iPad-tråden

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Youtube började migrera innan paden var känd .

Jag vet inte om man kan kalla det migrering, de hade redan sina filmer kodade så att de stöds av HTML5 så det enda de gjort är att tillåta dem att spelas upp via HTML5-kapabla browsers i stället för en flash-player.

Så övergången till HTML5 kan vara både enkel och snabb.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Wow vilken vettig tråd...

Saker som är presenterat när de visade upp iPad:
*Den stöder inte flash.
*Den har inget tangentbord.
*Den kör iPhoneOS.

Sen sitter folk och gnäller i trådar om att man kan lika gärna använda en laptop, att det inte går lika bra att skriva på den och att den inte stöder flash. :död

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Re: iPad

xibalba skrev:
DS & PSP är väl 5-10 år gamla , dessutom tvspel så den jämförelsen tycker jag haltar.
Det tycker jag också med föreslagen prisnivån här i tråden på 2000:- för en iPad.
Det är runt det priset man hittar Sony PSP.
V.S.V

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
Jag är en macnörd med allt vad det innebär och köper gladeligen
allt apple spottar ur sig....men detta..:va

Har macbook, imac, iphone och några ipodar..så vad ska
jag med en ipad? Vem är målgrupp? Fattar inget.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Har macbook, imac, iphone och några ipodar..så vad ska
jag med en ipad? Vem är målgrupp? Fattar inget.

Målgruppen är de som inte behöver en hel datorn för att göra det de gör mest. Vilket är större delen av befolkningen, dock inte vi som kallar oss nördar och måste ha full koll på allt som vårt OS gör. Testa en, det är enda sättet att veta om du är målgrupp eller inte.

OS 4 presenterades igår och med det kommer multitasking, ny docka, möjlighet att ändra bakgrundsbild, möjlighet att använda bluetoothtangentbord även till iPhone och iPod Touch samt en bunt företagstjänster.

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
Målgruppen är de som inte behöver en hel datorn för att göra det de gör mest. Vilket är större delen av befolkningen, dock inte vi som kallar oss nördar och måste ha full koll på allt som vårt OS gör. Testa en, det är enda sättet att veta om du är målgrupp eller inte.

Det är precis det som gör det till en bra ersättare till min sambos laptop, det räcker med 1 ordentlig dator och så en trevlig surfplatta.

Vi har båda gått från PC till Mac och jag personligen avskyr windows (nu har jag inte provat W7 men alla andra versioner är jävligt irriterande) och jag, och uppenbart många med mig, betalar gärna ett premium för något som funkar så bra som en mac.

speedfreak404

Touring Fantast
Gick med
20 May 2009
Hoj
;)
en sak till som jag är besviken på med iPad och iPhone

Du kan inte direkt överföra WMV, AVI, MKV format direkt in i iPad eller iPhone utan du måste konvertera dem.. vilket tar mycket lång tid och jag har inte ens lyckats hitta ett program där jag kan välja en lista och sedan överföra utan jag måste göra det en och en !...

Det är precis det som gör det till en bra ersättare till min sambos laptop, det räcker med 1 ordentlig dator och så en trevlig surfplatta.

Vi har båda gått från PC till Mac och jag personligen avskyr windows (nu har jag inte provat W7 men alla andra versioner är jävligt irriterande) och jag, och uppenbart många med mig, betalar gärna ett premium för något som funkar så bra som en mac.

W7 fungerar faktiskt väldigt bra... snabb start och mycket snabb avstängning.. Även väldigt smidigt för det kommer inte upp popups som frågar om du vill ge saker administratörs rättigheter hela tiden !.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
en sak till som jag är besviken på med iPad och iPhone

Du kan inte direkt överföra WMV, AVI, MKV format direkt in i iPad eller iPhone utan du måste konvertera dem.. vilket tar mycket lång tid och jag har inte ens lyckats hitta ett program där jag kan välja en lista och sedan överföra utan jag måste göra det en och en !...

W7 fungerar faktiskt väldigt bra... snabb start och mycket snabb avstängning.. Även väldigt smidigt för det kommer inte upp popups som frågar om du vill ge saker administratörs rättigheter hela tiden !.

Om du kör med Mac så kan du skapa en arbetslista i Visualhub samt Handbrake för att konvertera och föra in det i iTunes... no problemo.
Sen ligger det inte i Apple´s intresse att göra det lätt för de som piratkopierar filmer... tänk på att Steve Jobs är den enskilt störste ägaren i Disney.
Om Apple får välja så skall du köpa/hyra dina filmer i iTunes.
Och ja, jag vet att det inte funkar i Sverige... jag har samma problem med det som de flesta andra och piratkopierar så länge det inte finns några andra bra alternativ.

Vad gäller W7 så kan jag bara hålla med, det är riktigt bra nu. Men för mig är OSX fortfarande bra mycket lättare att ha på hemmaburken.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Last edited:

speedfreak404

Touring Fantast
Gick med
20 May 2009
Hoj
;)
Om du kör med Mac så kan du skapa en arbetslista i Visualhub samt Handbrake för att konvertera och föra in det i iTunes... no problemo.
Sen ligger det inte i Apple´s intresse att göra det lätt för de som piratkopierar filmer... tänk på att Steve Jobs är den enskilt störste ägaren i Disney.
Om Apple får välja så skall du köpa/hyra dina filmer i iTunes.
Och ja, jag vet att det inte funkar i Sverige... jag har samma problem med det som de flesta andra och piratkopierar så länge det inte finns några andra bra alternativ.

