedan GPS för att snabbare få korrekt data, då GPS delen inte är på hela tiden). Utan AGPS kan man ibland få vänta upp till 5 min. vilket märks när man slår på GPS enheterna, när de har förflyttats avslagna"

Och hur tänkte ni här?

GPS chippet sitter inbyggt i mobilchippet (därför alla smartphones har GPS) och det saknas på WIFI enheten som inte alls kan positionera sig.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Och hur tänkte ni här?

GPS chippet sitter inbyggt i mobilchippet (därför alla smartphones har GPS) och det saknas på WIFI enheten som inte alls kan positionera sig.

Sanningen ligger lite närmare i att om man delar ut wifi från en iphone 4 så får man gpsen från iphonen i ipaden. Den eftersläpar dock så är inte önskvärd att navigera efter.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Och hur tänkte ni här?

Där har du nog fel, har en padda med enbart wifi och den hittar rätt i Google earth, maps etc och markerar där jag befinner mig. Men har aldrig testat att resa med den utan bara kollat när jag varit stationär.

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...