Det handlar om att man inte har något val, att någon någonstans långt borta sitter och bestämmer vad du ska få och inte få göra med din hårdvara som du har betalt dyrt för.
Någon bestämmer också att fyrkantiga ikoner med rundade hörn är viktigare än funktionalitet.
Det handlar inte om huruvida en EeePc har sämre batterier än en fyra gånger så dyr platta från apple (enligt dom prisuppgifter jag har sett på iPaden)
Resten av världen får liksom jobba runt dom beslut som har tagits av denne någon, Resten av världen tvingas att tillverka appar, som denne någon sedan har all rätt att neka/tillåta spridningen av, för att få till funktionalitet som redan finns på normala datorer.
Och det hyllas som en bra produkt?
Inte visste jag att du var en sådan rebell? Hur är det med alla andra produkter? Använder du din bil, tv, snöslunga, mm som respektive stora onda imperium tillverkat enligt deras rekomendationer?
Säg så här: Om stereon i alla bilar på marknaden drog mer ström än vad bilens generator orkade leverera, vilket som du vet leder till att med stereon på så kommer bilen efter ett tag ge upp. Och ett av företagen, låt säga Fiat bestämmer sig för att leverera bilar där man inte kan ha stereon igång medan man kör tills dess man lyckats skapa en generator som klarar både stereo, blinkers och ärsvärme på under gång. Skulle du då känna dig krenkt för att de säger åt dig vad du får och inte får göra?
Och det handlar visst om batteritid, och om prestanda, stabilitet och kvalitet....
Vad är funktionalitet? att kunna öppna ett program och göra det man har köpt datorn för att göra eller att kunna gå in i dos och strula runt bland filerna?
Apple har inte bestämt att alla måste göra Appar, de har lagt fram ett födelaktigt system för utvecklare så att de väljer att göra Appar.
Sen kan man ju alltid köpa till en http://clamcase.com/ och få en jättekass netbook till ungefär samma pris som dom minsta macbooksen, dvs dubbelt mot en PC laptop, eller fyra gånger så mycket som en netbook...
Du har en ganska skev bild i den frågan. Det är inte Macen som är dyr..
Min 5 år gamla häck är fortfarande med i matchen i jämförelse med PC-laptops som säljs i dag och är gamla och sladdriga efter ett halvår. Vi köpte ny MacPro till studion i höstas efter att ha jobbat med den gamla i över 10 problemfria år!
En tv kostar 10 lök, dem kollar man kulturnyheterna på, ett sourownsowndsystem kostar 10 lök, det impar man på brudar från Jakobsberg med, Min Mac hade listpris på 23 lök, den har jag över 9.000 låtar i, upp år 100, filmer, hundratals episoder av div serier, samtliga bilder, Final cut Pro, Logic, Pro, Photoshop, mm, jag surfar och gör allt möjligt med den. När jag pendlade mellan fastlandet och Visby kunde jag använda den både i väntan på båten (ca 45 min) och under resan (ca 3 tim 45 min) pga batteritiden. Den krånglar aldrig och det är aldrig en massa andra program igång än de jag startat själv.
Att ha tillgång till en sådan pryl som gör allt det är värt betydligt mer än 25 lök över en 5-årsperiod enligt mig.
Det är de andra datorerna som är billiga vilket helt klart märks. Och det är inget fel i det. Jag tycker det är grymt att man kan köpa en laptop för 3 lök om man är student eller har stam ekonomi på något annat sätt.
Du hatar verkligen Apple sjukt mycket. Då är det väl tur att du får sitta och knäppa på en Linuxbestyckad PC. alla glada och nöjda.
Last edited: