iPad-tråden

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det handlar om att man inte har något val, att någon någonstans långt borta sitter och bestämmer vad du ska få och inte få göra med din hårdvara som du har betalt dyrt för.

Någon bestämmer också att fyrkantiga ikoner med rundade hörn är viktigare än funktionalitet.
Det handlar inte om huruvida en EeePc har sämre batterier än en fyra gånger så dyr platta från apple (enligt dom prisuppgifter jag har sett på iPaden)
Resten av världen får liksom jobba runt dom beslut som har tagits av denne någon, Resten av världen tvingas att tillverka appar, som denne någon sedan har all rätt att neka/tillåta spridningen av, för att få till funktionalitet som redan finns på normala datorer.

Och det hyllas som en bra produkt?

kobal_braveheart460.jpg

Inte visste jag att du var en sådan rebell? Hur är det med alla andra produkter? Använder du din bil, tv, snöslunga, mm som respektive stora onda imperium tillverkat enligt deras rekomendationer?

Säg så här: Om stereon i alla bilar på marknaden drog mer ström än vad bilens generator orkade leverera, vilket som du vet leder till att med stereon på så kommer bilen efter ett tag ge upp. Och ett av företagen, låt säga Fiat bestämmer sig för att leverera bilar där man inte kan ha stereon igång medan man kör tills dess man lyckats skapa en generator som klarar både stereo, blinkers och ärsvärme på under gång. Skulle du då känna dig krenkt för att de säger åt dig vad du får och inte får göra?

Och det handlar visst om batteritid, och om prestanda, stabilitet och kvalitet....

Vad är funktionalitet? att kunna öppna ett program och göra det man har köpt datorn för att göra eller att kunna gå in i dos och strula runt bland filerna?
Apple har inte bestämt att alla måste göra Appar, de har lagt fram ett födelaktigt system för utvecklare så att de väljer att göra Appar.

Sen kan man ju alltid köpa till en http://clamcase.com/ och få en jättekass netbook till ungefär samma pris som dom minsta macbooksen, dvs dubbelt mot en PC laptop, eller fyra gånger så mycket som en netbook...

Du har en ganska skev bild i den frågan. Det är inte Macen som är dyr..

Min 5 år gamla häck är fortfarande med i matchen i jämförelse med PC-laptops som säljs i dag och är gamla och sladdriga efter ett halvår. Vi köpte ny MacPro till studion i höstas efter att ha jobbat med den gamla i över 10 problemfria år!

En tv kostar 10 lök, dem kollar man kulturnyheterna på, ett sourownsowndsystem kostar 10 lök, det impar man på brudar från Jakobsberg med, Min Mac hade listpris på 23 lök, den har jag över 9.000 låtar i, upp år 100, filmer, hundratals episoder av div serier, samtliga bilder, Final cut Pro, Logic, Pro, Photoshop, mm, jag surfar och gör allt möjligt med den. När jag pendlade mellan fastlandet och Visby kunde jag använda den både i väntan på båten (ca 45 min) och under resan (ca 3 tim 45 min) pga batteritiden. Den krånglar aldrig och det är aldrig en massa andra program igång än de jag startat själv.
Att ha tillgång till en sådan pryl som gör allt det är värt betydligt mer än 25 lök över en 5-årsperiod enligt mig.

Det är de andra datorerna som är billiga vilket helt klart märks. Och det är inget fel i det. Jag tycker det är grymt att man kan köpa en laptop för 3 lök om man är student eller har stam ekonomi på något annat sätt.

Du hatar verkligen Apple sjukt mycket. Då är det väl tur att du får sitta och knäppa på en Linuxbestyckad PC. alla glada och nöjda.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det handlar inte om huruvida musikkvaliten är bra i gratisspotify (fast på jobbet kör vi betalvarianten för att slippa reklam) eller huruvida musik är dyrt i iTunes.

Det handlar om att man inte har något val, att någon någonstans långt borta sitter och bestämmer vad du ska få och inte få göra med din hårdvara som du har betalt dyrt för.
Någon bestämmer också att fyrkantiga ikoner med rundade hörn är viktigare än funktionalitet.
Det handlar inte om huruvida en EeePc har sämre batterier än en fyra gånger så dyr platta från apple (enligt dom prisuppgifter jag har sett på iPaden)

Resten av världen får liksom jobba runt dom beslut som har tagits av denne någon, Resten av världen tvingas att tillverka appar, som denne någon sedan har all rätt att neka/tillåta spridningen av, för att få till funktionalitet som redan finns på normala datorer.

Sen kan man ju alltid köpa till en http://clamcase.com/ och få en jättekass netbook till ungefär samma pris som dom minsta macbooksen, dvs dubbelt mot en PC laptop, eller fyra gånger så mycket som en netbook...

Känner du inte själv av att du är mest som ett troll på ett datorforum med ditt applehat i alla appletrådar som kommer fram eller telefontrådar eller datortrådar också för den delen???

Vi har ALLA PÅ SH förstått att du avskyr iPhone/iPad/iPod/Steve Jobs mer än allt annat på den här planeten, men vad försöker du få fram med att skriva om det varenda gång någon har skrivit i en appletråd?

Och nej, jag är inte intresserad av ditt svar för du åker på ignore nu.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM

...

here we go again....
Jag tror aldrig jag har haft en produkt som passar mina behov, som är så pass enkla och så underhållsfria och så bra som just appels produkter så ja det är inte så konstigt att de hyllas som bra produkter och då har jag haft vanlig pc i många många år med det brukade sluta med citat "dags att sätta på öronlurarna på katterna för nu sitter :tuttar och svär över datorn" :argpådato

Over and out.

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Känner du inte själv av att du är mest som ett troll på ett datorforum med ditt applehat i alla appletrådar som kommer fram eller telefontrådar eller datortrådar också för den delen???

Vi har ALLA PÅ SH förstått att du avskyr iPhone/iPad/iPod/Steve Jobs mer än allt annat på den här planeten, men vad försöker du få fram med att skriva om det varenda gång någon har skrivit i en appletråd?

Och nej, jag är inte intresserad av ditt svar för du åker på ignore nu.

Han avskyr mycket mer saker än Apple, allmänt negativ inställning till allt verkar han ha. Skit i surgubben bara.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Han avskyr mycket mer saker än Apple, allmänt negativ inställning till allt verkar han ha. Skit i surgubben bara.

Jag vet, jag har hängt här tillräckligt länge för att ha insett det.

Det tråkiga är bara att när det finns trådar som är av intresse för mig (mactrådarna då alltså) så är han där och förstör varenda tråd med sitt envisa tjat om nedlåst och allt möjligt. Inget som är konstruktivt på något sätt utan bara gnäll.

Anyway, angående iPad så väntar jag fortfarande på att de skall börja säljas i Sverige. Men mest av allt är det en iPhone HD(?) som gäller för mig när den släpps... min 3G (icke s) är det dags att uppgradera. :)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Är det någon som skriver i eller läser tråden som köpt sig en IPad?

Yes, Collo har...

Har nu fått tag på en iPad och testat för fullt från igår.
Det blev en 32gb wifi och hittlls verkar den väldigt trevlig.

Kan bara ana hur bra detta kan bli med svenska appar som SVT och Tv4 Play och liknande.

Kvaliteten på bilden är fantastisk och tar man i iPhonen efter man hållt på med iPaden så känns den gammal och klumpig.

Att surfa med är paden perfekt för. Laddar snabbt sidor och genom ett dubbel-tap ser man sidan i en bra läsbar storlek.

Finns mycket att säga om den. Om ni är sugna på den och har frågor så kan jag svara..

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Anyway, angående iPad så väntar jag fortfarande på att de skall börja säljas i Sverige. Men mest av allt är det en iPhone HD(?) som gäller för mig när den släpps... min 3G (icke s) är det dags att uppgradera. :)

Jag är i samma läge. Jag tror jag gör så att om Telia kan förlänga min bindningstid (kommer att ha 12 månader kvar), ungefär som med bredband när man ändrar, så blir det nya iPhonen. Annars blir det en iPad. :)

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
R1
Har nu haft lite tid att testa iPaden i diverse situationer. Här kommer lite betyg och kommentarer.

Surfa 4/5 p
iPaden är verkligen som gjord för att surfa på. Sidorna laddas snabbt och anpassas till skärmen utan problem. Sidor med mycket text funkar bra i det stående läget och tiltar man den så får man ett större tangentbord där man kan använda bägge händer för att skriva. Minus för att flash inte fungerar och att det är bökigare att skriva än på en vanlig dator.

Mail & Kalender 5/5 p
Allt är snyggt och prydligt även här. Med Exchange uppkopplat älskar man verkligen iPaden. Tydligt och enkelt att skriva och ta emot mejl. Kalendern är detaljerad och beroende på om man kör stående eller liggande så ändras layouten och hur mycket som syns. Inget negativt här förutom att man i början lessnar på att skriva långt med touchscreen.

Fler punkter kommer...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Har nog inte riktigt förstått grejen med IPad, men funderar på att köpa hem en eller två maskiner för att sälja dem vidare här hemma. Finns det något att tjäna på det? Fick förslaget av en kompis. Istället för att köpa två IPhone 4 från USA och hålla på med jailbreak och eventuella följdproblem. Vinsten kan läggas på att köpa en IPhone här hemma med alla garantier intakta. Egentligen är det för syrrans räkning.

Kollade på Applestores hemsida och såg att de fortfarande inte verkar säljas här. Vad beror det på? Däremot fanns det en del info på svenska på hemsidan.

Kollade även på Blocket och såg att det säljs en hel del IPad där. Kanske är loppet kört redan? Har hypen lagt sig kanske?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Nej, jag har inte läst hela tråden :)

Har några frågor om iPad och video som någon kanske kan hjälpa mig med.

Kan den spela upp alla format iom att VLC släppts för iPhone och iPad eller är man begränsad till vissa videoformat, tex MP4?
Om den kan spela upp olika format via VLC, kan man för över dessa filer via iTunes eller måste iPadden jailbreakas först?

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.

Kan den spela upp alla format iom att VLC släppts för iPhone och iPad eller är man begränsad till vissa videoformat, tex MP4?
Om den kan spela upp olika format via VLC, kan man för över dessa filer via iTunes eller måste iPadden jailbreakas först?

Jag har JB men jag är rätt säker på att det går att föra över via iTunes. I iPhonen ska alla format funka men problemet jag märk är att den inte klarar större filer än typ 400-500 mb, då börjar det hacka tyvärr..:mad:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x

http://applidium.com/en/applications/vlc/support

De förklarar både hur man för över filer, hur man öppnar filer från t ex Mail och vilka filer man kan förvänta sig fungerar.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag ser användningsområde för något liknande Ipad, dock tycker jag inte det är värt prislappen än :)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Och när du inte känner för att föra över filmerna så funkar Airvideo alldeles ypperligt.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA