iPad-tråden

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Men jag är lite kluven till apples affärsetik och deras vilja att äga kunden fullt ut. Visst, du får en upplevelse som kund som oftast har mindre bekymmer då appar osv är testade och godkända. Men det ger dig en begränsning av alternativ. Flash i iphone / ipad handlar enbart om pengar. Om flash kommer till deras devicer så tappar de försäljning i sin app-store.

Typ så här? :)

[YOUTUBE-ID]3hqFTx8rLsg[/YOUTUBE-ID]

http://macworld.idg.se/2.1038/1.316910/ipad-utmanare-kor-flash---och-kraschar

Precis när han säger att den har flash (som något positivt) så hänger den sig. Och det är det som är anledningen till att Jobs inte vill ha flash i sina produkter. Nu har även Microsoft ställt sig på Apples sida i den frågan. Flash är ostabilt.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.315714/microsoft-staller-sig-pa-apples-sida-i-flashbraket

speedfreak404

Touring Fantast
Gick med
20 May 2009
Hoj
;)
Har nu fått tag på en iPad och testat för fullt från igår.
Det blev en 32gb wifi och hittlls verkar den väldigt trevlig.

Kan bara ana hur bra detta kan bli med svenska appar som SVT och Tv4 Play och liknande.

Kvaliteten på bilden är fantastisk och tar man i iPhonen efter man hållt på med iPaden så känns den gammal och klumpig.

Att surfa med är paden perfekt för. Laddar snabbt sidor och genom ett dubbel-tap ser man sidan i en bra läsbar storlek.

Finns mycket att säga om den. Om ni är sugna på den och har frågor så kan jag svara..

Jag ser gärna att du skaffar Skype Application till Ipad/Iphone och testar...

Har funderat på att skaffa men en iPhone är lättare att bära med sig ( Dock kostar den cirka 6000 kronor olåst och importerad, jag köper endast olåsta )

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Typ så här? :)

[YOUTUBE-ID]3hqFTx8rLsg[/YOUTUBE-ID]

http://macworld.idg.se/2.1038/1.316910/ipad-utmanare-kor-flash---och-kraschar

Precis när han säger att den har flash (som något positivt) så hänger den sig. Och det är det som är anledningen till att Jobs inte vill ha flash i sina produkter. Nu har även Microsoft ställt sig på Apples sida i den frågan. Flash är ostabilt.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.315714/microsoft-staller-sig-pa-apples-sida-i-flashbraket

Jag är ingen fanatiker åt endera hållet, men med tanke på att MS för sitt krig emot Flash med sitt SilverLight så är det inte konstigt att de petar in en pinne till i brasan. Flash för Android är fortfarande i beta, så där tycker jag att man kan avvakta lite innan man sågar.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag är ingen fanatiker åt endera hållet, men med tanke på att MS för sitt krig emot Flash med sitt SilverLight så är det inte konstigt att de petar in en pinne till i brasan. Flash för Android är fortfarande i beta, så där tycker jag att man kan avvakta lite innan man sågar.

Om du läst Steve Jobs öppna brev om Flash så finns det två stora punkter till varför de inte vill ha Flash i sina prylar.

Ett är att Adobe fortfarande, efter sådär en tolv år, inte lyckats göra en stabil Flashversion till Mac—normalt sett drar en Flashfilm på t.ex. Youtube mellan 80 och 120% CPU med hårdvaruacceleration. Samma film i full HD med HTML5 drar inte över 50% och generellt neråt 20% CPU.

Två är batteritid. Flash är så enormt energiineffektivt att det är skrämmande. iPad hade aldrig klarat ~10 timmars batteritid om den hade kört Flash. Fusion Garages JooJoo—som kör Flash—är ett ganska bra exempel på hur dåligt det funkar. Och med Adobes nuvarande tempo är Flash stendött när de släpper en skarp version till Android.

Apple, Microsoft och nu även Opera ställer sig på "motståndarsidan". Jag tror personligen inte att Flash har lång tid kvar att leva.

http://www.techradar.com/news/internet/opera-joins-in-jobs-v-flash-argument-687597

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj

Fast flash har ju hängt med ett tag i olika versioner och Jobs kritik är att det är för ostabilt för det Apple vill leverera. Jag tror det har med vad man värdesätter mest. Jag är tacksam för att det finns någon som Jobs inom branschen för oss som värdesätter stabilitet högre än fri tillgång på allt, även det man inte har glädje/nytta av samt det som är direkt skadligt. Apple tullar inte en mm på den punkten vilket är grymt.

Jag är inte speciellt intresserad av hårdvaran i sig. Den ska bara fungera till det jag vill använda den till. Surf, Mail, Jobb, Musik och film, mm.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Det är märkligt hur accepterat det är att mjukvara inte är klar när den släpps. Få andra branscher åtnjuter samma låga kvalitetskrav som mjukvara. Idag ses det t o m som status att köra betor, vilket verkligen visar vilken bakvänd värld det är.

Bra att Apple sätter fingret på denna farsot. Förhoppningsvis leder det till att fler ställer krav på mjukvara som levererar redan från början.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag är inte speciellt intresserad av hårdvaran i sig. Den ska bara fungera till det jag vill använda den till. Surf, Mail, Jobb, Musik och film, mm.

Skulle det då inte vara bra om den klarade att köra både Musik och Surf samtidigt?

Utan ostabila tredjepartshack?

Valfri Laptop gör det, valfri Macbook gör det, valfri netbook gör också det.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Den gör ju det, så vad var din fråga?

Jaha, kan den nu köra spotify och surf samtidigt?
Vad bra, det kunde den inte tidigare, och det är ju lite av ett minimumkrav inom datorvärlden nuförtiden.

Snart kommer du väl att säga att man kan ha i gång MSN samtidigt också?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jaha, kan den nu köra spotify och surf samtidigt?
Vad bra, det kunde den inte tidigare, och det är ju lite av ett minimumkrav inom datorvärlden nuförtiden.

Snart kommer du väl att säga att man kan ha i gång MSN samtidigt också?

Spotify skrev du inte, du skrev:

Skulle det då inte vara bra om den klarade att köra både Musik och Surf samtidigt?

iPoden funkar utmärkt att köra i bakgrunden medan man använder andra applikationer.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Spotify skrev du inte, du skrev:

iPoden funkar utmärkt att köra i bakgrunden medan man använder andra applikationer.

Ja förlåt, om man köper musiken dyrt i iTunes så kan man lyssna på musik samtidigt som man surfar :hihi

Dom sålde ut äldre EeePC för 1995:- här i stan nyss, den kunde köra spotify, MSN och surfa samtidigt...

Och man behöver inte köpa alla program i Eee-store.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Ja förlåt, om man köper musiken dyrt i iTunes så kan man lyssna på musik samtidigt som man surfar :hihi

Dom sålde ut äldre EeePC för 1995:- här i stan nyss, den kunde köra spotify, MSN och surfa samtidigt...

Jag har aldrig behövt köra spotify samtidigt som jag surfar och det fungerar inte speciellt bra på någon av de pjäser som finns på marknaden trots att de stödjer det teoretiskt. 3G nätet är för slött så det laggar bara och det orkar jag inte med. Jag har nästan 9.000 låtar i Itunes på datorn så jag behöver inte köpa något för att kunna spela det.

Men det är ju så som du säger att vissa verkligen vill kunna allt detta. Men då tullas det på stabiliteten. Alla Androidtelefoner och Nokiaditon jag sett och klämt på har gett ett ogediget intryck och har inte alls varit lika stabila.
Då är det väl bra att det finns två olika affärsideer så att både ni som värdesätter att ha tillgång till allt gratis och vi som värdesätter stabilitet och funktion mest får det vi vill ha?

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
iPad/iPad 3G

GuW skrev:
iTunes behövs bara för att föra över musiken till iPod-appen.
Det är inga problem att spela oskyddad musik på den.
Du måste alltså inte köpa din musik på iTunes för att lyssna på musik med iPod.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein

Köpa musik dyrt i iTunes? Jag har rippat mina legalt köpta CD-skivor till iTunes utan problem och åtnjuter dessa i min iPod utan reklamavbrott. 432 album för att vara exakt.

Eller menar du att gratis-Spotify kan konkurrera med en CD rippad till WAV? :D

• Gilla
Reaktioner: Teo

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Köpa musik dyrt i iTunes? Jag har rippat mina legalt köpta CD-skivor till iTunes utan problem och åtnjuter dessa i min iPod utan reklamavbrott. 432 album för att vara exakt.

Eller menar du att gratis-Spotify kan konkurrera med en CD rippad till WAV? :D

Och gratis-Spotify är ju kul. "Hej det är Basshunter, lyssna på min nya skiva den e jettehefti"...

:rolleyes:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

När OS4 kommer kan du köra Spotify samtidigt som du surfar. Så, när iPad släpps i Sverige finns multitasking både till iPad och iPhone. Å andra sidan, vilken musik är dyr i iTunes? Den enda som är billigare är egentligen den som är gratis eller på rea. Jag vet att du förespråkar öppna källkoder och allt sånt men musik kostar och måste få kosta. Men det är en helt annan diskussion.

Min klasskompis köpte en EeePC i januari. Det batteriet är kass nu (räcker ~30 min) och han får inget nytt på garantin för "det ska vara så". Tangenter lossnar, musen laggar, chassiet glappar och den är enormt långsam när det kommer till—just det—multitasking. Mer än två websidor samtidigt och den blir som min gamla 233MMX med WinXP. 1995:- känns alldeles för mycket för det skräpet—han betalade ännu mer.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det handlar inte om huruvida musikkvaliten är bra i gratisspotify (fast på jobbet kör vi betalvarianten för att slippa reklam) eller huruvida musik är dyrt i iTunes.

Det handlar om att man inte har något val, att någon någonstans långt borta sitter och bestämmer vad du ska få och inte få göra med din hårdvara som du har betalt dyrt för.
Någon bestämmer också att fyrkantiga ikoner med rundade hörn är viktigare än funktionalitet.
Det handlar inte om huruvida en EeePc har sämre batterier än en fyra gånger så dyr platta från apple (enligt dom prisuppgifter jag har sett på iPaden)

Resten av världen får liksom jobba runt dom beslut som har tagits av denne någon, Resten av världen tvingas att tillverka appar, som denne någon sedan har all rätt att neka/tillåta spridningen av, för att få till funktionalitet som redan finns på normala datorer.

Och det hyllas som en bra produkt?

Sen kan man ju alltid köpa till en http://clamcase.com/ och få en jättekass netbook till ungefär samma pris som dom minsta macbooksen, dvs dubbelt mot en PC laptop, eller fyra gånger så mycket som en netbook...

Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
iPad/iPad 3G

:va
Jag tar hellre något som funkar asbra men inte går att pilla på så mycket än något man kan pilla på asmycket men inte funkar så bra.

Och du behöver faktiskt inte köpa produkter från Apple om du inte tycker om dem :krama

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det handlar om att man inte har något val, att någon någonstans långt borta sitter och bestämmer vad du ska få och inte få göra med din hårdvara som du har betalt dyrt för.

Och det hyllas som en bra produkt?

Du har massor med val—185 000 stycken faktiskt. Jag förstår att du känner dig inlåst men det är rätt mycket skitsnack att man inte får göra vad man vill med sin hårdvara. Faktum är att en rätt stor majoritet av användarna skiter rätt stort i sin hårdvara, det är mjukvaran man använder. Om du inte gillar upplägget i iPhone OS så köper du nåt annat, så enkelt är det. Vad finns det för anledning att vara så enormt negativ mot en produkt som användarna hyllar?

Bara för att du är låst i ett OS betyder väl inte att det är en dålig produkt? Eller anser du att Nintendo Wii är en dålig produkt också? Eller PS3? Visst är det helt sanslöst dåligt att de bestämmer över sina utvecklare och vad de får utveckla och släppa till sina spelkonsoller, fy fan.

Om Apple kan ge mig en produkt som funkar utan problem, är snabb som attan och har en faktiskt batteritid på 10 timmar skulle jag vara ganska nöjd, skulle inte du det? Eller du tar hellre den där JooJoo:n som väger dubbelt så mycket, har ett urdåligt OS och en batteritid på 2,5 timmar bara för den tillåter Flash?

Resten av världen tvingas att tillverka appar, som denne någon sedan har all rätt att neka/tillåta spridningen av, för att få till funktionalitet som redan finns på normala datorer.

Resten av världen tvingas inte till någonting. Om resten av världen vägrat tillverkat appar skulle produkterna—och företaget—dö. Kanske säger det nåt om att världen utanför Umeå faktiskt gillar upplägget?

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...