Vad gäller W7 så kan jag bara hålla med, det är riktigt bra nu. Men för mig är OSX fortfarande bra mycket lättare att ha på hemmaburken.

Jo jag förstår det med piratkopieringen.. Problemet är ju att jag till största del har köpt filmerna som jag laddat ner men sedan gått helt över på dator och därav ÄGER dem, men om det ens fungerade att kolla via iPad ( apple ) så måste man köpa dem igen..

Känns meningslöst..

Så för mig blir det nog en 16 gig som jag kan överföra en enstaka film då och då när jag är ute på semester... som det ser ut nu..

Dessutom majoriteten av mina filmer är Blue-Ray och iPad skärmen är 1027 x 768 res och mina filmer ligger på 10 Gigabyte 1080 x 1920 så skulle bara få plats med 4st av mina filmer på en 64 gigare :)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jo jag förstår det med piratkopieringen.. Problemet är ju att jag till största del har köpt filmerna som jag laddat ner men sedan gått helt över på dator och därav ÄGER dem, men om det ens fungerade att kolla via iPad ( apple ) så måste man köpa dem igen..

Känns meningslöst..

Så för mig blir det nog en 16 gig som jag kan överföra en enstaka film då och då när jag är ute på semester... som det ser ut nu..

Dessutom majoriteten av mina filmer är Blue-Ray och iPad skärmen är 1027 x 768 res och mina filmer ligger på 10 Gigabyte 1080 x 1920 så skulle bara få plats med 4st av mina filmer på en 64 gigare :)

Tycker argumenten haltar lite... ;)
Du äger aldrig en piratkopia, du kan äga filmerna du har köpt men inte den du laddat ned olagligt... men om du har filmerna på DVD kan du enkelt med t.ex. VisualHub eller dylikt föra in dem i iTunes och då synca över de till iPad/iPhone (gör så själv).
Har du de på BD så blir det lite svårare, då måste du ha en extern BD-läsare och fixat till det i OSX vilket inte är helt enkelt... om du nu inte har Windows... då blir det lättare.

Summa kardemumma, Apple vill att du skall konsumera dina filmer och musik via iTunes. Sen får man tycka vad man vill om det men det är vad de vill... själv hittar jag vägar runt det.

speedfreak404

Touring Fantast
Gick med
20 May 2009
Hoj
;)
Tycker argumenten haltar lite... ;)
Du äger aldrig en piratkopia, du kan äga filmerna du har köpt men inte den du laddat ned olagligt... men om du har filmerna på DVD kan du enkelt med t.ex. VisualHub eller dylikt föra in dem i iTunes och då synca över de till iPad/iPhone (gör så själv).
Har du de på BD så blir det lite svårare, då måste du ha en extern BD-läsare och fixat till det i OSX vilket inte är helt enkelt... om du nu inte har Windows... då blir det lättare.

Summa kardemumma, Apple vill att du skall konsumera dina filmer och musik via iTunes. Sen får man tycka vad man vill om det men det är vad de vill... själv hittar jag vägar runt det.

Nja men.. Om jag har låt oss säga Band Of Brothers.. som jag har på DVD i en box.. och sen laddar jag ner den via internet ?? Då har jag väll den lagligt eftersom jag äger filmerna ??

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Nja men.. Om jag har låt oss säga Band Of Brothers.. som jag har på DVD i en box.. och sen laddar jag ner den via internet ?? Då har jag väll den lagligt eftersom jag äger filmerna ??

Nej, du får inte ladda hem den från internet. Du får göra en egen kopia ifall du inte kringgår något kopieringsskydd.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Ja då är det Sveriges lag's fel och inte mitt om jag faktiskt redan äger dem..

Nevermind...

Enligt Sveriges lagar så får du i alla fall göra en kopia av skivan... inte många andra länder du får det i.

Men låt nu inte det här bli en fråga om piratkopiering hit o dit, det finns det tillräckligt med diskussioner kring.
Grejen är den att får du in filmerna i iTunes så kan du få in de i iPhone/iPad också.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Fan kommer de skita i att släppa alla gamla äventyrsspel till ajfan nu när iPod kommit? Sam&Max finns till iPad bara, inte orginalspelet men jallafall :(

Kommer inte Monkey Island 2 till ajfan blir jag tokig.

speedfreak404

Touring Fantast
Gick med
20 May 2009
Hoj
;)
Enligt Sveriges lagar så får du i alla fall göra en kopia av skivan... inte många andra länder du får det i.

Men låt nu inte det här bli en fråga om piratkopiering hit o dit, det finns det tillräckligt med diskussioner kring.
Grejen är den att får du in filmerna i iTunes så kan du få in de i iPhone/iPad också.

Nej har inget intresse av att utveckla frågan till det heller.. Tråden skapades i syftet att veta om det är fler som har intresse för iPad.. Piratkopiering är en individuell fråga då det handlar om lagen och var och en är skyldig att ta ansvar för sig själv.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA