iPhone-tråden

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
Om det nu är ett problem att ett SMS kostar 36 öre att skicka, och ett problem att få alla att använda samma app för gratis meddelade, varför inte använda MSN?

Det är standard sedan många år tillbaka, och fungerar både på andra telefoner och på datorer.

Ja fast email/msn känns det som att det uppfattas inte som lika "brådskande" om du förstår vad jag menar, ett sms brukar det svaras på ganska omgående, medans ett mail kan ligga ett tag innan man ens tittar på det, msn ligger någonstans därimellan.

Men det är absolut per princip "lösningen" på en sådan frågeställning.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Ja fast email/msn känns det som att det uppfattas inte som lika "brådskande" om du förstår vad jag menar, ett sms brukar det svaras på ganska omgående, medans ett mail kan ligga ett tag innan man ens tittar på det, msn ligger någonstans därimellan.

Men det är absolut per princip "lösningen" på en sådan frågeställning.

Skulle ett program med push (som funkar sådär) vara bättre för något man vill få fram snabbt då?

Nej, för min del blir det fortsatt SMS / Mail.

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
Skulle ett program med push (som funkar sådär) vara bättre för något man vill få fram snabbt då?

Nej, för min del blir det fortsatt SMS / Mail.

eh, jag menar ingenting, ville bara påpeka att om man skulle rangordna de olika kanalerna så är prioriteringen på meddelanden något annorlunda hos de flesta. Med det menar jag annorlunda SMS vs samtal tex, och inte från person till person.

i mitt fall i ungefär denna ordning, överst = högst prio

Samtal
SMS
Push/IM
Mail
community/post

Och har en känsla av att det inte skiljer sig speciellt mycket hos de flesta. Notera att ovan uppställning gäller privat kommunikation, i arbetssammanhang skulle SMS samt push/IM halka ner och ersättas av vanlig IM.

Hoppas det inte blev för rörigt nu, jobbigt när man vill få fram något och har bråttom samtidigt. :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Varför inte använda e-mail :va

Ja, det är ju också en standard som är plattformsoberoende, och numera är det ju i princip "instant"

Men det känns spontant som att det är fler som har en MSN klient i bakgrunden än som får mailen pushade till luren.

Alla icke smartlurar till exempel, MSN har jag haft på rätt många av mina gamla lurar.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Om det nu är ett problem att ett SMS kostar 36 öre att skicka, och ett problem att få alla att använda samma app för gratis meddelade, varför inte använda MSN?

Det är standard sedan många år tillbaka, och fungerar både på andra telefoner och på datorer.

Nej, jag är inte särskilt frekvent sms:are så kostnaden är inget stort problem men varför betala för en operatörstjänst när allt annat flyttar ut på internet?

MSN standard? Jo, tjena, skilj på de facto-standard och riktigt standard. Jag känner inte många som har MSN, å andra sidan känner jag inte mångar fjortisar längre. Då använder jag mycket hellre mail.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nej, jag är inte särskilt frekvent sms:are så kostnaden är inget stort problem men varför betala för en operatörstjänst när allt annat flyttar ut på internet?

MSN standard? Jo, tjena, skilj på de facto-standard och riktigt standard. Jag känner inte många som har MSN, å andra sidan känner jag inte mångar fjortisar längre. Då använder jag mycket hellre mail.

Så du tycker att det är bättre att använda en app som bara finns till iPhone, och inte ens är standardiserat där?

Alla jag känner har MSN, inklusive mina föräldrar.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Så du tycker att det är bättre att använda en app som bara finns till iPhone, och inte ens är standardiserat där?

Alla jag känner har MSN, inklusive mina föräldrar.

Jag kontrollerar ju inte vad apparna finns på för plattformar, vad jag vet finns kanske Ping m fl även på Android och Symbian? MSN finns i alla fall på iPhone gjord av självaste Microsoft. Problemet är inte om appen finns tillgänglig utan mer medvetenheten om dess existens och möjligheterna att spara pengar.

Men som sagt, för egen del kan jag lika gärna använda sms och mail, det är mer mms som svider kostnadsmässigt.

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
om någon är intresserad att köpa min 3GS, svart, 32GB i superfint skick, två casemate-skal och skyddsfilm, lurar, laddare i låda med garanti kvar, så pm:a mig

låst till telenor med ios 4.1 eller JB'ad till åtminstone 3.1.2 (tills det går att låsa upp 4.1 iaf)

kom o tjööööp

bara i Göttebooorg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
om någon är intresserad att köpa min 3GS, svart, 32GB i superfint skick, två casemate-skal och skyddsfilm, lurar, laddare i låda med garanti kvar, så pm:a mig

låst till telenor med ios 4.1 eller JB'ad till åtminstone 3.1.2 (tills det går att låsa upp 4.1 iaf)

kom o tjööööp

bara i Göttebooorg

4.1 är redan JB'd, men den är inte publik än då den ska förenklas först.

Tydligen genom en exploit som är hårdvaruberoende, så den ska inte gå att koda bort heller.

Många sitter nog och uppdaterar mac-hack sidorna nervöst nu :D

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Hej Bullen,

Jag stör mig så in i bänken på svengelska benämningar på saker. I just detta fall gäller det mobiltelefonen iPhone.

En iPhone benämns iPhone, oavsett om bestämd form avses. Avarter som exempelvis iPhonen accepteras inte. I så fall borde den benämnas iPhoneen eller ajfånen.

Högaktningsfullt,

P. Etimeter

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
Hej Bullen,

Jag stör mig så in i bänken på svengelska benämningar på saker. I just detta fall gäller det mobiltelefonen iPhone.

En iPhone benämns iPhone, oavsett om bestämd form avses. Avarter som exempelvis iPhonen accepteras inte. I så fall borde den benämnas iPhoneen eller ajfånen.

Högaktningsfullt,

P. Etimeter

på riktigt?

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
På vilken sida håller man sig updaterad ang 4.1-jb? :)

iphonepyssel.se tycker jag man får sin info hyffs snabbt och på ett nyktert sätt

senaste nytt ang. JB till 4.1 här

är man ännu mer kåt på info så kan man ju följa dev team o muscleneard o de andra på twitter

här är några jag följer

Muscleneard
iphone_dev
ihackinjosh
iH8sn0w
pod2g
sherif_hashim
notcom

och en spoof bara för skojs skull:
ceoSteveJobs

Last edited:
Nyheter