iPad-tråden

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Jag har nu läst igenom hela tråden utan att hitta ett enda vettigt argument för en Ipad jämfört med en liten laptop eller Mac.
Är det samma med Apple som med Bmw? Man måste ha en därför att.. eehh, dom är.. bättre?!

Kul för dig, då sparar du ju dom pengarna och kan köpa något annat kul :tummenupp:tummenupp

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
Jag funderar på att köpa en Ipad redan nu, den blir ju då engelsk!

Samt om man kittar lite nödvändiga saker, såsom iaf 3G och Ipad-dock så kostar det ju 900-1000 dollar för prylen. Hubba!

Ska man vänta tills den kommer på svenska?

om du köper en IPad nu så stämmer det att den e "engelsk" .. Men.. När Ipad är släppt i sverige gör du en återställning i ditt svenska Itunes o vips så har du en "svensk" Ipad..

Jag ska definitift ha en.. Men väntar till jag åker till staterna..

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Vad är det som pajjat då?

Tänkte liksom, måste man ha svenskt? Torde inte vara så.

Ingen annan som köpt en Ipad som kan berätta vad allt gick på inkl tull osv...

Alltså, svensk eller engelsk kvittar när det gäller själva språket, när svenska blir tillgängligt så blir det det för alla enheter oavsett var du köpt den... så var det i alla fall för iPhone t.ex.

Däremot så var iPhone inte levererad med world wide garanti... är det fortfarande inte utan en europeisk har garanti i europa medans en amerikansk har garanti i amerika.
Vad som kan gå sönder är ju svårt att säga, det finns ju inga rörliga delar annat än de få knapparna man kan trycka på. Men samtidigt är det en så pass ny produkt så man vet ju inte riktigt vad som kan vara av sämre kvalité heller.

Själv kommer jag att skaffa en så småningom, men jag har inte bråttom utan tar det när datorn där hemma pajjat och vi behöver en ny surfdator... vem vet, då kanske iPad finns med videochat. :)

Personligen ser jag mer fram emot nya iPhone som "skall" komma i sommar. :)

Jag har nu läst igenom hela tråden utan att hitta ett enda vettigt argument för en Ipad jämfört med en liten laptop eller Mac.
Är det samma med Apple som med Bmw? Man måste ha en därför att.. eehh, dom är.. bättre?!

Många teknikskribenter sa samma sak... men har ändrat sig när de väl fått tag på en och fått använda den ett tag... då har de "insett" sitt behov av en iPad.

Inget jag säger drabbar alla utan snarare vad som hänt många belackare.

Last edited:

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Ja, det är den där prylgrejen jag känner att den är bra för. Ser lätt mig själv sitta och fippla med den och "kolla sporthoj" med autorefresh typ vid TV-bordet istället för att behöva ha en laptop på bordet eller pillra med mobilen för den delen.

Hur påverkas du av att den är på engelska?

Språket bekommer inte mig nämnvärt då de flesta OS jag använder är av någon anledning på engelska. Men som andra har sagt så kommer det "garanterat" ett svenskt OS som går att ladda in snart. Men jag är lite kluven till apples affärsetik och deras vilja att äga kunden fullt ut. Visst, du får en upplevelse som kund som oftast har mindre bekymmer då appar osv är testade och godkända. Men det ger dig en begränsning av alternativ. Flash i iphone / ipad handlar enbart om pengar. Om flash kommer till deras devicer så tappar de försäljning i sin app-store.
Jag blev lite sugen på denna bara därför;
http://wepad.mobi/en

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Språket bekommer inte mig nämnvärt då de flesta OS jag använder är av någon anledning på engelska. Men som andra har sagt så kommer det "garanterat" ett svenskt OS som går att ladda in snart. Men jag är lite kluven till apples affärsetik och deras vilja att äga kunden fullt ut. Visst, du får en upplevelse som kund som oftast har mindre bekymmer då appar osv är testade och godkända. Men det ger dig en begränsning av alternativ. Flash i iphone / ipad handlar enbart om pengar. Om flash kommer till deras devicer så tappar de försäljning i sin app-store.
Jag blev lite sugen på denna bara därför;
http://wepad.mobi/en
Den där var ju cool! Kanske ska vänta på att den börjar tillverkas istället! Har ju allt som Ipad inte har som folk klagat på.

Fördel Ipad är att det är som Iphone. Allt som finns fungerar väldigt väl. På Android finns allt, men fungerar inte alltid som bra eller saknar simpelheten och "överblicken över funktioner".

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Den där var ju cool! Kanske ska vänta på att den börjar tillverkas istället! Har ju allt som Ipad inte har som folk klagat på.

Fördel Ipad är att det är som Iphone. Allt som finns fungerar väldigt väl. På Android finns allt, men fungerar inte alltid som bra eller saknar simpelheten och "överblicken över funktioner".

Det är ju det som är grejen med iPhone/iPod/iPad... det funkar. Visst finns det funktioner man saknar men med tiden inte så värst mycket.
Sen just flash kommer jag aldrig sakna, det är ett jäkla otyg och något jag önskar aldrig togs fram.

Som exempel så har jag ett par iPhonehatare på jobbet... som under tiden jag haft min iPhone bytt sina HTC-lurar 2ggr just för att den de hade inte stöds av den nya versionen mjukvara.
Nu kommer jag byta till nya iPhone som kommer i sommar, men den gamla 3G jag har skulle säkerligen klara sig ett bra tag till men jag känner att efter 2år är jag värd att byta upp mig... det är trots allt rekord med råge på hur länge jag haft en och samma lur.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Det är ju det som är grejen med iPhone/iPod/iPad... det funkar. Visst finns det funktioner man saknar men med tiden inte så värst mycket.
Sen just flash kommer jag aldrig sakna, det är ett jäkla otyg och något jag önskar aldrig togs fram.

Som exempel så har jag ett par iPhonehatare på jobbet... som under tiden jag haft min iPhone bytt sina HTC-lurar 2ggr just för att den de hade inte stöds av den nya versionen mjukvara.
Nu kommer jag byta till nya iPhone som kommer i sommar, men den gamla 3G jag har skulle säkerligen klara sig ett bra tag till men jag känner att efter 2år är jag värd att byta upp mig... det är trots allt rekord med råge på hur länge jag haft en och samma lur.
Japp, jag har själv en HTC Desire samt en Iphone. Jag använder båda lika flitigt. Ena jobb, ena privat (HTC). Iphones funktioner i sig är bättre, även fast HTC har samma liksom. Liknande tror jag ändå Iphone är mot nya konkurrenter, speciellt paddar med Android. Android kommer alltid dras med samma problem, lite likt Linux allti gjort mot Windows. Det är mest "hatare" av större företag (såsom Microsoft och Apple) som gör att Linux och andra OS har en budget för sin utveckling.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Om man ändå köper Ipad, då behövs väl inte 3G? Jag menar, då behöver jag ju ett abbonemang eller iaf kontantkort... Jag kommer bara använda denna typ hemma.

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Om man ändå köper Ipad, då behövs väl inte 3G? Jag menar, då behöver jag ju ett abbonemang eller iaf kontantkort... Jag kommer bara använda denna typ hemma.

Jag har tänkt att beställa ett extrakort till mitt nuvarande abbonemang och köra i iPaden, om det kommer funka vet jag inte... Men ska du bara ha den hemma så funkar det ju bra med wifi:n, och tar du med den på ex resor så finns det ju ofta wifi på hotell bla..

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Inser att jag sitter på bärbara just nu och det funkar ju inte direkt illa. Känns surt o pynta 8000-9000 kr inkl tull för en pryl som som sagt har lite beklämmande probelm att försvara sig som "en nödvändig pryl".

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Inser att jag sitter på bärbara just nu och det funkar ju inte direkt illa. Känns surt o pynta 8000-9000 kr inkl tull för en pryl som som sagt har lite beklämmande probelm att försvara sig som "en nödvändig pryl".

Hehe, skulle alla prylar i ens hem vara "nödvändiga" så skulle man inte ha många grejer :tummenupp:tummenupp

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Kruxet med en iPad utan 3G är ju att det inte går att bara lägga till det senare.
Jag t.ex. åker ut till en stuga på landet ibland och jag ser hur jag gärna skulle vilja ha internet i en iPad där... eller när man åker iväg nånstans och hotellet tar betalt för WiFi, ja då brukar jag köra tethering på mobilen till datorn.

Och det skiljer trots allt "bara" $130.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Fast du måste ju ha ett extra simkort, eller ta kortet från din vanliga mobil. Då förlorar du ringfunktioner och ingen kan nå dig.

Kan man inte surfa på Ipaden via en annan mobil? Iphone, eller Android?

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
och hotellet tar betalt för WiFi,

Usch va snålt, det ska vara gratis !!

Fast du måste ju ha ett extra simkort, eller ta kortet från din vanliga mobil. Då förlorar du ringfunktioner och ingen kan nå dig.

Men jag har abbonemang som tillåter dubbla kort så jag tror det kommer funka faktiskt, återstår att se dock. Tror tyvärr inte du kan köra iPaden via iPhonen, såvida du inte har appen "Mywi" :tummenupp:tummenupp

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Du skaffar antingen ett extrakort till iPaden och du förlorar inga funktioner på din vanliga telefon.
Eller så skaffar du ett mobilt bredbandsabb... finns många varianter där du antingen betalar per månad eller per period du tänker använda det.

Hur du än vrider och vänder på det så kommer iPad med 3G i alla fall ha möjligheten att surfa utan Wifi medans den utan 3G inte har det.

Och nej, som det verkar så kommer du inte kunna använda din iPhone eller annan telefon för att ge iPad tillgång till internet.

Usch va snålt, det ska vara gratis !!

Det är många hotell man får betala för internet på.

Men jag har abbonemang som tillåter dubbla kort så jag tror det kommer funka faktiskt, återstår att se dock. Tror tyvärr inte du kan köra iPaden via iPhonen, såvida du inte har appen "Mywi" :tummenupp:tummenupp

Tänk då också på att det operatör du har måste kunna erbjuda tvillingkortet i form av microsim... jag misstänker att det kan bli vissa problem där men det är bara gissningar.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
iPad/iPad 3G

Swedie skrev:
Jag hittade en app till min gamla Nokia N95 som gör om den till accespunkt. Ska testas vid tillfälle :yoparty

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Tänk då också på att det operatör du har måste kunna erbjuda tvillingkortet i form av microsim... jag misstänker att det kan bli vissa problem där men det är bara gissningar.

Fast MicroSIM är ju inga problem att klippa till själv. Och det finns väl en stor chans att fler operatörer kommer erbjuda det eftersom det verkar som iPhone 4G kommer med MicroSIM också.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Fast MicroSIM är ju inga problem att klippa till själv. Och det finns väl en stor chans att fler operatörer kommer erbjuda det eftersom det verkar som iPhone 4G kommer med MicroSIM också.

Visst är det så... jag säger bara att jag kan tänka mig att det kan bli vissa problem. Men problem är ju till för att lösas. :)

Sen måste ju även nämnas att bara för att man köper en iPad 3G så måste man ju inte ha ett abbonnemang till den... det kan man komplettera med senare.

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
R1
Har nu fått tag på en iPad och testat för fullt från igår.
Det blev en 32gb wifi och hittlls verkar den väldigt trevlig.

Kan bara ana hur bra detta kan bli med svenska appar som SVT och Tv4 Play och liknande.

Kvaliteten på bilden är fantastisk och tar man i iPhonen efter man hållt på med iPaden så känns den gammal och klumpig.

Att surfa med är paden perfekt för. Laddar snabbt sidor och genom ett dubbel-tap ser man sidan i en bra läsbar storlek.

Finns mycket att säga om den. Om ni är sugna på den och har frågor så kan jag svara..

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA