iPad-tråden

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Där har du nog fel, har en padda med enbart wifi och den hittar rätt i Googlemaps etc.

Här ser du en demontering utförd av Ifixit.com Blå fyrkant = GPS chip Gul+orange= GSM modul. Samma prylar som sitter i Iphone 4.

52I3ksierIvrbD3T.medium

Motsvarande kort är på WIFI modellen ersatt av detta som saknar både GSM och GPS moduler utan enbart WIFI. Därför kan WIFI modellen inte positionera sig alls. Enda chansen är om det trådlösa nätverket sänder ut platsinfo.
maqDgIMmDbLD2Pvh.medium

Sanningen ligger lite närmare i att om man delar ut wifi från en iphone 4 så får man gpsen från iphonen i ipaden. Den eftersläpar dock så är inte önskvärd att navigera efter.

Och där finns GPS moduler man kan ansluta via blåtand om man vill det.

Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Här ser du en demontering utförd av Ifixit.com Blå fyrkant = GPS chip Gul+orange= GSM modul. Samma prylar som sitter i Iphone 4.

52I3ksierIvrbD3T.medium

Motsvarande kort är på WIFI modellen ersatt av detta som saknar både GSM och GPS moduler utan enbart WIFI. Därför kan WIFI modellen inte positionera sig alls. Enda chansen är om det trådlösa nätverket sänder ut platsinfo.
maqDgIMmDbLD2Pvh.medium

Och där finns GPS moduler man kan ansluta via blåtand om man vill det.

Att den saknar GPS är givet men den kan positioners sig utan att använda en Iphone eller liknande. Sitter med en gammal AP, tror inte den har en susning om vart den befinner sig.

Edit: de använde sig av http://en.wikipedia.org/wiki/Skyhook_Wireless tidigare men har i senare iOS byggt en egen funktion. Allt handlar nog om datainsamling. Men den är kusligt precis för att inte ha GPS.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Att den saknar GPS är givet men den kan positioners sig utan att använda en Iphone eller liknande. Sitter med en gammal AP, tror inte den har en susning om vart den befinner sig.

Och hur skulle det ske? Min padda klarar ibland rätt stad men inte mer än så, skulle tro att det är routerns externa IP som kan spåras hyggligt rätt. En traceroute på min routers IP ger samma position som google maps i paddan föreslår dvs huvudkontoret för min internetleverantör.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Och hur skulle det ske? Min padda klarar ibland rätt stad men inte mer än så, skulle tro att det är routerns externa IP som kan spåras hyggligt rätt. En traceroute på min routers IP ger samma position som google maps i paddan föreslår dvs huvudkontoret för min internetleverantör.

Gjorde en Edit i förra posten men ja det måste ju vara datainsamling, frågan är vem/vad som loggar vad, Googlebilen spelade visst in alla AP den åkte förbi med positionering exempelvis. Hittar ingen exakt info utan mest spekulationer men allt lite intressant. Kan kanske vara så att vanliga iphone som ansluter till min AP registrerar gpsposition hos Google/Apple det fanns ju listor i telefonen med sådan info som det var lite skriverier om.

En kille som testat lite: http://www.jeremyjohnstone.com/blog/2010-04-08-ipad-geo-location-accuracy.html

Last edited:

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
någon som har koll på om man kan köpa en ipad2 WIFI med 3G utan att binda upp sig på abb ?

Jag har Felia och är intresserad av att köpa en men jag är inte intresserad att binda upp mig på ett abb.

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
någon som har koll på om man kan köpa en ipad2 WIFI med 3G utan att binda upp sig på abb ?

Jag har Felia och är intresserad av att köpa en men jag är inte intresserad att binda upp mig på ett abb.

Köp på Appstore, har handlat grejer både i butik och över nätet! :tummenupp

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Går alldeles utmärkt.
Sen kirrar du bara ett tvillingkort till ditt vanliga abb så är det klart.

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
hur funkar det med ipad och hyrfilm på itunes ?

Jag har en Apple tv2 med jänkarkonto som jag hyr film via men funkar det på samma sätt med ipad ??

Att man har filmen i 24 timmar el kan man köpa film tex ??

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
hur funkar det med ipad och hyrfilm på itunes ?

Jag har en Apple tv2 med jänkarkonto som jag hyr film via men funkar det på samma sätt med ipad ??

Att man har filmen i 24 timmar el kan man köpa film tex ??

Hyr/köpfilm finns i svenska ituneskonto med nu.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Försöker väl igen, men jag vill bli av med min iPad 1 (16gb, 3g, wifi). Köp! Ge bud via PM. :)

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Någon som hunnit prova iOS 5 på iPad 1 ännu?
Blir den snabbare eller sölar det ner lika mycket som när man gick till iOS 4 på sin iPhone 3GS? :va

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Någon som hunnit prova iOS 5 på iPad 1 ännu?
Blir den snabbare eller sölar det ner lika mycket som när man gick till iOS 4 på sin iPhone 3GS? :va

Har tryckt in den men inte hunnit testa så mycket än. Men det lilla jag lekt så kan jag inte säga att den blivit märkbart seg.

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Någon som vet en spelare som stödjer filmer över 720*576 upplösning i ex matroskaformat ?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC